De eerste race van de Super GT-, GT- en GTB-divisie van de Supercar Challenge was er een om in te lijsten. De wedstrijd had van alles, van spannende gevechten tot zelfs een safety car situatie. De overwinning ging uiteindelijk naar Cor Euser, voor Rick Abresch en Jan Versluis. In de GT-divisie ging de overwinning naar Ron Marchal, nadat koploper Bert de Heus met zijn Viper in de grindbak eindigde. In de GTB-divisie ging de overwinning naar Jacky van der Ende. De start van de race was uitermate spannend. Alex van ’t Hoff kon de eerste positie behouden, maar kreeg aan zijn staart meteen Philippe Ribbens en Jan Versluis. De Ferrari-coureur had een goede beginfase van de race, en kon de aansluiting met de koplopers behouden.

Toch ging het bijna fout voor Versluis, omdat na twee ronden de safety car de baan op kwam en Versluis dit pas laat in de gaten had. Van ’t Hoff en Ribbens gingen al van hun gas af, waardoor Versluis ter nauwer nood via het gras een crash kon ontwijken. De safety car was op de baan gekomen omdat Carlo Kuijer en Steve Matthijssen met elkaar in aanraking waren gekomen en ook omdat Dirk Schulz en Jan van der Kooi langs de baan stil waren komen te staan.

Na de safety car situatie ontstond er een zeer spannende race, waarbij de top vijf van de Super GT-divisie tot aan de pitstops binnen vier seconden van elkaar zat. Van ’t Hoff leidde nog steeds de race, maar Philippe Ribbens drong flink aan. Jan Versluis stond op zijn beurt onder hevige druk van Bert Longin, Rick Abresch en Cor Euser. Van dit groepje waren Bert Longin en Cor Euser snel, en zij meldden zich na een paar ronden zelfs aan de staart van koplopers Van ’t Hoff en Ribbens.

Hierna ontstond een spannende strijd tussen Bert Longin en Cor Euser. Euser was met zijn Marco LM600 snel onderweg en zette Longin flink onder druk. Longin gaf echter niet toe en maakte zijn Ferrari erg breed. Na een paar ronden prikte Euser zijn Marcos in de eerste bocht voorbij bij Longin, maar de auto’s kwamen hierbij met elkaar in aanraking. Longin moest hierdoor uitwijken door het grind en verloor meerdere posities.

Euser was ontketend en reed hierna naar de kop van het veld toe. Ook Philippe Ribbens liet Euser voorbij en na de pitstops was de bestuurder van de LM600 zelfs solide op de eerste positie komen te liggen. Euser had geen resultaatseconden en liep hierdoor verschillende seconden uit op zijn concurrenten.

Rick Abresch was na de pitstops op de tweede positie komen te liggen, met daarachter Jan Versluis, Robert de Graaff en Ardi van der Hoek. De Graaff en Van der Hoek maakten er na de pitstops nog een spannende race van, door twintig minuten lang binnen een seconde van elkaar te blijven. De Graaff kon zijn positie echter goed blijven verdedigen, waardoor Van der Hoek er niet in slaagde om aan de Viper voorbij te gaan.

Aan de kop van het veld veranderde er na de pitstops niks meer, waardoor Cor Euser zijn terugkeer in de Supercar Challenge kon bekronen met een overwinning. Op de tweede plaats eindigde Rick Abresch, en Jan Versluis eindigde met zijn Ferrari 458 GT2 op de derde positie.

In de GT-divisie van de Supercar Challenge had Pim van Riet een zeer goede start. De bestuurder van de BMW silhouette ging in de eerste ronde voorbij aan Ron Marchal, die in de eerste ronden ook Barry Maessen en Bert de Heus aan zich voorbij moest laten gaan. Voor Jan van der Kooi was de race snel voorbij, want hij moest zijn Lotus al in de eerste ronde met technische problemen in de pitstraat parkeren.

Barry Maessen had een sterke beginfase van de race en kon na de safety car Pim van Riet verschalken. De Viper-coureur kreeg hierna echter een drive-through, omdat hij een inhaalactie zou hebben gedaan tijdens een gele vlag situatie. Maessen viel hiermee terug tot de zevende positie.

Bert de Heus pakte bovendien de eerste positie weer over van Pim van Riet, waarmee er toch weer een Viper op de eerste positie kwam te liggen. Na de pitstops ging het echter voor de twee koplopers mis. Pim van Riet viel namelijk stil met technische problemen en Bert de Heus eindigde met zijn Viper in de grindbak.

Hierdoor kwam Ron Marchal weer op de eerste plaats te liggen, en die positie gaf hij niet meer af. Verrassend op de tweede positie eindigde Jerry de Weerdt, die een solide race reed en uit de problemen bleef. Barry Maessen eindigde ondanks zijn drive through nog op de derde plaats.

In de GTB-divisie van de Supercar Challenge waren in de eerste ronde al twee uitvallers te noteren. Carlo Kuijer en Steve Matthijssen kwamen met elkaar in aanraking waardoor zelfs de safety car op de baan moest komen. Kuijer kon zijn weg niet vervolgen, en Matthijssen eindigde een paar ronden later ook in de grindbak.

Jacky van der Ende was in de beginfase op de eerste positie komen te liggen, met daarachter Werner van Herck, Daan Meijer, Kees Kreijne en Erol Ertan. Rob Frijns, die gestart was vanaf pole position, had een mindere start van de race en viel in de eerste ronden terug tot de zesde positie.

Na de pitstops kon Frijns zijn verloren tijd weer goedmaken, waardoor zijn zoon Charlie Frijns op de tweede positie terug de baan op kwam, achter koploper Jacky van der Ende. De eerste positie van Van der Ende kwam niet meer in gevaar, en ook Charlie Frijns had weinig meer te vrezen van zijn achtervolgers. Die waren namelijk in fel gevecht met elkaar.

Werner van Herck lag op de derde positie, maar hij had achter zich aan Daan Meijer, Erol Ertan en Kees Kreijne. Meijer deed verschillende ronden verwoede pogingen om aan de Mazda van Van Herck voorbij te gaan, maar slaagde daar lange tijd niet in. Na een viertal pogingen lukte het de Porsche-coureur uiteindelijk toch om aan Van Herck voorbij te gaan. Niet veel later slaagde ook Erol Ertan er nog in om aan de Mazda van Meijer voorbij te gaan.

Tekst: PR

9462411
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5376
12036
36782
9360657
186112
158014
9462411

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven