Een vijfde plaats in de eerste race was voor Ardi van der Hoek dit weekend tijdens de Superprix op Circuit Zolder de hoogst mogelijke klassering. Een teleurstelling voor de snelste man van ’s-Gravendeel, die eerder dit jaar een wedstrijd in de Super GT-klasse, de snelste categorie binnen de Supercar Challenge, op Circuit Zolder in winst wist om te zetten. Van der Hoek werd in de eerste race opgehouden door een voor hem rijdende, niet te passeren Viper, terwijl in race twee voor het eerst dit seizoen de techniek roet in het eten gooide.

Het vijfde raceweekend van de Supercar Challenge werd verreden op het Belgische Circuit Zolder. De spectaculaire en zwaarbevochten raceklasse met de mooiste en snelste Sportscars en GT’s vormde daar de hoofd-act van de Zolder Superprix, één van de grootste evenementen van dit jaar op de Belgische omloop. Ardi van der Hoek en zijn teamgenoot Nol Köhler keken met hooggespannen verwachtingen uit naar de wedstrijden op Zolder. Op dit circuit werd namelijk eerder dit jaar de openingswedstrijd van de Supercar Challenge verreden en daarbij stuurde het snelle duo de 560 pk sterke Team RaceArt Corvette C5 GT1 naar een fraaie overwinning. Nauwelijks twee weken geleden mocht de snelle coureur uit ’s-Gravendeel in Spa-Francorchamps alweer op het podium plaatsnemen, toen hij daar na een fraaie race een tweede plaats in de wacht sleepte.

Voor de kwalificatie die de startopstelling voor de eerste race moest bepalen, nam Van der Hoek plaats achter het stuur van de net zo fraaie als brute Corvette. De snelste C1000-ondernemer van Nederland bleef echter steken op een achtste plaats, waar hij toch op iets meer had gerekend. “Het was met zoveel auto’s op de baan onmogelijk om een vrije ronde te krijgen, dus dat was wel wat jammer”, blikte Van der Hoek terug. Teamgenoot Nol Köhler nam de start van de eerste race op zaterdag voor zijn rekening, waarna Van der Hoek de wedstrijd moest afmaken. “Nol reed een goed eerste deel en gaf de Corvette zo rond de zesde of zevende plaats aan mij over. De stopwatch werkte echter niet goed en omdat je een minimale tijd stil moet blijven staan en je een straf krijgt als je een te korte pitstop maakt, hebben we maar het zekere voor het onzekere genomen. Daardoor stonden we eigenlijk iets te lang in de pits. Vervolgens kwam ik achter een Viper terecht en daar heb ik zo’n twintig minuten achter vastgezeten. Voor de bochten remde ik er naar toe, maar op de rechte stukken liep hij dan zo weer weg. Ik kon er met geen mogelijkheid omheen komen. Ik heb hem nog met wat tikjes tegen de achterkant zenuwachtig proberen te maken, maar dat hielp ook niet echt. Als ik er voorbij had kunnen komen, had ik ook de auto die daar nog voor reed kunnen pakken en was de derde podiumplaats mogelijk geweest. Maar helaas, nu bleef het bij een vijfde stek. Als je zag hoe snel ik het gat naar die Viper kon dichtrijden, dan had er absoluut meer ingezeten. Een vijfde plaats is dan toch wat teleurstellend”, keek Van der Hoek op zijn race terug.

Ook in de tweede race, die op zondag werd verreden, nam Köhler de start voor zijn rekening. “Nol maakte wat plaatsen goed maar verloor er ook weer een paar. Er was echter nog uitzicht op zeker een vierde plek. Meteen toen de pitstraat openging, kwam hij naar binnen om het stuur aan mij over te geven. Helaas pakte dat net verkeerd uit, want juist op dat moment kwam de safetycar in de baan, waardoor de rest van het veld in de safetycar-periode zijn stop kon maken en dus minder tijd kwijt was. Toen de safetycar de baan af ging en ik gas wilde geven, voelde ik trillingen en hoorde geratel, waarop ik de auto meteen aan de kant heb gezet. Ik wist direct dat het fout zat en de versnellingsbak of het differentieel kapot was”, aldus een teleurgestelde Van der Hoek, die daarmee geen punten kon scoren voor het kampioenschap dat hij in 2007 nog won. “Het is pas de eerste keer dat we met een technisch probleem uitvallen, maar met de eerdere prestaties op Circuit Zolder in het achterhoofd, ben je dan toch teleurgesteld”, aldus de ambitieuze autocoureur uit ’s-Gravendeel.

Kalender
De rijders in de Supercar Challenge hebben nu een paar weken rust. Het volgende evenement staat namelijk op het programma voor 4 en 5 augustus. Dan komen de snelle Sportscars en GT’s tijdens de Gamma Racing Day in actie op het overbekende TT Circuit Assen. Dit gratis toegankelijke racefestival trekt altijd bijzonder veel toeschouwers naar de Drentse omloop, voor Van der Hoek de uitgelezen kans om voor een groot publiek te schitteren. “Assen ligt de Corvette wel en de snelle bochten zijn een absolute uitdaging”, kijkt Van der Hoek al hoopvol vooruit. De wedstrijden van de Supercar Challenge zijn dit seizoen te volgen via SBS6 en Motors TV. De uitzendingen op SBS 6 starten op de zondagen vanaf 12.30 uur.

Het raceseizoen van Ardi van der Hoek wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsors:
C1000 's-Gravendeel, Vion, Guldenkrakeling, Finextenso, Immovario, Hallmark en Aquivida. Ardi steunt sinds dit jaar Stichting On Wheels, die zich al 15 jaar inzet voor kinderen met een ernstige beperking, zoals de ziekte van Duchenne. www.stichtingonwheels.nl

9923821
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1643
3082
10879
9885139
79220
147943
9923821

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven