Robert de Graaff en Philippe Ribbens hebben de eerste race van de GT-divisies van de Supercar Challenge tijdens de Gamma Racing Day op hun naam geschreven. In een spannende race, waarbij De Graaff en Ribbens ook nog een drive through kregen, bleven zij het duo Köhler/Van der Hoek en Jan Versluis voor. In de GT-divisie ging de overwinning naar Barry Maessen, en in de GTB-divisie ging de overwinning naar Jacky van der Ende en Nelson van der Pol. Werner van Herck eindigde na spannende gevechten met Daan Meijer en Kees Kreijne op de tweede plaats.

De organisatie van de Gamma Racing Day mag dit weekend vooralsnog van geluk spreken. Ondanks de mindere weersvoorspellingen is het tot nu toe zeer goed weer op Assen, waardoor er ook op zaterdag al veel toeschouwers naar het TT-Circuit kwamen. Zij zagen dat Berry van Elk bij de start van de race het beste weg was. De Mosler-coureur reageerde fel op de groene lichten en kon vanaf zijn derde startpositie meteen doorstoten naar de eerste plaats.  Lang kon Van Elk niet profiteren van die goede start, want al in de eerste ronde slaagden Bert Longin en Robert de Graaff er in om aan Van Elk voorbij te gaan. Ferrari-coureur Longin had een goede start van de race en kon de eerste ronden de eerste positie blijven behouden.

Longin kwam echter wel steeds meer onder druk te staan van Robert de Graaff, die verwoede pogingen deed om aan de Ferrari van Longin voorbij te gaan. Longin hield zich echter breed waarna De Graaff er in eerste instantie niet in slaagde om de Ferrari in te halen. Uiteindelijk probeerde De Graaff om Longin in het eerste gedeelte van het circuit binnendoor voorbij te steken, maar hierbij raakte de Viper-coureur de Ferrari van Longin. Longin ging hierdoor in de rondte en verloor veel plaatsen. Robert de Graaff kreeg hiervoor een drive through en viel terug tot de derde plaats.

Hierna kwam Berry van Elk weer op de eerste positie te liggen, met daarachter Jan Versluis en Robert de Graaff. De Graaff was na zijn drive through snel onderweg en slaagde er in de tiende ronde weer in om Jan Versluis in te halen. Nol Köhler lag ondertussen op de vierde positie, met daarachter René Snel en Jan Storm. Bij dit tweetal deed Storm verwoede pogingen om aan de Porsche van Snel voorbij te gaan. BMW-coureur Storm probeerde Snel bij de Strubben in te halen, maar raakte hierbij de achterkant van de Porsche van Snel. De Porsche ging hierdoor in de rondte, en Jan Storm kreeg hiervoor een drive through penalty.

 
De strijd om de eerste positie was het tot de pitstops spannend. Van Elk lag aan de leiding maar zag het gat met achtervolger De Graaff steeds kleiner worden. Van Elk gaf de eerste positie uiteindelijk cadeau aan De Graaff, want Van Elk kreeg steeds meer te kampen met bandenproblemen en ging hierdoor uiteindelijk zelf in de rondte. Na de pitstops kon Philippe Ribbens, die het stuur van de ETEC-Viper van Robert de Graaff had overgenomen, zijn voorsprong verder uitbouwen. Omdat de Viper-coureur bijna geen resultaatseconden had liep zijn voorsprong na de pitstops op achtervolger Jan Versluis op naar 25 seconden. Versluis kreeg bovendien een drive through, omdat zijn pitstop te kort was geweest.

 
Door die drive through kwam Ardi van der Hoek op de tweede positie te liggen. Van der Hoek reed nog wel snelle rondetijden, maar Ribbens consolideerde zijn voorsprong en zag zijn eerste positie niet meer in gevaar komen. Jan Versluis eindigde na zijn drive through op de derde positie, en Bert Longin en Franz Lamot eindigden ondanks hun spin uiteindelijk nog op de vierde plaats. In de GT-divisie van de Supercar Challenge had Jan van der Kooi een goede start. De Lotus-coureur kon meteen een gat slaan naar achtervolger Barry Maessen, die in de eerste ronden de rondetijden van Van der Kooi niet kon rijden. Maessen kwam echter steeds beter in zijn ritme en kon ronde voor ronde toch de voorsprong van Van der Kooi laten verkleinen.

In de elfde ronde lukte het Maessen om de eerste positie van Van der Kooi over te pakken. Achter de twee koplopers was het verrassenderwijs Jack Rozendaal die op de derde positie was komen te liggen. De Porsche-coureur was het gelukt om voor de Lamborghini van Atkinson te komen, die overigens niet veel later met technische problemen zijn race moest staken. Na de pitstops kwam Jack Rozendaal zelfs op de tweede plaats te liggen, omdat Jan van der Kooi door technische problemen de strijd moest staken. Voor Barry Maessen kwam de eerste plaats niet meer in gevaar, en ook Jack Rozendaal bleek al na de pitstops zeker van een podiumplaats.

Toch baalde Rozendaal na afloop een beetje, omdat hij nog een drive through kreeg voor een te korte pitstop. “Ja echt jammer, want ik drukte mijn stopwatch op het verkeerde moment in. Stomme fout van mezelf.” Toch overheerste na afloop de vreugde bij Rozendaal.

In de GTB-divisie ging het bij de start van de race al fout voor René Wijnen. De van pole position gestarte Porsche-coureur spinde in de eerste bocht en moest daarna met een lekke band de pitstraat zien te bereiken. De eerste positie in de race kwam hiermee in handen van Henk Thuis, voor Daan Meijer en Werner van Herck. Thuis had een moeilijke beginfase, en moest in de eerste ronden toestaan dat Daan Meijer en Werner van Herck aan zijn BMW silhouette voorbij gingen. Achter dit drietal ging het daarna fout voor Rob Frijns, die liggend op de vierde positie spinde en verschillende posities verloor.

Bij de koplopers in het veld meldde zich daarna Jacky van der Ende. De BRL-coureur was gestart vanaf de vierde positie maar was de eerste ronde verschillende posities verloren. Van der Ende herstelde zich daarna goed, en slaagde er reeds voor de pitstops in om de eerste positie over te pakken van Daan Meijer. Na de pitstops viel Nelson van der Pol, die het stuur had overgenomen van Jacky van der Ende, door zijn resultaatseconden weer terug achter Daan Meijer en Werner van Herck. Van der Pol was echter zeer snel onderweg en kon al na een paar ronden zowel Van Herck als Meijer verschalken.

De strijd om de tweede positie werd hierna uitermate spannend. Die positie was in handen van Daan Meijer, maar Werner van Herck en later ook Kees Kreijne deden verwoede pogingen om aan de Porsche-coureur voorbij te gaan. Eerst waagde Van Herck een inhaalactie aan het einde van het rechte stuk, maar hij verremde zich waarna Daan Meijer de eerste plaats weer terug kon pakken. Hierna meldde ook Kees Kreijne zich in het gevecht. Kreijne en Van Herck wisselden verschillende keren van positie maar in de laatste ronde was het Kees Kreijne die de derde plaats achter Daan Meijer in handen had. Hierna ging het tussen Meijer en Kreijne fout. De op de tweede positie liggende Porsche-coureur ging dwars in het eerste gedeelte van het circuit waarna Kreijne zijn Aston Martin binnendoor stak. Omdat Meijer instuurde raakten de Aston Martin en de Porsche elkaar waarna Meijer in de rondte ging en zijn podium in rook zag opgaan.

Kreijne kon door, maar kwam meteen onder druk te staan van Werner van Herck. De Mazda-coureur kon Kreijne in de laatste ronde nog inhalen en pakte hiermee de tweede positie. De eerste positie van Van der Pol kwam niet meer in gevaar, waardoor hij samen met Jacky van der Ende de overwinning in de GTB-divisie pakte.

Tekst PR

9069681
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4284
6230
16339
9013205
144563
211729
9069681

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven