De coureurs van de Supersport- en Sport-divisies van de Supercar Challenge Powered by Dunlop maakten op donderdagavond hun opwachting voor de eerste race van de klasse in het programma van de 24 Hours of Zolder. Onder een neergaande zon schotelden de deelnemers van de Supercar Challenge de toeschouwers een spannende race voor, waarbij overal in het veld vele gevechten plaatsvonden. De overwinning ging naar Koen Bogaerts en Pieter van Soelen, die na hun uitvalbeurten in de vorige races hiermee sportieve revanche pakten. De tweede plaats ging in de laatste ronde naar André de Vries en Peter Stox, voor Bob Herber. In de Sport I-divisie ging de overwinning naar Eric van de Munckhof en in de Sport II-divisie pakte Toon Rutgers de eerste plaats.


 
Omdat er in het weekend van de 24 Hours of Zolder op vrijdag een motorstilte geldt, moesten de coureurs van de Supercar Challenge zich al op donderdagavond opstellen voor de eerste race. Bij de start behield polesitter Luc de Cock de leiding, maar hij kwam meteen onder zware druk te staan van Leo van der Eijk en Pieter van Soelen. Beide coureurs drongen flink aan bij Lotus-coureur De Cock, en slaagden er in om in de tweede ronde aan De Cock voorbij te gaan. Hierna ontstond een spannend gevecht om de eerste plaats tussen Leo van der Eijk in de Speedtec Zilhouette en Pieter van Soelen in de BMW M3 GTR. Van Soelen drong flink aan bij Van der Eijk, maar de KNAF Talent First-coureur hield zich goed staande en gaf Van Soelen geen kans om aan hem voorbij te gaan. Van Soelen kreeg het hierna op zijn beurt aan de stok met Peter Hoevenaars, die in de beginfase voorbij Luc de Cock was gegaan en richting de kop van het veld reed.

 
De top acht van het veld was in de beginfase zeer aan elkaar gewaagd, want na zes ronden bedroeg het verschil met de nummer één en de nummer acht slechts tien seconden. In deze groep was Bob Herber de man die zich verschillende posities wist te verbeteren. Vanaf de zesde positie kroop de BMW-coureur naar de vierde plaats, door voorbij te gaan aan Ferry Monster en Luc de Cock. De top drie, met Leo van der Eijk, Pieter van Soelen en Peter Hoevenaars, bleef tot de pitstops ongewijzigd. Na de pitstops was het veld echter aardig door elkaar gegooid. Omdat de kopgroep zo dicht bij elkaar zat hadden de resultaatseconden bij de verschillende deelnemers veel invloed. Hierdoor kwam Koen Bogaerts, die het stuur had overgenomen van Pieter van Soelen, op de eerste plaats te liggen. Bogaerts en Van Soelen hadden door hun uitvalbeurten geen resultaatseconden en kregen hierdoor na de pitstops een voorsprong van tien seconden in de schoot geworpen.

 
Achter koploper Bogaerts was Bob Herber op de tweede positie komen te liggen, met daarachter André de Vries. De Vries was echter snel onderweg en reed ronde voor ronde richting Herber toe. Toch leek het De Vries niet te lukken om aan de BMW Z4 voorbij te gaan, maar in de laatste ronde sloeg het noodlot voor Bob Herber toe. “Bij de Sacramentsheuvel verloor ik ineens benzinedruk”, verklaarde Herber. “Hierdoor viel ik bijna stil en knalde André de Vries zelfs bijna achterop me. De Vries kon mij net ontwijken en ging mij voorbij. Daarna deed mijn auto het ook weer, dus erg zonde dit.” Hierdoor eindigde Herber achter Van Soelen/Bogaerts en Stox/De Vries wel op de derde plaats. Ook de strijd om de vierde positie was lang spannend. Helmert Jan van der Slik had bij de pitstops het stuur van Leo van der Eijk overgenomen en was met de Speedtec Zilhouette op de vierde plaats komen te liggen. Van der Slik stond echter onder zware druk van Peter Hoevenaars, die zijn BMW groot in de spiegel van Van der Slik toonde. Van der Slik hield lang stand maar kon in de slotfase niet voorkomen dat Hoevenaars toch nog de vierde plaats pakte. Kampioenschapleiders Robin en Ferry Monster kwamen door hun vele resultaatseconden niet verder dan de zevende plaats.

In de Sport I-divisie gebeurde er voor de start van de race al een hoop. Zo had Eric van de Munckhof een zeer moeizame dag. In de vrije training ging zijn auto al kapot, waardoor hij overstapte op zijn reservewagen en daarmee ook de kwalificatie reed. Ondertussen werd zijn echte auto echter wle gerepareerd, en dat kwam Marcel van Berlo na de kwalificatie goed uit. De motor van de Focus Sport van Van Berlo was namelijk kapot gegaan en omdat de auto van Van de Munckhof weer was gerepareerd kon hun nu in de tweede auto van Van de Munckhof gaan rijden. Beide coureurs konden bij de start zelfs meteen de eerste twee posities in de race pakken, waarbij Van de Munckhof de koppositie pakte. Voor John van der Voort verliep de start van de race minder voorspoedig. “Vanaf de tweede ronde bleef het tussengas hangen, dus daar was niet mee te rijden”, verklaarde Van der Voort, die vroeg binnenkwam. De BMW-coureur kon nog wel zijn weg vervolgen maar kon een goede klassering verder vergeten.

Michael Verhagen verging het ondertussen een stuk beter. De Honda-coureur had een goede beginfase en kon voor de pitstops zelfs de tweede positie van Marcel van Berlo overnemen. Achter de top drie waren het de Oekraïner Shabazov en Leon Zappeij die in gevecht waren voor de vierde positie. Van de Munckhof lag ondertussen solide op kop en behield ook na de pitstops de eerste plaats. Ook Michael Verhagen kon zijn positie behouden, maar voor hem ging het in de slotfase fout. De auto van Verhagen ging kapot waardoor Marcel van Berlo weer op de tweede plaats kwam te liggen. Uiteindelijk pakten de Oekraïners Shabazov en Kramerenko de derde positie, een uitslag waar zij zelf zo verrast door waren dat ze te laat waren voor de podiumceremonie.
 
In de Sport II-divisie was Toon Rutgers voorafgaand aan de race een paar posities teruggezet op de startopstelling, omdat na afloop van de kwalificatie bleek dat zijn Lotus niet conform reglement was. Rob Nieman mocht hierdoor vanaf de eerste positie beginnen, met daarachter Nico Been en Frank Bédorf. Bédorf kon die derde positie na de start niet lang behouden, want hij ging in de rondte en zag Kim Troeijen en Toon Rutgers voorbijkomen. De top vier lag hierna rondenlang dicht bij elkaar, maar het was Lotus-coureur Rutgers die als een warm mes door de boter zich een weg naar voren baande. Rutgers kon voor de pitstops dan ook al de eerste positie pakken, met daarachter Rob Nieman, Nico Been en Kim Troeijen. Na de pitstops was Toon Rutgers verder bij zijn concurrenten weggereden en was daarachter Nico Been op de tweede plaats komen te liggen. Om die tweede plaats ontstond daarna een spannend gevecht tussen Nico Been, Kim Troeijen en Rob Nieman. Nieman drong flink aan bij Troeijen maar slaagde er de eerste ronden niet in om voorbij de Focus Sport van Troeijen te komen. Nadat Nieman dat wel was gelukt zette hij meteen koers richting Nico Been. Been gaf zich niet zomaar gewonnen, maar kon uiteindelijk toch niet voorkomen dat Rob Nieman voorbijkwam. Wel pakte Been nog de derde plaats, achter overwinnaar Toon Rutgers en de op de tweede plaats geëindigde Rob Nieman.

Tekst: PR

9070816
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5419
6230
17474
9013205
145698
211729
9070816

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven