Het team van Speedtec Motorsport kijkt met gemengde gevoelens terug op hun raceweekend in de Supercar Challenge in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder. Tweemaal lagen Helmert Jan van der Slik en Leo van der Eijk namelijk aan de leiding van de race, maar beide keren eindigde het duo uiteindelijk niet op het podium. Tijdens de race op donderdag voorkwamen de resultaatseconden en versleten banden dit en tijdens de race op zaterdag voorkwamen een drive through penalty en een kapotte gaskabel een goede klassering. Teamgenoten Peter en Nico van Vliet kenden een beter weekend, en boekten met een zesde plaats in de race op zaterdag hun beste resultaat van het seizoen. Al met al was coureur Helmert Jan van der Slik toch positief, omdat na een overwinning op Assen de Speedtec Zilhouette ook op Zolder met de snelste bolides meekon: “Assen en Zolder zijn twee totaal verschillende banen, dus dat toont wel aan dat de auto het steeds beter doet. Dit geeft vertrouwen voor de toekomst!”

 

De Supercar Challenge was afgelopen weekend neergestreken in België, ditmaal op Circuit Zolder. De klasse reed daar in het voorprogramma van de 24 Hours of Zolder, waarin het op donderdag een vrije training, kwalificatie en de eerste race reed en op zaterdagmiddag de tweede race. Voor beide Zilhouettes verliep de vrije training niet geheel vlekkeloos. Zo kenden Peter en Nico problemen met een inhoudende motor en brak bij Helmert Jan van der Slik in de laatste ronde een aandrijfas. Gelukkig kon alles voor aanvang van de kwalificatie hersteld worden. Bij de gebroeders Van Vliet bleek een bougiekabel de boosdoener en bij het duo Van der Slik/Van der Eijk werd de aandrijfas vervangen.

In de kwalificatie ging het al stukken beter en konden dan ook snelle rondetijden gereden worden. Leo van der Eijk noteerden een vijfde tijd, op 1,3 seconden van polesitter Luc de Cock. Peter en Nico van Vliet kwalificeerden zich op de elfde positie. “Er had misschien nog wel een sneller rondje ingezeten maar een vijfde positie is een goede uitgangspositie voor de race. Qua snelheid zitten we er goed bij”, aldus Van der Eijk.

Bij het duo Van der Eijk/Van der Slik mocht Leo van der Eijk de eerste race starten. Van der Eijk begon vanaf zijn vijfde startpositie voortvarend. “In de eerste bocht kon ik al meteen een paar auto’s uitremmen en een paar posities winnen”, aldus Van der Eijk, die meteen doorschoof naar de tweede plaats. Hierna drong de Speedtec-coureur meteen aan bij koploper Luc de Cock in de Lotus 2/11 GT4. Van der Eijk slaagde er in de tweede ronde in om de koppositie over te pakken, en zag in zijn spiegels bovendien dat ook Pieter van Soelen aan Lotus-coureur De Cock voorbij ging.

Van Soelen zette hierna Van der Eijk onder druk, maar die kon goed pareren en de eerste positie vasthouden. De jonge coureur kon na een paar ronden zelfs een klein gaatje slaan naar achtervolger Van Soelen, omdat die op zijn beurt onder druk werd gezet door de opkomende Peter Hoevenaars. De kop van het veld was in de beginfase van de race zeer aan elkaar gewaagd, waarbij iedereen gelijkwaardige rondetijden reed. Van der Eijk kon tot aan de pitstops zijn eerste positie behouden, maar zag bij het binnenkomen van de pitstraat zijn voorsprong op Van Soelen kleiner worden. “Net toen ik naar binnen wilde gaan reed er een achterblijver in de weg, die ik niet in kon halen omdat ik mijn pitstop wilde maken”, verklaarde Van der Eijk. “Hierdoor kon Van Soelen nog bij mij aansluiten zodat we bumper aan bumper de pitstraat inreden.”

Door de overwinning op Assen moesten Van der Eijk en Van der Slik bij de pitstops langer stilstaan dan hun concurrenten, waardoor de eerste positie in de race tijdens de pitstop verloren ging. Van der Slik, die het stuur van Van der Eijk overnam, kwam op de derde positie terug de baan op, maar kreeg het meteen aan de stok met André de Vries. “Bij het uitrijden van de pitstraat zat De Vries meteen achter me. Net op dat moment werkte mijn powershift niet goed, waardoor De Vries mij meteen voorbij kon gaan”, vertelde Van der Slik.

Hierna vocht de Speedtec-coureur een fel gevecht uit met Peter Hoevenaars, die Van der Slik flink onder druk zette. “We waren gestart op gebruikte banden en dat was in het tweede gedeelte van de race goed te merken”, legde Van der Slik uit. “Het was overal glijden, maar het gevecht met Hoevenaars was wel erg leuk. Ik heb hem ongeveer zeven ronden achter me kunnen houden, maar toen kon hij me toch nog voorbij.” Uiteindelijk eindigden Van der Slik en Van der Eijk op een vijfde positie, het maximaal haalbare resultaat gezien de resultaatseconden en de gebruikte banden.

Ook voor teamgenoten Peter en Nico van Vliet ging de race goed. Normaal gesproken doet bij dit duo Peter de start, maar ditmaal was het teamgenoot Nico die de race begon. Van Vliet kon zich in de beginfase van de race handhaven rondom de tiende positie, en kon constante rondetijden rijden. “Eigenlijk heb ik in het tweede gedeelte van de race een beetje in mijn eentje gereden, omdat het veld om mij heen best wel uitgestrekt was. Maar ik heb me erg goed vermaakt, en heb nog wel een paar gevechten gehad. Toen op een gegeven moment de kop van het veld eraan kwam heb ik geprobeerd om een paar ronden achter hun aan te rijden en dat ging best goed. We kenden weinig problemen met de auto en met een tiende plaats mogen we in dit veld gewoon tevreden zijn. Deze punten zijn weer binnen!”

De tweede race vond plaats op zaterdagmiddag, en werd onder een stralende zon verreden. Ditmaal startten Leo van der Eijk en Helmert Jan van der Slik wel op nieuwe banden, waardoor het duo goede hoop had op een mooie klassering. Die klassering leek er in de beginfase ook in te zitten. “Ik had nog niet eens zo’n goede start, maar ik kon verschillende rijders in de tweede en derde bocht buitenom inhalen. Vervolgens lukte het me achterop het circuit om ook koploper Koen Bogaerts voorbij te gaan”, vertelde Van der Slik. “De eerste zeven ronden heb ik echt gepusht en kon ik een aantal seconden wegrijden. Daarna heb ik het iets rustiger aan gedaan, omdat ik mijn banden wilde sparen zodat Leo nog goede banden had voor zijn stint. Desondanks kon ik mijn voorsprong behouden dus het ging erg goed.”

Er leek voor Van der Eijk en Van der Slik dan ook geen wolkje aan de lucht, mede omdat de meeste coureurs langer dan het duo stil moesten staan tijdens hun verplichte pitstpo. Van der Slik maakte in leidende positie zijn pitstop, maar was even daarvoor echter in de fout gegaan. De Speedtec-coureur bleek namelijk tijdens een gele vlag situatie een andere auto te hebben ingehaald en kreeg hiervoor een drive-through. “Erg zonde, ik had de gele vlag niet eens gezien”, legde Van der Slik uit. “Volgens mij verremde de andere rijder zich ook, maar ja daar kun je de drive through niet meer mee terugdraaien.”

Van der Slik’s teamgenoot Van der Eijk kon dus na de verplichte pitstop meteen nog een keer naar binnen komen om die drive through uit te voeren. Hierdoor viel Van der Eijk van een eerste plaats terug tot de zesde positie. Ook vanaf deze plaats zat het de Speedtec-coureurs niet mee. Van der Eijk moest namelijk de auto met technische problemen langs de baan parkeren. “Het bleek de gaskabel te zijn, een onderdeeltje van 50 cent ofzo. Erg jammer”, aldus Van der Eijk.

Voor Peter en Nico van Vliet verliep de race een stuk beter. “Ik had een goede start en kon al meteen een paar auto’s inhalen waardoor ik zevende lag”, vertelde Peter van Vliet. “Daarna maakte ik alleen een foutje in de chicane voor de heuvel, waar ik rechtdoor schoot. Later in de race ging ik daar nog een keer in de fout, maar gelukkig bleef de auto wel heel. Als je daar rechtdoor schiet maakt je auto een flinke klap, en daardoor was op donderdag bij de Helmert Jan al een keer de aandrijfas kapot gegaan. Uiteindelijk kwam ik op de elfde positie terecht ongeveer, waar ik spannende gevechten heb gehad met Robbert Bijl en Dick van der Donk.”

In het tweede gedeelte van de race kon Nico van Vliet uiteindelijk zelfs opklimmen naar een achtste positie in de race. Dit werd na afloop een zesde plaats, omdat twee andere coureurs een straf kregen voor inhalen onder geel. “Dit is voor ons het beste resultaat van het seizoen, bovendien pakken we zelfs punten voor een vijfde plaats omdat er een gastrijder voor ons is geëindigd”, aldus Nico van Vliet. “Goed voor de punten dus, hier houden we een goed gevoel aan over!”

Ondanks dat Leo van der Eijk en Helmert Jan van der Slik niet de resultaten behaalden waarop ze vooraf hadden gehoopt keken ze toch ook terug op een goed weekend. “Na onze overwinning in Assen hebben wij nu ook in Zolder kunnen laten zien dat we vooraan mee kunnen rijden”, vat Van der Slik het weekend samen. “Assen en Zolder zijn twee totaal verschillende banen, dus dat toont wel aan dat de auto het steeds beter doet. Dit geeft vertrouwen voor de toekomst!”

Het volgende raceweekend waar de Speedtec Zilhouette in actie komt is in het weekend van 23 september. Dan is de Supercar Challenge onderdeel van het programma van de Trophy of the Dunes op Circuit Park Zandvoort. 

Tekst: PR

9512369
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4906
9802
14708
9425629
236070
158014
9512369

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven