JR Motorsport kijkt met gemengde gevoelens terug op de 24 uur van Zolder. In de Supercar Challenge dat in het voorprogramma reed wist het team met Koen Bogaerts en Pieter van Soelen twee maal de winst te pakken. In het race over een etmaal had het team het moeilijker. In een goede uitgangspositie werd het team getroffen door technische problemen, waardoor Armand Fumal, Ward Sluys, Christoff Corton en Steve Vanbellingen de 24 uur niet vol maakten.

Koen Bogaerts en Pieter van Soelen moesten op donderdag al direct aan de bak. De heren van JR Motorsport reden niet alleen een vrije training en kwalificatie, maar tevens stond de eerste race van het weekend op het programma. In de kwalificatie was de BMW direct snel en wist beslag te leggen op de derde starttijd. In het begin van de avond was het Pieter van Soelen die in Vlaams Limburg de start voor zijn rekening zou nemen. Pieter van Soelen wist Luc de Cock die een thuiswedstrijd reed voorbij te komen. Daarna was de leidende Van Eijk het volgende doel, maar die verdedigde zich erg goed. Pieter wilde de punten niet vergooien en besloot als tweede de pits in te rijden en het stuur over te geven aan zijn teamgenoot Koen Bogaerts.

Na de pitstops was het Bogaerts die het veld met de de European Staffing Racing BMW aanvoerde. De voorsprong was echter niet ruim, waardoor hij nog behoorlijk aan de bak moest. Hij perste een aantal zeer snelle rondes uit de BMW, waarmee hij met een comfortabele voorsprong als winnaar over de meet kwam.  “Het ging wel erg lekker vandaag,” liet Pieter van Soelen weten. “Mijn start was goed en ik reed een prima stint. Daarna heeft Koen het karwei afgemaakt. Een mooi resultaat nadat wij de afgelopen races veel ongelukken en pech hebben gehad.”

JR Motorsport mocht de tweede wedstrijd van het weekend vanaf de eerste stek beginnen. Koen Bogaerts was de juiste man voor deze klus en kon de goede uitgangspositie uitbuiten. In het begin moest hij een positie prijsgeven aan Van der Eijk. Hoevenaars had het ook gemunt op de plek van Bogaerts, maar Koen wist zich goed te verdedigen en wist de aanvallen af te slaan. “Mijn start ging erg goed,” liet Koen Bogaerts na zijn stint weten. “Ik had direct Hoevenaars op mijn staart. Hij probeerde mij een paar keer voorbij te komen, maar ik verdedigde mij goed.”

Pieter van Soelen wist na de stops de BMW naar de leiding te rijden. Achter hem was het wederom Hoevenaars die het de mannen van JR Motorsport moeilijk probeerde te maken. Wat hij ook probeerde Pieter van Soelen wist van geen wijken weten en verdedigde met verve zijn positie. Dit gevecht zou niet tot het eind van de race duren, omdat Hoevenaars werd geplaagd door technische problemen. Hierdoor kon Van Soelen onbedreigd naar de tweede overwinning van het weekend rijden. “Dit is werkelijk een prachtig resultaat,” aldus een uitgelaten Van Soelen. ”Het was erg warm en dat maakte het niet makkelijk. Het was een mooi gevecht met Hoevenaars, die niet tot het eind heeft mogen duren. Met deze tweede overwinning hebben Koen en ik veel punten verdiend en het gat met de leiders in het kampioenschap verkleind. De volgende wedstrijd in Zandvoort tijdens de Trophy of the Dunes hebben wij een nieuwe motor, dus moet het nog beter gaan.”

Naast de twee wedstrijden in de Supercar Challenge was JR Motorsport met een BMW M3 Silhouette naar Zolder afgereisd, om aan de 24 uurs wedstrijd deel te nemen. Armand Fumal, Ward Sluys, Christoff Corton en Steve Vanbellingen waren de coureurs van dienst met veel ervaring op de Zolderse piste. Met een 9de kwalificatietijd konden de heren met de krachtigere GT’s en prototypes de strijd aangaan.

In warme omstandigheden om klokslag 16.00 uur was het Steve Vanbellingen die de start voor zijn rekening nam. Hierbij nam hij geen onnodige risico’s. Een 24 uurs wedstrijd kun je nooit in de eerste ronde winnen, alleen maar verliezen. Na een lange stint van 1,5 uur kwam de sympathieke Belg binnen om het stuur over te geven. “Ik had een zeer goede start,” aldus een tevreden Vanbellingen. “De eerste 1,5 uur verliepen vlekkeloos en reed een juist tempo. In de auto liep het kwik enorm hoog op. Het was misschien wel een graad of 60. In de nacht zal het comfortabeler zijn.”

Na de eerste vlekkeloze wedstrijduren raakte één van de ‘flippers’ op het stuur, waarmee de versnellingsbak wordt bediend defect. De monteurs hebben het gemaakt maar de koppeling ging stuk en die kon niet meer gerepareerd worden. Bij de pitstops moest de crew de wagen wegduwen, omdat deze niet zelfstandig van stilstand weg kon komen. Door deze problemen moest het team een podiumplek al uit het hoofd zetten. In de nachtelijke uren waren alle coureurs van het team snel consistent. JR Motorsport leek op een vijfde stek af te stevenen, totdat tegen het middaguur het noodlot toesloeg. De motor plofte en in het begin van de pitstraat stond deze in brand. Hierdoor spatte de droom uiteen en JR Motorsport zag de finish niet.

Ondanks de problemen met de bak ging het erg lekker,” liet teammanager Joost Ursem optekenen. “De coureurs deden niet voor elkaar onder en we hadden zicht op de vijfde plek. Tot de motor plofte en in brand stond. Gelukkig kon het geblust worden, maar onze wedstrijd zat er op. We kunnen veel, maar een motor vervangen voor de laatste paar uur heeft geen zin. Door onze voorsprong wisten we toch nog een tweede stek in de klasse te pakken, maar dat verzacht de teleurstelling niet.”

SBS Autosport laat iedere zondag rond 12.00 uur beeldregistraties van de Supercar Challenge zien. Hierin wordt ook de strijd van JR Motorsport in beeld gebracht.

Tekst: PR

9069677
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4280
6230
16335
9013205
144559
211729
9069677

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven