Gebruikelijkerwijs stond halverwege oktober het Spa Racing Festival weer op het programma van Supercar Challenge deelnemers Ferry en Robin Monster. De mannen laadden hun potente Spaanse bolide in en reisden af naar het beroemde en beruchte Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen om daar de volgende kampioenschapsronde te verrijden onder toeziend oog van onder andere voormalig Formule1 wereldkampioen Damon Hill, wiens zoon aan een opmars op de autosportladder bezig is. Tijdens de kwalificatie op zaterdag aan het begin van de middag klokten de mannen die op Spa-Francorchamps altijd snel zijn een tijd van 2:35.255. Hiermee waren ze de snelste SEAT Léon Supercopa op de baan en tweede in de Supersport divisie. Voor de titelstrijd een prima uitgangspositie met de belangrijkste concurrentie een eindje achter hun rug op de startopstelling.

Ferry Monster was de man die de eerste stint van de eerste race voor zijn rekening nam en daarbij het geluk had dat hij geen regen onderweg trof. Op Spa-Francorchamps is het echter altijd een drukte van jewelste in de eerste bochten tijdens de eerste ronde. Alle ruim zestig deelnemende auto’s willen liefst gelijktijdig door iedere bocht om alvast een positie te winnen. Richting het einde van de kreeg de snelle Spaanse bolide te maken met een regenbui die het asfalt erg verraderlijk maakte. Zoals vaak op het Belgische circuit is de baan niet geheel gehuld in regen. Een deel van de baan kan nat zijn, terwijl een ander baanvak droog is. Hierdoor is de bandenkeuze altijd erg moeilijk en veel bepalend. De heren gokten erop dat ze met slicks konden uitrijden, wat een juiste beslissing bleek te zijn. Met de volledig profielloze banden op een natte baan verloren ze weliswaar tijd, maar wisten toch nog naar de tweede plek op te stomen.
 
Een sterke prestatie, zeker ook omdat ze in de Supercopa Cup de overwinning pakten en dus daar weer een mooie stap zetten naar de eindzege. Robin Monster had in de laatste ronden wel moeite om de auto in het juiste spoor te houden, maar bewees weer een goede stuurman te zijn door schadeloos naar de finish te koersen. “Het was levensgevaarlijk, volgens Robin,” aldus Ferry. “Hij moest echt de laatste drie ronden op eieren rijden om te zorgen dat we P2 vast konden houden en geen fatale fout maakten,” vervolgde Ferry. Tactisch is er nu een moeilijk spelletje ontstaan voor de Monster broers. Ze zijn reglementair verplicht om nog een resultaat te schrappen. Veel concurrenten hebben dit al gedaan in een weekend dat ze absoluut in de problemen kwamen, maar Ferry en Robin zijn het hele jaar al constante podiumkandidaten en hebben dus nog geen slecht resultaat hoeven schrappen.
 
Op Spa-Francorchamps is het een zeldzaamheid, maar soms komt er een weekend Supercar Challenge racen voor waarin de safetycar geen enkele maal naar buiten hoeft te komen en waarin de volledige tijd benut kan worden om te racen. Het racing Festival 2012 was een van die zeldzame weekenden. Ferry en Robin Monster optimaliseerden in dit weekend zo goed mogelijk de kansen die ze kregen in de ononderbroken races. De broers wisten in de tweede race op zondag beslag te leggen op de vierde positie en misten daarbij nipt het podium. Voor de gebroeders is een vierde positie haast een zeldzaamheid en is wellicht daarom de kans om te schrappen en zo aan het reglement te voldoen. Een vierde positie levert weliswaar goede punten op, maar uiteraard minder dan een podiumklassering die ze doorgaans behalen.

Ferry en Robin zien zich na het racing Festival geplaatst voor een dilemma dat door het reglement wordt opgelegd: schrappen of niet. Als de mannen besluiten het resultaat van afgelopen weekend te schrappen, dan zullen ze flink wat punten laten schieten en wordt de druk op het kampioenschap erg groot. Als de mannen het niet doen, dan moeten ze een van de races op Assen schrappen. De kans is groot dat ze dan ook weer een sterke prestatie leveren en dus alsnog veel punten weggooien. Ferry legde na de race uit: “Als we de race van vandaag schrappen, dan verliezen we zoveel punten dat we gelijk komen met het duo Bogaerts en Van Soelen, maar met meer resultaatseconden dus een nadeel. Als we niet schrappen moeten we dat over twee weken tijdens de Finaleraces alsnog. Robin en ik gaan nu even verschrikkelijk hard rekenen om te zien wat tactisch het beste is. Wij hebben nu een onevenredig groot nadeel van de schrapverplichting doordat we constant en goed presteren. Anderen hebben een uitvalbeurt kunnen schrappen, wij zijn nog nooit uitgevallen dit seizoen.”
 
Team Riwal racing zal flink moeten denken en rekenen om tactisch de juiste beslissing te nemen. To schrap or not to schrap, dat is nu de vraag…

Tekst: PR

9516592
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9129
9802
18931
9425629
240293
158014
9516592

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven