Peter Hoevenaars heeft tijdens de Dunlop Finaleraces op het TT Circuit in Assen de eerste race van de Supersport-divisie van de Supercar Challenge op zijn naam geschreven. Hoevenaars was begonnen vanaf pole position en kon die dus verzilveren met een eerste plaats. Tweede werden Koen Bogaerts en Pieter van Soelen, voor Leo van der Eijk en Bas Schouten. In de Sport I-divisie ging de overwinning naar John van der Voort en Priscilla Speelman en in de Sport II-divisie ging de overwinning naar Nico Been. Rob Nieman eindigde in deze laatste divisie op de derde plaats en behaalde hiermee genoeg punten voor het kampioenschap. De eerste kampioen is dus bekend!

Bij de start van de race kon Peter Hoevenaars zijn eerste positie behouden. Hoevenaars kon hierna meteen een gaatje slaan ten opzichte van Koen Bogaerts, die de hete adem in zijn nek had van Ferry Monster. Voor Bogaerts ging de start van de race overigens maar net goed. Bij zijn auto bleek namelijk vlak voor de start van de race een olieleiding van de stuurbekrachtiging kapot te zijn waardoor die last minute vervangen moest worden. Hierdoor was Bogaerts nog maar net op tijd voor de startopstelling. Bert van der Zweerde had een zeer goede beginfase van de race. Van der Zweerde moest vanaf de laatste plaats starten omdat zijn BMW in de kwalificatie koppelingsproblemen had maar in de race stoomde de jonge coureur snel naar voren. In de tweede ronde was Van der Zweerde vanaf zijn 31e startpositie al opgeklommen naar de zesde plaats, en het gat met de koplopers werd bovendien steeds kleiner.

Hoevenaars kon zijn eerste positie in de beginfase consolideren, maar het gevecht om de tweede positie was erg spannend. Die was nog steeds in handen van Koen Bogaerts, maar Bogaerts stond hevig onder druk van Bert van der Zweerde, Ferry Monster en Leo van der Eijk. Na de pitstops was Bas Schouten in verband met de resultaatseconden bij andere deelnemers op de eerste plaats komen te liggen, voor Peter Hoevenaars, Ted van Vliet en André de Vries. Ted van Vliet had hierbij het stuur overgenomen van Bert van der Zweerde, en André de Vries van Peter Stox. Pieter van Soelen was teruggevallen naar de vijfde plaats, en Robin Monster naar de zevende positie. Bas Schouten had bij de pitstops het stuur overgenomen van Leo van der Eijk, maar werd na de pitstops meteen door Peter Hoevenaars weer ingehaald. Schouten kwam hierna onder druk te staan van Pieter van Soelen, die er in de 26e ronde in slaagde om aan de Speedtec Zilhouette van Schouten voorbij te gaan.
 
Aan de kop van het veld veranderde in de slotfase niks meer, waardoor Peter Hoevenaars weer een overwinning op zijn cv mocht bijschrijven. Koen Bogaerts en Pieter van Soelen eindigden op de tweede plaats, en Leo van der Eijk en Bas Schouten maakten het podium compleet. Robin en Ferry Monster lieten zich in de slotfase terugvallen tot de zesde plaats, en zullen hierdoor waarschijnlijk bij deze race hun laatste schrapresultaat gebruiken. Hierdoor komen ze in de tussenstand van het kampioenschap op twee punten achterstand ten opzichte van Koen Bogaerts en Pieter van Soelen, maar wel met 10 strafseconden minder. Met Peter Hoevenaars op de derde plaats ook nog als kanshebber voor het kampioenschap zijn alle ingrediënten aanwezig voor een spannende race op zondag!

In de Sport I-divisie viel John van der Voort bij de start van de race meteen een paar posities terug. De BMW-coureur was begonnen vanaf de tweede positie maar kwam na de eerste ronde slechts op de vierde positie over start-finish. Van der Voort was in de eerste ronde ingehaald door Tim Hummel en Wesley Caransa, maar begon hierna aan een opmars en kon in de tweede ronde alweer aan Caransa voorbijgaan. Van der Voort kwam steeds beter in zijn vel en kon in de zesde ronde de eerste plaats alweer overnemen van Eric van den Munckhof, die bovendien terugviel naar de derde plaats achter Tim Hummel. Van den Munckhof had het niet makkelijk, want de bestuurder van de Focus Sport bolide vocht flinke gevechten uit met Tim Hummel, Marcel van Berlo en Wesley Caransa. “Ik reed met mijn reservewagen, en die heeft toch een mindere wegligging en minder vermogen dan mijn reguliere auto”, aldus Van den Munckhof. “Hierdoor kon ik niet de tijden rijden die John van der Voort reed.”
 
Priscilla Speelman had bij de pitstops het stuur overgenomen van John van der Voort, en was door haar vele resultaatseconden teruggevallen naar de tweede plaats. De eerste plaats was hierdoor in handen gekomen van concurrent Eric van den Munckhof. Tim Hummel en Marcel van Berlo waren op de posities drie en vier komen te liggen. Van den Munckhof had een aardige voorsprong ten opzichte van concurrente Speelman, maar Speelman reed zeer snelle rondetijden en slaagde er in de 27e ronde in om de eerste positie van Van den Munckhof over te nemen. Achter de twee koplopers ging het fout voor Marcel van Berlo, die vanaf zijn derde positie zijn auto met technische problemen langs de baan moest parkeren.

In de Sport II-divisie kon Nico Been bij de start van de race zijn eerste positie behouden. De Clio-coureur kreeg wel meteen de hete adem van Rob Nieman, Machiel Kars en Kim Troeijen in zijn nek. Voor Rob Nieman verliep de beginfase van de race echter minder goed, want de Clio-coureur viel na contact met koploper Nico Been meerdere posities terug. Kim Troeijen viel na haar goede start door pech een paar posities terug. Bij de auto van Troeijen werd namelijk rook waargenomen, waardoor Troeijen van de wedstrijdleiding een Meatball getoond kreeg en voor controle de pitstraat op moest zoeken. Het bleek een olielekkage te zijn, waardoor Troeijen haar race voortijdig moest beëindigen. Nico Been kon ondertussen zijn eerste plaats vasthouden en kon zelfs een paar seconden uitlopen ten opzichte van concurrent Kars. Rob Nieman was inmiddels door de terugval van Kim Troeijen opgeklommen naar de derde positie. Voor Toon Rutgers en Jeremy Adams was het na een tiental ronden al einde race, want het duo moest hun Lotus met technische problemen in de pitstraat parkeren.


 
Nico Been kon tijdens de pitstops profiteren van de resultaatseconden van de concurrentie. De Clio-coureur kon vele seconden uitlopen en lag hierdoor na de pitstops op een solide eerste positie. Machiel Kars maakte tijdens zijn pitstop nog een spannend moment mee, want Kars spinde bij de ingang van de pitstraat. De Clio-coureur kon gelukkig voorkomen dat zijn Clio de vangrails raakte en kon zijn weg wel vervolgen. In de slotfase van de race kon Nico Been zijn eerste positie consolideren en eindigden Machiel Kars en Frank Bédorf op de tweede plaats. Rob Nieman werd derde en stelde hiermee zijn kampioenschap in de Sport II-divisie veilig. De eerste kampioen is dus bekend!

Tekst: PR

9512917
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5454
9802
15256
9425629
236618
158014
9512917

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven