Jeroen den Boer heeft de Supercar Challenge powered by Dunlop zijn pole position omgezet in een klinkende overwinning. De BMW-coureur leidde van start tot finish, en zag zijn overwinning ondanks resultaatseconden de hele race niet in gevaar komen. Robert de Graaff en Philippe Ribbens eindigden op de tweede plaats, voor Roger Grouwels in de Mosler MT900 van Team RaceArt. Diederick Sijthoff werd vijfde, en stelde met deze klassering zijn kampioenschap in de Super GT-divisie veilig. Barry Maessen kroonde zich in de GT-divisie met een eerste plaats tot kampioen, en in de GTB-divisie was de strijd om het kampioenschap uitermate spannend. In deze divisie wonnen Jacky van der Ende en Nelson van der Pol, maar de aandacht ging vooral uit naar kampioenschapskandidaten Kees Kreijne, Erol Ertan en het duo Wijnen/Frijns.

Diederick Sijthoff had in de Super GT-divisie de beste start en dook voor Peter Versluis de eerste bocht in, met daarachter Wolf Nathan. De start van de race ging niet voor iedereen goed, want Jan Versluis, Berry van Elk en Rob Kamphues kwamen in de eerste bocht met elkaar in aanraking. Kamphues en Versluis konden hun weg vervolgen, maar Berry van Elk kwam vast te staan in het grind. Toch bleek Jan Versluis niet helemaal schadevrij door de eerste bocht te zijn gekomen, want de Ferrari van Versluis legde hierna een groot oliespoor op de baan. De wedstrijdleiding besloot hierna om de race met technisch code rode stil te leggen, zodat dit oliespoor bestreden kon worden.


Tijdens code rood ontstond er een onduidelijke situatie voor Peter Versluis, die op de startgrid dacht doorgestuurd te worden door een marshall en zodoende de startgrid verliet. Dit was echter niet toegestaan waarna Versluis de pitstraat in werd geroepen. Een onduidelijke situatie volgde, waarbij uiteindelijk werd besloten dat Peter Versluis bij de herstart van de race uit de pitstraat moest starten. Bij de herstart had ditmaal Jeroen den Boer de beste start, met daarachter de ETEC-Viper met Philippe Ribbens achter het stuur en Diederick Sijthoff in de Corvette C6.R GT1. Achter Sijthoff lag Bert Longin op de vierde plaats, Wolf Nathan op positie vijf en Alex van ’t Hoff op positie zes. Alex van ’t Hoff viel bij deze groep al na de tweede ronde weg, want Van ’t Hoff moest zijn Corvette met een lekke band langs de kant zetten.
 
Daarnaast bleek Philippe Ribbens een valse start te hebben gemaakt. De Viper-coureur had door het wegvallen van Berry van Elk de positie voor zich vrij op de startgrid en had die positie van Van Elk al voor het doven van de lichten ingenomen. Ribbens kreeg voor deze valse start een tijdstraf van tien seconden, die na de race bij de uitslag zou worden opgeteld. Jeroen den Boer kon tot aan de pitstops een tiental seconden uitlopen op Philippe Ribbens, die achtervolgd werd door Diederick Sijthoff. Sijthoff kon zelfs vlak voor de pitstops de tweede positie overnemen van Philippe Ribbens, en leek hierdoor al op rozen te zitten om het kampioenschap van de Super GT-divisie binnen te halen.

 
Ook na de pitstops lag Jeroen den Boer nog op de eerste plaats, maar daarachter was Diederick Sijthoff door zijn resultaatseconden teruggevallen naar de vijfde positie. Robert de Graaff was hierdoor op de tweede positie komen te liggen, voor Roger Grouwels en Peter Versluis. Den Boer kon ook na de pitstops door constante rondetijden zijn voorsprong verder uitbreiden. De overwinning ging dus naar Jeroen den Boer, voor Robert de Graaff en Philippe Ribbens, die ondanks hun tijdstraf de tweede plaats behielden. Daarachter eindigde Roger Grouwels op de derde plaats, en eindigde Peter Versluis ondanks zijn start vanuit de pitstraat op positie vier. Diederick Sijthoff werd vijfde, en behaalde daarmee genoeg punten om het kampioenschap binnen te halen van de Super GT-divisie. De Corvette-coureur mag zich na zijn kampioenschap in 2011 ook in 2012 kampioen van de Super GT-divisie van de Supercar Challenge noemen!

In de GT-divisie had Barry Maessen bij de herstart een goed begin van de race. De Viper-coureur kon voor Jan van der Kooi blijven en zag bovendien dat zijn voorsprong op de overige GT-deelnemers al aanzienlijk was. Steve Vanbellingen en Simon Atkinson waren in gevecht om de posities drie en vier, en Henk Thuis was in gevecht met Jack Rozendaal. Van der Kooi was ook in gevecht met enkele deelnemers uit de Super GT-divisie en kwam daarbij bij een inhaalactie in contact met de BMW Z4 GT3 van Jan Storm. Jan van der Kooi spinde hierbij, maar leek zijn weg wel te kunnen vervolgen. Toch moest Van der Kooi een paar ronden later zijn Lotus met technische problemen langs de baan parkeren. Door het uitvallen van Van der Kooi kreeg Simon Atkinson de tweede positie in handen, met daarachter Steve Vanbellingen. Henk Thuis was voorafgaand aan de pitstops opgeklommen naar de vierde positie, en hadden bovendien ten opzichte van hun concurrenten al veel tijd goed gemaakt. Na de pitstops lag Barry Maessen nog steeds op de eerste positie, maar daarachter was Steve Vanbellingen op de tweede positie komen te liggen. Vanbellingen had hierbij geprofiteerd van de resultaatseconden van Simon Atkinson, die was teruggevallen tot de derde positie.

Atkinson gaf zich echter niet zomaar gewonnen, en deed er alles aan om zijn achterstand op de op de tweede positie liggende Steve Vanbellingen kleiner te laten worden. Atkinson kreeg daarnaast de hete adem in zijn nek van Pim van Riet, die flink aandrong bij Lamborghini-coureur Atkinson en er zelfs in slaagde om in de slotfase aan de Engelsman voorbij te gaan. Uiteindelijk leek Atkinson toch op de derde positie te eindigen, nadat hij en Van Riet in de laatste ronde in de GT-bocht in de rondte tikte. De wedstrijdleiding stak hier echter na afloop een stokje voor en gaf Atkinson een tijdstraf. Hierdoor eindigden Pim van Riet en Henk Thuis toch op de derde plaats.

Barry Maessen zag zijn overwinning uiteindelijk niet meer in gevaar komen en pakte met deze klassering genoeg punten voor het kampioenschap omdat Henk Thuis en Pim van Riet dit weekend nog een schrapresultaat moeten inzetten. Maessen is dit jaar dus de kampioen in de GT-divisie! In de GTB-divisie was Kees Kreijne goed van start gegaan. De bestuurder van de Aston Martin Vantage pakte in de eerste ronden de eerste plaats, en werd op zijn beurt gevolgd door Nelson van der Pol en Werner van Herck. Kreijne viel hierna echter terug tot de derde plaats, en kreeg hierdoor concurrent Erol Ertan en René Wijnen in zijn kielzog. Ook hierna kon Kreijne niet meer de rondetijden rijden van de kop van het veld. “Mijn koppeling ging kapot, dus ik moest proberen zonder koppeling te gaan rijden en proberen om zo weinig mogelijk te schakelen”, verklaarde Kreijne, die uiteindelijk nog wel vijfde werd. “Ik ben uiteindelijk nog blij met deze vijfde plaats, omdat ik voor René Wijnen en Charlie Frijns ben geëindigd.
 
De BRL van Van der Ende/Van der Pol kon in deze divisie snel een gat slaan, maar daarachter was het zeer spannend. De op de tweede positie liggende Erol Ertan stond onder druk van Werner van Herck, en niet ver daarachter volgden René Wijnen, Daan Meijer en Kees Kreijne. Het veld in deze divisie was zoals zo vaak dit jaar zeer aan elkaar gewaagd. Ook na de pitstops lagen Jacky van der Ende en Nelson van der Pol op de eerste plaats, maar daarachter waren de posities flink gewisseld. Door zijn vele resultaatseconden was Erol Ertan namelijk teruggevallen tot de zesde positie, achter Werner van Herck, Mark van der Aa, Wilfred Herder en Charlie Frijns. Ertan slaagde er in de slotfase nog in om aan Frijns voorbij te gaan, en ook Kees Kreijne kon nog aan Porsche-coureur Frijns voorbijgaan. Door deze klassering maken Kees Kreijne en het duo Wijnen/Frijns nog kans op het kampioenschap.

De strijd om de derde plaats was in de laatste ronden nog erg spannend, Hier ging het tussen Mark van der Aa en Wilfred Herder, waarbij het uiteindelijk Van der Aa was die dit gevecht in zijn voordeel besliste. Voor Nelson van der Pol en Jacky van der Ende kwam de overwinning niet meer in gevaar, zij pakten de eerste plaats voor Mazda-coureur Werner van Herck.

Tekst: PR

9512602
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5139
9802
14941
9425629
236303
158014
9512602

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven