Tijdens het weekend van 27 en 28 oktober stonden de Dunlop Finale Races op het programma van de coureurs uit de Supercar Challenge. Het afsluitende evenement van de fraaie raceserie wordt traditiegetrouw op het TT Circuit Assen gehouden. Dit jaar zou de beslissing in de diverse kampioenschappen weer op zich laten wachten tot de laatste meters van het raceseizoen 2012. Geen van de teams stak zo ver boven de rest uit dat het kampioenschap voortijdig beslist kon worden. Een tactisch spelletje zou voor de Team Riwal Racing coureurs van belang zijn tijdens de Finale Races.

Met een tijd van 1:47.146 parkeerden Ferry en Robin Monster de SEAT Léon Supercopa op de vierde startpositie. De gebroeders bleven met die tijd een halve seconden verwijderd van de snelste tijd van de directe kampioenschapsconcurrentie in de vorm van het BMW coureursduo Koen Bogaerts en Pieter van Soelen die tweede werden. Zoals gezegd zouden de Finale Races echter een tactisch spelletje worden.
 
De racende broers besteedden de afgelopen twee weken, sinds het weekend in Spa-Francorchamps, veel tijd aan het doorrekenen en uitdenken van de beste strategie voor het laatste weekend van het Supercar Challenge seizoen. Uiteraard gokten de mannen hierbij op titelprolongatie en loon naar een jaar keihard werken. Vooraf bepaalden de heren diverse scenario’s waaruit gekozen kon worden in reactie op wat de concurrentie zou doen. Dit om hun eigen resultaat uiteraard te optimaliseren en hun kansen op de eindzege zo groot mogelijk te houden.

Dat het najaar in Nederland haar intrede heeft gedaan en de winter aan de deur staat te rammelen bleek uit de koude lucht waarin het TT Circuit gehuld was zaterdag aan het begin van de middag. De coureurs konden genieten van een strak blauwe hemel met een heerlijke najaarszon en temperaturen die ruim onder de tien graden bleven steken. Een van de strategische scenario’s die door de gebroeders Monster was bedacht, was om als zesde over de streep te komen. Afhankelijk van de verrichtingen van de tegenstanders zou dit weliswaar punten kosten, maar zeker ook successeconden schelen voor de laatste wedstrijd op zondag. Gedurende de race ontvouwde de strategie van Robin en Ferry zich en bivakkeerden de heren steeds op het randje van het podium om uiteindelijk na een uur racen verrassend als zesde over de streep te komen.

 Een strategische keuze om seconden te lossen en een snellere stop dan de concurrentie voor zondag mogelijk te maken, waardoor ze het heft in eigen hand konden houden in plaats van volledig afhankelijk te zijn van hetgeen de concurrentie doet. Ferry verhaalde: “Na een goede start kwam ik als derde uit de eerste bocht waar het duwen en trekken was. Ik probeerde Koen Bogaerts in te halen, wat mislukte en dus bleef ik maar achter hem zitten. Later kreeg ik Bert van der Zweerde in m’n spiegel die ik voorbij liet omdat hij niet meedoet voor het kampioenschap. Hij ging echter als buffer tussen Koen en mij fungeren. Dat had ik niet verwacht omdat hij heel veel sneller was en ik verwachtte dat hij Bogaerts ook zou inhalen. Uiteindelijk hebben we ons naar P6 later terugzakken. Zondag hoeven we 15 seconden minder stil te staan dan Bogaerts en Van Soelen.” De spanning zou tijdens de laatste race pas echt tot een climax gaan komen…

De tweede race kende een zeer spannend verloop waarbij een tweede BMW van titelconcurrent JR Motorsport een rol opeiste. De bolide blokkeerde de Team Riwal SEAT enkele malen en beïnvloedde zo de titelstrijd. De gebroeders Monster reden weliswaar naar de overwinning algemeen, toch stemde het de heren niet helemaal blij. De titelconcurrenten kwamen als tweede over de meet en kwamen daardoor exact gelijk in punten. Het extra punt voor de snelste ronde die werd gereden door de BMW van Koen Bogaerts en Pieter van Soelen maakte het verschil en leverde hen de titel op. De teleurstelling over het nipt missen van de zo vurig gewenste titelprolongatie was groot. Zeker ook omdat gedurende de Finale Races door een wagen buiten de titelstrijd tijdverlies werd geforceerd en de Riwal coureurs zo van de eindzege afhielden.
 
Ferry wist na de race te vertellen: “Het team heeft fantastisch werk gedaan dit hele seizoen. Mede door hen en door de sponsor hebben we heel veel podiums kunnen halen dit jaar en zijn we continue een van de snelsten geweest.” Robin voegde aan zijn vroeg toe: “Het was een perfecte wissel, er reed niemand voor me dus kon lekker in mijn ritme komen. Na twee ronden zat Koen Bogaerts achter mij en moest ik flink pushen om als winnaar te kunnen eindigen. Het was dit weekend een politiek spelletje. Erg jammer, zo strijd je niet fair met de concurrentie. Op naar volgend jaar!”


 
Het seizoen was enerverend, de SEAT bewees zich wederom als een van de besten, al moesten de broers dit seizoen genoegen nemen met het vice-kampioenschap.

Tekst: PR

9516371
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8908
9802
18710
9425629
240072
158014
9516371

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven