Lotus-coureur Luc de Cock heeft op de Slovakia Ring de eerste race van de Sport-divisies van de Supercar Challenge powered by Dunlop op zijn naam geschreven. In de één uur durende race was De Cock zijn concurrenten te snel af. Tweede werden Koen Bogaerts en Pieter van Soelen, voor Bas Schouten en Mark van der Aa. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Aart Bosman.

Bij de start van de race was iedereen goed weg en ging het startveld zelfs met vijf auto’s breed richting de eerste bocht. Luc de Cock had van de koplopers de beste start en ging op de eerste positie de eerste bocht in. De Cock kon hierna meteen een paar seconden uitlopen en zag in zijn spiegels dat Mark van der Aa, Marco Poland en Pieter van Soelen meteen in fel gevecht met elkaar waren.

De eerste ronde verliep niet voor iedereen goed. Wim Meulders en Marcel van Berlo toucheerden namelijk elkaar, waarbij Van Berlo veel schade opliep en zijn weg niet meer kon vervolgen. Meulders was in de bocht na de tweede heuvel door een andere rijder in de rondte getikt en Van Berlo kon hem hierna niet meer ontwijken. Meulders kon wel verder rijden, maar zijn Saker verloor een paar bochten laten de motorkap waarna hij de pitstraat op moest zoeken. De marshalls waren bovendien alert en konden de onderdelen snel van de baan halen.

Achter koploper De Cock rukte Pieter van Soelen binnen twee ronden op naar de tweede plaats. Van Soelen was snel onderweg en kon het gat richting De Cock snel verkleinen. Achter Van Soelen had ook Ferry Monster een goede start van de race. De Seat-coureur haalde in de beginfase Jimmy Adriaenssens, Mark van der Aa en Marco Poland in en pakte hiermee de derde plaats.

Voor David Krayem was de race na een paar ronden al voorbij. De Ginetta-coureur toucheerde in de vijfde ronde de extra chicane, die met bandenstapels voor de tweede heuvel is neergezet, en eindigde hierna hard tegen de vangrails. Zijn auto liep hierbij veel schade op, maar Krayem kon zelf ongedeerd uit zijn auto stappen.

Pieter van Soelen had ondertussen het gat richting Luc de Cock helemaal dichtgereden. De BMW-coureur slaagde er daarna in om in de zesde ronde in de eerste bocht de Lotus van De Cock voorbij te steken om hiermee de eerste plaats in de race te pakken.

De extra chicane bleek een scherprechter voor Ginetta’s, want in de zevende ronde ging het ook voor de tweede Ginetta in het veld fout. De auto van Milan Valasek en Miro Hornak verremde zich voor de bandenstapel en kon die stapel hierna niet meer ontwijken. De auto blokkeerde hierna de chicane waardoor de wedstrijdleiding de safety car in de baan moest brengen.

Bij het naar binnen komen van de safety car ging ook meteen het pitwindow open, waardoor heel veel rijders meteen besloten om hun pitstop te maken. De safety car-situatie was hierbij extra nadelig voor Pieter van Soelen en Koen Bogaerts, die door hun goede resultaten tijdens het eerste raceweekend op Circuit Zolder veel resultaatseconden hadden. Zij vielen hierdoor na de pitstops vanaf de eerste plaats terug naar de vierde positie.

Na de pitstops kreeg Luc de Cock de eerste positie weer terug in handen. Ook ditmaal werd hij achtervolgd door een BMW van JR Motorsport, maar nu was het Bert van der Zweerde die de aanval op de Lotus had geopend. Achter Van der Zweerde lag Bas Schouten na de pitstops op de derde plaats met daarachter Koen Bogaerts, Robin Monster, Leo Kurstjens en Ronald van Loon.

Bert van der Zweerde kon zijn aanval op koploper De Cock in de slotfase van de race niet voortzetten, want de BMW-coureur moest de race voortijdig door technische problemen staken. Het gaf Luc de Cock wat lucht, omdat de op de tweede en derde plaats liggende Bas Schouten en Koen Bogaerts in fel gevecht met elkaar waren en zodoende niet verder op de Lotus-coureur inliepen. Koen Bogaerts besliste dit gevecht uiteindelijk in zijn voordeel. Ondertussen reed Luc de Cock solide naar de overwinning.

In de Sport-divisie kon Aart Bosman bij de start zijn eerste positie behouden met achter hem aan Michael Verhagen, Eric van den Munckhof en Rob Nieman. Voor Verhagen was het al snel einde race, want in de derde ronde moest hij door technische problemen de strijd verlaten.

Aart Bosman kon hierna een gat slaan richting zijn achtervolgers zijnde Eric van den Munckhof, Rob Nieman, Maurits Caransa en Frank Bédorf. Deze posities bleven ongewijzigd tot de safety car-situatie.

Door de safety car-situatie zag Aart Bosman zijn opgebouwde voorsprong als sneeuw voor de zon verdwijnen. Bosman had hierbij ook nog de pech dat hij door zijn vele resultaatseconden langer stil moest staan dan zijn concurrenten, waardoor hij na de pitstops zijn eerste positie kwijt was.

Hierdoor was Eric van den Munckhof op de eerste positie terecht gekomen, maar Aart Bosman zette na de pitstops meteen de aanval in waardoor Van den Munckhof zijn voorsprong snel kleiner zag worden. Achter Bosman lag Maurits Caransa na de pitstops op de derde plaats, gevolgd door Rob Nieman, Machiel Kars en Kim Troeijen.
Op Bosman bleek ook in de slotfase van de race geen maat te staan. De Lotus-coureur was veruit de snelste man in de Sport-divisie en kon ruim voor het einde van de race de eerste positie van Van den Munckhof weer overnemen.

De strijd om de derde plaats was in de slotfase nog wel zeer spannend. Hier waren Machiel Kars, Maurits Caransa en Rob Nieman in een felle strijd met elkaar verwikkeld. Caransa lag vlak na de pitstops op de derde plaats, maar hij kwam onder zware druk te staan van beide Clio’s. Kars kwam Caransa al snel voorbij en ook Nieman leek voorbij te gaan aan de BMW van Caransa. Dit ging echter niet volgens het boekje, want Nieman kwam met behulp van een tik op de achterbumper voorbij aan Caransa. Het leverde Clio-coureur Nieman een tijdstraf op, wat hem meerdere plaatsen kostte.

Caransa kreeg in de laatste ronden zelfs de derde plaats weer terug in handen. Kars moest namelijk met nog maar een paar minuten te gaan de strijd door een technisch probleem staken.

Aan de kop van het veld reed Bosman onbedreigd naar de overwinning, al zat hij hem zelf de laatste ronden nog wel te knijpen. “Aan het einde was het nog spannend, want mijn olielampje ging branden”, aldus Bosman. “Hierdoor moest ik het iets rustiger aan gaan doen, maar gelukkig ging het de laatste ronden goed!” Eric van den Munckhof eindigde op de tweede plaats.

Tekst: PR

9476696
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9989
9672
51067
9360657
200397
158014
9476696

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven