Voor de eerste maal in haar bestaan reisde de Supercar Challenge af naar de Slovakia Ring om daar de tweede ronde van het kampioenschap af te werken. Naarmate het weekend vorderde werden de weer goden het veld gunstiger gezind, wat de sfeer nog meer ten goede kwam. In de vrije trainingen op vrijdag 17 mei wist Michael Verhagen al snel de baan in zijn geheugen te prenten, waardoor hij met een beperkt aantal ronden zich toch goed kon voorbereiden op het komende raceweekend. ’s Middags verhaalde Michael: “Ik heb net de nodige kilometers gemaakt om de baan te leren. Het is een lastiger baan als je denkt. Er zitten lange doordraaiende bochten in, afgewisseld met rechte stukken en dat is mooi, maar wel lastig soms.” Over zijn auto vertelde hij: “Ik wil niet te veel rijden in de vrije trainingen omdat ik geen risico wil nemen schade te rijden en bovendien liever m’n banden een beetje wil sparen.”

In de kwalificatie op zaterdagochtend sleepte Michael een zestiende positie algemeen en een keurige derde plek in de Sport1 divisie uit de strijd. De snelle Honda S2000 deed het prima op de droge baan onder half bewolkte omstandigheden en Michael maakte geen fouten. De Japanse racebolide klokte een snelste tijd van 2:22.847 op het 5.922 meter lange circuit.

Voor Michael Verhagen werd de zonnige zaterdag race-technisch een allesbehalve zonnige dag. De snelle Hondacoureur kreeg al in de tweede ronde te maken met een probleem waardoor hij in de tweede sector zijn bolide stil moest zetten. Helaas kon hij zijn succesvolle start van het seizoen geen vervolg geven. Het motorblok van zijn gifgroene bolide gaf na enkele rondjes de geest. Met een klap hield de aandrijving van de fraaie S2000 ermee op en vertoonde het motorblok een gat.

Voor Michael Verhagen een dramatisch verloop van het tweede weekend en een slecht vervolg van het seizoen dat hij met een geweldig dubbelpodium wist te beginnen. Helaas sloeg de pechduivel op zaterdag ongenadig hard toe en moest het Verhagen Racing team voortijdig de handdoek in de ring gooien. Zaterdagmiddag konden de spullen al worden ingepakt en de thuisreis aangevangen. Thuis wacht de techneuten een flinke klus. De wagen zal moeten worden ontdaan van de motor, waarna er een nieuw exemplaar geplaatst zal worden om hopelijk voor de volgende race in Spa-Francorchamps weer klaar te zijn.

Ondanks de problemen met de Honda S2000 zat Verhagen z’n weekend er nog niet op na de eerste race. De Supercar Challenge is weliswaar een competitieve omgeving, maar ook een sportieve. Waar nodig en mogelijk willen teams en rijders elkaar altijd helpen. Met een huurauto van JR Motorsport zal Michael Verhagen de rest van het weekend ook kunnen rijden. Hij maakte zondags zijn opwachting met een licht blauwe BMW met Sushi King sponsoring.

Voor de race werd er een twintig minuten warming-up verreden, zodat de coureurs vlak voor de race de laatste stand van zaken van de baan konden ervaren. Voor Verhagen een nuttige extra gelegenheid om aan de BMW te wennen. Helaas kwam er al snel een eind aan zijn warming-up doordat de brandstofpomp stuk ging. Nadat deze was gerepareerd was de resterende tijd maar beperkt. Om hem te compenseren voor de gemiste trainingstijd, kreeg hij dispensatie om met de snellere GT en Super GT divisie mee te rijden. De pech bleef hem echter achtervolgen. In de GT warming-up had Verhagen een aanvaring met een vogel waardoor de voorruit brak. Wederom een bezoek aan de pits leverde een nieuwe ruit op. “Tijdens de warming-up van de GT mocht ik alsnog mijn rondjes rijden, toen kwam er een duif tegen het voorraam dat in stukken brak. Het team heeft er een kunststof raam ingezet van een andere auto. Met een beetje knippen en plakken paste het raam...” De chaotische ochtend bleek later een voorbode voor nog meer chaos in de race.

Met de voor hem vrij onbekende BMW ging Verhagen voortvarend van start vanaf de laatste startpositie. Helaas kon hij met deze auto niet voor de punten meedoen omdat hij niet in z’n eigen divisie reed. Ondanks dat nadeel reed hij een geweldig sterke race. Michael stuurde in een handvol rondjes van de laatste positie naar de zevende, die hij weer verloor door een misverstand wat hem een extra bezoek aan de pits deed afleggen.

Nadien klom hij wederom op naar de zevende positie om bij de pitstops weer wat terug te vallen. Na de stops ging Verhagen er andermaal goed voor zitten en reed uiteindelijk naar de vierde positie in de Supersport klasse. Na deze prima inhaalraces leek het gedaan met het spektakel, maar niets was minder waar. In de tweede stint kreeg hij te maken met een bandenprobleem wat hem wederom een stop en een reeks posities kostte. Na de derde pitstop wist Verhagen ten derde male te bewijzen dat hij een erg rappe coureur is. Hij klom in het laatste deel van de race nog op naar de zesde positie en won zelfs nog twee posities. De gedoodverfde racewinnaar viel in de laatste fase weg, evenals tijdelijke teamgenoten Koen Bogaerts en Pieter van Soelen die als achtste geklasseerd werden. Michael Verhagen debuteerde in de JR Motorsport BMW met een hele mooie vierde positie. Na de race sprak Michael: “Uiteindelijk hebben we toch een goed weekend gehad. Als we vandaag niet al die problemen hadden gehad (tijdens de race deukte de ruit steeds in en was het zicht niet optimaal door de tijdelijke ruit) had een 1-2-3 voor het team er zeker in gezeten.”

Tekst: PR

9462621
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5586
12036
36992
9360657
186322
158014
9462621

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven