Gastrijder Niek Hommerson heeft op Spa Francorchamps de tweede race van de Supercar Challenge powered by Dunlop tijdens het Spa Euro Race evenement op zijn naam geschreven. De Ferrari-coureur bleef onder moeilijke omstandigheden Roger Grouwels en Jim en Glynn Geddie voor. Door hevige regenval was de wedstrijd gestart achter de safety car en gedurende de race bleef de regen aanhouden. In de GT-divisie was Jan van der Kooi heer en meester en in de GTB-divisie pakte Werner van Herck na een spannend gevecht met René Wijnen de eerste plaats. In de Supersport-divisie waren de Seat’s in de regen zeer snel. Hier ging de overwinning naar Robin en Ferry Monster. In de Sport-divisie gaf Michael Verhagen zijn visitekaartje af.

Door de safety car start deed iedereen in de eerste bocht voorzichtig aan. Jan Versluis kon zijn eerste plaats hierdoor behouden, gevolgd door Jim Geddie en Henry Zumbrink. Zumbrink kwam hierna meteen onder druk te staan van Roger Grouwels, die de Volvo-coureur al snel in kon halen. Versluis en Geddie konden meteen een gat slaan, maar Geddie zag dat gat weer kleiner worden nadat hij bij Pouhon rechtdoor schoot. Grouwels stond ondertussen flink onder druk van Henry Zumbrink, Martin Lanting en Niek Hommerson.

Bij deze groep moest Henry Zumbrink helaas al snel afhaken. De Volvo-coureur werd namelijk de dupe van het slechte weer en moest door slecht zicht zijn race voortijdig staken. “Mijn ramen besloegen de gehele tijd, waardoor ik bijna niks zag”, vertelde Zumbrink. “Ik heb nog wel een paar ronden doorgereden maar ik vond het uiteindelijk te gevaarlijk. Ik ben daarom voortijdig gestopt.” Jan Versluis kon ondertussen zijn voorsprong verder uitbouwen, terwijl Jim Geddie steeds meer onder druk kwam te staan van Roger Grouwels, Martin Lanting en Niek Hommerson. Bij deze groep kon na een paar ronden ook Peter Hoevenaars aansluiten.

Achter deze groep waren Peter Versluis en Berry van Elk flink met elkaar in gevecht. Van Elk leek sneller maar hij verslikte zich vlak achter Versluis. De Mosler spinde van de baan, maar Berry kon hierna zijn weg wel weer vervolgen. Van Elk was wel snel onderweg en noteerde snelle sectortijden. Het duurde dan ook niet lang voordat de Mosler-coureur weer aan de staart van de Ferrari 430 van Versluis zat. Versluis gaf zich echter niet zomaar gewonnen en Berry van Elk kwam dan ook niet zomaar aan de Ferrari van Versluis voorbij. Jim Geddie reed ondertussen een sterke race. De McLaren-coureur kon in de regen goed zijn mannetje staan tegen Roger Grouwels, Martin Lanting en Niek Hommerson. Tot aan de pitstops bleef Geddie voor deze groep en kon hij de McLaren dus vanaf de tweede plaats weer overgeven aan zoon Glynn. Jan Versluis had in de tussentijd liggend op de eerste positie al een aardige voorsprong op kunnen bouwen.

De resultaatseconden gooiden de kop van het veld in de Super GT-divisie echter goed door elkaar. Niek Hommerson was namelijk na de pitstops op de eerste plaats terecht gekomen, met daarachter Bob Herber, Peter Hoevenaars en Roger Grouwels. Jan Versluis, Barry Maessen en Glynn Geddie volgden op de posities vijf tot en met zeven. De top drie zat na de pitstops zeer dicht bij elkaar, waarbij Peter Hoevenaars de snelste man op de baan was. De Viper-coureur lag op de derde plaats, maar liep snel in op koploper Niek Hommerson en achtervolger Bob Herber. Hoevenaars drong flink aan bij Herber en plaatste niet veel later een inhaalpoging op Herber in La Source. Herber verdedigde echter zijn positie waarna Hoevenaars de Ferrari-coureur in de rondte tikte. Herber kon hierna zijn weg wel vervolgen maar verloor hiermee kostbare seconden en bovendien ook een plaats aan Roger Grouwels. Peter Hoevenaars kon hierna zijn opmars geen vervolg geven, want een ronde later moest hij door een gebroken stuurhuis zijn Viper in de pitstraat parkeren.

Niek Hommerson was de lachende derde bij de touché tussen Herber en Hoevenaars. Waren het namelijk eerst Herber en Hoevenaars die dicht achter de Ferrari-coureur zaten, nu had hij een voorsprong van ruim twintig seconden op achtervolger Grouwels. Die moest bovendien hard door blijven rijden, omdat Glynn Geddie inmiddels op de derde plaats terecht was gekomen en snelle rondetijden noteerde. Hommerson kon hierdoor het laatste gedeelte van de race controleren en de eerste plaats veiligstellen. De strijd om de tweede plaats werd in de laatste ronde nog zeer spannend, maar Roger Grouwels behield uiteindelijk met 0,9 sec. voorsprong zijn tweede plaats. Jim en Glynn Geddie eindigden op de derde positie, voor Martin Lanting en Bob Herber. Jan Versluis kwam vandaag uiteindelijk niet verder dan de vijfde positie. “Voor de pitstops ging het goed, maar na mijn pitstop kreeg ik een probleem met mijn banden”, legde Versluis na afloop uit. “Ik kreeg ze niet meer op temperatuur, dat kostte me denk ik wel 1,5 sec. per ronde. Jammer, maar het is niet anders.”

In de GT-divisie had Jan van der Kooi weer een hele goede start. De Lotus-coureur kon zijn directe concurrenten voorblijven en lag na de eerste ronde zelfs op de zevende plaats algemeen. Dylan Derdaele had een mindere start van de race en kwam met de DVB-Viper na de tweede ronde al vroeg naar binnen. Jan van der Kooi kon zijn voorsprong in de eerste ronden flink uitbouwen. Achter Van der Kooi was C.O. Jones met zijn Renault Mégane Trophy op de tweede plaats terecht gekomen, met daar weer achter Pierre Etienne Bordet, Fiona James en Craig Wilkins. Ook na de pitstops waren het Jan van der Kooi en C.O. Jones die op de eerste twee posities lagen. Daarachter was Fiona James inmiddels opgeklommen naar de derde positie. James, rijdend in een Lamborghini Gallardo, moest echter wel oppassen met Aaron Scott in de Viper in haar kielzog.

Aaron Scott liet in de regen zien dat hij uit het juiste racehout gesneden is. De Viper-coureur kon al snel Fiona James verschalken en haalde binnen een paar ronden ook al de Mégane Trophy van C.O. Jones in. Jan van der Kooi kon echter de wedstrijd controleren en lag nog steeds ruim voor Scott. De overwinning ging dus naar de Lotus-coureur, voor het duo Wilkins/Scott en C.O. Jones. Pierre Etienne Bordet pakte in de slotfase nog de vierde plaats af van Lamborghini-coureure Fiona James. In de GTB-divisie had Charlie Frijns de beste start. De Porsche-coureur kon de eerste ronden de eerste plaats pakken, met in zijn kielzog de Porsche van Marc Neyens. Werner van Herck lag in de beginfase op de derde plaats, met daarachter op ruime afstand Marcel van Berlo en Rudy Lemmens. Charlie Frijns had een goede race en kon tot aan de pitstops zijn voorsprong met meerdere seconden uitbouwen. Marc Neyens had in de tussentijd achter zich weinig te vrezen, want hij had Werner van Herck inmiddels al op een flinke achterstand gereden.

De resultaatseconden zorgden ervoor dat er na de pitstops een nieuwe koploper was in de GTB-divisie. Werner van Herck had namelijk met zijn Mazda de eerste plaats in handen gekregen, met daarachter René Wijnen. Bij de koplopers viel Patrick Lamster na de pitstops door de resultaatseconden verder terug. De Porsche-coureur had bovendien nog een extra handicap tijdens zijn stint. “Mijn ruitenwisser deed het niet meer, en dat is toch wel vrij essentieel in deze omstandigheden”, verklaarde Lamster na afloop. Van Herck kreeg zijn eerste plaats niet cadeau, want René Wijnen voerde de druk op de Mazda-coureur flink op. Een spannend gevecht tussen dit tweetal volgde, waarbij René Wijnen verwoede pogingen deed om van Herck in te halen. Wijnen waagde uiteindelijk een ultieme poging in de busstop-chicane, waarbij beide bolides elkaar raakten. Wijnen spinde hierbij en moest niet veel later na deze aanrijding de strijd door een kapotte oliekoeler helemaal staken.

Van Herck kon hierdoor in de slotfase zijn eerste positie veiligstellen. Marc Neyens en Patrick Lamster eindigden op ruime afstand op de tweede plaats, met op positie drie Gerard de Jong. De derde plaats leek eerst naar Marcel van Berlo te gaan, maar van Berlo kreeg na afloop een tijdstraf omdat zijn pitstop te kort had geduurd. In de Supersport-divisie waren Luc de Cock en Koen Bogaerts de eerste ronden zeer aan elkaar gewaagd. Luc de Cock had de beste start, maar Koen Bogaerts zette de Lotus-coureur flink onder druk en slaagde er in de vierde ronde in om Luc de Cock te verschalken. Jimmy Adriaenssens lag in de beginfase op de derde plaats, gevolgd door Bas Schouten, Ferry Monster en Jonas de Kimpe. Bij dit groepje was Ferry Monster snel onderweg. Hem lukte het dan ook om in de vijfde ronde Mark van der Aa bij het uitkomen van de busstop-chicane in te halen.

Na de pitstops kwam Pieter van Soelen vlak voor Robin Monster terug de baan op. Monster was echter snel onderweg en kon meteen na Eau Rouge de BMW van Van Soelen verschalken. Monster pakte hiermee de derde plaats in de race, achter Luc de Cock. Jimmy Adriaenssens had optimaal kunnen profiteren van de resultaatseconden bij de concurrentie en was hierdoor zelfs op de eerste plaats in de klasse komen te liggen. De voorsprong van Jimmy Adriaenssens op achtervolger Luc de Cock was niet zo groot en het tweetal zag daarnaast ook dat Robin Monster snel naar de koplopers toe reed. Pieter van Soelen had intussen zijn vierde positie prijs moeten geven aan Vincent de Paemel.

Robin Monster kreeg het hierna aan de stok met Luc de Cock en kon de Lotus-coureur in de slotfase van de race nog verschalken. Monster was zeer snel in de laatste ronden en kon hierna zelfs nog aanhaken bij koploper Adriaenssens. Beide Seat’s gingen verschillende bochten deur aan deur, waarbij Adriaenssens zijn uiterste best deed om voor achtervolger Monster te blijven. Monster bleek uiteindelijk toch de snelste van de twee en pakte een paar ronden voor het einde de eerste positie van Adriaenssens over. Voor Adriaenssens was hierna de race nog niet voorbij, want in de laatste ronden zette ook Luc de Cock de Seat-coureur nog flink onder druk. De Cock slaagde erin om in de slotfase Adriaenssens nog in te halen en zodoende de tweede plaats te pakken. De gebroeders Monster pakten dus de eerste plaats en waren na afloop dan ook zeer blij. “Robin heeft echt super gereden vandaag, dit konden we na onze lekke band van gisteren goed gebruiken”, aldus Ferry Monster. “Het werd voor ons de laatste ronde nog wel even spannend, omdat door waarschijnlijk een kapotte dynamo de spanning steeds lager werd. Maar de Seat bleef gelukkig rijden!”

In de Sport-divisie voelde Michael Verhagen zich als een vis in het water. De Honda-coureur pakte in de eerste ronden de eerste plaats en liep hierna gestaag uit op achtervolger Aart Bosman. Ruud Steenmetz lag hierna op de derde plaats, met daarachter een groepje met Dennis de Borst, Eric van den Munckhof en Rob Nieman. Ruud Steenmetz maakte vlak voor de pitstops nog een spannend moment mee. De Clio spinde namelijk van de baan en tikte de vangrails aan. Gelukkig konden de Clio-coureur hierna zonder veel schade zijn weg vervolgen. Na de pitstops was de voorsprong van Michael Verhagen alleen maar groter geworden. Directe concurrent Aart Bosman moest namelijk zeer lang stilstaan waardoor hij terugviel tot achter de Clio van het duo Steenmetz/Polderman. Verhagen zag zijn overwinning dus niet meer in gevaar komen en kon ook zelf zijn hoofd koel houden. De Honda-coureur pakte dus de overwinning in de race, voor Ruud Steenmetz en Stephan Polderman. De derde positie ging uiteindelijk naar Aart Bosman, voor de Caransa’s, Rob Nieman en het duo Kars/Bédorf.

Tekst: PR

10019399
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
981
3480
4461
9988192
56627
118171
10019399

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven