Het beroemde circuit van Spa-Francorchamps stond op zaterdag 8 en zondag 9 juni op de Supercar Challenge kalender. De Spa Eurorace was het kader waarin ditmaal de Nederlandse raceserie aan de start kwam om tweemaal een uur door de Ardennen te racen. Interessant is op het lange Belgische circuit altijd dat alle divisies gelijktijdig racen, waardoor het Le Mans effect ontstaat. Langzamere en snellere deelnemers rijden door elkaar en maken de race tot een spektakel omdat de verschillen groot zijn op de snelle baan.

Het arsenaal van JR Motorsport is vanaf de Spa Eurorace uitgebreid met een voormalige WTCC kampioenschapsauto. De Brit Andy Priaulx reed eerder in deze auto naar de eindzege, waarna Steve Vanbellingen de wagen overnam en naar het kampioenschap in het Belgische toerwagen kampioenschap BTCS reed. De wagen is nu in handen van het Belgische duo Philippe Bonneel en Bruno Vermote die de auto nog echt goed moeten leren kennen. Hun eerste kwalificatie op Spa leidde tot een tijd van 2:43.342 en de twaalfde positie in de divisie. Bas Schouten en Mark van der Aa met een 2:35.343 en de bijbehorende derde positie beter. De beste equipe in de Supersport was echter Koen Bogaerts en Pieter van Soelen, zij noteerden de tweede tijd in 2:34.977 wat de snelste Supersport tijd ooit op dit circuit was. Binnen de GT divisie waren het Steve Vanbellingen en Ward Sluys die vierde werden door in 2:33.361 de 7.004 meter en 110 meter hoogte verschil af te leggen.

De eerste Supercar Challenge race van het weekend werd onder zonnige en warme omstandigheden gestart aan het einde van de zaterdagochtend. Een race die vrijwel zonder incidenten zou verlopen, wat voor Spa begrippen noemenswaardig is. Al vaak werden er vroeg in het weekend auto’s afgeschreven waarna de teams vroegtijdig konden inpakken. Zo niet in de 2013 versie van de Eurorace, slechts één bolide raakte hard in aanvaring met de bandenstapels en moest worden geborgen na de race. Het leverde niet meer op dan een gele vlag in de dubbele linker na de bocht Bruxelles.

De Belgische equipe Steve Vanbellingen en Ward Sluys wisten hun kwalificatieplek te verbeteren tot een podiumfinish, waarmee de mannen tevreden waren. Ward vertelde: “We hebben de afstelling van de auto na de kwalificatie veranderd, waardoor de auto in de race veel beter was vandaag. Ik had nu alleen last van onderstuur, maar kon gecontroleerd constante tijden rijden. We zijn tevreden met het podium!” Koen Bogaerts loste teamgenoot Pieter van Soelen af in de tweede stint en wist eveneens een podiumklassering te verwezenlijken. “Bij hoge toerentallen flitste het olielampje steeds aan, dus heb ik het iets rustiger aan gedaan. Luc de Cock op P1 was toch buiten ons bereik en de concurrentie te ver achter ons, dus we hebben de race gecontroleerd gereden”, aldus Bogaerts. De 1-serie GTR van Bas Schouten en Mark van der Aa wist in de eerste stint een mooie strijd aan te gaan met Van Soelen en Bogaerts. Achterop het circuit reed er een andere deelnemer in de weg, waardoor contact en een spin van Bas ontstond. Hij verloor hierdoor tijd, moest de strijd met Van Soelen staken, maar kon zijn weg gelukkig wel vervolgen. Bas keek terug op de eerste race: “Morgen kunnen we in ieder geval weer vijf seconden minder in de pits stilstaan, nu hebben we nog maar 25 resultaatseconden.” Philippe Bonneel debuteerde in de voormalige WTCC bolide samen met Bruno Vermote. De heren gebruikten het Spa Eurorace weekend om veel te leren over de auto en deden het relatief rustig aan om problemen te voorkomen en een rustige en degelijke opbouw van de snelheid te bewerkstelligen. Bruno vertelde: “Voor mij is dit de hoogste autosportklasse waarin ik tot dusverre heb gereden, ik moet dus nog veel leren over de klasse en de auto.” Philippe viel zijn teamgenoot bij: “We hebben relatief rustig en voorzichtig gedaan, we willen de auto niet het eerste weekend al helemaal stuk rijden.” Ook over het voor hem gloednieuwe JR Motorsport team had Philippe een duidelijke mening: “Het is een degelijk en heel gezellig team. Ik heb het goed naar m’n zin hier!”

Met het drukke startveld en de regenval van zondagmorgen zou het een lastige en moeilijke race worden voor de vier JR Motorsport equipes. De mannen reden weliswaar in hun divisies allemaal vrij ver vooraan, in het algemene startveld zaten ze middenin de spray van de snellere wagens voor hen. Een safetycar-start was dan ook de beste beslissing die de wedstrijdleiding kon nemen onder deze omstandigheden die zo typisch zijn voor het roemruchte circuit in de Ardennen. De omstandigheden waren dermate slecht dat enkele coureurs voortijdig het strijdperk verlieten om te voorkomen dat ze schade zouden oplopen door iets niet te zien, of door andere deelnemers die de controle verloren. Zo niet de mannen van JR Motorsport. Al liet de techniek de Belgische GT equipe in de steek. De bak zat vast in de derde versnelling, waarom Steve de auto voor de pitstop de pitbox instuurde. Na een poging tot reparatie ging Ward de baan weer op om te zien of de problemen verholpen waren. Direct merkte hij dat de bak nog altijd vast zat en dat de malheur met de techniek bleef voortduren. Desondanks reed hij de race uit in de derde versnelling en scoorde zo toch de nodige punten. Ward verklaarde die keuze: “We hadden bakproblemen, maar ik ben in de derde versnelling blijven doorrijden om toch punten te scoren. We zijn voor de leider in het kampioenschap geëindigd en lopen zo weer iets in. De opzet is dus geslaagd.” Bas Schouten en Mark van der Aa kenden eveneens geen eenvoudige weg naar de uiteindelijke zesde positie. Het merendeel van de tijd moesten de coureurs op gevoel rijden, wat hen dermate goed verging dat ze probleemloos aan de meet kwamen en punten goedmaken op teamgenoten Koen Bogaerts en Pieter van Soelen.

Bas blikte terug: “Ik nam het stuur over van Marc van der Aa. We hadden aardig wat strafseconden en de achterstand op de kopgroep was dermate groot dat we niet meer konden aansluiten.” Ook had de jonge coureur nog een nieuwtje te melden: “Tijdens de Superstars @ Zolder deel ik de auto met Joey van Splunteren.” De E46 rijders Bogaerts en Van Soelen kwamen als achtste over de streep. Pieter was opgelucht dat hij de eindstreep wist te halen zonder zware problemen. “Ik zat absoluut niet rustig in de auto. De ruitenwisser was stuk, dus ik zag geen drol!” Koen meende: “Ik had een goede start en was de eerste vijf, zes ronden erg snel ondanks de kapotte ruitenwisser en dus erg veel last van de regen. Ik denk dat er misschien meer in had gezeten.” Philippe Bonneel en Bruno Vermote hadden dit weekend een heftige vuurdoop met de voormalige WTCC bolide. In race één konden de mannen rustig een beetje inkomen en hun kennis en ritme gestaag opbouwen. Vandaag was het een achtbaan waarin ze terecht kwamen. Met een potente achterwielaandrijver op het kletsnatte en gladde asfalt van het moeilijkste circuit van de kalender is niet eenvoudig. De mannen doorstonden de ontberingen van Spa-Francorchamps met verve. Ondanks de steile leercurve maakten de mannen geen fouten en hielden de auto op het zwarte gedeelte in tegenstelling tot anderen die door het gras reden alvorens hun weg te vervolgen. De Belgische Supersport equipe werd veertiende in hun eigen divisie en deden het daarmee erg goed voor het eerste weekend in de typische Ardennenomstandigheden.

Dit weekend werd er tevens gereden door het Belgian Racing Car Championship. Voor deze klasse schreven de JR Motorsport coureurs Fred Cavanagh en Steve Vanbellingen zich in met de opvallende lichtblauwe Sushi Kings bolide van Fred. In de races wisten de mannen zich weer kranig te weren. Het raceformat is bijzonder te noemen. In totaal had de zondagse editie van de BRCC een raceduur van een vol uur, verdeeld in twee delen van een half uur met daartussen een korte pauze om eventueel rijders en banden te wisselen. De twee half uursrace zijn op hun beurt weer in twee delen opgesplitst waarbij de helften worden gescheiden door één ronde achter de pacecar. Hierdoor wordt het veld steeds opnieuw dicht bij elkaar gebracht en ontstaat er een reeks korte sprintraces die voor veel spektakel zorgen. Steve Vanbellingen deed goede zaken in de raceserie waarin hij als incidentele rijder dit weekend optrad. Vanbellingen startte achteraan omdat er in de vrijdagrace een draagarm is gebroken. Hij pakte de zege in de zondag race, terwijl Fred slechts 5 ronden heeft gereden en in de tweede race is binnen gekomen omdat hij niets zag.  

De volgende race zal tijdens het weekend van 22 en 23 juni aanstaande worden verreden op het circuit van Zolder in Belgisch Limburg. Dan komen de dames en heren SupercaPRr Challenge coureurs aan de start in het kader van de Superstars @ Zolder.

Tekst: PR

9935115
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2534
2708
22173
9885139
90514
147943
9935115

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven