Pieter van Soelen en Koen Bogaerts hebben de eerste race van de Sport-divisies van de Supercar Challenge tijdens Superstars @ Zolder op Circuit Zolder op hun naam geschreven. Het duo bleef in een spannende wedstrijd teamgenoten Bas Schouten en Joey van Spunteren nipt voor. Robin en Ferry Monster eindigden op de derde positie. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Dennis de Borst en Pim van Riet, voor Eric van den Munckhof en Frank Bédorf.

In de Supersport-divisie had Luc de Cock een goede start van de race. De Lotus-coureur was alert bij het groene licht en ging op de eerste positie de eerste bocht in. Achter De Cock sloten Bas Schouten, Pieter van Soelen en Ferry Monster aan. Dit viertal vormde in de eerste ronden meteen een groepje.

Achter de top vier vormde zich ook meteen een groepje met Philippe Bonneel, Jimmy Adriaenssens, Ruud Olij en Marco Poland. Bij deze groep was Adriaenssens snel en hij kon dan ook in de tweede ronde Bonneel inhalen.

Aan de kop van het veld was Pieter van Soelen ondertussen snel onderweg. Van Soelen haalde in de derde ronde teamgenoot Bas Schouten in en probeerde daarna het gat dicht te rijden richting Luc de Cock. De Cock gaf zich echter niet zomaar gewonnen en noteerde ronde na ronde de snelste rondetijd in de race.

Achter de top vier was het ook erg spannend. Ruud Olij was er na een paar ronden in geslaagd om Philippe Bonneel in te halen en had daarna de aanval geopend richting Jimmy Adriaenssens. De Seat-coureur probeerde lange tijd zijn positie te verdedigen maar moest uiteindelijk in de chicane voor start-finish zijn meerdere erkennen in de BMW-coureur.
Na zeven ronden kreeg de wedstrijd onverwachts een nieuwe koploper in de race. Raceleider Luc de Cock moest namelijk ongepland een pitstop maken waardoor de eerste plaats in handen kwam van Pieter van Soelen. Bas Schouten kon Van Soelen hierna goed blijven volgen en bleef zijn gehele stint binnen twee seconden van de koploper.

De op de derde plaats liggende Ferry Monster kwam ondertussen steeds meer onder druk te staan van Ruud Olij, die een sterke race reed. Olij vergooide echter zijn kansen door te vroeg binnen te komen voor zijn pitstop. Hierdoor moest hij in het pitwindow een extra pitstop maken wat hem zeer veel tijd kostte. Jimmy Adriaenssens had het onder tussen flink aan de stok met Philippe Bonneel en Marco Poland, die de Seat-coureur flink onder druk aan het zetten waren. Na de pitstops had Joey van Splunteren de eerste plaats overgenomen van teamgenoot Koen Bogaerts, met daarachter Robin Monster op de derde positie. Bogaerts zette Van Spunteren na de pitstops meteen onder druk en kon na een paar ronden Van Splunteren dan ook inhalen.

Achter de top drie was het zeer spannend. Marco Poland was na de pitstops op de vierde positie terecht gekomen maar kreeg achter zich aan John van der Voort en Jimmy Adriaenssens. Hierachter reden weer Bruno Vermote, Ronald van Loon en Ruud Olij waarbij Olij de snelste man was. Hij slaagde er dan ook al snel in om dit tweetal in te halen.
Priscilla Speelman kreeg hierna een cadeautje, want Marco Poland bleek bij zijn pitstop te kort te hebben stilgestaan waarvoor hij bestraft werd met een drive-through. De vierde plaats in de wedstrijd kwam hiermee dus in handen van Speelman.

Speelman bleef echter pech niet bespaard. De BMW-coureure viel in de laatste ronde stil en zag hiermee een vierde plaats aan zich voorbij gaan. Ook Luc de Cock kende pech. Ondanks zijn vroege pitstop was de Lotus-coureur inmiddels weer opgeklommen naar de zesde plaats maar zijn Lotus viel een paar bochten voor het einde stil waardoor veel kostbare punten aan hem voorbij gingen.

Koen Bogaerts werd in de laatste ronden nog op de huid gezeten door Joey van Splunteren maar gaf zijn eerste plaats niet meer uit handen. Pieter van Soelen en Koen Bogaerts wonnen dus de race, voor het duo Schouten/Van Splunteren. Robin en Ferry Monster eindigden op de derde positie.

In de Sport-divisie had Pim van Riet een zeer goede start. Begonnen vanaf de vierde positie schoot de Clio-coureur in de eerste ronde al door naar de eerste plaats. Achter Van Riet sloten Aart Bosman, Michael Verhagen en Eric van den Munckhof aan op de posities twee tot en met vier.

Voor Rob Nieman ging het al fout op de startgrid. Nota bene teamgenoot Frank Bédorf was op de verkeerde positie gaan staan op de startgrid en reed achteruit naar zijn juiste plaats. Hierbij raakte Bédorf echter het wiel van Rob Nieman, waarna bij Nieman de stuurstang kapot ging. De monteurs probeerden de auto nog te repareren op de startgrid, maar kregen dat niet meer op tijd voor elkaar.

Pim van Riet kon niet lang genieten van zijn eerste positie. Al in de tweede ronde zette Aart Bosman Van Riet flink onder druk waarna de Lotus-coureur de Clio van Van Riet in de ziekenhuisbocht in kon halen. Aart Bosman kon hierna meteen een gat slaan van meerdere seconden richting Van Riet, die wel zijn tweede positie kon behouden.

Achter Van Riet waren Michael Verhagen en Eric van den Munckhof fel met elkaar in gevecht. Helaas duurde dit gevecht maar een paar ronden, want in de zesde ronde moest Verhagen zijn Honda S2000 met technische problemen langs de baan parkeren.

Na de pitstops was er een nieuwe leider in de wedstrijd. Aart Bosman had namelijk lang stil moeten staan waardoor de eerste plaats in handen kwam van Dennis de Borst. De Borst had het stuur overgenomen van Pim van Riet en mocht nu die eerste positie gaan verdedigen. Eric van den Munckhof zette alle zeilen bij en zette De Borst steeds meer onder druk.

De Borst gaf zich echter niet zomaar gewonnen en kon lang zijn eerste positie vast blijven houden. Toch slaagde Eric van den Munckhof er uiteindelijk in om De Borst in te halen. Van den Munckhof profiteerde van een inhaalactie van Ruud Olij, die het duo op een ronde wilde zetten. De Borst moest hierbij ruimte geven wat de weg vrij maakte voor Van den Munckhof.

De Borst herpakte zich hierna en kreeg het weer voor elkaar om de eerste positie terug te veroveren op Van den Munckhof, waarna de Focus Sport-coureur zijn inhaalrace opnieuw kon starten. Achter de twee koplopers was Frank Bédorf inmiddels op de derde positie komen te liggen, omdat Aart Bosman met nog tien minuten op de klok zijn Lotus met technische problemen in de pitstraat moest parkeren. Caransa volgde op positie vier, met daarachter Jan-Jaap van Dalen en Kim Troeijen.

De overwinning ging dus naar Dennis de Borst en Pim van Riet, voor Eric van den Munckhof. Frank Bédorf eindigde uiteindelijk op de derde positie.

Tekst: PR

9070351
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4954
6230
17009
9013205
145233
211729
9070351

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven