Henry Zumbrink heeft de tweede race van de GT-divisies van de Supercar Challenge powered by Dunlop tijdens het Superstars @ Zolder evenement op Circuit Zolder op zijn naam geschreven. De Volvo-coureur reed op een nat circuit een sterke race en gaf de concurrentie het nakijken. Op de tweede plaats eindigden Bob Herber en Martin Lanting, voor Peter Hoevenaars. In de GT-divisie ging de overwinning verrassend naar Danny van Dongen in de Praga R1, terwijl in de GTB-divisie de overwinning ging naar Charlie Frijns en René Wijnen.

Jim Geddie had een goede start van de race, maar werd meteen op de huid gezeten door Peter Kox in de Lamborghini Gallardo. In de Bianchi-bocht slaagde Kox er al in om Geddie in te halen om zo de eerste plaats in de race over te nemen. Geddie kwam daarna meteen onder druk te staan van Roger Grouwels, daarachter waren Henry Zumbrink en Bob Herber fel met elkaar in gevecht.

Geddie stond in de eerste ronden meteen onder zware druk en kon niet voorkomen dat Roger Grouwels, Bob Herber en Henry Zumbrink de McLaren in de tweede ronde inhaalden. Bob Herber zette op zijn beurt Roger Grouwels onder druk en pakte in de derde ronde de tweede plaats van Grouwels over.

Peter Kox, uitkomend in de GT Sprint Series, lag ondertussen nog steeds op de eerste plaats in de race. Kox zag echter Bob Herber steeds dichterbij komen. Herber was in de beginfase van de race ontketend en noteerde met zijn Ferrari 458 GT2 zelfs de snelste ronde in de race. Achter de twee koplopers was het ook spannend met een strijdende Henry Zumbrink en Roger Grouwels om positie drie. Jim Geddie had het ondertussen aan de stok met GT Sprint-coureur Necchi en Peter Hoevenaars.

Peter Hoevenaars kon Necchi al snel inhalen en ging daarna op jacht naar Jim Geddie. Na een paar ronden lukte het Hoevenaars om in de eerste chicane een inhaalactie te plaatsen bij Geddie. De Viper-coureur pakte hiermee de zesde plaats in de race over.

Hierna begon de baan steeds natter en natter te worden door een forse regenbui die over het circuit kwam. In deze omstandigheden toonde Peter Kox zijn kunsten en kon hij weer een paar seconden uitlopen op achtervolger Bob Herber. De op de vierde positie liggende Roger Grouwels had het moeilijk in de regen en moest toestaan dat Laurens Vanthoor in de Audi R8 en Peter Hoevenaars in de Viper GT3 hem inhaalden.

Na de pitstops was Henry Zumbrink op de eerste plaats terecht gekomen. De Volvo-coureur had maximaal kunnen profiteren van de resultaatseconden bij zijn concurrenten en had meteen ook een voorsprong van vijftien seconden op achtervolger Nico Pronk, die het stuur van de Lamborghini had overgenomen van Peter Kox. Daarachter lag Martin Lanting op positie drie, gevolgd door Peter Hoevenaars op de vierde plaats.

Henry Zumbrink kon hierna snel uitlopen, terwijl Nico Pronk steeds meer onder druk kwam te staan van Martin Lanting. Pronk kon zijn tweede positie lang behouden, maar met nog tien minuten op de klok was het toch Lanting die in de eerste chicane met een uitremactie Pronk verschalkte.

Volvo-coureur Zumbrink gaf zijn eerste positie in de laatste ronden niet meer af en pakte dus de overwinning in de race. Martin Lanting en Bob Herber eindigden op de tweede positie en Peter Hoevenaars finishte in de Super GT-divisie op de derde plaats. Jim en Glynn Geddie kenden ditmaal geen goede race. Glynn Geddie besloot na de pitstops op slicks te blijven rijden maar dit bleek niet de juiste beslissing.

In de GT-divisie had Craig Wilkins een goede start van de race. De Viper-coureur haalde in de eerste ronde Pierre Etienne Bordet in, die op zijn beurt terugviel tot achter Steve Vanbellingen en Jan van der Kooi.

Bordet herstelde zich hierna goed van zijn slechte start. In de derde ronde had de Volvo-coureur Jan van der Kooi en Steve Vanbellingen alweer ingehaald. Vanbellingen was op zijn beurt ook ingehaald door Lotus-coureur Jan van der Kooi. De strijd tussen dit drietal was hierna zeer spannend en Bordet moest alle zeilen bijzetten om zijn tweede plaate te behouden.

Craig Wilkins kon zich ondertussen niet losrijden van zijn achtervolgers waardoor Bordet, Van der Kooi en Vanbellingen bij de koploper in hun divisie konden aansluiten. Het duurde daarna niet lang of Bordet zette de aanval in bij de Viper. In de zevende ronde kon de Volvo-coureur Craig Wilkins inhalen en niet veel later slaagden ook Jan van der Kooien Steve Vanbellingen er in om Wilkins in te halen.

Hierna begon het hard te regenen en Pierre Etienne Bordet was hier het eerste slachtoffer van. De Volvo-coureur ging dwars op de Sacramentsheuvel en bleef maar amper uit de betonnen muur. Bordet kon wel zijn weg vervolgen maar verloor hierbij veel tijd. Ook Steve Vanbellingen spinde in de regen maar hij kon zonder veel tijdsverlies zijn weg vervolgen.

Na de pitstops was verrassenderwijs Danny van Dongen met zijn Praga R1 op de eerste plaats in de GT-divisie terecht gekomen. Van Dongen was op de laatste positie de race gestart maar was vooral in de regen zeer snel onderweg. De Praga-coureur lag na de pitstops zelfs al op de achtste plaats algemeen en had zijn directe concurrenten ver achter zich gelaten.

Jan van der Kooi lag na de pitstops op de tweede positie, gevolgd door Pierre Etienne Bordet en Ward Sluys. Lang kon Van der kooi niet van zijn tweede positie genieten, want de Lotus-coureur spinde bij het uitkomen van de ziekenhuisbocht en verloor hiermee een positie aan Pierre Etienne Bordet.

Van Dongen maakte in de slotfase van de race veel indruk door op een opdrogende baan met zijn Praga R1 zelfs de snelste auto op de baan te zijn. Een opmerkelijk moment volgde met nog zeven minuten op de klok, toen Van Dongen zichzelf van een ronde achterstand ontdeed door koploper in de race Henry Zumbrink in te halen. Bordet volgde inmiddels met ruime achterstand op de tweede plaats gevolgd door Aaron Scott en Jan van der Kooi.

Danny van Dongen stond zijn eerste positie in de slotfase niet meer af en pakte met zijn Praga R1 dus de overwinning in de GT-divisie. Pierre Etienne Bordet finishte op de tweede plaats, gevolgd door Aaron Scott en Craig Wilkins op positie drie.

In de GTB-divisie was de beste start voor Charlie Frijns. Frijns begon in zijn divisie op pole position en kon in de eerste paar ronden die positie behouden. Daarachter lag Marc Neyens op de tweede plaats, gevolgd door Rudy Lemmens en Marcel van Berlo.

De volgorde bleef bij dit viertal de eerste ronden ongewijzigd en Charlie Frijns kon ronde na ronde een beetje op zijn achtervolgers uitlopen. Achter koploper Frijns was het wel zeer spannend. Marcel van Berlo, Rudy Lemmens en Marc Neyens waren fel met elkaar in gevecht waarbij Marcel van Berlo de snelste man was. Nadat Van Berlo beide concurrenten had ingehaald kon hij snel bij dit tweetal uitlopen.

Van Berlo kon hierna niet lang van zijn tweede positie genieten. Het was ondertussen namelijk gaan regenen en dat kwam Van Berlo duur te staan. De Porsche-coureur spinde bovenop de Sacramentsheuvel en toucheerde met zijn neus de betonnen muur. De schade leek uiteindelijk nog mee te vallen maar voor Van Berlo betekende het einde race.

René Wijnen en Charlie Frijns reden ondertussen een sterke race. Frijns had voor de pitstops al een solide voorsprong opgebouwd en na de pitstops werd deze voorsprong alleen maar groter. Erik Qvick en Patrick Lamster, die wel fel met elkaar in gevecht waren, volgden op grote afstand.

Wijnen en Frijns waren in de slotfase niet meer te achterhalen en pakten dan ook met ruime voorsprong de overwinning. Rudy Lemmens en Erik Qvick finishten uiteindelijk op positie twee en Marc Neyens en Patrick Lamster eindigden op positie drie.

Tekst: PR

9496064
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8411
10101
70435
9360657
219765
158014
9496064

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven