De eerste racedag van de Gamma Racing Day werd afgesloten met de eerste race van groep één van de Supercar Challenge (Super GT, GT divisies en de Supersport klasse). In totaal startten maar liefst drieënveertig bolides gelijktijdig op het 4.542 meter circuit.

In de race van een uur was het Henry Zumbrink die vanaf de eerste positie algemeen (tevens Super GT divisie) mocht vertrekken met zijn Volvo Silhouette, achter hem volgden vader en zoon Geddie met de McLaren. Al snel wist Roger Grouwels zijn Corvette naar de tweede positie te sturen, maar kon die positie niet behouden. De Corvette coureur viel door problemen terug en kwam als dertigste algemeen over de streep. Jan versluis in de Ferrari was in de eerste paar rondjes de snelste man op de baan, maar moest na enkele ronden de snelste tijd tot dan toe laten aan Berry van Elk. Van Elk kwam dit weekend terug met de fraaie Mosler waarmee hij in de vijfde ronde een rappe 1:41.538 klokte. Met die rappe tijden was het een koud kunstje voor de lange coureur om naar de leiding te gaan. Zumbrink klampte weliswaar aan bij Van Elk, maar moest in de eerste stint genoegen nemen met P2.

Na de pitstops was het Jan Versluis die de race aanvoerde met Zumbrink op z’n achterbumper en Peter Hoevenaars die naar de derde positie wist op te klimmen. Hoevenaars werd uiteindelijk als tweede geklasseerd nadat Zumbrink in de slotfase terugviel, Van Elk werd derde.

Pierre-Etienne Bordet deed in de GT divisie prima zaken door in de eerste stint naar de leiding van die klasse te sturen. Hij bleef Bert de Heus op de tweede plek voor. Jan van der Kooi sloot aan op de derde positie. In de tweede stint kwam de Belgische equipe Steve Vanbellingen en Ward Sluijs bovendrijven als snelste. De Belgen reden met hun BMW M3 Silhouette naar de leiding in de divisie, maar raakten die kwijt door een strafpassage door de pitstraat. Pierre-Etienne Bordet die de eerste helft van de race aan kop ging profiteerde en erfde de leiding. Jan van der Kooi kon weinig anders dan aansluiten op de tweede plek. Bert de Heus pakte de laatste podiumpositie voor de neus van de Belgen weg, ze vielen door de drive-through-penalty terug tot P4.

Binnen de GTB divisie ging de strijd in de eerste stint tussen equipe Lamster – Nijens, equipe Frijns – Wijnen en Marcel van Berlo. René Wijnen en Charlie Frijns wisten na de pitstops hun Porsche aan de leiding in te krijgen en gaven die positie niet meer uit handen. Marcel van Berlo lag ruimschoots achter hen op de tweede positie in de GTB divisie. Ook Van Berlo behield in het tweede deel zijn plek en werd afgevlagd op de zilveren positie. Op de derde positie lag equipe Lamster - Nijens, die met  een fikse achterstand punten pakte door op de laatste podiumpositie te eindigen.

Bas Schouten en Mark van der Aa moesten in de tweede helft van de race zien dat ze de gebroeders Monster achter zich hielden. De Monsters startten van een vijfde plek, maar konden prima gebruik maken van de sterke punten van hun auto en de mindere pitstoptijd, waardoor ze naar een mooie tweede plek opklommen. Rogier de Wit legde op dat moment beslag op de derde positie en leek op weg naar een podium. Kampioenschapskandidaten en regerend klasse kampioen in de Supersport Koen Bogaerts en Pieter van Soelen kwamen er in de eerste race niet aan te pas. De equipe moest voortijdig de strijd staken met een kapotte aandrijfas, terwijl rivalen Ferry en Robin Monster uitstekend scoorden met de derde plek aan de meet. Dit brengt de kampioenschapsstand weer dichter bij elkaar. André de Vries wist de klasse overwinning binnen te halen, vóór Bas Schouten en Mark van der Aa die met de tweede plek ook weer goed scoren voor het kampioenschap.

9923788
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1610
3082
10846
9885139
79187
147943
9923788

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven