Glynn Geddie heeft op Spa-Francorchamps de eerste race van de GT- en Sport-divisies van de Supercar Challenge tijdens het Racing Festival op zijn naam geschreven. De McLaren-coureur leidde in de beginfase de race en heroverde ook na de pitstops die eerste plaats weer. Geddie deed hiermee wederom goede zaken voor het kampioenschap. In de GT-divisie ging de overwinning naar Craig Wilkins en Aaron Scott, in de GTb-divisie naar Frijns/Wijnen, in de Supersport-divisie naar de gebroeders Monster en in de Sport-divisie naar Aart Bosman.

Glynn Geddie was bij de start meteen snel weg en ging er als een haas vandoor. De McLaren-coureur kon hierdoor ook zijn eerste positie in La Source behouden. Achter Geddie sloot Jan Versluis aan op de tweede plaats, met daarachter Bob Herber en Henry Zumbrink. Geddie kon in de openingsfase ronde voor ronde iets uitlopen op achtervolger Versluis. Na een paar ronden was de voorsprong van Geddie al opgelopen tot een vijftal seconden. Versluis liep op zijn beurt iets uit op Bob Herber, die bovendien flink onder druk stond van Henry Zumbrink. Achter de koplopers had Sebastiaan Bleekemolen een goede start. De bestuurder van de Lammertink Porsche RSR bi-turbo was begonnen op de achttiende plaats maar lag na drie ronden al op de zesde positie algemeen.

Bleekemolen reed hierna nog verder naar voren. De Porsche-coureur haalde eerst Hoevenaars in en profiteerde daarna van technische problemen bij Henry Zumbrink. De Volvo-coureur zocht namelijk na vijf ronden kortstondig de pits op. Hierna zette Bleekemolen Bob Herber onder druk en niet veel later kon Bleekemolen dan ook de Ferrari-coureur verschalken.

Na de pitstops had Martin Lanting de eerste positie in handen gekregen, op de voet gevolgd door Glynn Geddie. Ook Roger Grouwels en Peter Hoevenaars zaten niet ver van de koplopers verwijderd op de posities drie en vier. Daarachter was Jan Versluis door zijn resultaatseconden teruggevallen tot de vijfde plaats. Lanting kon zijn eerste positie niet lang behouden. Geddie was namelijk snel onderweg en kon al snel Lanting inhalen, waarmee de McLaren-coureur de eerste plaats in de race dus weer in handen kreeg. Lanting kwam daarna meteen onder druk te staan van Roger Grouwels, die na de pitstops ontketend was. Lanting kon Grouwels nog een paar ronden achter zich houden, maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere in de Corvette-coureur erkennen.

De slotfase van de race werd nog zeer spannend. Grouwels reed namelijk het gat richting Geddie steeds meer dicht en achter de op de derde plaats liggende Martin Lanting reden Peter Hoevenaars en Jan Versluis ook snelle rondetijden. Martin Lanting kon uiteindelijk zijn derde positie met een fotofinish op het nippertje behouden, maar Peter Hoevenaars moest in de laatste ronde zijn vierde plaats nog prijsgeven aan Jan Versluis.

In de GT-divisie kon Craig Wilkins bij de start zijn eerste positie behouden. Na zijn crash in de kwalificatie was Bordet niet meer van start gegaan en ook Pastorelli moest door technische problemen verstek laten gaan, wat automatisch de anderen in de divisie de kans gaf om naar voren te rijden. Steve Vanbellingen had achter Wilkins de beste start en nam de tweede positie in handen. Hierachter sloot Jan van der Kooi aan op de derde plaats. Vanbellingen kon zijn tweede plaats niet lang vasthouden, want na een vijftal ronden slaagde Jan van der Kooi erin om de BMW van Vanbellingen te verschalken. Craig Wilkins reed ondertussen al solide aan de leiding, want de Viper-coureur liep ronde na ronde uit op zijn achtervolgers.

Na de pitstops had Craig Wilkins het stuur van zijn Viper overgedragen aan Aaron Scott, die de wagen op de eerste plaats terug de baan stuurde. De voorsprong van Scott was op dat moment al groot op de op de tweede plaats liggende Ward Sluys. Voor Scott en Wilkins kwam de overwinning dan ook niet meer in gevaar, Steve Vanbellingen en Ward Sluys deden met een tweede plaats goede zaken voor het kampioenschap. Charlie Frijns had in de GTB-divisie de beste start. De Porsche-coureur was bij het begin van de race alert en kon zijn eerste plaats behouden. Achter Frijns sloot Marc Neyens aan op de tweede plaats, gevolgd door Jack van der Ende en Marcel van Berlo. In deze groep mengden ook Tom Webb zich in het gevecht om de eerste posities. De Engelsman was eerder dit dag nog ingedeeld in de Supersport-divisie maar bleek zo snel dat hij voor de race over werd gezet naar de snellere GTB-divisie. Een goede beslissing getuige Webb’s rondetijden.

Charlie Frijns kon in de beginfase van de race gestaag een voorsprong opbouwen. Na acht ronden bedroeg die voorsprong zelfs al twintig seconden, ook omdat de concurrentie achter hem fel in gevecht met elkaar was. De tweede plaats was nog steeds in handen van Marc Neyens, maar hij werd op de huid gezeten door Tom Webb. Ook Jack van der Ende, Marcel van Berlo en Gerard de Jong zaten niet ver achter de nummers twee en drie. Ook na de pitstops waren het Charlie Frijns en René Wijnen die de eerste positie in handen hadden, gevolgd door de gebroeders Webb. Daarachter lag Marcel van Berlo op de derde plaats en Gerard de Jong op positie vier. Bij deze groep was Jack van der Ende door technische problemen weggevallen. In de slotfase van de race kwam de eerste plaats van Charlie Frijns en René Wijnen niet meer in gevaar. Zij pakten dus de overwinning, voor de gebroeders Webbe en Marcel van Berlo. “Het was onze tactiek om Charlie snel te laten starten om daarna meteen een gat te kunnen rijden”, legde René Wijnen na afloop uit. “Zoals je zag werkte dat goed, maar Charlie reed ook echt een hele sterke stint moet ik zeggen.”

In de Supersport-divisie ging het in de opstelronde al fout voor Koen Bogaerts en Pieter van Soelen. “We hadden in de training al wat last van vibraties en nu ging in de opstelronde al de cardanas of de aandrijfas kapot”, aldus Pieter van Soelen. “Erg jammer dit, want het kampioenschap is nu wel voor ons voorbij.” De beste start in de Supersport-divisie was voor Bas Schouten. De bestuurder van de BMW 1-serie was in de eerste ronde voorbij gegaan aan Luc de Cock en ook Martin Webb. Luc de Cock had geen goede start van de race. De Lotus-coureur, begonnen op de tweede positie, lag na twee ronden slechts op de zesde plaats. Voor de Meijers-BMW was de race op dat moment al voorbij, want door een kleine binnenbrand moest die auto in de eerste ronde al naast de baan worden geparkeerd.

Achter koploper Schouten was Ferry Monster in de beginfase van de race opgeklommen naar de tweede plaats. De Seat’s doen het altijd goed op Spa-Francorchamps en dat bleek ook nu het geval getuige ook de derde plaats van Jimmy Adriaenssens en de vijfde plaats van Vincent van Paemel. Monster lukte het zelfs om na een paar ronden de eerste plaats van Bas Schouten over te nemen. Voor Luc de Cock ging de race op dat moment nog steeds niet voortvarend, want de Lotus-coureur was teruggevallen tot de achtste positie. Na de pitstops hadden de Seat-coureurs hun voorsprong verder uit kunnen bouwen. Robin Monster lag nog steeds op de eerste plaats, nu gevolgd door Jimmy Adriaenssens in de tweede Seat. Ruud Olij was door de vele resultaatseconden bij de concurrentie op de derde plaats terechtgekomen en had achter zich aan Jonas de Kimpe. Michael Verhagen, die het stuur van Bas Schouten had overgenomen, lag op de vijfde plaats met daarachter Luc de Cock.

Verhagen kon hierna snelle rondetijden noteren en reed ronde na ronde richting Jonas de Kimpe toe. Verhagen kon daarna de Seat-coureur en ook Luc de Cock ging na een paar ronden aan De Kimpe voorbij. De Cock had na de pitstops zijn oude snelheid weer terug en noteerde als vanouds weer snelle rondetijden. Luc de Cock kende echter een dramatisch einde van de race. Met nog een paar ronden te gaan begon zijn Lotus namelijk problemen te vertonen waarna De Cock zelfs terugviel tot de elfde positie. Geen punten dus in deze race voor de leider in het kampioenschap. “Het is gewoon de wet van Murphy, we worden de hele dag al achtervolgd door pech”, aldus een teleurgestelde Luc de Cock. “Het begon vanmorgen al in de vrije trainingen en nu in de race ook weer. Eerst reageerde de motor niet meer op mijn gaspedaal en daarna liep er ook nog een snaar af.”

Voor Robin en Ferry Monster kwam de overwinning in de slotfase niet meer in gevaar. “We hebben vandaag heel constant kunnen rijden met rondetijden rond de 2 minuut 38. De Seat doet het bovendien altijd wel goed op Spa en dat bleek wel vandaag”, aldus Robin Monster. “Dat bovendien Luc de Cock niet veel punten heeft gescoord maakt het nog eens extra spannend, want het kampioenschap ligt nu weer helemaal open.” Jimmy Adriaenssens eindigde knap op de tweede plaats, voor Ruud Olij.

In de Sport-divisie kon Aart Bosman zijn pole position behouden, voor Eric van den Munckhof en Wesley Caransa. Dennis de Borst, Rob Nieman en Frank Bédorf sloten in de eerste ronden aan op de posities vier tot en met zes. Na zeven ronden zat Bosman eigenlijk alweer op rozen. Eric van den Munckhof moest namelijk zijn Focus Sport met technische problemen langs de baan parkeren. De tweede positie in de race kwam hiermee in handen van Wesley Caransa, gevolgd door Dennis de Borst en Rob Nieman. Bij de koplopers in de Sport-divisie was na de pitstops niks veranderd. Aart Bosman had nog steeds de eerste positie in handen, gevolgd door Maurits Caransa. Daarachter waren er wel positiewisselingen, want Rob Nieman had de derde plaats overgenomen van Dennis de Borst. Frank Bédorf lag nog steeds op de vijfde plaats.

Voor de Caransa’s ging in de slotfase een zekere tweede plaats in rook op .De BMW van het tweetal kreeg namelijk te maken met een lekke band, waardoor zij veel tijd verloren en een keer extra de pitstraat op moesten zoeken. Zij vielen hierdoor terug tot de vijfde plaats. Door het terugvallen de Caransa BMW pakte Rob Nieman in de slotfase de tweede plaats in de race, voor Dennis de Borst en Martin de Kleijn. De overwinning in de race ging dus naar Aart Bosman. “Mijn plan was eigenlijk om in de beginfase achter Van den Munckhof te gaan hangen, omdat hij veel meer strafseconden dan mij had. Caransa was in de beginfase alleen zo snel dat ik maar besloot om voor Van den Munckhof te blijven rijden zodat ik nog een buffer had”, aldus Bosman na afloop. “Toen daarna van den Munckhof kapot ging en later in de race ook nog Caransa een lekke band kreeg was het eigenlijk een gelopen race.”

9073302
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1479
6426
19960
9013205
148184
211729
9073302

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven