Robin Monster heeft op TT Circuit Assen tijdens de zaterdagrace van de Supercar Challenge goede zaken voor het kampioenschap gedaan. In de eerste race van de Dunlop Finaleraces profiteerde de Seat-coureur optimaal van fouten bij de concurrentie, waardoor hij op zondag met een ruime voorsprong de laatste race van het seizoen kan aanvangen. Zowel Bas Schouten als Luc de Cock, beiden nog vol in de race voor het kampioenschap, haalden namelijk in de race op zaterdag het einde niet. De overwinning in de race ging naar de Engelsman Martin Webb. In de Sport-divisie won Aart Bosman, die hiermee genoeg punten haalde om het kampioenschap in zijn divisie veilig te stellen.

Luc de Cock had een goede start van de race en kon in de eerste bocht meteen de strijd aangaan met polesitter Koen Bogaerts. Achter de koplopers verliep de start een stuk minder goed. Mark van der Aa spinde in de eerste bocht en kwam daarbij bovenop de grasdijk aan de binnenkant van de bocht tot stilstand. Dit zorgde meteen voor een code safety car want de auto van Van der Aa moest van de dijk gesleept worden. Ook voor Luc de Cock verliep de eerste ronde uiteindelijk toch ook niet probleemloos, want de Lotus-rijder spinde in de Strubbe en moest daarna achteraan aansluiten. Voor Mark van der Aa betekende de spin in de eerste bocht einde race, wat voor teamgenoot Bas Schouten extra zuur was omdat zijn kansen op het kampioenschap hiermee zo goed als verkeken zijn.

Bij de herstart van de race kwam Koen Bogaerts meteen weer goed weg. De BMW-coureur kon meteen een gaatje slaan richting achtervolger Robin Monster. Marcel ter Horst sloot daarachter met zijn Speedtec Zilhouette knap aan op positie drie. Ook Ruud Olij kon goed volgen op de vierde plaats.

Achter de top vier was in de beginfase ook een grote groep onder aanvoering van Ronald van Loon. De BMW-coureur stond onder zware druk van Martin Webb en ook Marco Poland. Van Loon moest in de vijfde ronde zijn vijfde plaats prijsgeven aan Webb en Poland.

Koen Bogaerts kwam meer en meer onder druk te staan van Robin Monster en daarachter waren ook Marcel ter Horst en Ruud Olij fel met elkaar in gevecht. Olij slaagde er in de zesde ronde in om Marcel ter Horst in te halen en de derde positie over te nemen. Ter Horst kon zijn goede start daarna geen vervolg geven, want de bestuurder van de Speedtec Zilhouette moest zijn auto in de achtste ronde met technische problemen langs de baan parkeren.

De strijd om de eerste plaats bleef voor de pitstops ongekend spannend tussen Koen Bogaerts en Robin Monster. Monster zette Bogaerts meer en meer onder druk en kon de BMW-coureur in de negende ronde inhalen. Bogaerts moest daarna nog steeds in zijn achteruitkijkspiegel kijken, want Martin Webb had Ruud Olij ingehaald en kwam met rasse schreden richting Bogaerts.

Na de pitstops waren de rollen aan de kop van het veld weer omgedraaid, want Pieter van Soelen was door zijn kortere pitstop weer voor Robin Monster op de baan terechtgekomen. Van Soelen lag na de pitstops echter op de derde plaats, want Martin Webb en Philippe Bonneel waren doordat zij helemaal geen strafseconden hadden op de eerste en de tweede plaats terug op de baan gekomen.

Robin Monster was ook na de pitstops snel en haalde al snel Pieter van Soelen in. Daarna voerde de Seat-coureur  de druk op Philippe Bonneel meer en meer op. De BMW-coureur kon Monster nog een paar ronden achter zich houden, maar moest in ronde 21 toch zijn meerdere erkennen in de bestuurder van de RIWAL-Seat.

De strijd om de vijfde plaats werd in de laatste ronden nog zeer spannend. Ruud Olij lag op die positie, maar de BMW-coureur kreeg een drive-through omdat zijn pitstop tekort was geweest. Olij kwam na zijn drive-through vlak voor Ronald van Loon en Jonas de Kimpe de baan op. Van Loon zag zijn kans schoon en zette Olij meteen onder zware druk. Een ronde later kon Van Loon Ruud Olij in de eerste bocht inhalen waardoor hij vijfde positie in handen kreeg.

Aan Martin Webb ging dit alles voorbij en de Engelsman kon dan ook solide naar de overwinning rijden. Tweede werd Robin Monster en op de derde plaats eindigden uiteindelijk Koen Bogaerts en Pieter van Soelen, omdat Philippe Bonneel in de allerlaatste ronde te kampen kreeg met een lekke band.

In de Sport-divisie had Aart Bosman de beste start, met daarachter Maurits Caransa, Erik Van den Munckhof, Machiel Kars, Michael Verhagen en Kim Troeijen. Voor Erwin van Dijk verliep de start minder vlekkeloos, want de Lotus-coureur moest zijn wagen al in de eerste ronde langs de baan parkeren.

Bij de herstart bleef in deze divisie aan de kop van het veld de stand ongewijzigd, maar daarachter was er een incident tussen Dennis de Borst en Rob Nieman waarbij beide auto’s tijd verloren. Dennis de Borst kreeg hierna een drive through penalty voor dit incident.

Aart Bosman kon hierna weer verder uitlopen op zijn achtervolgers Maurits Caransa en ook Eric Van den Munckhof, die bovendien in fel gevecht met elkaar waren. Voor Kim Troeijen was de race op dat moment al voorbij, want zij moest haar auto nog voor de pitstops met technische problemen naast de baan parkeren.

Na de pitstops was Aart Bosman nog steeds de koploper in de Sport-divisie en ook de BMW van Caransa lag nog steeds op de tweede plaats. Daarachter was lag Frank Bédorf op de derde plaats, gevolgd door Michael Verhagen en Eric van den Munckhof. Van den Munckhof kende geen probleemloos einde van de race, want de Focus Sport-coureur verloor door versnellingsbakproblemen veel tijd. Ook voor Frank Bédorf verliep de slotfase van de race niet goed want de Clio-coureur zag door een kapotte motor de finishvlag niet.

Aart Bosman en Wesley Caransa konden tot aan de vlag hun eerste en tweede plaats behouden en Michael Verhagen leek de derde plaats op te eisen. Verhagen kwam echter zonder benzine te staan en gaf daarmee zijn derde plaats aan Rob Nieman.

De eerste positie van Bosman betekende ook dat de Lotus-coureur in het kampioenschap niet meer in te halen is. Bosman mag zich na vandaag dus de 2013-kampioen van de Sport-divisie noemen!`

Tekst: PR

9947449
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1431
5275
14868
9912942
102848
147943
9947449

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven