Vrijdag vier april organiseerde de Supercar Challenge powered by Pirelli voor de eerste maal een test / persdag op Circuit Park Zandvoort. Met nog maar twee weken voor de start van het nieuwe seizoen vertelde organisator Dick van Elk tijdens een presentatie over de verwachtingen voor komend jaar. Daarnaast kwam ook Matthew Corby, Pirelli UK motorsport operations manager, aan het woord. In de middag was het de beurt aan de deelnemers zelf om hun bolides uitgebreid te testen op het duinencircuit. Met een kwalitatief sterk deelnemersveld staat de Supercar Challenge aan de vooravond van een zeer spannend seizoen!

De Supercar Challenge gaat dit jaar zijn veertiende seizoen in en ook dit jaar is de organisatie er in geslaagd om een mooie kalender samen te stellen. “Met races in Nederland, België, Duitsland, Engeland en voor de Superlights ook nog Frankrijk hebben wij een zeer uitdagende en mooie kalender voor komend seizoen”, begint Dick van Elk. “We beginnen het seizoen met de Paasraces op Circuit Park Zandvoort en gaan daarna naar de Nürburgring waar wij deel uitmaken van het evenement Acceleration2014. Dit concept heeft onder andere de oude A1GP weer nieuw leven ingeblazen en daarnaast organiseren zij tijdens het evenement ook twee muziekevenementen met een 80’s en 90’s avond met onder andere David Hasselhoff op vrijdag en een danceavond met internationale dj’s op zaterdagavond. Veel mensen waren in het begin sceptisch over Acceleration maar ik heb het de laatste maanden van dichtbij meegemaakt en ik moet zeggen dat zij er echt alles aan doen om iets moois neer te zetten.”

“Na de Nürburgring gaan we met de Supercar Challenge naar Spa-Francorchamps voor de Spa Euro Race waar wij al jaren deel van uitmaken. Daarna gaan we naar Circuit Zolder, waar we zelf de Superprix organiseren. Dit evenement krijgt dit jaar de naam ‘Syntix Superprix powered by Pirelli’ en onze partner Syntix gaat voor dit evenement ook veel promotie verzorgen”, legt Van Elk uit. “In augustus gaan we dan weer naar de Gamma Racing Day, dat met zijn vele tienduizenden toeschouwers elk jaar weer een van onze hoogtepunten is.”

De Superlights komen niet in actie bij de Gamma Racing Day, maar voor hun staat er in augustus een ander evenement op het programma. “Zij gaan eind augustus naar Paul Ricard als onderdeel van een evenement van Acceleration”, aldus Van Elk. “Voor mijzelf één van de hoogtepunten is dit jaar Brand Hatch, een circuit dat ik al jaren op mijn verlanglijstje heb staan. De afsluiting van het seizoen bestaat verder uit het Racing Festival op Spa-Francorchamps en de Finaleraces op TT-circuit Assen. Ook bij de Finaleraces maken we onderdeel uit van Acceleration2014 en dat gaat dan ook een groot spektakel worden.”

De Supercar Challenge powered by Pirelli verwacht evenals vorig seizoen een sterk en divers deelnemersveld. Wel is er bij veel teams nog onduidelijkheid hoe de rijdersbezetting er precies uit gaat zien. “Wat dat betreft is het tot nu toe een beetje een warrig jaar, ik noem het ook al wel het jaar van de zwevende kiezer”, vertelt Van Elk. “Van veel teams heb ik al gehoord dat ze komen rijden maar wie waar precies in rijdt is soms nog onduidelijk. Sommige coureurs zijn echt nog aan het shoppen.”

Desondanks verwacht Van Elk dit seizoen weer een sterk deelnemersveld. “Voor het startveld van de GT-divisies verwacht ik ongeveer 35 auto’s en ook voor de Supersport- en Sport-divisies verwacht ik een startveld van 35 bolides. Bij de Superlights ga ik voorlopig uit van een deelnemersveld van rond de 25 wagens, maar daar krijg ik nog steeds nieuwe aanmeldingen van binnen. Zelfs van teams die ik nog helemaal niet ken.”

Op publicitair gebied geeft de Supercar Challenge powered by Pirelli komend seizoen vol gas. “Naast de uitgebreide verslaggeving via onze website werken wij dit jaar onder andere ook samen met een aantal bladen en magazines zoals START autosport magazine en Turbo Magazine”, vertelt Van Elk. “Grote verandering is daarnaast de overstap met ons tv-programma van SBS6 naar RTL7. Bij RTL7 kwam ruimte voor een programma over nationale autosport en daar maken wij graag gebruik van. Vanaf het weekend na de Paasraces zijn wij wekelijks elke zondag om 14:00 uur op RTL7 te zien met in totaal 30 programma’s. Daarnaast wordt het programma iedere zaterdag herhaald. Hiermee verwachten we een nog groter publiek te bereiken. Ook zijn we dit jaar in geheel Europa weer te zien op MotorsTV en in België op JUST en Sport10. Nelson Valkenburg zal dit seizoen de Nederlandse programma’s van commentaar voorzien, Peter Baert de Belgische programma’s en het Engelse commentaar wordt weer verzorgd door Martin Haven.”

Een grote verandering dit seizoen is de overstap naar een nieuwe bandenfabrikant. Na dertien seizoenen Dunlop stapt de Supercar Challenge dit jaar over naar rubber van Pirelli. De overstap naar Pirelli is niet zonder reden. “Ik ben normaal gesproken niet zo van der veranderingen, maar Dunlop heeft eigenlijk een beetje zijn eigen ruiten ingegooid. Begin vorig jaar kreeg ik namelijk te horen dat Dunlop zijn fabriek in Birmingham, die al meer dan 100 jaar daar staat, moest sluiten omdat zij te laat waren geweest om het huurcontract van de grond waar de fabriek op staat te verlengen. Dit betekent dat Dunlop zijn gehele fabriek dit jaar moet gaan verhuizen naar een andere locatie”, aldus Van Elk. “Hierdoor was het dus maar de vraag of zij voor ons dit seizoen genoeg banden konden leveren.”

Van Elk is hierdoor begin 2013 op zoek gegaan naar een andere bandenleverancier en kwam daarbij uiteindelijk uit bij Pirelli. “Van alle partijen bood Pirelli ons het beste pakket en bovendien bleek uit alles dat zij ons als klasse er zeer graag bij wilden hebben”, legt Van Elk uit. “De samenwerking met Pirelli is inmiddels in volle gang en alles verloopt tot op heden voorspoedig. Voor de teams was de overgang naar Pirelli ook erg spannend, maar de eerste berichten die we van de teams ontvangen zijn zeer positief.”

Matthew Corby, Pirelli UK motorsport operations manager, was ook aanwezig bij de perspresentatie van de Supercar Challenge. Hij onderstreepte het belang van Pirelli bij de Supercar Challenge. “Ik begrijp dat het voor iedereen een hele overstap is om na maar liefst dertien jaar Dunlop nu de overstap naar Pirelli te maken. Wij gaan er echter alles aan doen om de overstap vlot te laten verlopen. We hebben daarom ook bewust gekozen om alles vanuit Engeland te coördineren, in hetzelfde kantoor waar wij alles voor de Formule 1 en bijvoorbeeld ook de Blancpain Endurance Series organiseren. Daarmee willen wij ook aangeven dat we de Supercar Challenge als een zeer belangrijk kampioenschap zien. Met Ron Braspenning als contactpersoon in Nederland hebben wij bovendien iemand die bij jullie al bekend is”, legt Corby uit. “Tot slot wil ik iedereen ook nog bedanken voor de warme ontvangst in Zandvoort. Van wat ik alleen vandaag al gezien heb ziet het kampioenschap er veelbelovend uit en ik ga zeker mijn agenda nakijken of ik dit jaar vaker naar de klasse kan komen kijken. En ik nodig iedereen van harte uit om later dit jaar allemaal naar Brands Hatch te komen zodat we er ook daar een mooi weekend van gaan maken.”

Na de lunch stond de rest van de dag op Zandvoort in het teken van de testdag voor Supercar Challenge-deelnemers. Maar liefst 35 bolides hadden zich ingeschreven voor de testdag en het was dan ook gezellig druk in de pitstraat. Naast veel bekende namen waren er ook enkele nieuwe gezichten, zoals Maik Barten in de Saker van SPAA05.com, Max Koebolt en Ferdinand Kool in een Corvette GT4 van Day V Tec, Kelvin Snoeks in een witte Volvo S60 V8 Silhouette en Benjamin van den Berg in een Renault Clio. Daarnaast kwam Pierre Etienne Bordet in actie met een voor hem nieuwe bolide, namelijk een schitterende Porsche 997 GT3-R.

De testdag verliep helaas niet voor iedereen vlekkeloos. Domper op de feestvreugde waren allereerst de aan het circuit opgelegde geluidsnormen waardoor de sessie regelmatig stilgelegd moest worden. Tijdens de testdag zat meer dan de helft van het aantal deelnemers boven die geluidsnormen, zij hebben voorafgaand aan de Paasraces helaas dus nog een uitdaging om het geluid van hun bolides verder te dempen. Daarnaast was er ook pech voor Andy Dam, die zijn testdag met een grote rookpluim door een kapotte motor voortijdig ten einde zag komen. Ook voor Berry van Elk verliep de testdag verre van vlekkeloos. In de wintermaanden is de Mosler van Van Elk na de vele problemen in seizoen 2013 helemaal nagekeken in Engeland door het team van Martin Short maar ook nu moest Van Elk zijn auto al na tien ronden met olieproblemen in de pitbox parkeren.

9054798
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1456
5444
41593
8959249
129680
211729
9054798

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven