Kelvin Snoeks heeft een flinke inhaalslag in de strijd om het kampioenschap gemaakt. Na een problematische start van het seizoen tijdens de Paasraces op Zandvoort pakte Snoeks ditmaal op de Nurburgring waardevolle punten. In de race op zaterdag werd de Volvo-coureur tweede en in de race op zondag pakte Snoeks zelfs de overwinning. De tweede plaats ging ditmaal naar Arjan van der Zwaan en Roger Grouwels, Martin Lanting en Bob Herber eisten de derde positie voor zich op. In de GT-divisie ging de overwinning naar Henk Thuis en Pim van Riet, in de GTB-divisie ging Daan Meijer als winnaar over de streep.

Kelvin Snoeks had een goede start van de race. De Volvo-coureur ging in leidende positie door de eerste bocht en kon daarin zijn concurrenten goed achter zich houden. Achter Snoeks sloot Roger Grouwels aan op de tweede plaats, met daarachter Henry Zumbrink op positie drie en Barry Maessen op de vierde plaats. Maessen had een goede start, want de Vicora-coureur had in de eerste ronde zowel René Wijnen als Bob Herber ingehaald.

Maessen kon die vierde plaats niet lang behouden. Al in de tweede ronde zag Bob Herber namelijk kans om de Vicora van Maessen weer in te halen om daarmee de vierde plaats in de race over te nemen. De leiding was op dat moment nog steeds in handen van Kelvin Snoeks, die al een paar seconden voorsprong op had kunnen bouwen ten opzichte van Roger Grouwels. Grouwels had in de beginfase van de race zijn handen vol om de tweede plaats te behouden, want Henry Zumbrink met de Volvo S60 V8 silhouette en Bob Herber met de Ferrari 458 GT2 drongen flink aan.

Voor Barry Maessen was zijn goede start van de race maar van korte duur. Na vier ronden moest Maessen namelijk zijn nieuwe Vicora al met technische problemen in de pitstraat parkeren.

Aan de kop van het veld bleef het ondertussen onverminderd spannend. Roger Grouwels had zich een paar seconden los kunnen rijden van achtervolger Henry Zumbrink, maar dat kwam ook omdat Zumbrink onder zware druk stond van Bob Herber. Herber drong flink aan bij Zumbrink en kon na zeven ronden zelfs de Volvo van Zumbrink inhalen.

Vlak voor de start van het pitwindow kwam de safety car de baan op omdat een rijder uit de GTB-divisie met zijn Porsche  in de vangrails was beland. Hierdoor doken een hoop coureurs bij het openen van het pitwindow meteen de pitstraat in.

Omdat veel mensen alert waren bij de safety car veranderde er in de volgorde niet veel. Zo kon Kelvin Snoeks ook na de pitstops de leiding behouden, voor Arjan van der Zwaan en Martin Lanting. Niels Bouwhuis lag ondertussen op de vierde plaats, want Henry Zumbrink verloor veel tijd bij zijn pitstop door een losgelopen bout aan de wielophanging. Ook verloren Wijnen en Bouwhuis kostbare tijd omdat zij in eerste instantie opgevangen werden door de safety car.

Lanting leek solide op de derde plaats te liggen, maar de Ferrari-coureur moest met nog twintig minuten op de klok een drive-through maken omdat hij tijdens zijn pitstopte snel door de pitstraat had gereden. De Ferrari-coureur verloor hiermee kostbare seconden maar kon wel zijn derde plaats behouden.

Aan Kelvin Snoeks ging dit alles voorbij. Hij won de race en pakte daarmee veel punten voor het kampioenschap. Arjan van der Zwaan en Roger Grouwels eisten de tweede plaats voor zich op en Martin Lanting en Bob Herber pakten positie drie. “Ik had een super start en probeerde daarna bij de Viper weg te rijden omdat ik wist dat Arjan van der Zwaan het tweede gedeelte van de race voor zijn rekening zou nemen”, aldus Kelvin Snoeks. “Die aanpak lukte, ik kon flink doorrijden en de overwinning pakken!”

In de GT-divisie had Craig Wilkens de beste start. De Viper-coureur pakte in de eerste ronde de leiding voor Pierre Etienne Bordet en Henk Thuis. Daarachter lagen Patrick van Glabeke en Pol Stoffel op de posities vier en vijf.

Wilkens moest in de beginfase alle zeilen bijzetten want de Viper-coureur kwam meteen onder zware druk te staan. Pierre Etienne Bordet drong met zijn Porsche 997 GT3-R flink aan en ook Henk Thuis volgde met zijn Radical RXC flink op kleine afstand. Wilkens had bij dit gevecht het geluk dat ook Henk Thuis en Bordet onderling met elkaar in gevecht waren. Thuis lukte het na een paar ronden dan ook om Bordet te verschalken en ging daarna achter Wilkens aan. Henk Thuis reed een sterke sessie en kon Wilkens flink onder druk zetten. De Radical-coureur slaagde er niet veel later ook in om de Viper van Wilkens te verschalken en daarmee de eerste plaats in de race over te nemen.

Vlak voor de start van het pitwindow kwam de safety car de baan op omdat een rijder uit de GTB-divisie met zijn Porsche  in de vangrails was beland. Hierdoor doken een hoop coureurs bij het openen van het pitwindow meteen de pitstraat in.

Ook na de pitstops was het de Intrax Radical RXC die de leiding in de race in handen had. Pim van Riet, die het stuur van Henk Thuis had overgenomen, had op de tweede plaats nog steeds de Viper achter zich aan, die nu bestuurd werd door Aaron Scott. Pierre Etienne Bordet lag op positie drie, voor Pol Stoffel in de Ferrari 458 Challenge en Frédérique Jonkheere in de Ferrari 458 GT3.

Jonkheere was evenals in de race op zaterdag in zijn sessie zeer snel onderweg. De Ferrari-coureur was de snelste man in de GT-divisie en kon binnen een paar ronden doorschieten van de vijfde plaats naar de derde plaats in zijn divisie.

De strijd om de vierde plaats was in de slotfase nog zeer spannend. Die positie was in handen van Pierre Etienne Bordet, maar de Porsche-coureur kwam onder zware druk te staan van Pieter Dubois in de Lamborghini Gallardo.

Aan Henk Thuis en Pim van Riet ging dit alles voorbij. Zij wonnen met hun nieuwe Radical RXC de race. “Het ging vandaag erg goed”, aldus Pim van Riet na afloop. “We hebben laten zien dat deze wagen absoluut potentie heeft. Het was een mooie race!” Craig Wilkens en Aaron Scott legden beslag op de tweede plaats, voor Patrick van Glabeke en Frédérique Jonkheere in de Ferrari 458 GT3.

In de GTB-divisie pakte Daan Meijer in de eerste ronde brutaal de leiding. De Porsche-coureur had meteen Marc Neyens achter zich aan, die was opgeklommen naar de tweede plaats. Ferdinand Kool had niet zo’n goede start, want de Corvette-coureur was achter Marcel van Berlo teruggevallen naar de vierde positie.

De strijd in de GTB-divisie was in de beginfase zeer spannend. Meijer stond namelijk constant onder druk van Marc Neyens en ook Marcel van Berlo was niet ver van dit tweetal verwijderd. Rondenlang bleef deze groep vlak achter elkaar rijden, loerend op een fout bij elkaar.

Ferdinand Kool was op dat moment al ver teruggevallen. De Corvette-coureur moest door een technisch probleem namelijk al vroeg de pitstraat opzoeken en verloor daarmee veel tijd. “Ik had te maken met een loslopend wiel, daardoor moest ik al eerder naar de pitstraat”, verklaarde Kool achteraf. “Gelukkig pakte de safety car situatie voor ons gunstig uit waardoor we nog wat tijd goed konden maken. Met een vierde plaats hebben we uiteindelijk de schade denk ik nog aardig kunnen beperken.”

Ook voor Verhelst verliep de race niet goed. De Porsche-coureur, rijdend met een nieuwe 991 GT3 Cup, vloog na twintig minuten van de baan en parkeerde zijn auto in de vangrails. Omdat deze auto op een gevaarlijke plek stond werd besloten om de safey car de baan op te sturen. Dit gebeurde vlak voor de opening van het pitwindow, waardoor veel rijders meteen de pitstraat indoken.

Ook na de pitstops had Daan Meijer de leiding bij de GTB’s in handen. De Porsche-coureur was nog steeds niet verlost van zijn belagers, want Marcel van Berlo lag vlak achter Meijer op de tweede plaats. Patrick Lamster lag na de pitstops op positie drie, voor Ward Sluys die op de vierde plaats lag.

Het gevecht om de eerste plaats in de GTB-divisie kwam helaas voortijdig ten einde. Marcel van Berlo bleek namelijk te kort te hebben stilgestaan bij zijn pitstop en kreeg daarvoor en drive-through penalty. Lachende derde was hierbij Daan Meijer, die hierdoor een ruime voorsprong op zijn concurrenten kreeg. Van Berlo kon ondanks zijn drive-through wel zijn tweede plaats behouden, maar Patrick Lamster was de Porsche-coureur tot op een paar seconden genaderd. Lamster moest echter ook in zijn spiegels kijken, want Ward Sluys was niet ver van Lamster verwijderd.

De overwinning in de race ging dan ook naar Daan Meijer en Marcel van Berlo kon toch nog zijn tweede plaats behouden. In de laatste ronden verloor Patrick Lamster door een technisch probleem kostbare tijd waardoor de Porsche-coureur terugviel naar de vijfde plaats. Ward Sluys en Steve Vanbellingen konden hierdoor beslag leggen op de derde plaats.

“De start ging super, ik ging van p5 meteen naar p1”, vertelde Daan Meijer na afloop. “Daarna gingen allen mijn flippers kapot waardoor ik weer met de pook moest schakelen. Dat had ik al anderhalf jaar niet meer gedaan dus dat was wel even wennen. Daardoor gingen ook weer een paar auto’s mij voorbij. In het tweede gedeelte van de race had ik nog een mooi gevecht met Marcel van Berlo totdat hij een drive-through penalty kreeg. Deze overwinning voelt super, goed voor de punten!”

Tekst: PR

9934202
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1621
2708
21260
9885139
89601
147943
9934202

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven