Na het spannende en leerzame weekend in Nurburg, stond al vrij snel de race in Zolder op de kalender. De versnellingsbak was door de studenten optimaal geprepareerd in samenwerking met Bas Koeten om perfect te functioneren op dit bochtige circuit. SuperCar Challenge weekenden zijn lang en starten al op donderdag. Met een kleine bezetting werd de Saker alvast klaargezet voor Rik en Robert om de vrijdag maximale rijtijd te waarborgen.

Op vrijdag beet Robert het spits af. Hij kende dit circuit van zijn autosportdebuut dus kon hij zich concentreren op het beheersen van de Saker. Dit betaalde zich uit in een stuk competitievere tijden. ‘s Middags nam Rik het stuur over. De goede vorm van de Nurburgring werd direct doorgezet en de aansluiting met de top 5 was weer in zicht. Tijdens de sessie openden de hemelsluizen en op een listig nat circuit was het balanceren en glibberen. Snel was het niet, spectaculair en leuk des te meer. De Saker ging de avond in zonder schade en met bemoedigende resultaten.

Op zaterdag werd direct aangevangen met de kwalificatie. Rik verraste vriend en vijand met een 2e tijd in de openingsfase. Robert nam het stuur over om te wennen aan de nieuwe banden, waarna Rik nog een poging mocht doen om de inmiddels tot een 8e positie afgezakte tijd te verbeteren. De snelheid werd door het team onderschat waardoor het verbruik hoger was en de auto in een vliegende ronde begon in te houden, racen op de limiet dus.

In de middag werd de eerste race verreden. Rik heeft inmiddels aangetoond zeer goed te starten en ditmaal was dat niet anders. Na de eerste ronde kwam hij door op plaats 5. Helaas meldde hij zich al in de opwarmronde op de radio dat de auto naar rechts trok bij het aanremmen en hij iets hoorde aanlopen. Dit bleek een montagefout van de remblokken linksvoor te zijn, een probleem wat onmogelijk gedurende de race verholpen kon worden. Rik verweerde zich kranig tegen achteropkomende concurrenten maar kon niet voorkomen een paar voorbij te laten. Vlak voor de verplichte stop met rijderswissel schoot de dumpvalve los, waardoor er een tweetal ronden zonder turbodruk gereden moest worden. Met een razendsnelle stop en reparatie werd Robert weer de baan opgestuurd. De omstandigheden waren zwaar voor Robert, met een haperende rem en een half natte baan knokte hij zich van de achterhoede naar het middenveld. Meer dan een 14e plaats zat er niet in maar de auto werd keurig ongeschonden binnengebracht.

De nacht van zaterdag op zondag werd door de studenten gebruikt om de auto nog eens goed aan een inspectie te onderwerpen om de problemen uit de eerste 3 races te voorkomen. Dit wierp zijn vruchten af in de tweede race waar de auto probleemloos functioneerde. Rik startte ditmaal vanachter de safetycar omdat deze race te nat en onveilig was voor een normale start. Positiewinst was dus uitgesloten, helemaal toen bleek dat de Saker op Avon banden geen partij is voor de op Pirelli geschoeide concurrentie. Rik probeerde alles om tijdwinst te boeken en verremde hier zich zelf eenmaal bij de haarspeldbocht. Ook na de wissel kon Robert niet het verschil maken in de auto. De omstandigheden verslechterden en Robert wist de auto op een kleine uitstap na schadeloos en roemloos binnen te brengen buiten de top 10.

Was het een teleurstellend weekend? Als enkel naar het resultaat wordt gekeken wel, maar de geboekte progressie en getoonde snelheid laten duidelijk de potentie en capaciteiten van dit innovatieve en ambitieuze raceteam zien. In Assen vertrouwen en we er op de puzzelstukken op elkaar te passen.

9073204
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1381
6426
19862
9013205
148086
211729
9073204

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven