Kelvin Snoeks heeft de eerste GT-race van de Supercar Challenge powered by Pirelli tijdens de GamKma Racing Day op zijn naam geschreven. Op TT circuit Assen liet Snoeks zich ondanks het extreem warme weer niet van de wijs brengen en gaf na de start de gehele race de leiding niet meer af. Achter Snoeks eindigden Roger Grouwels en Robert de Graaff op de tweede plaats, Bob Herber en Martin Lanting legden beslag op positie drie. In de GT-divisie ging de overwinning naar Craig Wilkens en Aaron Scott, in de GTB-divisie was Daan Meijer de gevierde man.

Kelvin Snoeks had bij het doven van de lichten een bliksemstart. De Volvo-coureur kon meteen koploper Henry Zumbrink verschalken, die op zijn beurt ook toe moest staan dat Bob Herber zijn tweede positie afpakte. Daarachter volgde Roger Grouwels met de RaceArt Viper GT3 op positie vier. Iedereen kwam goed weg en er vonden zich in de eerste ronde ook geen grote incidenten voor. Snoeks kon zijn eerste positie in de eerste ronden behouden maar de Volvo-coureur stond wel meteen onder zware druk van Bob Herber. Lanting en Herber hadden in de training en kwalificatie de nodige problemen met de Ferrari gehad maar in de race waren die problemen voor het tweetal gelukkig verholpen.

Henry Zumbrink lag daarachter op de derde plaats en zag in zijn spiegels dat zijn achtervolgers in fel gevecht met elkaar waren. De op de vierde plaats liggende Roger Grouwels kon zijn positie namelijk niet behouden en werd in de derde ronde ingehaald door Audi-coureur Hambrecht en Vicora-rijder Barry Maessen. Herber bleef ondertussen aandringen bij Snoeks, maar de Ferrari-coureur verloor in de vijfde ronde zeven seconden en viel hiermee terug tot achter Henry Zumbrink. “Ik wilde al meteen Snoeks gaan inhalen bij de hairpin, maar ik schakelde terug naar de eerste versnelling en ging daardoor meteen in de rondte”, verklaarder Herber na afloop. “Een stomme eigen fout van mezelf.”

Zumbrink kwam daarna meteen onder zware druk te staan van Herber, die op zijn beurt Audi-coureur Hambrecht achter zich aan kreeg. Hambrecht was snel onderweg, want de Audi-coureur kon de ronden daarna opstomen tot de tweede plaats. Hambrecht haalde daarbij zowel Henry Zumbrink als Bob Herber in. Zumbrink kende problemen met zijn Volvo en viel hierdoor nog voor de pitstops nog enkele posities terug. “We hadden problemen met de versnellingsbak”, aldus het team. “Later in de wedstrijd sprong er ook nog eens een waterslang los.” Niet echt een probleemloze wedstrijd dus voor Zumbrink, die uiteindelijk slechts op de achtste plaats eindigde bij de Super GT’s.

Ook na de pitstops was het Kelvin Snoeks die aan de leiding lag. De Volvo-coureur werd daarachter gevolgd door Audi-coureur Cvetkovic met daar weer achter Robert de Graaff, Martin Lanting en Berry van Elk. Cvetkovic kon zijn tweede positie in de race niet lang behouden. De Audi-coureur moest namelijk zijn meerdere erkennen in Robert de Graaff en Martin Lanting en kreeg daarnaast ook nog een drive-through omdat zijn pitstop te kort was geweest. Ook Andy Schulz, die op de zevende positie lag, kreeg een drive-through voor dit vergrijp.

Kelvin Snoeks kon ook in de slotfase van de race zijn eerste positie consolideren en pakte dus een snaarstrakke overwinning met zijn HDI-Gerling Volvo S60 V8 Silhouette. Robert de Graaff en Roger Grouwels eindigden uiteindelijk op de tweede positie, voor Martin Lanting en Bob Herber op plaats drie. In de GT-divisie had Henk Thuis een goede start. De Radical-coureur verloor bij de start een plaats aan Craig Wilkens maar kon in de bochten daarna die eerste positie weer terugpakken. Thuis zag hierna in zijn spiegels dat er achter hem twee auto’s uit de Super GT-divisie aansloten. De Radical-coureur had hierna dus meteen een buffer richting achtervolgers Craig Wilkens en Patrick van Glabeke.

Henk Thuis kon hierdoor in de eerste ronden meteen een voorsprong opbouwen van tien seconden ten opzichte van achtervolger Craig Wilkens. Patrick van Glabeke kende daarachter een moeilijk begin van de race. De Ferrari-coureur was in gevecht met Steve Vanbellingen maar kwam daarbij op het vuile gedeelte van de baan terecht en ging hierdoor in de rondte. De Ferrari-coureur verloor hiermee veel posities. Thuis leek dus op rozen te zitten, ware het niet dat de race voor de Radical-coureur al vroeg ten einde kwam. Thuis schoot in ronde tien namelijk door een technisch probleem de grindbak in en moest de wedstrijd voortijdig staken.

Hierdoor was Craig Wilkens op de eerste plaats komen te liggen. Wilkens gaf bij de pitstops het stuur van de Viper GT3 aan teamgenoot Aaron Scott. Daarachter lag na de pitstops Frédérique Jonckheere,  de achterstand van Jonckheere ten opzichte van Scott was inmiddels al opgelopen tot meer dan dertig seconden.

In de slotfase van de race wist Jonckheere zijn achterstand op Aaron Scott nog wel te verkleinen maar voor de Viper-coureur kwam de overwinning niet meer in gevaar. Scott en Wilkens pakten dus de overwinning, voor Patrick van Glabeke en Frédérique Jonckheere. Het duo Verhelst/Verheyen legde met de Radical RXC beslag op de derde plaats.

In de GTB-divisie kon Ferdinand Kool bij de start zijn eerste positie niet  behouden, want de Corvette-coureur werd in de eerste ronde meteen ingehaald door Daan Meijer. Op de derde positie lag na de start Steve Vanbellingen, die op zijn beurt weer gevolgd werd door Marcel van Berlo, Tom Webb en Carlo Kuijer.

 De strijd om de eerste plaats in de GTB-divisie was vanaf de start van de race meteen spannend. Daan Meijer stond namelijk onder zware druk en moest alle moeite doen om Ferdinand Kool achter zich te houden. Tom Webb lag in de beginfase op de vijfde positie in de race, maar voor de BMW-coureur kwam de race voortijdig hard ten einde. Webb vloog na een touché met een andere rijder namelijk hard van de baan en schoof met zijn auto de vangrails in. Webb kon zelf de auto verlaten maar zijn BMW liep bij deze crash veel schade op.

Meijer en Kool bleven tot aan de pitstops in fel gevecht met elkaar, maar na de pitstops kreeg Meijer wat lucht. Kool en teamgenoot Koebolt moesten namelijk door hun vele resultaatseconden lang stil staan en vielen hierdoor een paar posities terug. Ward Sluys lag hierdoor op de tweede plaats, met daar weer achter Radical-coureur Van Geffen. Marcel van Berlo lag op positie vier, maar de Porsche-coureur moest al snel zijn plaats prijsgeven aan Corvette-coureur Max Koebolt. Van Berlo kreeg niet veel later zijn vierde plaats weer terug in handen, want Koebolt kreeg een drive-through omdat zijn pitstop te kort was geweest.

De strijd om de tweede positie was na de pitstops zeer spannend. Sluys moest namelijk alle zeilen bijzetten om Van Geffen achter zich te houden. In de bochten was de Radical sneller, maar op het rechte stuk was de BMW van Sluys een stuk sneller. Van Geffen moest dit gevecht uiteindelijk helaas voortijdig staken door een technisch probleem bij zijn auto.

In de slotfase van de race werd het gat tussen Meijer en Sluys nog verkleind tot een paar seconden, maar Meijer kon zijn eerste positie behouden en hiermee een fraaie overwinning in de race behalen. Ward Sluys en Steve Vanbellingen eindigden op de tweede positie, met daarachter Marcel van Berlo op de derde plaats. Ferdinand Kool en Max Koebolt eindigden na hun drive-through op positie vier. “Ik ben kapot!”, begon overwinnaar Daan Meijer na afloop zijn verhaal. “Het was flink afzien met deze hitte. Aan het einde was er ook niet veel meer van mijn banden over dus de race had voor mij geen ronde langer hoeven duren. Deze overwinning maakt echter een hoop goed!”

In de Sport-divisies waren het Koen Bogaerts en Mark van der Aa die de zaterdag race op hun naam wisten te schrijven. In een spannende race bleven zij het duo Speelman/De Groot nipt voor. Eric van den Munckhof eindigde op de derde positie. In de Sport-divisie ging de overwinning naar Erwin van Dijk, voor Rob Nieman en het duo Caransa.

Koen Bogaerts had en goede start van de race. Vertrokken vanaf de tweede positie pakte de BMW-coureur meteen de leiding, gevolgd door Mazda-coureur Werner van Herck. Polesitter Priscilla Speelman viel bij de start terug tot de derde positie. Bogaerts en Van Herck waren in de eerste ronde meteen in fel gevecht en Bogaerts moest dan ook alle zeilen bijzetten om Van Herck achter zich te houden.

 Achter de twee koplopers stond ook Priscilla Speelman onder druk. De BMW-coureure lag op de derde positie maar had achter zich aan Martin Webb en ook Herbert Boender en Eric van den Munckhof. Webb kon Speelman in de tweede ronde inhalen en daarachter lukte het Van den Munckhof om Boender te verschalken.

De strijd om de koppositie bleef ondertussen onverminderd spannend. Bogaerts lag na vier ronden nog steeds op de eerste plaats maar Van Herck bleef met snelle rondetijden noteren en Bogaerts meer en meer onder druk zetten. In de vijfde ronde slaagde Van Herck er dan ook in om de eerste plaats van Bogaerts af te pakken.

 De strijd om de derde plaats bleef ondertussen ook onverminderd spannend. Priscilla Speelman lag op die positie maar zag achter zich dat er coureurs in fel gevecht met elkaar verwikkeld waren. Naast Martin Webb en Eric van den Munckhof had ook Ruud Olij zich inmiddels bij deze groep gevoegd en Olij slaagde er zelfs in om binnen twee ronden de vierde positie in de wedstrijd over te nemen. Dit was nog niet alles, want in de achtste ronde lukte het Olij zelfs om de derde positie in de race af te pakken van Priscilla Speelman. Voor Speelman was de druk daarna nog niet voorbij, want ook Martin Webb drong flink aan bij de snelle dame.

Van Herck leek solide aan de leiding te liggen maar kon deze plaats uiteindelijk niet verzilveren. Van Herck moest zijn Mazda na dertig minuten namelijk met technische problemen naast de baan parkeren en zag een eventuele overwinning dus in rook opgaan. Koen Bogaerts kreeg op dat moment de leiding in de race weer in handen.

Na de pitstops had Dennis de Groot de eerste positie in de race in handen gekregen. De Groot had het stuur van de JR Motorsport BMW overgenomen van Priscilla Speelman en had bij de pitstops kunnen profiteren van de resultaatseconden bij de directe concurrenten. Mark van der Aa lag na de pitstops op positie twee, voor Ruud Olij, Eric van den Munckhof en Ronald van Loon.

 De strijd om de leiding in de wedstrijd kreeg met nog een kwartier op de klok een verrassende wending, want Dennis de Groot kreeg een drive-through voor een te korte pitstop. De leiding in de race kwam hiermee weer in handen van Mark van der Aa, Dennis de Groot viel terug naar de tweede positie op tien seconden achterstand.

Dennis de Groot haalde daarna alles uit de kast om alsnog de overwinning te behalen en reed ronde na ronde razendsnelle rondetijden. Van der Aa deed echter ook zijn uiterste best en kon voorkomen dat Dennis de Groot de eerste plaats in handen kreeg. Koen Bogaerts en Mark van der Aa wonnen dus de race, voor Dennis de Groot en Priscilla Speelman. Eric van den Munckhof eindigde daarachter knap op positie drie.

 In de Sport-divisie had René Snel een goede start. De BMW-coureur kon zijn eerste positie behouden en kon daarna meteen drie seconden uitlopen op achtervolger Dennis de Borst. Daarachter sloten Huub Delnoij en Jeremy Adams aan op de posities drie en vier.

Maurits Caransa lag op de vijfde plaats, maar de BMW-coureur kon hier niet lang van genieten. Caransa werd namelijk in de vijfde ronde in de rondte getikt door Toon Rutgers en verloor daarmee veel posities. Rutgers kreeg voor dit incident een drive-through penalty en Caransa kon beginnen aan een inhaalrace. Aan de kop van het veld was het ondertussen zeer spannend. René Snel lag solide aan de leiding maar om de tweede positie waren meerdere rijders onderling in fel gevecht. Op die tweede plaats lag Dennis de Borst, maar de Clio-coureur stond onder zware druk van Jeremy Adams en Huub Delnoij.

De Borst kon zijn tweede positie niet behouden, want de Clio-coureur moest na een kwartier al door een technisch probleem een ongeplande pitstop maken. De tweede plaats in de race kwam hiermee in handen van Jeremy Adams, gevolgd door Huub Delnoij. Ook Erwin van Dijk meldde zich bij deze groep en slaagde er zelfs in om in een paar ronden tijd de tweede plaats in de wedstrijd te pakken.

Na de pitstops had René Snel nog steeds de eerste plaats in de race in handen en lag daarachter Erwin van Dijk op de tweede plaats. Daar weer achter was Kim Troeijen knap op de derde positie terecht gekomen, gevolgd door Jeremy Adams, Huub Delnoij en Rob Nieman. Bij deze groep viel Adams na een paar ronden weg, want de BMW-coureur moest door technische problemen voortijdig de wedstrijd staken. Ook voor Huub Delnoij kwam de wedstrijd voortijdig ten einde, want de jonge coureur moest na 24 ronden zijn Lotus met technische problemen naast de baan parkeren.

Ook Kim Troeijen kon haar positie niet behouden, want zij kreeg een drive-through omdat haar pitstop te kort was geweest. Door deze straf viel zij terug naar de vierde plaats en kreeg Rob Nieman de derde plaats in handen.René Snel leek solide naar de overwinning te rijden, maar met nog vijf minuten op de klok kwam de race voor de BMW-coureur voortijdig ten einde. Snel moest zijn auto namelijk met technische problemen in het gras parkeren en zag hierdoor dus een overwinning in rook opgaan. De leiding in de Sport-divisie kwam hiermee in handen van Erwin van Dijk, gevolgd door Rob Nieman en Kim Troeijen.

 Troeijen kwam na deze drive-through onder zware druk te staan van de BMW’s van het duo Protasov/Ievtushenko en Wesley Caransa en had in de laatste ronde een voorsprong van slechts een halve seconde. Troeijen kon haar derde plaats in die laatste ronde net niet vasthouden, want Maurits en Wesley Caransa gingen er uiteindelijk met die positie vandoor. Aan Erwin van Dijk en Rob Nieman ging dit alles voorbij. Van Dijk pakte dus de overwinning, voor Rob Nieman en het tweetal Maurits en Wesley Caransa.

Voor de volledige uitslagen verwijzen wij u graag door naar www.raceresults.nu

Tekst: PR

9462385
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5350
12036
36756
9360657
186086
158014
9462385

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven