Het Engelse duo Gibson/Bradshaw heeft de eerste race van de Supercar Challenge Superlights op Brands Hatch op hun naam geschreven. In de beginfase van de race stond Gibson onder zware druk van Henk Thuis, maar door een te lange pitstop konden Thuis en Abbott in het tweede gedeelte van de race geen vuist meer maken richting Gibson/Bradshaw. In Group 3 van de Superlights ging de overwinning naar Ko Koppejan.

Bij het doven van de lichten was Gibson meteen alert. De bestuurder van de Gibson GH-19 dook als koploper van de race de eerste bocht in, daarachter gevolgd door Ko Koppejan. Carlo Kuijer had niet zo’n goede start van de race, want de Praga-coureur verloor bij het doven van de lichten meteen een paar posities. Henk Thuis was door zijn technische problemen in de kwalificatie vanaf de laatste startrij gestart maar begon de wedstrijd voortvarend. De Radical-coureur kwam na de eerste ronde al op de derde plaats door en kon niet veel later ook Ko Koppejan verschalken. Thuis ging daarna op jacht naar Gibson, die in de eerste ronde al een flinke voorsprong opgebouwd had.

Ook Dick van Elk nam deel aan de race van de Superlights met een Praga R1. Voor Van Elk kwam de race echter in de eerste ronde al ten einde nadat hij bij opkomen rechte stuk door een schakelfout in de grindbak kwam te staan. Hierna kwam de safety car de baan op, omdat de Praga van Van Elk uit de grindbak gesleept moest worden. Nadat de safety car weer van de baan was ging Gibson er meteen weer als een haas vandoor. Achter Gibson was Henk Thuis echter ook snel onderweg en kon goed pareren aan de snelheid van Gibson. Achter de twee koplopers lag Ko Koppejan nog steeds op de derde positie, daarachter gevolgd door Danny van Dongen, Rick van Geffen, Carlo Kuijer, Wibo Rademaker en David Houthoofd.

Ook na de pitstops lag de Gibson GH-19 aan de leiding, met nu achter het stuur Bradshaw. Achter Bradshaw lag Abbott op de tweede positie. Abbott had bij de pitstops het stuur van de Radical SR8 overgenomen van Henk Thuis, maar zij verloren bij die pitstop veel tijd waardoor Abbott na de pitstops al tegen een achterstand van 30 seconden aankeek. “De stopwatch was ermee gestopt, dus we wisten niet meer hoe lang we stil stonden in de pitstraat”, aldus Henk Thuis. “Echt heel jammer, want we konden Gibson aardig volgen."

Achter de twee koplopers lag Ko Koppejan ook na de pitstops op de derde positie, maar achter Koppejan lag Rick van Geffen inmiddels op de vierde plaats. Daarachter volgden Carlo Kuijer en Wibo Rademaker op de posities vijf en zes. Rick van Geffen leek op een tweede plaats in zijn divisie af te stevenen, maar met nog tien minuten op de klok moest de Radical-coureur zijn auto met technische problemen naast de baan parkeren. De tweede plaats bij group 3, de vierde plaats overall, ging daarmee naar Carlo Kuijer.

In de laatste ronden werd de strijd om de derde plaats bij Group 3 nog zeer spannend. Deze positie was in handen van Wibo Rademaker, maar de Radical-coureur stond onder zware druk van Robert Haub met de Praga R1. Rademaker hield echter stand, en pakte daarmee de laatste podiumplaats bij group 3 van de Superlights. Aan de kop van het veld kwam de overwinning voor Gibson/Bradshaw niet meer in gevaar. Zij wonnen dus de race, voor het duo Thuis/Abbott met de Radical SR8. Bij Group 3 ging de overwinning naar Ko Koppejan, voor Carlo Kuijer en Wibo Rademaker.

Tekst: PR

9054840
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1498
5444
41635
8959249
129722
211729
9054840

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven