Bas Schouten en Marc van der Aa hebben de tweede race van de Supercar Challenge powered by Pirelli  Sport-divisies op hun naam geschreven. Op Brands Hatch vochten Schouten en van der Aa felle gevechten uit met onder andere Michael Verhagen en Martin Webb maar het tweetal liet zich niet van de wijs brengen. Martin Webb eindigde op de tweede positie en revancheerde zich daarmee voor zijn uitvalbeurt in de race op zaterdag. Ruud Olij eindigde ditmaal op de derde positie. In de Sport-divisie ging de overwinning na een spannende wedstrijd naar Erwin van Dijk.

Bij de start van de race was Priscilla Speelman alert. De BMW-coureure pakte meteen de leiding maar bij het insturen van Paddock Hill Bend zat Eric van den Munckhof nog naast haar. Speelman leek hierbij op het vuile gedeelte van de baan terecht te zijn gekomen en raakte daardoor in een spin. Door deze spin verloor ook Cor Euser veel tijd en waren er ook enkele andere coureurs die een paar plaatsen terugvielen. Iedereen kon zijn weg vervolgen, maar door het vele grind op de baan kwam de safety car kortstondig de baan op.

Bij de herstart van de race was Eric van den Munckhof meteen goed weg. Daarachter sloot Mark van der Aa meteen aan op de tweede plaats en ook Michael Verhagen en Lee Allen zaten op het vinkentouw. Het werd in deze groep meteen spannend, met onderling vele gevechten. Van den Munckhof kon zijn eerste positie in de race niet behouden. Michael Verhagen was namelijk snel onderweg en pakte in de zesde ronde de leiding in de wedstrijd over. Van den Munckhof stond daarna meteen onder zware druk van de BMW van het duo Hayes/Radcliffe, met daarachter ook Lee Allen.

Niet veel later ging het voor Lee Allen goed fout. De Seat-coureur schoot bij het opkomen van het rechte stuk van de baan en eindigde met zijn Seat Leon SuperCopa in de bandenstapels. De Seat eindigde hierbij op zijn dak waarna de wedstrijdleiding besloot om de safety car opnieuw de baan op te sturen. Gelukkig kon Lee Allen zonder kleerscheuren zijn auto verlaten. Bij de herstart kwam Michael Verhagen meteen weer onder druk te staan van de BMW van het duo Hayes/Radcliffe. Zij hadden overigens heel veel geluk gehad in de eerste ronden, want zij waren de race vanaf en 23e positie gestart! Na de pitstops was Fred Cavanagh op de eerste plaats beland met vlak daarachter Bas Schouten in de BMW 1-serie GTR. Schouten was snel onderweg en kon na een paar ronden de leiding in de wedstrijd afpakken van Cavanagh. Achter de twee koplopers lag Martin Webb op de derde positie voor Ruud Olij, Eric van den Munckhof, Aart Bosman en Ronald van Loon.

Bas Schouten kon meteen een gat slaan maar de strijd om de tweede plaats in de race werd zeer spannend. Fred Cavanagh lag op die tweede positie maar de BMW-coureur stond onder zware druk van Martin Webb en Ruud Olij. Cavanagh kon zijn tweede positie niet behouden, want de BMW-coureur moest in de 24e ronde zijn meerdere erkennen in zowel Martin Webb als Ruud Olij. Het leed was voor Fred Cavanagh daarna nog niet voorbij. De BMW-coureur schoot namelijk achterop het circuit van de baan en raakte daarbij de bandenstapels. Canavagh moest hierna de strijd staken. Dat gold niet voor Martin Webb en Ruud Olij, die nog steeds in fel gevecht met elkaar waren om de tweede plaats in de race. Ook daarachter was het spannend, met Eric van den Munckhof die onder zware druk stond van Aart Bosman.

Bas Schouten kon in de slotfase van de wedstrijd zijn hoofd koel houden en pakte daarmee samen met Mark van der Aa de overwinning in de wedstrijd. Martin Webb kon ditmaal wel Ruud Olij achter zich houden en legde daarmee beslag op de tweede plaats. Ruud Olij maakte de top drie compleet. In de Sport-divisie had Dennis de Borst een goede start. De Clio-coureur had na de safety car de leiding in handen voor Erwin van Dijk, Maurits Caransa en Rob Nieman. Dick van Elk sloot aan op positie vijf. De Borst moest in de beginfase alle zeilen bijzetten om de leiding in de Sport-divisie te behouden. Erwin van Dijk zat namelijk aan de staart van de Clio en zette De Borst flink onder druk. Maurits Caransa lag ondertussen solide op de derde positie, maar daarachter was het zeer spannend met Rob Nieman en Dick van Elk op de posities vier en vijf.

Bij de tweede herstart, na de crash van Lee Allen, kon Dennis de Borst zijn leidende positie behouden maar volgde Erwin van Dijk op korte afstand. Daarachter maakte Maurits Caransa meteen zijn pitstop, waarmee de derde plaats in de race in handen kwam van Rob Nieman. De Clio-coureur stond echter onder zware druk van Dick van Elk en de BMW-coureur kon Nieman al snel verschalken.

Na de pitstops was Wesley Caransa op de eerste plaats beland. Caransa had een voorsprong van tien seconden op achtervolger Dick van Elk, die op de huid gezeten werd door een grote groep. Achter Van Elk lagen namelijk Erwin van Dijk, Rob Nieman, Martin de Kleijn en Chris Voet vlak achter elkaar. Erwin van Dijk voerde meteen de druk op op Dick van Elk. Van Elk deed zijn best om Van Dijk achter zich te houden mar slaagde daar niet in. Na een drietal ronden lukte het Van Dijk om zijn Lotus bij het insturen van Paddock Hill Bend naast de BMW van Van Elk te zetten.

Van Dijk reed hierna langzaam naar Wesley Caransa toe en ook Dick van Elk reed snellere rondetijden dan Caransa. Van Elk leek hierdoor op een podiumplaats af te stevenen, maar de BMW-coureur vergaloppeerde zichzelf bij het ingaan van het GP-circuit. Van Elk ging hier namelijk in de rondte maar kon wel zijn weg vervolgen. Martin de Kleijn kon hiervan profiteren en pakte de derde positie van Van Elk af. Na 27 ronden had Van Dijk het gat richting Caransa helemaal dichtgereden en het duurde daarna niet lang totdat de Lotus-coureur de leiding bij de Sport-divisie van Caransa overnam. Net zoals eerder bij Dick van Elk zette Van Dijk zijn Lotus bij het insturen van Paddock Hill Bend naast Caransa.

Van Dijk gaf in de laatste ronden zijn eerste positie niet meer af en pakte daarmee dus wederom een overwinning. Wesley en Maurits Caransa eindigden op de tweede positie en Dennis de Borst en Martin de Kleijn maakte met een derde plaats het podium compleet.

Tekst: PR

9476731
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
10024
9672
51102
9360657
200432
158014
9476731

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven