Met de kampioenschapsuitslag in zicht, was afgelopen weekend het zevende raceweekend van de Supercar Challenge op het circuit van Spa Francorchamps in de Belgische Ardennen. Het snelle circuit kan echter verraderlijk zijn, zo bleek ook voor Henry Zumbrink, die vorige week maandag opnieuw vader werd. Ondanks de nodige pech, wist hij echter de schade te beperken en zijn weekend af te sluiten met een derde positie in het kampioenschap. De seizoensontknoping zal dus plaatsvinden in het laatste raceweekend op 18 en 19 oktober op het TT Circuit van Assen.

Vooraf was het even onduidelijk of Zumbrink aanwezig zou kunnen zijn tijdens het raceweekend in Spa Francorchamps, aangezien zijn vrouw was uitgerekend in het weekend. Uiteindelijk kwam de kleine Daeley op maandag de 29e september, waardoor Henry op vrijdag kon deelnemen aan de vrije training. De training ging goed en Zumbrink wist goede tijden te rijden, totdat aan het einde van de sessie de motor stuk ging. Monteur Giel is ’s middags op en neer gereden naar Amsterdam om een deel van een motor te halen, waarna het team van Day V Tec tot in de nacht gewerkt heeft om de auto te fixen. Op zaterdag kon de rijder uit Amerongen dan ook weer van start gaan voor de kwalificatie. Ondanks de drukte op het circuit, waardoor er geen vrije ronde gereden kon worden, wist hij toch een zesde startpositie voor de races te behalen.

Tijdens de start van de eerste race wist Henry direct naar voren te rijden en de derde plek in te nemen, totdat er een touché plaatsvond met een collega rijder. Na deze touché viel hij terug naar een zesde positie, maar wist wederom naar voren te vechten naar ditmaal de tweede positie in de race, ook tot na de verplichte pitstop. Hierna sloeg echter het noodlot toe: op het snelste deel van het circuit, in de bocht Blanchimont, kreeg Zumbrink een klapband. De Volvo V8 ging er hard af, maar de inmiddels zeer ervaren rijder wist de wagen te corrigeren, waardoor hij de impact in de banden kon beperken.

Zumbrink over zijn harde crash: “Het was even schrikken om er op het snelste punt van het circuit eraf te schieten, de snelheden liggen hier erg hoog. Gelukkig kon ik mijn Volvo V8 dusdanig corrigeren, waardoor ik minder hard de bandenstapel inging. Hiermee wist ik de schade aan mijn wagen te beperken, anders was de hele wagen afgeschreven. Desondanks kon ik de eerste race niet uitrijden, waardoor ik kostbare punten heb verloren in mijn kampioenschapsstrijd...”

Ondanks de domper tijdens de eerste race, was het team weer hard aan de slag gegaan met de Volvo V8 van de Volvo dealer. De wagen had toch een hoop schade, dus het team had nachtwerk om ervoor te zorgen dat de rijder op zondag weer aan de start van race twee kon verschijnen. De tweede race werd in de regen verreden en mede door het uitvallen op zaterdag, was de afstelling van de snelle Volvo V8 in de regen niet helemaal naar wens van Henry. Hij wist de race echter te eindigen op de vierde positie, wat toch een goede prestatie was en voldoende om de voorlopige derde positie in het kampioenschap te behalen.

Henry Zumbrink: “Het was nog even spannend of ik afgelopen weekend zou rijden, aangezien de kleine zich eerder aankondigde, kon dat toch! Het was desondanks een vervelend weekend voor me, eerst op vrijdag de motor stuk en op zaterdag een harde klap op het circuit. Uiteindelijk wist ik de schade te beperken, maar het was even schrikken. Ik heb op zondag toch wat punten terug kunnen pakken, waardoor ik uiteindelijk toch nog derde in de stand sta.”

Tekst: PR

9070856
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5459
6230
17514
9013205
145738
211729
9070856

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven