Robert de Graaff en Arjan van der Zwaan hebben in de zaterdagrace van de Supercar Challenge GT-divisies tijdens de Finaleraces op TT circuit Assen goede zaken voor het kampioenschap gedaan. De Viper-coureurs wonnen de race, voor Henry Zumbrink en Barry Maessen. Naaste concurrenten Martin Lanting en Bob Herber kwamen in deze wedstrijd niet verder dan de zesde positie en liepen daardoor kostbare achterstand op in het kampioenschap. In de GT-divisie is de kampioen na de race op zaterdag al bekend, want Patrick van Glabeke en Frédérique Jonckheere pakten met een vierde plaats genoeg punten om niet meer ingehaald te kunnen worden. Bij deze divisie ging de overwinning naar Rob Wheldon, voor Henk Thuis. Ook in de GTB-divisie is de kampioen na vandaag bekend. Hier werd Max Koebolt derde en daarmee pakte de pas 17-jarige coureur genoeg punten om zich tot kampioen van deze divisie te mogen kronen. In deze divisie ging de overwinning naar Marcel van Berlo, voor het duo Vanbellingen/Sluys.

Arjan van der Zwaan had bij het begin van de race de beste start. De Viper-coureur pakte meteen de leiding, gevolgd door Kelvin Snoeks en Bob Herber. Snoeks was echter meteen snel en kon in de eerste ronde de Viper van Van der Zwaan al verschalken. Kelvin Snoeks kon zijn voorsprong in de eerste ronden uitbouwen ten opzichte van achtervolger Arjan van der Zwaan. Achter Van der Zwaan was Barry Maessen ondertussen opgeklommen naar de derde positie, voor Volvo-coureur Henry Zumbrink. Bob Herber lag na drie ronden op de vijfde plaats in zijn divisie en was fel in gevecht met GT-koploper Rob Wheldon.

Snoeks kon zijn leidende positie tot de pitstops behouden en daarachter kon ook Arjan van der Zwaan zijn tweede positie vasthouden. Daar weer achter lagen Barry Maessen, Henry Zumbrink en Bob Herber nog steeds op de plaatsen drie tot en met vijf. Na de pitstops was het Barry Maessen die met zijn Vicora V8 op de eerste plaats was beland. Achter Maessen lag Henry Zumbrink op de tweede positie, met daar weer achter Volvo-coureur Kelvin Snoeks en Viper-rijder Robert de Graaff. Deze groep lag zeer dicht bij elkaar waardoor er meteen felle gevechten ontstonden.

Maessen kon de ronden daarna zijn eerste positie behouden omdat zijn achtervolgers onderling in fel gevecht met elkaar waren. Zumbrink lag nog steeds op de tweede positie maar stond nog steeds onder zware druk van Kelvin Snoeks en Robert de Graaff. Bij deze groep viel Kelvin Snoeks na een paar ronden weg, omdat de Volvo-coureur zich verslikte bij het uitkomen van de Strubben. Snoeks ging in de rondte en verloor daarmee kostbare seconden. Maessen kon hierna zijn eerste positie niet behouden. Henry Zumbrink en Robert de Graaff slaagden er namelijk in om Maessen te verschalken waardoor de Vicora-coureur terugviel tot de derde positie. Hierna waren Zumbrink en de Graaff in fel gevecht om de eerste positie. Zumbrink maakte zich constant breed, maar De Graaff zag na een ronde toch kans om Zumbrink voorbij te steken.

In de slotfase van de wedstrijd kon Robert de Graaff zijn voorsprong op Henry Zumbrink uitbouwen tot meer dan tien seconden. Dit kwam De Graaff goed uit, omdat hij na afloop nog een tijdstraf kreeg van tien seconden voor te snel rijden in de pitstraat tijdens zijn pitstop. Ondanks deze tijdstraf wonnen Robert de Graaff en Arjan van der Zwaan dus de wedstrijd, Henry Zumbrink eindigde op de tweede positie. De derde plaats in de wedstrijd ging in de laatste ronde nog naar Kelvin Snoeks, want de Volvo-coureur haalde Barry Maessen op de baan nog in.

In de GT-divisie had Rob Wheldon de beste start. De Radical-coureur kon zijn eerste plaats behouden en had meteen een flinke voorsprong ten opzichte van zijn concurrenten. Craig Wilkens lag in de beginfase op de tweede plaats, voor Henk Thuis en Pierre Etienne Bordet. Patrick van Glabeke had een minder goede start en verloor in de eerste ronde veel tijd. Rob Wheldon kon in de eerste ronden flink uitlopen op zijn concurrenten en was zelfs in gevecht met enkele rijders uit de snellere Super GT-divisie. Achter Wheldon waren Craig Wilkens en Henk Thuis ondertussen fel in gevecht. Wilkens lag op die tweede positie maar Henk Thuis zette de Viper-coureur onder zware druk. Na vier ronden lukte het Thuis dan ook om Wilkens te verschalken. Thuis bouwde daarna en flinke voorsprong op ten opzichte van Craig Wilkens, die op zijn beurt ook een ruime voorsprong had op achtervolger Patrick van Glabeke.

Na de pitstops lag Henk Thuis op de eerste positie, gevolgd door teamgenoot Rob Wheldon. Achter Wheldon lag Viron op positie drie en Aaron Scott op plaats vier. Frédérique Jonckheere lag op de vijfde positie. Henk Thuis lag na de pitstops lang op de eerste positie en deed zijn uiterste best om die eerste positie e behouden. Rob Wheldon was echter ook na de pitstops snel onderweg en reed de achterstand langzaam dicht. In de laatste ronden lukte het Wheldon zelfs nog op de eerste plaats van teamgenoot Thuis af te pakken. “Het was hard werken in de Radical”, vertelde Wheldon achteraf. “In de beginfase probeerde ik de rijders uit de Super GT-divisie bij te houden, maar hun auto’s hebben zoveel vermogen dat dat eigenlijk niet te doen was. Maar verder was het een mooie race.”

Achter beide Radical-coureurs ging de derde plaats naar Craig Wilkens en Aaron Scott.  Patrick van Glabeke en Frédérique Jonckheere eindigden uiteindelijk op positie vier en pakten daarmee genoeg punten om zich te mogen kronen tot de nieuwe kampioenen van de GT-divisie de Supercar Challenge powered by Pirelli! In de GTB-divisie was de beste start voor Marcel van Berlo. De Porsche-coureur pakte in de eerste ronde de leiding, voor Steve Vanbellingen. Achter Vanbellingen lag Daan Meijer op de derde positie.

Lang kon Van Berlo niet van zijn leidende positie genieten, want de Porsche-coureur werd in de tweede ronde alweer ingehaald door Steve Vanbellingen. Achter Vanbellingen en Van Berlo lag Max Koebolt in de beginfase op de derde positie. Daan Meijer ging in de vierde ronde in de rondte en verloor daarmee veel tijd. Steve Vanbellingen kon hierna gestaag een voorsprong opbouwen die al snel opliep tot meer dan vijftien seconden, maar vlak voor het ingaan van het pit window deed Vanbellingen deze voorsprong zelf teniet. De BMW-coureur ging namelijk in de rondte in de Strubben en verloor daarmee kostbare seconden. Vanbellingen kon ondanks deze spin zijn leiding bij de GTB’s wel behouden.

Na de pitstops lag Marcel van Berlo weer terug aan de leiding bij de GTB’s. Achter Van Berlo lag Ward Sluys op positie twee en Max Koebolt op positie drie. Van Berlo had een ruime voorsprong, maar Ward Sluys slaagde er in de slotfase van de race in om het gat richting Van Berlo gestaag dicht te rijden. In de laatste ronde was het verschil tussen Van Berlo en Sluys geslonken tot minder dan een seconde en Sluys zette Van Berlo dan ook zwaar onder druk. Tot een echt gevecht tussen dit tweetal kwam het uiteindelijk niet, want Ward Sluys ontsnapte in die laatste ronde maar net aan een zware crash. “In de Ramshoek kreeg ik een klapband, waarna ik de auto nog maar net op de baan kon houden. Gelukkig was de finishvlag in zicht en heb ik rustig over de finish kunnen rijden.”

Van Berlo was hierdoor zeker van zijn overwinning. “Het was hard werken in de Porsche”, aldus Marcel van Berlo. “In de slotfase van de wedstrijd kwam Ward nog dichtbij, maar ik dacht die moet ik voor zien te blijven. Gelukkig voor mij viel Sluys in de laatste ronde weg.” De meeste aandacht ging na afloop echter uit naar Max Koebolt, die een derde plaats behaalde en daarmee genoeg punten pakte om zich te mogen kronen tot de nieuwe kampioen van de GTB-divisie van de Supercar Challenge powered by Pirelli. Een knappe prestatie van de pas 17-jarige Koebolt, die dit seizoen pas in de klasse debuteerde.

9069423
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
4026
6230
16081
9013205
144305
211729
9069423

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven