Daniel Gibson en Tom Bradshaw kunnen terugkijken op een goed weekend na de Supercar Challenge Finaleraces op TT circuit Assen. In de divisie Superlights wonnen zij na de race op zaterdag ook de race op zondag. Ditmaal ging het echter niet gemakkelijk, want vooral Henk Thuis bood in de beginfase van de wedstrijd veel weerstand. In Group 3 van de Superlights ging de overwinning naar Praga-coureurs Danny van Dongen en Robert Haub.

Bij de start van de race was Henk Thuis meteen alert. De Radical-coureur pakte meteen de leiding en kon een aanval van Gibson goed afslaan. Gibson gaf zich echter niet gewonnen en bleef in de daaropvolgende bochten Henk Thuis onder druk zetten. Gibson slaagde erin om Thuis in te halen, maar Thuis gaf niet zomaar op en pakte een bocht later de leiding weer terug. In de GT-bocht remde Gibson Thuis daarna weer uit om opnieuw de leiding te pakken. In de ronden daarna bleef de strijd om de koppositie zeer spannend. Henk Thuis en Daniel Gibson bleven stuivertje wisselen om de leiding en gaven elkaar geen duimbreed toe. Kris Cools lag met zijn Tatuus PY-012 ondertussen op de derde positie maar keek al tegen een aanzienlijke achterstand aan.

Na de pitstops was het Bradshaw die met zijn Gibson GH-19 de leiding in de wedstrijd in handen had gekregen. Bradshaw was meteen snel onderweg, want de Gibson-coureur noteerde razendsnelle rondetijden en kon hierdoor een voorsprong opbouwen ten opzichte van achtervolger Rob Wheldon. Wheldon had het stuur van de Radical SR8 overgenomen van Henk Thuis. Bradshaw bouwde zijn voorsprong in het resterende gedeelte van de wedstrijd steeds verder uit en kon daarmee de overwinning voor hem en teamgenoot Gibson veiligstellen. Henk Thuis en Rob Wheldon finishten met hun Radical SR8 op de tweede positie.

Het was voor Wheldon wel even schakelen, omdat hij de rest van dit raceweekend in actie komt met een Radical RXC en op TT circuit Assen dus nog niet met een Radical SR8 gereden had. “We verloren wat tijd met de pitstop waardoor zij meteen een kleine voorsprong hadden”, aldus Wheldon na afloop. “Daarna moest ik nog wel even wennen aan de auto, vanuit een Radical RXC nu in een SR8. Daarnaast was deze auto ook links gestuurd, terwijl ik als Engelsman een rechts gestuurde auto gewend ben. Maar om eerlijk te zijn waren zij wel erg snel vandaag en denk ik niet dat wij anders wel hadden kunnen winnen.”

In de tweede groep van de Superlights pakte Filip Declercq bij de start de leiding. De start verliep in deze groep rommelig, want in de eerste bocht gingen verschillende rijders wijd. Het gaf de tweede plaats aan Jens Petersen, voor Danny van Dongen en Wibo Rademaker. Ko Koppejan, de winnaar van de race op zondag, kon de wedstrijd door technische problemen in de opwarmronde helaas niet starten.

Declercq kon de leiding in deze groep niet behouden, want in de vierde ronde viel de Norma-coureur een paar plaatsen terug. Het gaf de leiding in de wedstrijd aan Petersen, maar de Radical-coureur stond onder zware druk van Danny van Dongen en Wibo Rademaker.

De strijd om de leiding in deze groep was zeer spannend, want Petersen moest alle zeilen bijzetten om Van Dongen en Rademaker voor te blijven. Petersen kon dit een paar ronden volhouden, maar moest in de tiende ronde toch zijn meerdere erkennen in Van Dongen. Niet veel later kon ook Wibo Rademaker Jens Petersen verschalken. Na de pitstops had Thomas Haub, die het stuur had overgenomen van Danny van Dongen, bij group 3 de leiding in de wedstrijd in handen gekregen. De Praga-coureur was snel onderweg en kon al snel een voorsprong opbouwen ten opzichte van achtervolger Wibo Rademaker. Rademaker liep echter al snel achterstand op, omdat de Radical-coureur evenals in de race op zaterdag een drive-through aan de broek kreeg voor een te korte pitstop.

Achter Rademaker lag Heinz Kremer na de pitstops op de derde positie, maar Kremer moest alle zeilen bijzetten om die derde plaats te behouden. David Houthoofd, Filip Declercq, Carlo Kuijer en Rob Kamphues zaten namelijk niet ver achter de Osella-coureur. Bi jdeze groep viel David Houthoofd na een paar ronden weg, want de Norma-coureur ging in de rondte en verloor daarmee verschillende posities. De strijd om de vierde plaats was daarna nog wel spannend, met Filip Declercq die onder zware druk stond van Carlo Kuijer. Declercq kon lang zijn vierde positie behouden, maar Carlo Kuijer was vaak in de bochten sneller en zette Declercq zwaar onder druk. Na een paar ronden vond Kuijer een gaatje bij Declercq en pakte daarmee de vierde positie in de wedstrijd over. De Praga-coureur gaf Declercq daarna geen kans om zijn vierde plaats weer terug te pakken.

Hierna noteerde Kuijer razendsnelle rondetijden waardoor hij het gat naar de op de derde positie liggende Heinz Kremer volledig dicht kon rijden. Met nog twee ronden te gaan zat Kuijer aan de staart van Kremer, maar de Praga-coureur zag uiteindelijk geen kans meer om Kremer te verschalken. Heinz Kremer pakte met zijn Osella dus een derde positie, achter Wibo Rademaker die op de tweede plaats eindigde. Aan Danny van Dongen en Robert Haub ging dit allemaal voorbij, zij pakten in deze divisie de overwinning.

10019458
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1040
3480
4520
9988192
56686
118171
10019458

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven