De eerste race van het seizoen leverde een overwinning op voor het herenigde duo Koen Bogaerts en Mark van der Aa. In een strakke race reden zij hun BMW M3 E90 WTCC naar de hoogste trede van het podium, maar aanvankelijk leek de race een hele andere wending te krijgen. Daan Meijer reed al naar een vierde trainingstijd en leek lange tijd op de overwinning af te stevenen.

Hoewel de lucht ietwat onheilspellend leek met hier en daar flinke, donkere wolken bleef het droog tijdens de start. Het was zichtbaar koud en dat resulteerde op verzoek van de rijders in twee opwarmronden in plaats van één. Op de start grid bleef de fraaie BMW van Steve van Bellingen en Eric Qvick met de motorkap open staan en dat deed het ergste vermoeden. Gelukkig toch geen pech voor de BMW WTCC want de kap ging dicht en hij kon aan de opwarmronden beginnen. De andere moeizame starter was Hub Delnoij. Nadat hij eerst bij het uitrijden uit de pitstraat al lang op zich liet wachten, passeerde vrijwel het hele veld de witte Lotus voor de opwarmronden. Uiteindelijk wist Hub nog net op tijd weg te rijden en aan te sluiten bij het veld. Daarna volgde zijn spectaculaire start. Helemaal niet langzaam weg..., Hub Delnoij dook als eerste de Tarzanbocht in! Dat hield hij drie ronden vol, want Eric van den Munckhof passeerde hem met zijn BMW Z4 als eerste. De BMW's hebben nou eenmaal meer vermogen, dus op een droge baan zijn ze in principe sneller. De witte Lotus viel verder terug en kwam in een BMW sandwich terecht. De BMW M3 E90 met Mark van der Aa aan het stuur, lag inmiddels aan kop met de witte BMW E46 GTR van Daan Meijer er vlak achter. Daarna Hub Delnoij , gevolgd door BMW Z4 en de BMW 132 GTR van De Groot.

Er waren ook wat uitstapjes te noteren. Leo Kurstjens spinde met de Ford Focus Silhouette, maar wist zijn race te vervolgen. In het middenveld was het een beetje dringen richting het Scheivlak, waarbij Carlijn Bergsma met de Lotus Exige in aanraking kwam met de Peugeot RCZ van Van den Broeck. Na afloop geen scheve gezichten, want in de pitbox werd er in goede harmonie nog even nagepraat over wat er allemaal was gebeurd. That's the right spirit!

Na vijf ronden reed Rob Nieman met de Renault Clio voorop in de Sportklasse, gevolgd door John van der Voort (BMW 130i), Rutger Poland (Renault Clio), de Peugeot RCZ van Van den Broeck en Luuk van Loon met de zwarte Lotus. Zijn ongelukkige klapper van de dag ervoor, had kennelijk geen gevolgen voor zijn zelfvertrouwen, want gestart vanaf de laatste startplaats reed Luuk van Loon een strakke race. Tot groot genoegen van teamgenoot Jan van der Kooi, die ondanks zijn vele werk als teammanager blij was zelf ook achter het stuur te kunnen kruipen.

Aan de kop van het veld had zich inmiddels Daan Meijer genesteld, gevolgd door De Graaf, Van der Aa, Van den Munckhof en Olij. Een ware BMW armada. Robert van den Berg moest in de zesde ronde zijn BMW 132i met pech in de pits parkeren, Sandra van der Sloot kon daardoor niet meer in actie komen. Toch beviel haar eerste kennismaking met de Supercar Challenge heel goed. En omgekeerd kan de ''racing diva'' nog voor veel publiciteit zorgen voor de raceserie. Win-win! Robert van den Berg: "We gingen echt heel goed totdat bij het uitkomen van Bos Uit de uitlaat brak. Jammer, want een top vijf klassering had erin gezeten. Maar kijken wat het maandag wordt..."

Aan kop bleef het knokken, Van der Aa en De Groot maakten zelfs even contact. Carlijn Bergsma had in de tiende ronde haar Lotus in de pits geparkeerd met een kapotte dynamo, nog steeds een gevolg van de touché met de Peugeot. Op het dashboard waarschuwde het controlelampje voor een 'low battery' en ze had ook geen radiocontact meer. Desondanks geen ontevreden gezicht bij de spontane Amsterdamse, ze vond het superleuk! Op paasmaandag weer een kans...

Voordat de pitwindow open ging was de stand in de veertiende ronde Meijer, Munckhof, Van der Aa, Olij, De Groot, Delnoij en Van de Maat met alweer een BMW M3 E46. In de Sportklasse reed Van der Voort voor Rutgers, Wijtzes, Nieman en Voet. Het Renault Clio RS gehalte is hoog in deze klasse, de Peugeot is een frisse verschijning en welkome aanvulling. Vooraan lag Daan Meijer weliswaar aan kop, maar Eric van den Munckhof joeg hem op. In de zestiende ronde heeft Luuk van Loon het stuur overgegeven aan Jan van der Kooi en ook Marco Poland heeft gewisseld met Toon Rutgers (Renault Clio). Ook Daan Meijer en Eric van den Munckhof zijn in de zeventiende ronde in de pits geweest, maar dat ging fout voor Meijer. Hij stond vijf seconden te kort in de pits en kreeg een 'drive through penalty'. Dat kostte hem de leiding na een sterke race te hebben gereden. Hij keerde terug op P2 na 21 ronden, maar hij kon de BMW M3 met inmiddels Koen Bogaerts aan het stuur, niet meer inhalen. Die reed onbedreigd aan kop.

De zwarte Ginetta G50 GT4 met David Krayem aan het stuur, dook in de vijfentwintigste ronde in het grind bij de Audi S-bocht. Het kostte een minuut om er weer uit te komen en de race te vervolgen, maar zijn plaats bij de eerste vijf moest hij omruilen voor een negende plaats in de eindrangschikking. Ook de BMW van De Groot-De Graaf ging het grind in en moest uitvallen. Wiebe Wijtzes spint met zijn Clio, maar hij weet toch door te rijden evenals de wit-groene BMW van Ciass Racing. De baan was hier en daar nat van de regen, maar de hemelsluizen gingen niet echt open waardoor het soms verraderlijk glad was.

Op de natte baan was Cor Euser de smaakmaker van de tweede helft van de race. Hij joeg op een podiumplaats en vanwege de natte omstandigheden werd het tekort aan vermogen van de Lotus gecompenseerd door zijn rij capaciteiten. De eerste plaats zat er niet in, maar hij wist Daan Meijer te verschalken en de derde plaats viel hem ten deel. Een uitstekende klassering voor de man uit Herpen, die op het podium nog eens extra in het zonnetje werd gezet. Supercar Challenge hoffotograaf Roel Louwers vervaardigde een foto collage van Euser 's 35jarige race loopbaan, die in de vorm van een schilderij door Dick van Elk op het podium aan hem werd overhandigd. Euser dus in het zonnetje, die op het moment van de huldiging zelfs letterlijk doorbrak! Teamgenoot Hub Delnoij: "We hebben behouden gereden. Na ongeveer vijf ronden ging de splitter los onder de Exige. Hierdoor ging de hele neus op en neer. Ik ging als vijfde naar binnen en Cor wist de auto alsnog naar de derde plaats te rijden. Op paasmaandag gaan we voor een nog betere klassering!"

Koen Bogaerts reed inmiddels foutloos aan kop en pakte de overwinning. Een goed begin van het seizoen voor de Bosschenaar. Op ruim vijf seconden volgde Eric van den Munckhof, die daarmee ook tevreden kon terugblikken op zijn seizoens opening. De Sportklasse werd een Clio-podium. Rob Nieman lag lang aan de leiding, maar toen de baan natter werd wist Toon Rutgers de eerste plaats te pakken. De Nederlandse Belg en debutant Wiebe Wijtzes werd verdienstelijk derde.

De eerste race dag van het seizoen zit erop. Op paasmaandag komen de Supersport en Sportklasse nog een keer in actie, maar ook de Superlights verschijnen twee keer aan de start. Tezamen met de Renault Clio Cup en de brullende trucks heeft Circuit Park Zandvoort voor paasmaandag een fraai programma in petto!

PR

10019454
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1036
3480
4516
9988192
56682
118171
10019454

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven