Vanaf pole position vertrekken en dan de race winnen, meer kun je je niet wensen op een zonnige zaterdagmiddag in Spa. Roger Grouwels en Kelvin Snoeks waren niet te verslaan en konden hun geluk niet op toen ze het podium beklommen. In de tweede ronde van de race, realiseerde Kelvin Snoeks ook nog even de snelste tijd van 2:19.418. De zwarte Viper was niet te passeren, maar achter de Amerikaan wisselden de posities regelmatig.

Voor het album, gemaakt tijdens het raceweekend, klik op één van de foto's

Het grijze wolkendek van de ochtend was gaandeweg de dag open getrokken en de zon was weer gaan schijnen. Bij het opstellen op de startgrid zorgde Dirk Schulz voor enige commotie door zijn gele Topper-Porsche naast het veld te parkeren in plaats van er tussenin. Het was geen reden om niet van start te gaan, maar nadat het veld op La Source afstormde, parkeerde hij de Porsche direct in het gras. De eerste uitvaller van de wedstrijd was daarmee een feit.

Kelvin Snoeks nam direct de kop om hem nooit meer af te staan. Al vrij snel sloeg hij een gat met de rest van het veld, de Viper lijkt heel geschikt te zijn voor Spa. Achter hem volgden Henny Zumbrink (Volvo V60 V8), Niels Bouwhuis (BMW Z4 GT3), Martin Lanting (Ferrari 458 GT2), Max Koebolt (Volvo V60 V8) en Berry van Elk (Mosler MT900). Dat rijtje bleef lange tijd gehandhaafd en er leek zich een optocht te ontwikkelen. Het eerste incident was het spinnen van Roelant de Waard, die in Les Combes in het rond ging met de witte Radical RXC Turbo. Jammer van zijn snelste startplaats, hij kon weer overnieuw beginnen. Het tweede incident was het opgeven van Carlijn Bergsma, die de Lotus Exige met veel witte rook in het gras bij Fagnes parkeerde. De auto vertoonde eerder op de dag al problemen, een voorteken van de uitvalbeurt. Motor opgeblazen?

Naast de klinkende overwinning van de zwarte Viper, was er ook nog een witte verrassing. De Mazda V8 van Jake Camelleri verraste vriend en vijand door de overwinning in de GTB-divisie voor zich op te eisen. De man van 'down under' bewees zichzelf daarmee dat hij niet voor niets naar de Benelux was gekomen. Vorige week naar Zandvoort en dit weekend naar Spa. Naar Australische begrippen liggen de twee circuits tenslotte vlak bij elkaar.

Op diverse fronten waren gevechten. Veel strijd was er te zien achter de oranje Porsche van Aart Bosman, die een treintje achter zich aan had dat het publiek deed genieten van heel veel inhaalmanoeuvres. Een tweede treintje werd gevormd door Ted van Vliet (BMW M3 E92 Coupe), Leo Kurstjens (ATR3) en Peter Schreurs (BMW E46), die ook behoorlijk aan het stuivertje wisselen waren. Later in de race zagen we alweer Leo Kurstjens flink aan het knokken met de KTM X-Bow van Xavier Mezquita. Het mocht uiteindelijk niet baten, want de onfortuinlijke Kurstjens viel in de laatste ronde bij Campus nog uit. Teamgenote Kim Troeijen ging zelfs helemaal niet van start, waarmee AT Motorsport niet veel geluk had op deze zonovergoten zaterdag. Ook Steve Van Bellingen met zijn Comparex-BMW was flink in gevecht met de witte BMW 132 GTR van Dennis de Groot/Marth de Graaf. De laatste won de strijd en sleepte de vijfde plaats in de Supersport-divisie binnen, gevolgd door de 3 Serie op de zesde plaats.

Om tien over half drie ging de pit window open voor de GT’s en onmiddellijk doken de deelnemers de pits in. In de linkerbocht na 'Bruxelles' ging Nicolas van Dierendonck in het rond en verloor daarmee zijn zekere tweede plaats. De Corvette begon daarna aan een flinke opmars terug door het veld en wist uiteindelijk als derde op het podium te eindigen. Een prestatie van formaat. Jeffrey van Hooydonk: “Jammer van de spin, maar morgen gaan we er weer tegenaan! De monteurs hebben heel hard gesleuteld om de auto gereed te krijgen, tot vannacht drie uur hebben ze gewerkt aan het wisselen van de motor. Voor Nicolas was het de eerste keer op Spa met de Corvette en als we van te voren hadden moeten tekenen voor een derde plaats, dan hadden we dat gedaan.”

Na het sluiten van de pit window voor de GT’s, lag Henny Zumbrink tweede. Die positie kon hij niet vasthouden, want na enige ronden viel de blauwe Volvo stil bij het ingaan van de pitstraat. Hij blokkeerde zelfs de pitstraat voor de andere rijders die binnenkwamen, onder andere van de Supersport-divisie. Zij waren net begonnen aan hun pit window. Spontaan toelopende monteurs duwden de Volvo opzij, waarna Zumbrink helaas moest uitvallen.

Vanaf tien voor drie was de pit window open voor de Supersport en Sport-divisie. Wiebe Wijtzes (Renault Clio 3) en Bart van den Broeck (Peugeot RCZ) doken direct de pits in, om er vrijwel tegelijkertijd ook weer uit te komen. Deze volgorde bleef lang gehandhaafd, maar aan het einde van de race werd de Peugeot nog voorbij gestoken door de witte BMW 130i van Benjamin van den Berg. “Jammer van mijn spin, waardoor de eerste plaats niet meer bereikbaar was. Gelukkig kon ik in de laatste ronde nog wel de Peugeot voorbij steken.” aldus Benjamin, die een uitstekende race naar de tweede plaats op het podium reed. Collega John van der Voort was in ieder geval dik tevreden. De andere twee Clio’s van Rob Nieman en Bedorf/Poland eindigden respectievelijk vierde en vijfde in de Sport-divisie.

Aan het einde van de race toch nog een paar spins. Fiona James ging met de Lamborghini Gallardo in het rond bij 'Raidillon'. De DayVTec-Volvo met de Luxemburger Pol Stoffel aan het stuur werd van achteren geraakt door een BMW in de chicane voor de pits. Bob Herber spinde na 'Campus' en hij stopte aan het einde van de race ook nog langs de baan. Hij moest worden weggesleept door een auto van de wedstrijdleiding, maar werd uiteindelijk toch nog als achtste in de GTB-divisie geklasseerd. Bij 'La Source' ging Miguel Vandereyt aan het einde van de race nog in de fout, maar hij wist met zijn Porsche toch nog als twaalfde in de GTB-divisie over de eindstreep te komen.'

Vanwege een incorrecte pitstop kreeg de KTM van Mezquita/Weishaupt een drive through. Daan Meijer met de fraaie Martini-Porsche 997 GT3 overkwam hetzelfde: “Ik ben blij met m’n derde plaats, maar zonder drive through was de eerste plaats binnen bereik. Morgen nog een kans!” Hij hield dit keer wel Marcel van Berlo achter zich, die vierde werd. Ook de Peugeot RCZ van Chris Voet en Bart van den Broeck moest de pits opzoeken vanwege een drive through.

Berry van Elk reed met zijn Mosler een uitstekende race. Een beetje onopvallend reed hij in de tweede helft van de wedstrijd naar de tweede positie. Een prestatie van formaat. Helaas moest hij in de eindfase van de wedstrijd, eerst de rode Ferrari van Martin Lanting en daarna ook de Corvette van Jeffrey van Hooydonk voorbij laten. De andere Mosler van Neil Garner Motorsport was vanaf de zesde startplaats vertrokken en eindigde als zevende. Na het passeren van de eindstreep zette bestuurder Javier Morcillo de auto naast de pitmuur stil, midden op de baan. Dat was wel een heel erg aparte manier om je auto na de race te parkeren…

Op het podium natuurlijk opgewekte gezichten. Martin Lanting: “Ik had aanvankelijk vier snelle jongens voor mij, maar ik ben uiteindelijk toch tweede geworden! In deze race heb ik gewoon mijn ding gedaan, zo goed als ik kan. Het was leuk om Berry voorbij te steken in 'Les Combes' en daardoor op het laatst nog een plaatsje op te schuiven.” Twee andere blije gezichten waren van Lotus rijders Jan van der Kooi en Luuk van Loon. “Morgen gaan we voor de eerste plaats in de Supersport-divisie, het was jammer van de te lange pitstop, maar toch tevreden!” aldus Jan van der Kooi.

De Friese Belg Wiebe Wytzes pakte opnieuw de klassewinst in de Sport-divisie. De Renault Clio 3-rijder grossiert in overwinningen en bezorgt daarmee zijn EMG Motorsport Team een reeks van bokalen. EMG Motorsport behaalde vandaag zelfs twee divisie overwinningen.

Tenslotte veel voldoening bij de winnaars van de Supersport-divisie Philippe Bonneel en Bas Schouten. Nadat ze in voorgaande wedstrijden veel pech hadden, was er vandaag eindelijk succes voor het sympathieke team. Bas Schouten memoreerde nog even hoe hij in Zolder de BMW behoedde voor de ondergang vanwege de brand, door zelf te gaan staan blussen. Philippe Bonneel: “Het EMG team heeft heel hard gewerkt om de auto goed te krijgen. Bas heeft super gereden, ik heb de race daarna bevestigd. Revanche voor het debacle met de brand in Zolder en alle mannen van EMG bedankt voor de ongelofelijke inzet!” Een verdiende overwinning dus.

De tweede race was een aparte race, waarvan het verloop zich grillig ontwikkelde. De nieuwe Renault RS01 van Jurgen Smet en Jose Manuel Perez kwam uiteindelijk als winnaar over de streep, gevolgd door de zwarte Viper van Roger Grouwels en Kelvin Snoeks. In een race vol met kleine incidenten, kreeg Berry van Elk (Mosler MT900R) met een derde plaats ook eindelijk loon naar werken! De GTB-divisie werd verrassend gewonnen door Simon Atkinson (Lamborghini Gallardo) en het duo Dennis de Groot en Marth de Graaf wist hun BMW naar de hoogste trede van het Supersport-podium te rijden. Ook veel vreugde bij Chris Voet en Bart van den Broeck, die de eerste overwinning met hun Peugeot RCZ in de Sport klasse behaalden.

Op een zonovergoten circuit van Spa-Francorchamps ging zondagmiddag om kwart voor drie de tweede Supercar Challenge-race van het weekend van start. De eerste uitvaller was ook al direct bekend, de Ford Focus Silhouette van Kim Troeijen ging weer niet ‘van zijn plek af’. Sneu voor de snelle dame, volgende keer beter in Zolder. Ook Rob Nieman startte vanuit de pitstraat, maar kon in ieder geval aan zijn race beginnen. De start verliep vlekkeloos, met na één ronde een langgerekt veld. Roger Grouwels pakte direct de kop en Henny Zumbrink volgde hem op de voet, er ontstond een schitterend gevecht. Grouwels reed verdedigende lijnen, maar Zumbrink kon er toch maar niet voorbij komen. De twee kemphanen waren zo met elkaar aan het knokken, dat de BMW Z4 GT3 met Niels Bouwhuis aan het stuur, zich ongemerkt aan de staart van het duo voegde. Rondenlang werd het een strijd met z’n drieën, waar abrupt een einde aan kwam toen Niels Bouwhuis aan het einde van Raidillon spinde en een flinke achterstand opliep. Bouwhuis was de tweede ‘spinner’ in de race, want al in de tweede ronde ging de Ferrari van Louis-Philippe Soenen het zand in.

Achter het leidende duo Grouwels-Zumbrink reed een treintje onder aanvoering van Max Koebolt (Volvo S60 V8) gevolgd door Martin Lanting (Ferrari 458), Berry van Elk (Mosler MT900R), Patrick van Glabeke (Ferrari 458), Nicolas Vandierendonck (Corvette), Jurgen Smet (Renault RS 01) en Nol Köhler (Solution V8). De heren bleven aardig aan elkaar ‘kleven’, het leverde veel spanning voor de kijkers op.

Spektakel was er ook in ‘Bruxelles’ waar een sterk rijdende Roelant de Waard (Radical RXC Turbo) ongelukkig in aanraking kwam met de Corvette van Milan Dontje. De auto’s blokkeerden zelfs de baan en moesten tijdens de erop volgende ‘safety car’ fase worden weggesleept door de afsleepdienst. Intussen ging Bob Herber ook nog even heel wijd in La Source en moest hij later in de race opgeven met de Mercedes. Zonder dat er sprake was van opzet, reed Herber vlak voor ‘Blanchimont’ ook nog even achterop bij de andere Radical, die van Henk Thuis: “Gisteren reed ik probleemloos naar de tiende plaats, vandaag reed ik weer naar de tiende plaats, maar met een bak schade!” Kortom, een turbulent weekend voor de fraaie Radicals.

Henny Zumbrink was inmiddels aan het einde van Raidillon voorbij de Viper van Roger Grouwels gestoken en reed daarmee aan kop. Even leek het erop dat het harde werken van de monteurs hun vruchten zou afwerpen. Ze hadden tot zondagochtend vijf uur doorgewerkt om de nieuwe motor in de DayVTec-Volvo te monteren. Een puike prestatie op zich! Helaas ging die koppositie op een ongelukkige manier weer verloren. Bij het wegrijden uit de pitstraat kwam de Volvo van Zumbrink onzacht in aanraking met de arriverende Ferrari van Van Glabeke en kon hij direct opgeven. Patrick van Glabeke kon zijn race wèl vervolgen, nadat hij eerder in de race een sportieve strijd had uitgevochten met Martin Lanting. Lanting voorop met Van Glabeke in zijn kielzog, het leek wel een TV-reclamespot voor de twee ‘prancing horses’ met als decor de mooiste racebaan ter wereld. Waarschuwingen waren er ook, voor Roger Grouwels en voor Berry van Elk vanwege het overschrijden van de witte lijnen langs de baan. Een onderwerp dat veelvuldig actueel was gedurende het hele weekend.

De ‘pit window’ voor de GT’s verliep verder goed, alleen bleef de Leo Kurstjens binnen met problemen. Om drie uur kwam de ‘safety car’ weer naar binnen en kon de ‘pit window’ voor de Supersport en Sport-divisie worden geopend. Vrijwel alle auto’s kwamen direct naar binnen, dat veroorzaakte een behoorlijke chaos in de pitstraat. Ook problemen voor de oranje Porsche van Aart Bosman. Hij viel stil na de ‘Bus Stop’-chicane en moest worden weggesleept. Een beetje lastige plek om bij start-finish je auto te moeten parkeren, een ongewenste wandeling was voor Bosman het gevolg. Bovenaan Eau Rouge moest Marcel van Berlo de andere Porsche met pech aan de kant zetten. Ook Carlijn Bergsma met haar zwart-witte Lotus ging even van de baan af, maar ze kon haar weg vervolgen om uiteindelijk als vijfde te finishen in de Sport-divisie. Onfortuinlijk was Wiebe Wytzes, de winnaar van zaterdag kwam nu niet veder dan de zesde plaats.

Met nog twaalf ronden te gaan volgde opnieuw een ‘safety car’-fase. Vanwege alle incidenten was het op de baan een chaos, er lag ook ineens allemaal rommel dat moest worden weggehaald van het zwarte asfalt op het rechte stuk voor de oude pits. Rick Renmans (BMW E46) en Dennis de Borst/Martin de Kleijn (Seat Leon) hadden het nog even aan de stok met de ‘safety car’. Maar dat mocht de pret niet drukken voor de Seat van het Febo Racing Team, want ze kwamen uiteindelijk als tweede in de Supersport-divisie over de finish.

Zij moesten alleen Dennis de Groot/Marth de Graaf voor zich dulden met hun BMW 132 GTR van JR Motorsport. Een verdiende overwinning voor het BMW-duo! Marth de Graaf na afloop op het podium: “De start ging goed, we konden goed doorrijden ondanks de drukte en maakten direct al in de race een paar plekken goed. De ‘safety car’ kwam beide keren op een voor ons goed moment in de baan, dus we zijn heel tevreden met onze overwinning!” Op de derde plaats eindigde de Engelse Rollcentre-BMW M3 V8 van Martin Short en Richard Neary. Een goede prestatie na een slecht begin op vrijdag, het leverde Short op het podium een extra champagne douche op van Dick van Elk.

Met nog twaalf ronden te gaan ontspon zich nog een spannende eindfase. Benjamin van den Berg liet iedereen in de laatste ronde even rechtop zitten, door met zijn witte BMW tegen de muur te rijden na de ‘Bus Stop’-chicane, maar het siert de jonge coureur dat hij de auto niet ernstig beschadigde en als vierde in de Sport-divisie over de eindstreep bracht. Na de pitstops werd het veld aangevoerd door de Renault RS01 met Jose Manuel Perez aan het stuur. Net als op zaterdag was Berry van Elk naar voren gekropen en reed hij op de tweede plaats. Hij vocht hard om Roger Grouwels achter zich te houden; in de ‘Bus Stop’-chicane lukte dat, maar bij het uitkomen van ‘La Source’ moest hij toch zijn meerdere erkennen in de zwarte Viper. Met zijn derde plaats was Berry van Elk uiterst tevreden: “Vandaag geen last van mijn rug, de Mosler ging als de brandweer op Spa en ik kon lange tijd de Viper achter mij houden. Top!”

Nadat hij de Mosler had gepasseerd kroop Grouwels richting de leidende Renault, maar de Franse GT was net iets te snel om voorbij te steken. Tweede plaats voor Grouwels en een eerste voor de debuterende Renault RS01. Alweer een nieuwe aanwinst in het Super GT-veld van de Supercar Challenge powered by Pirelli!

Sport-divisie ‘die hard’ Rob Nieman stuurde zijn Renault Clio RS 2.0 naar de derde plaats en vertelde voorafgaande aan de race dat GT-coryfee Christiaan Frankenhout over veertien dagen met Spirit Racing-teamgenoot Frank Bedorf gaat testen voor de 24 Uren van Zolder. Bedorf/Poland werden trouwens tweede. De GTB-divisie werd een overwinning voor Richard Atkinson met de Lamborghini Gallardo van Backdraft Motorsport. Zijn Lambo-collega Fiona James moest helaas opgeven met pech. Tweede bij de GTB’s werden Patrick Lamster/Kris Cools met de Porsche 997 GT3 en derde Daan Meijer: “Ik ben tevreden met P3, het Lammertink-team heeft supergoed gewerkt en ik ga voor de winst tijdens het volgende weekend in Zolder!”

Over veertien dagen staat alweer de volgende ronde van de Supercar Challenge powered by Pirelli op het programma. De Syntix Superprix belooft dan een mooi weekend te worden, waarbij ook de IDIS Superlights weer aan de start verschijnen.

9069327
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3930
6230
15985
9013205
144209
211729
9069327

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven