Henry Zumbrink heeft zaterdagmiddag bewezen dat hij nog steeds de man is om rekening mee te houden. Na het terugvallen van de leidende Corvette reed hij zijn Volvo in een beheerste race naar de overwinning. Nadat Roger Grouwels met de Viper de start voor zijn rekening had genomen, maakte Kelvin Snoeks de eindfase nog spannend door de tweede plaats op te eisen. Derde werd Vandierendonck/Van Hooydonk, die een spannende strijd leverde met de zwarte Radical RXC van Henk Thuis.

Met eenentwintig deelnemers op de grid, stond er zaterdagmiddag weer een mooi GT startveld op een zonovergoten startgrid. Dat ging niet helemaal vanzelf, want er was in de voorafgaande nacht behoorlijk gesleuteld in de paddock. Tot ieders verbazing was zaterdagochtend om elf uur de schade aan de witte Mosler van de Spanjaarden Javier Morcillo en Manuel Cintrano weer hersteld. Teameigenaar Neil Garner: “Het is verbazingwekkend hoe sterk zo’n Mosler is. Dat is gisterenmiddag wel weer gebleken; it’s a pretty strong car! De crashbox deed goed zijn werk en we hadden gelukkig ook voldoende onderdelen meegenomen.  Alleen de splitter hebben we niet meer gemonteerd.”  

Ieder evenement wordt er natuurlijk wat ‘afgesleuteld’, maar dit DTM weekend lijkt wel een wedstrijd van welk team het meeste werk kan verzetten in zo’n kort mogelijk tijdsbestek. Ook de andere Mosler kwam aan de beurt. De versnellingsbakproblemen bij Berry van Elk werden door zijn technische team opgelost door een nieuwe bak te monteren. Tot diep in de nacht waren de teamleden aan de gang, maar ook Berry van Elk stond weer vrolijk aan de start op zaterdag.

Patrick Selleslagh grapte nog even over hun flitsende motorwissel van vrijdag: “Ik heb tegen Roger Grouwels gezegd dat we een seconde per ronde te kort kwamen op zijn Viper, dus hebben we maar even een ander motortje in onze Corvette gezet. We kunnen echt nog wel honderd pk meer uit de motor halen, maar de Corvette is al snel genoeg. Degelijk werk leveren is tenslotte het belangrijkste om aan de top te finishen!”

Bij de start nam de Corvette met Jeffrey van Hooydonk aan het stuur, onmiddellijk afstand van de rest van het veld. Zumbrink pakte de tweede plaats en liet er direct duidelijkheid over bestaan dat hij moeilijk te passeren zou zijn. Roger Grouwels volgde, met Max Koebolt in zijn kielzog. Tussen de Viper en de blauwe Volvo ontspon zich een ongemeen felle strijd, met een voortdurend aanvallende Koebolt. In de zevende ronde ging hij inderdaad de Viper voorbij, maar al in de elfde ronde moest de onfortuinlijke Koebolt zijn Volvo met panne aan de kant zetten. Een mooie show, maar geen punten voor de jonge, veelbelovende coureur. Max Koebolt vooraf: “Dit weekend is het precies twee jaar geleden dat ik debuteerde in de autosport. Vorig jaar al kampioen met de Corvette in de GTB-divisie en dit jaar onderweg met de Volvo. Via Day-V-Tec heb ik mijn huidige racepartner Pol Stoffel leren kennen en met mijn manager Frans Vöros hebben we gelijk een berg ervaring in huis. Frans komt uit de stal van Rob Slotemaker en was indertijd na Tony Zwanenburg en Jan Lammers, het nieuwe racetalent van Team Slotemaker.“ Max Koebolt rijdt dit jaar naast de Supercar Challenge ook nog de Blancpain Series en we zien hem eind juli aan de start van de 24 Uren van Spa-Francorchamps. Geen kinderachtig track record voor de jonge coureur…

Na het uitvallen van Koebolt zag het voltallig aanwezige publiek een strijd ontwikkelen tussen de Porsches en BMW’s. Patrick Lamster startte de Porsche 997 van EMG Motorsport, maar werd bij het opgaan van de Hunserug gepasseerd door Bob Herber (BMW M4) en kreeg in het Scheivlak ook Daan Meijer (Porsche 997) achter zich aan. Meijer en ook Frédérique Jonckheere (BMW M4 Silhouette) passeerden de EMG-Porsche, waarna er zich een leuke strijd ontspon tussen de Porsches van Marcel van Berlo en alweer Daan Meijer.

Achteraan het veld joegen Berry van Elk (Mosler MT900R GT3) en Simon Atkinson (Lamborghini Gallardo) op elkaar, gevolgd door Huub Olij (BMW M3 V8), Ronald van Loon (BMW M3 E46), Hans Verhelst (Porsche 991) en Dirk Schulz (Porsche 997). Berry van Elk had geen gelukkige race. Hij was bezig met zijn opmars vanaf de eennalaatste startrij, maar spinde voor het ingaan van de Hans Ernst-bocht. Iets later spinde hij nog een keer en zocht hij de pits op, om weer te vertrekken en in de Tarzanbocht nog eens in het grind te belanden. Er was duidelijk iets aan de hand. Berry van Elk: “We hebben hard doorgewerkt om de versnellingsbak erin te krijgen, maar geen tijd gehad om de auto verder te testen. Dat betaalt zich altijd weer uit. Het ABS en de tractiecontrole werkte niet goed, de rembalans was niet aan te passen en de vering was te hard. Kortom, de auto was vandaag een beetje in de war.” Na alle succes dit seizoen, toch weer het bewijs dat racen in al zijn facetten een ingewikkeld spelletje is, waarbij iedereen in het team zijn eigen, belangrijke bijdrage levert.

De beginfase van de race bleef boeiend. De Spaanse Mosler sloot ook aan bij het vechtende duo Grouwels-Koebolt (Viper-Volvo), maar ging in de zesde ronde toch naast de baan. Simon Atkinson waagde te veel en ging bij de Hans Ernst-bocht rechtdoor het grind in met de Lamborghini, om daarna de pits op te zoeken. Bij Dirk Schulz liep het wiel eraf in de Tarzanbocht en ook hij stond vast in het grind.

Een beetje onopvallend begon Henk Thuis aan zijn race, maar hij bouwde de spanning zorgvuldig op. Hij startte vanaf de derde startrij en reed lang op de zesde plaats. Na een uitstap van de witte Mosler werd dat de vijfde plaats en door meer turbulentie van anderen tijdens de race, reed hij ineens op de vierde plaats. En toen begon het pas, want Thuis zag de achterkant van de witte Corvette steeds dichterbij komen. Hij rook het podium en begon te jagen. Dat deed het publiek opveren, ondanks dat als waarschuwing op het dak van zijn zwarte Radical RXC een sticker is geplakt van een rood-wit verkeersbord met vette cijfers ’70’ er doorheen. Zijn leeftijd weerhoudt hem niet om voor een podiumplaats te strijden! Henk Thuis: “Ik kreeg de Corvette net niet te pakken, want ik kon niet genoeg terugschakelen. Tijdens het remmen ging-ie niet in een lagere versnelling vanwege een kapotte sensor. Ik ben blij met de vierde plaats! Morgen probeer ik het opnieuw…”

Bob Herber ging als eerste naar de pits, toen de verplichte pit window openging. Zijn overstap dit weekend naar de BMW M4 Silhouette van JR Motorsport, leek een geslaagde actie te worden, getuige zijn tweede positie in de GTB-divisie. Hij was hard op weg naar P1. Toch mocht het niet baten, want Herber moest uiteindelijk opgeven met een warm gelopen versnellingsbak. Bob Herber na afloop: “Ja jammer, maar dat is racen, het is leren omgaan met teleurstelling. Toch ben ik tevreden over de begeleiding van JR Motorsport. Deze BMW M4 is qua gewichts-pk verhouding weer heel anders dan mijn Mercedes. Dat blijft toch een relatief zware auto met 550pk in combinatie met 1500kg.”

Pech voor de dit jaar zo succesvolle Corvette van Milan Dontje en Ferdinand Kool. In leidende positie in de GTB-divisie zagen we de auto plotseling stilvallen bij het opgaan van de Hunserug met een kapotte aandrijfas, dus helaas, einde race! Na de pit window stond de koploper in de race, Vandierendonck, ook ineens achterstevoren bij ‘Bos Uit’. Zumbrink profiteerde er onmiddellijk van en pakte de leiding om die nooit meer af te staan.  Ook Kelvin Snoeks had in de twaalfde ronde het stuur overgenomen van Roger Grouwels en rook zijn kans. Hij passeerde de Corvette. Nicolas Vandierendonck na afloop: “Ik had in iedere bocht flink overstuur, dus Snoeks kwam als een sneltrein op mij af. Ik moest hem laten gaan…”  

Niels Bouwhuis met de Praga spinde in de dertiende ronde, na een manoeuvre met Kelvin Snoeks die hem voorbij wilde. Bovendien kreeg Bouwhuis een drive through vanwege speeding in de pitstraat. Het werd er voor hem niet makkelijker op, maar uiteindelijk finishte hij toch als vijfde. Niels Bouwhuis vooraf: “Vandaag race ik in de SuperGT-divisie in plaats van de GTB. Het wordt zwaar want ik ben weliswaar erg licht, maar met een topsnelheid van 210 verlies ik het van de zware jongens, die op 260 uitkomen. Mijn Praga wint het op bochtsnelheid en ik denk in de tweede helft van de race naar voren te rijden. Ik vind het in ieder geval erg leuk om het hele weekend alleen te mogen rijden!”  

Het bleef spannend op de baan met het gevecht tussen Marcel van Berlo en Daan Meijer. De heren waren altijd al aan elkaar gewaagd, ook op zaterdagmiddag waren ze weer vaak aan het stuivertje wisselen. Daan Meijer ging uiteindelijk in het rond vanwege een lekke linker achterband en zakte  naar de twaalfde plaats, nadat hij ook nog een drive through kreeg vanwege te hard rijden in de pitstraat. Het hele weekend gaat het al niet echt lekker voor Meijer. Tijdens de kwalificatie op vrijdag werd hij in zijn poging om zijn snelste ronde te realiseren geblokkeerd door de gespinde Mosler van Morcillo/Cintrano . Merkgenoot Marcel van Berlo knokte na Meijer’s terugval verder om de tweede plaats in de GTB-divisie met Pierre-Etienne Bordet (Porsche 997), maar trok toch aan het langste eind. Marcel van Berlo na afloop: “Net als iedereen had ik last met mijn banden, maar met mijn tweede plaats ben ik erg tevreden. Het gaat goed!”

Een drive through overkwam ook de BMW M4 Silhouette van Ward Sluys en Frédérique Jonckheere. Uiteindelijk hadden zij een geweldige dag, want ze pakten de overwinning in de GTB-divisie! Ward Sluys na afloop: “We hebben gewoon ons ding gedaan. Frederique had een topstart en we reden propere lijnen. Toen kwamen er een paar klapbanden om ons heen en reden we gewoon naar de eerste plaats!” In de eindfase waren er inderdaad een paar lekke banden. Patrick Lamster was een slachtoffer, evenals de Mosler van Morcillo/Cintrano. Wedstrijdleider Bobbe Veldkamp na afloop: “Die lekke linker achterbanden verbaast mij niks. Zandvoort is een vrij ruwe baan met allemaal rechter bochten. Als je dan ook nog te maken hebt met de hoge tempratuur, zoals vandaag, dan is de bandenslijtage bovengemiddeld groot.”

In het kamp van BlueBerry Racing kon men tevreden zijn. Berrry van Elk werd uiteindelijk toch nog als vijftiende geklasseerd, ondanks zijn onfortuinlijke race. Carlo Kuijer en Nol Köhler eindigden met de Solution F V8 op de zesde plaats en Ronald van Loon deed het in verhouding helemaal goed met zijn elfde plaats, voor de Porsche 991 van Hans Verhelst/Guy Verheyen. Van Loon: “Ik rij voor de lol dit weekend, mijn BMW is in de GTB-divisie natuurlijk bij voorbaat niet de snelste auto. Als je je race dan niet als hekkensluiter afsluit, dan gaat het gewoon goed!”

Het meest tevreden was uiteindelijk Henry Zumbrink. Zumbrink na afloop: “Ik ben blij met mijn overwinning en het was toch nog een pittige race vanwege de hitte, vanwege de enorme bandenslijtage en vanwege Kelvin Snoeks in mijn spiegel, die tijdens de tweede helft van de race snel naderde.” Een positieve afsluiting van een gave racedag. Om zes uur werd de eerste wedstrijd van het weekend verreden van de DTM. Dit werd een BMW-feestje, met het Bayerische merk op de eerste zeven plaatsen. Marco Wittmann won de race! Zondag is er nog een kans om al het fraais te bekijken. Voor de vroege vogels is om kwart voor negen de spectaculaire Porsche Carrera Cup-race, om half elf de sensationele Formule 3 race, om twee uur start de DTM-race en om kwart voor vier vormt de Supercar Challenge de uitsmijter van het weekend. Kom zondag dus naar Circuit Park Zandvoort, het is er altijd lekker weer!

Tekst:PR

9822732
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1718
3370
26707
9746864
126074
129535
9822732

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven