Het achtste en laatste raceweekend van de Supersport divisie van de Supercar Challenge werd op 17 en 18 oktober verreden op het TT Circuit Assen. Dennis de Borst en Martin de Kleijn kwamen voor de laatste maal dit seizoen in actie met hun SEAT Léon die dit jaar debuteerde en flink werd doorontwikkeld. Het duo was tijdens de finale snel, maar greep net naast het podium.

Na een tijdtraining die niet bracht wat ze hoopten, maakten Dennis de Borst en Martin de Kleijn in de eerste race op zaterdagmiddag flink wat terrein goed. De heren starten vanaf de elfde positie en kwamen als vierde over de streep. Hiermee grepen zij net naast het podium. De SEAT was niet snel genoeg om de derde plek vast te houden tegen de krachtigere BMW’s om hen heen. Een vierde positie stemt echter tevreden, zo beaamde Dennis: “De kwalificatie was niet optimaal, maar in de race ging het goed. Ik had uiteindelijk maar een ronde of negen om te racen, de rest zat ik achter de safetycar. We hadden mazzel met weinig strafseconden en kwamen daardoor als tweede de baan weer op, maar konden er niet meer van maken dan de vierde positie. De BMW’s kunnen we niet bijhouden, al reden we goede tijden.” Martin verklaarde: “Er zat niet meer in dan vierde, maar we zijn tevreden. De BMW’s zijn echt veel te snel.”

Op een natte en glibberige baan startte het duo de tweede race op zondag. Het TT Circuit toonde haar beste herfstweer, waardoor de temperatuur van de banden wederom een belangrijk onderwerp van gesprek was voor talloze coureurs. Iedereen kreeg de banden niet op bedrijfstemperatuur, waardoor het op de natte baan maar moeilijk was de wagens in het juiste spoor te houden. Evenwel slaagden Dennis en Martin erin om de SEAT naar de zevende positie te loodsen. Na de race blikte Dennis als eerste terug: “De auto gleed behoorlijk veel en het duurde heel lang voordat er dan weer grip was. Dit maakte het moeilijk om in te halen, want je weet als je gaat glijden dat je elkaar raakt. Ik kon de SEAT van teamgenoot Dennis Houweling inhalen door de eerste bochtencombinatie op te offeren en gebruik te maken van de tractie en grip aan de binnenkant. Ik remde hem daar uit en was er voor bij.” Martin viel zijn teamgenoot bij: “We hebben niet zo heel veel ervaring met deze auto in de regen, dus dit resultaat is helemaal niet verkeerd.”

Terugkijkend op het seizoen overheerst de tevredenheid. De Febo coureurs verklaarden: “De auto is flink ontwikkeld gedurende het seizoen en we hebben nog meer zaken die we kunnen verbeteren. ABSen misschien een sequentiële versnellingsbak staan op de verlanglijst. Dat scheelt allemaal weer tienden en geeft ons nog meer kansen voor volgend seizoen. We hebben ons zelf ook flink ontwikkeld, we komen uit de Clio’s en dit is wel een hele grote Clio…”

Gedurende de winter rusten de mannen uit van een enerverend seizoen, ook benutten zij de tijd om de auto beter te maken en volgend jaar nog sterker terug te komen. Om de vrije tijd nuttig in te vullen zal Dennis samen met Melvin de Groot op 21 november de Zandvoort 500 rijden.

Tekst: PR

9923849
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1671
3082
10907
9885139
79248
147943
9923849

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven