De Zandvoort 500 vormde op 21 november de aftrap van het Winter Endurance Kampioenschap. De SEAT van Febo Racing werd voor dit kampioenschap ingeschreven met als rijders Dennis de Borst en Melvin de Groot. Voor het Febo team was deze gelegenheid een uitstekende kans om de auto verder door te ontwikkelen en te testen. Helaas onder minder goede omstandigheden dan tijdens het reguliere raceseizoen. De natte baan zorgde voor de nodige uitdagingen.

De race werd na twee opwarmrondes gestart, zodat de rijders iets meer tijd hadden om de auto en banden op temperatuur te krijgen alvorens de strijd aan te gaan. Dennis koos voor een gewaagde bandenstrategie. Hij vertelde hierover: “Op de vooras hadden we slicks en achter regenbanden. Dit leek de juiste keuze, maar na verloop van tijd werd de grip voor te groot in vergelijking met achter en kreeg ik dus last van overstuur.” Het leverde echter wel een start op die zonder noemenswaardige incidenten verliep. De eerste stint kwam voor rekening van Dennis die op slicks onderweg ging op een opdrogende baan. Hij reed uitstekende tijden, ondanks een regenbuitje onderweg, maar moest zijn stint afbreken toen een flinke regenbui losbarstte en zijn droogweerbanden niet meer voldeden voor de omstandigheden van dat moment. In de stromende regen ging Melvin onderweg met vers regenrubber om de opmars voort te zetten die hem halverwege de race de leidende positie in divisie II in handen gaf.

Gedurende de vier uur durende strijd wisten de Febo Racing mannen constant om een plek op het podium te strijden. Onder alle omstandigheden, op een opdrogende baan, in de regen en later wederom op een opdrogende baan, konden Dennis en Melvin goed meekomen met de kop van de divisie II. Sterker nog, lange tijd vormden ze zelf de absolute kop. Steenmetz en Bleekemolen konden niet anders dan volgen, maar wisten ronde na ronde het gaatje verder te dichten en de strijd langzaam maar zeker aan te gaan. Na een strijd om de kop moesten Dennis en Melvin hun meerdere erkennen in de tegenstrevers die hen voorbij wisten te steken. Nadat ze op de tweede positie terecht waren gekomen en de baan steeds verder opdroogde kregen de beide SEAT equipes te maken met een snellere BMW Z4. De potente BMW had op de nog natte baan het voordeel van zijn regenbanden en stuurde op relatief eenvoudige wijze langs beide SEATs. Dennis blikte terug: “In mijn laatste stint had ik moeite om grip en tractie te vinden. De baan was erg verraderlijk en glad. Aan het einde van mijn stint werd er duidelijk een droog spoor zichtbaar, dus besloten we om vier slicks te monteren. Dat is achteraf gezien niet de juiste keuze geweest. We verloren aanvankelijk te veel tijd op de half natte baan op slicks. Pas het laatste kwartier konden we echt goede tijden rijden omdat het toen droog genoeg was voor slicks.”

Melvin de Groot en Dennis de Borst werden uiteindelijk als derde geklasseerd na een vier uur durende strijd die net geen 500 kilometer omvatte en een tijdstraf die. De mannen kwamen als tweede over de streep maar werden met twintig seconden straf teruggezet naar de laatste podiumpositie.

Tekst: PR

9923803
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
1625
3082
10861
9885139
79202
147943
9923803

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven