Tijdens de eerste race in de Supercar Challenge dit weekend op Spa-Francorchamps kwamen er veertig wagens aan de start op een circuit waarvan absoluut niet afgelezen kon worden wat het weer zou brengen. Op pole zagen we in de eerste race Jose Manuel Perez Aicart in de Renault RS01 terwijl Milan Dontje met de Ligier LMP3 de tweede plaats in handen had weten te nemen. De pole in de GTB divisie was er voor Mark van der Aa terwijl Peter Schreurs in de supersport de pole in handen had weten te nemen. In de sport divisie ging Niels Kool van pole.



Bij het doven van het rode licht kwam iedereen goed weg en behield Perez Aicart de leiding terwijl Henk Thuis de tweede plaats wist te pakken van Dontje. Maar dit duurde niet lang want Dontje wist de tweede plaats weer in handen te nemen terwijl Henry Zumbrink de aansluiting op Thuis had gevonden.



Cor Euser had een zeer goede start in de GTB divisie en lag na de eerste doorkomst op de leidende positie. Daarachter was het gevecht tussen Nicolas Van Dierendonck, Mark van der Aa en Marcel van Berlo.  Ook Robert van den Berg had een goede start in zijn BMW en wist Peter Schreurs en Joris Schouten voorbij te gaan. Schouten viel in de beginfase verder terug en Aart-Jan Ringelberg wist hiervan te profiteren. De start in de Sport divisie was voor Niels Kool, Bart van den Broeck wist aan te sluiten voor Marc Vannerum in de BMW.


Voorin het veld waren er gevechten tussen Ben Clucas, Andrzej Lewandowski en Berry van Elk. En ook Henry Zumbrink en Oliver Campos Hull waren verwikkeld in positie wisselingen. De Porsche van Van Berlo zagen we niet veel later in de spin raken en werd het duidelijk dat de regen was gekomen en dat de baan snel natter werd.



Meer regen trekt over het circuit en dan zien we plots een kapotte BMW Z4 van Eric van den Munckhof bovenaan de Eau Rouge staan. De voorzijde van de BMW is flink beschadigd en omdat deze bolide niet op een hele veilige plek staat, wordt door de wedstrijdleiding de Safety Car de baan op gestuurd. Helaas wist de Safety Car niet de leider in de race, Perez Aicart op te pikken, maar was het Henry Zumbrink, liggend op de derde positie, die de Safety Car voor hem de baan op zag komen. Dit leidde er toe dat zowel de Renault RS01 en de Ligier LMP3 een voorsprong konden opbouwen.


Verschillende teams besloten ook om niet af te wachten en kwamen binnen om te wisselen naar regenbanden. Vele Sport rijders bleven wel buiten, daar het pitwindow niet veel later zou open gaan. Robert van den Berg lag nog steeds op de eerste positie, voor Schreurs en Ringelberg en ook Niels Kool had de leiding nog in handen toen het pit window open ging. Na de pitstops zagen we dat het fout ging voor Benjamin van den Berg. Hij spinde, raakte de vangrail, kon door, maar moest toch een paar bochten verder de BMW stil zetten. Bas Schouten had de beste stop gemaakt in de Supersport divisie en lag aan de leiding. Daarachter was het Dennis Houweling, voor Martin de Kleijn, Dan Stringfellow en Pierre Etienne Bordet.



In de Sport divisie was het Chris Voet in de Peugeot RCZ die het veld aanvoerde, voor Stan van Oord, Johan Vannerum en Harold Wisselink. Vannerum wist enkele ronden later na een kort gevecht Van Oord voorbij te gaan en ging op jacht naar de leidende Peugeot.



In de SuperGT divisie was de strijd na de pitstops volop gaande tussen de Pumax RT van Thuis en de fraaie Lamborghini Hurucan Supertrofeo met nu Teodor Myszkowski achter het stuur. Thuis wist Myszkowski voor te blijven en nog wat uit te lopen en daarmee verzekerde hij zich van de derde plaats op het podium. Jurgen Smet wist de Renault RS01 als eerste over de finishlijn te sturen en Frits van Eerd werd op enige afstand tweede.



In de GTB divisie had Oliver Freymuth met de Renault Megane Trophy nog een hachelijk moment, toen hij na een kleine fout bovenop Eau Rouge stil kwam te staan. Gelukkig wisten de overige deelnemers hem links en rechts te ontwijken en kon hij zijn auto weer starten en zijn weg vervolgen. Manu van de Ryse, die het stuur had overgenomen van Nicolas van Dierendonck, had de leiding in handen en wist als eerste te finishen, voor Koen Bogaerts in de BMW M4 Silhouette en Marcel van Berlo. Helaas hadden zowel equipe Van Dierendonck/Van de Ryse als Marcel van Berlo de verplichte pitstop te vroeg gemaakt, waardoor ze nog een tijdstraf opgelegd kregen. Uiteindelijk was dus de overwinning voor Koen Bogaerts en Mark van der Aa, was de tweede positie nog wel voor Van Dierendonck/Van de Ryse en de derde plaats ging naar Aart Bosman, door het terugvallen van Van Berlo.



Na de pitstops was Luuk van Loon het snelst op de baan van de Supersport rijders en wist langzaam naar voren te rijden. De derde plek kon hij na enkele ronden overnemen van Martin de Kleijn, welke in een reserve auto de race hadden moeten aanvangen. Daarna ging Van Loon op jacht naar de tweede Seat in het veld, die van Dennis Houweling. In de laatste ronde wist Van Loon ook Houweling te verschalken wat betekende dat Ronald van Loon en Luuk van Loon als tweede eindigde in deze strijd. Bas Schouten en Joris Schouten schreven de race op hun naam en Dennis Houweling en Aart-Jan Ringelberg wisten opnieuw een podium te scoren.



In de Sport divisie was Johan Vannerum de Peugeot van Chris Voet nog wel genaderd, maar het volledige gat had hij niet kunnen dichten. Chris Voet en Bart van den Broeck mochten dan ook de grootste beker mee naar huis te nemen en als derde eindigde Stan van Oord. Een mooie prestatie voor de Clio rijder, daar dit niet het makkelijkste circuit is voor de Renault Clio’s tegenover de sterkere BMW’s in de klasse.




De tweede race van het weekend start met een lichte vertraging, maar nog steeds op een droge baan. Op de eerste startrij zien we opnieuw de Renault RS01 met opnieuw Jose Manuel Perez Aicart achter het stuur en de LIgier LMP3 met nu Jan Lammers die de start doet. Daarachter staat Henk Thuis op de derde plek en naast hem Berry van Elk met de Mosler.



Mark van der Aa start op pole position in de GTB divisie met naast hem Nicolas van Dierendonck en we zien de BS Motorsport BMW met Marcel van der Maat op de koppositie staan in de Supersport divisie. In de laatste divisie van het veld, staat Bart Drost klaar om de race te starten. Henk opnieuw een goede start en pakt tweede plek van Jan Lammers. Maar Lammers laat Thuis niet gaan en blijft op zijn bumper plakken. Oliver Campos Hull had een minder goede start en heeft vele plekken verloren na de eerste doorkomst. Ook de Lamborghini van Teodor Myszkowski weet van plek veertien op te klimmen naar plek 8 in een ronde. In de GTB was de beste start voor Nicolas Van Dierendonck met de Porsche 991, hij weet de eerste positie over te nemen van Mark van der Aa.



Na de eerste ronde doorkomst zien we in de Supersport divisie dat Danny Wagtmans met de Saker RapX op de eerste positie ligt met daarachter Marcel van der Maat, Aart-Jan Ringelberg en Eric van den Munckhof. Benjamin van den Berg had daar tegen een minder goede start en viel terug. Ben Scrivens in de zwarte Ginetta zien we snelle tijden zetten en weet snel Van den Munckhof in te halen en kan naar de volgende bumper van de Seat van Ringelberg rijden. In de Sport divisie zien we dat Bart Drost terug is gevallen en dat Chris Voet de leiding in handen heeft, voor Johan Vannerum, Carlijn Bergsma, Harold Wisselink en Stan van Oord. Vannerum probeert gelijk aan te vallen bij de Peugeot maar moet nog even wachten voordat hij voorbij kan gaan. 



Vooraan in het veld heeft Henk Thuis inmiddels zijn tweede positie verloren aan Jan Lammers en ziet de LMP3 bolide verder bij hem uitlopen. Berry van Elk wist zijn vierde positie bij de start te behouden en kan de Pumax RT van Thuis voor hem zien en een beetje op hem inlopen. Cor Euser geeft gas in zijn Marcos Mantis en weet na enkele ronden voorbij te gaan aan zowel Mark van der Aa en Nicolas Vandierendonck. Dan staat de Porsche van Jos Jansen naast de baan en zien we dat hij de race moet staken na vier ronden. Ben Scrivens rukt op naar tweede positie en de GInetta heeft zijn zinnen gezet op Danny Wagtmans die momenteel aan de leiding gaat. Hij laat snellere rondetijden zien en zal spoedig een poging wagen. Daarachter zien we een mooi gevecht tussen de Seat van Ringelberg, de BMW’s van Van de Maat en Dan Stringfellow en opnieuw een Seat van Martin de Kleijn. Perez Aicart zien we nog steeds het veld aanvoeren met daarachter Jan Lammers en we zien het verschil steeds verder oplopen. Ook in de GTB divisie zien we geen veranderingen en zien we de gekleurde bolide van Euser nog voor de Porsche van Van Dierendonck en de BMW M4 Silhouette van Mark van der Aa.



In de Supersport zijn er wel verschillende wisselingen. Zo heeft Scrivens de eerste positie overgenomen van Wagtmans en in het groepje daarachter is het Van der Maat die Ringelberg voorbij wist te steken. Stringfellow sluit ook direct aan evenals De Kleijn. De strijd gaat verder richting Eau Rouge en Ringelberg weet met meer snelheid boven te komen en neemt die snelheid meer op het lange rechte stuk naar achteren en weet Van der Maat weer te verschalken. Ook Stringfellow kan hiervan profiteren en de oranje BMW voorbij te gaan en Van der Maat ziet direct ook De Kleijn op zijn bumper zitten.



Dan gaat het nog verder mis voor Van der Maat en hij komt stil te staan bovenop Eau Rouge met een kapotte bolide, waardoor de Safety Car de baan op wordt gestuurd. Helaas wordt niet de leider in de race opgepikt, maar komt deze midden in het veld terecht. De wedstrijdleiding weet wel de achterliggende bolides door te sturen om zo alsnog de leider op te pikken voordat het pit window open gaat voor de Sport divisies.



De Sport divisies staan dan ook voor een lastige keuze, gaat het regenen, hoe hard gaat het regenen of blijft het toch droog en rijden we door op de slick banden. We zien Scrivens als eerste de pitstraat induiken als leider van de Supersport divisie en de rest volgt in de volgende ronden. In de laatste minuten van het pit window gaan de hemelsluizen open. Enkele teams profiteren hiervan, daar zij een zeer late wissel doen en gelijk de goede keuze kunnen maken. Andere teams moeten nogmaals binnen komen voor een bandenwissel.



De deelnemers van de GT divisie zien we daarna gelijk binnen komen voor hun stop en een bandenwissel. Berry van Elk rijdt wel nog een ronde door, maar dit komt hem duur te staan. Voor de chicane zien we hem last krijgen van aquaplaning en hierdoor spint hij waardoor hij zijn motorkap verliest. Hij kan nog wel de pitstraat bereiken maar daar moet hij zijn Mosler parkeren. Niet veel later zien we op hetzelfde stukje circuit ook de Lamborghini van GT3 Poland in de rondte gaan, maar hij heeft minder geluk en raakt de vangrail. Na een korte check up kan hij alsnog de race vervolgen. Terwijl de Lamborghini in de vangrail staan, zien we de derde auto, de Clio van Rob Nieman ook in de rondte gaan, waardoor de wedstrijdleiding besluit voor een full course yellow, wat betekent dat alle rijders terug moeten naar 80km per uur.



Na alle hectiek op de baan door de regen en de pitstops zijn er verschillende wisselingen in posities in de divisies. In de SuperGT divisie is het Milan Dontje die de leiding heeft overgenomen van de Renault RS01 die nog wel op de tweede positie ligt. Op de derde plek rijdt Alberto De Martin en Henk Thuis sluit daarachter aan op plek vier.



In de GTB divisie is het nog steeds Cor Euser die de koppositie heeft, voor Manu van de Ryse die het stuur heeft overgenomen van Van Dierendonck en Koen Bogaerts in de BMW M4 Silhouette. De Supersport divisie wordt aangevoerd door de beide Seats met aan het stuur Dennis de Borst en Aart-Jan Ringelberg. Daarachter is het Joris Schouten en Robert van den Berg.



Johan Vannerum heeft het stuur overgegeven aan Jean-Luc Behets en zij voeren het Sport divisie veld aan na de pitstops. Daarachter is het de Peugeot van Bart van den Broeck, de Lotus Exige met Pieter de Jong en de BMW 135i met Niels Kool die strijden om de podiumplekken. Bovenaan Raidillon komt Toon Rutgers tot stilstand na een spin. Eerder in de race is er contact geweest met een andere deelnemer waardoor er niet veilig meer gereden kan worden. 


Milan Dontje neemt verder afstand van Jurgen Smet in de Renault RS01 en Henk Thuis nadert De Martin voor de derde positie. Dan zien we een melding in het scherm dat de pitstop van de Ligier LMP3 bolide niet conform reglement werd uitgevoerd waardoor Dontje binnen moet komen voor een Stop&Go. Na uitvoering van zijn penalty komt hij vlak achter Smet weer de baan op en moet hij weer in de aanval. Thuis weet De Martin in te halen en de derde plek op te eisen.


 
We zien in de regen Luuk van Loon de snelste tijden noteren in zijn divisie, maar hij is ook sneller als enkele GT rijders op de baan. Momenteel ligt hij nog op de vijfde positie en is er een vrij groot gat naar zijn concurrenten voor hem, maar het gat wordt snel kleiner. Nog steeds aan de leiding is het De Borst, voor Ringelberg, Van den Berg en Maik Barten. In de Sport divisie zijn de verschillen tussen de diverse deelnemers ook opgelopen zodat er geen directe strijd meer is op de baan aan het einde van de race.



Na negentig minuten race is het toch Milan Dontje met de Ligier LMP3 welke als eerste afgevlagd wordt. Samen met Jan Lammers schrijft hij de tweede race in Spa Francorchamps op zijn naam. Daarachter is het Jurgen Smet met Jose Manuel Perez Aicart welke de tweede plaats pakken, voor Henk Thuis die opnieuw derde wordt.



In de GTB divisie is de overwinning voor Nicolas Van Dierendonck en Manu van de Ryse. Cor Euser finishte wel als eerste, maar kreeg nog een penalty opgelegd door de wedstrijdleiding wat hem de zege kostte. De tweede podiumplaats was voor Koen Bogaerts en Mark van der Aa en Marcel van Berlo wist als derde te eindigen.



In de Supersport divisie bleef het tot aan het einde spannend. Dennis de Borst en Martin de Kleijn kwamen als eerste over de lijn. Robert van den Berg wist in de laatste ronden nog voorbij te gaan aan Aart-Jan Ringelberg voor de tweede positie en verwees de tweede Seat dan naar de derde positie. Uiteindelijk werd dit podium nog aangepast doordat hier ook straffen werden uitgedeeld door de wedstrijdleiding, wat betekent dat de eerste drie gefinishte rijders allen een plek zakten en dat de uiteindelijke overwinning ging naar Ronald van Loon en Luuk van Loon.



In de Sport divisie waren het nieuwkomers Johan Vannerum en Jean-Luc Behets die hun eerste race van de Supercar Challenge wisten te winnen. Daarachter was het Chris Voet en Bart van den Broeck die de trofee van de tweede plek naar huis mochten nemen en Carlijn Bergsma en Pieter de Jong eindigde als derde.



Onder de zeer wisselende omstandigheden werd het weekend afgesloten op het circuit van Spa Francorchamps. De punten zijn weer verdeeld en de teams kunnen zich gaan opmaken voor het volgende evenement wat op de kalender staat, het Syntix Superprix weekend op Circuit Zolder, 2 & 3 juli aanstaande.

Tekst: Supercar Challenge
Foto's: Rob Maas

9476585
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9878
9672
50956
9360657
200286
158014
9476585

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven