Het programma van de zondag van de Syntix Superprix begint onder een blauwe lucht met lichtgrijze wolkenvelden en de aftrap is voor de GT divisies van de Supercar Challenge samen met de Superlights Challenge. Een leuk veld met GT’s en sportscars zullen de strijd aangaan.


Op de pole position zien we de Norma M20FC van Luc de Cock en Tim Joosen. Zij wisten de dikke bolides van de SuperGT divisies voor te blijven. Naast hen op de eerste startrij zien we de Renault RS01 van Jurgen Smet en Jose Manuel Perez Aicart. Daarachter worden plekken drie en vier bezet door de Volvo S60 V8 van Henry Zumbrink en de Mosler MT900R van Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull. De tweede Superlight bolide van David Houthoofd en Francois Bouillon vinden we terug op de vijfde positie en daarnaast staat Berry van Elk.



In de GTB divisie is het Ward Sluys en Chris Mattheus die het snelst waren tijdens de kwalificatie en als eerste mogen starten. Tweede positie hier is voor Koen Bogaerts en Pieter van Soelen en Roger Grouwels met de Porsche staat op de derde plek. Dominik Dierkes start als eerste in de Superlights groep 2 en staat als veertiende overal op de startgrid.



In de opwarmronde zien we de Volvo van Henry Zumbrink heel langzaam rijden en hij moet direct al opgeven in de pitstraat met wat achteraf blijkt een oliedruk probleem. De start van de race gaat gewoon door en we zien dat de Renault RS01 met Perez Aicart achter het stuur het snelst weg is, Luc de Cock sluit aan. Gelijk in de eerste ronden zien we een gevecht ontstaan met Amro Al-Hamad in de Wolf GB08 en de Norma van David Houthoofd. De Wolf is sneller en gaat voorbij aan de Norma maar die kan op de bumper blijven plakken. Samen rijden ze naar de staart van de Mosler van Kanaroglou en zullen proberen die ook te verschalken. De Superlights laten zien dat ze snel zijn en dringen aan. Houthoofd wil meer als Al-Hamad en gaat weer voorbij aan de coureur uit Qatar.



In de GTB divisie wist Chris Mattheus zijn koppositie goed te verdedigen. Pieter van Soelen had een minder goede start en zag enkele bolides aan hem voorbij gaan waaronder ook Roger Grouwels. Aart Bosman moet na de eerste ronde de pitstraat kort opzoeken, maar kan gelukkig wel weer zijn weg vervolgen. Ook Danny van Dongen reedt ook na een ronde de pitstraat in maar moest daar zijn Praga R1 direct parkeren.



In de achtste ronde zien we de Mosler van Pedro Salvador binnen komen. Deze bolide was zwaar gecrasht in de kwalificatie maar wist toch te starten. Na een check up wordt Salvador weer de pitstraat uitgestuurd maar hij moet weer volledig opnieuw beginnen aan zijn opmars naar voren. In dezelfde ronden zien we dat de twee Superlights bolides van Houthoofd en Al-Hamad voorbij zijn gegaan aan de Mosler van Kanaroglou. En ook Dominik Dierkes is goed bezig in het veld en rijdt met zijn Radical naar voren tussen de GTB deelnemers door. Dan zien we de Porsche van Jos Jansen in het grind staan in de Bianchi bocht, waardoor hij veel tijd en vele plaatsen verliest.



Het pit window gaat open en we zien Berry van Elk die als eerste binnenkomt voor zijn reguliere stop. In de GTB divisie komt Pieter van Soelen als eerste binnen vanaf een derde positie om het stuur over te geven aan Koen Bogaerts. Na de pitstops zien we nog steeds de Renault RS01 aan de leiding van de wedstrijd. In de andere divisies zijn de kopposities ook gelijk gebleven. Luc de Cock heeft het stuur overgegeven aan Tim Joosen en hij heeft een grote voorsprong op zijn directe concurrenten Houthoofd en Al-Hamad. Die laatste twee liggen nog steeds bij elkaar en zijn aan het strijden om de tweede positie in de klasse. Ward Sluys heeft het stuur nu in handen van de BMW M4 Silhouette en heeft ook een grote voorsprong op de nummer twee Roger Grouwels. Hans Fabri heeft de derde positie overgenomen na de pistops van Koen Bogaerts en Pieter van Soelen.



Jurgen Smet zien we een foutje maken in de Renault RS01 en hij gaat even naast de baan. Hierdoor weet Luc de Cock de overal leiding over te nemen en een paar ronden later zien we David Houthoofd ook de Renault RS01 voorbij steken en de tweede positie overnemen.Koen Bogaerts heeft een probleem met zijn BMW M4 Silhouette en zet zijn bolide even kort stil op de baan voor een reset, maar moet alsnog de pitstraat opzoeken voor een korte check up. Jurgen Smet ziet nog een plek verloren gaan aan de Wolf GB08 van Al-Hamad en nu zien we drie Superlights aan de kop van het veld. Vijf minuten voor het einde van de race meld ook de Mosler MT900R met Oliver Campos Hull zich op de bumper van Jurgen Smet en weet hem voorbij te gaan en de eerste positie over te nemen. En dan wordt er regen gemeld en zien we diverse auto’s ineens kleine foutjes maken. Koen Bogaerts lijkt toch op te hebben moeten geven en heeft zijn BMW geparkeerd in de pitstraat.



De race wordt gewonnen door Luc de Cock en Tim Joosen, zij pakken de overwinning in dit samengevoegde veld voor David Houthoofd en Amro Al-Hamad. In de SuperGT divisie pakken Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull de overwinning voor Jurgen Smet en Jose Manuel Perez Aicart en Jean-Pierre Lequeux, welke in de laatste bocht nog even met elkaar in aanraking kwamen.


   
Op een half natte baan starten de GT deelnemers van de Supercar Challenge samen met de Superlights Challenge voor hun tweede race van de dag. De keuze voor de banden blijkt een grote rol te gaan spelen in het verloop van de race. Oliver Campos Hull heeft een zeer goede start en weet vanaf de derde positie de leiding over te nemen en ligt na de eerste bochten voor de Renault RS01 en de Norma van Tim Joosen. Ook Berry van Elk beleeft een goede start en wint vele posities in de eerste ronde en komt zelfs in de tweede ronde al op de vierde positie door op de timing. Beide Moslers blijken op regenbanden te staan en konden zo veel beter wegkomen.



In de GTB divisie heeft Ward Sluys de koppositie weten te behouden, maar in de volgende ronde weet Roger Grouwels al voorbij te gaan. Hans Fabri zien we dan in de tweede ronde de pitstraat al opzoeken en Danny van Dongen zien we dan al in de pitstraat staan. Net als Fabri zien we een ronde later ook de twee Moslers van Campos Hull en Van Elk binnen komen om te wisselen naar de slick banden. De regenbanden bleken dan bij de start wel goed te zijn, maar uiteindelijk niet de juiste keuze door de opdrogende baan. Zij wisselen naar slicks en zullen de race opnieuw moeten starten achteraan het veld. Ook Chris Mattheus moet dezelfde keuze maken en wisselen van banden wat betekent dat de voorsprong van Grouwels nog groter wordt. Tweede in de GTB divisie is daarna dan Koen Bogaerts en Aart Bosman ligt derde.



Chris Matteus moet zelfs nog eens binnenkomen in de pitstraat wat hem nog meer tijdverlies oplevert. Campos Hull knokt zich een weg terug naar voren op de slicks en ligt na enkele ronden weer op een zevende plek. Berry van Elk heeft een grotere achterstand opgelopen met het wisselen van de banden en zien we nog niet in de top tien.



Campos Hull wint weer een plek op Jean-Pierre Lequeux en schiet door naar de vijfde positie en heeft de tweede plek in de SuperGT weer in handen. Na een half uur racen is de leiding nog steeds stevig in handen van Jose Manuel Perez Aicart, voor Tim Joosen, Francois Bouillon en Oliver Campos Hull. Dan zien we de eerste GTB rijder in het veld, Roger Grouwels met daarachter JP Lequeux, Koen Bogaerts en de Mosler van Pedro Salvador. Een zeer gevarieerd veld door de bandenkeuze van de diverse teams aan het begin van de race. Van Elk lijkt problemen te kennen met zijn Mosler. Zagen we hem al eerder een rondje langzaam rijden zien we hem voor de eerste chicane een foutje maken waardoor hij uitkomen chicane even ‘voelt’ wat er aan de hand kan zijn. Hij komt daarna ook direct binnen voor zijn verplichte pitstop.



Na de pitstops zien we nog steeds de Renault RS01 aan de leiding gaan, nu met Jurgen Smet achter het stuur. Hij heeft een grote voorsprong op de nummer twee van het veld Luc de Cock en nog meer voorsprong op zijn directe concurrent in de SuperGT divisie Kosta Kanaroglou. In de GTB divisie is het nog altijd Roger Grouwels die de leiding in handen heeft voor Pieter van Soelen die het stuur heeft overgenomen van Koen Bogaerts. Aart Bosman ligt op de derde positie en Ward Sluys vierde. De laatste moet alleen een drive through uitvoeren daar zijn pitstop niet conform het reglement is verlopen.



Na een uur racen hebben we een nieuwe leider. Luc de Cock weet Jurgen Smet in te halen en voor de tweede maal vandaag lijkt het erop dat hij de overwinning binnen gaat halen samen met Tim Joosen. In de GTB divisie wint Ward Sluys een plek op Aart Bosman en neemt de derde positie over. Tien minuten voor het einde van de race slaat het noodlot toe voor Aart Bosman. Een enorme vlam achter zijn Porsche moet het besluiten om zijn auto in de eerste bocht stil te zetten om deze te laten blussen door de marshalls. Dit betekent einde van een fraaie race voor de Porsche rijder.



Dan nog in de laatste ronden zien we dat de Mosler van Kanaroglou en de Norma van David Houthoofd elkaar raken in de tweede chicane. De Mosler kan door maar de sportscar komt kort in de grindbak te staan. Houthoofd lijkt nog verder te kunnen, maar moet toch zijn auto stilzetten in het gras. De overwinning gaat opnieuw naar Luc de Cock en Tim Joosen. Zij pakken de tweede winst vandaag en eindigen voor Jurgen Smet en Jose Manuel Perez Aicart. Derde finisht Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull en vierde wordt Jean-Pierre Lequeux.



In de GTB divisie is de winst voor Roger Grouwels die de hele race aan de leiding heeft gelegen. Tweede eindigden Koen Bogaerts en Pieter van Soelen en de laatste podiumplek is voor Ward Sluys en Chris Mattheus. Dominik Dierkes en Hauke Hoschler pakken de overwinning in de Superlights groep 2, net als in de ochtendsessie.

Tekst:PR

9070465
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5068
6230
17123
9013205
145347
211729
9070465

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven