Tijdens de Syntix Superprix kwamen Dennis de Borst en Martin de Kleijn met de SEAT Leon in actie in de Supercar Challenge. Het doel was om zoveel mogelijk punten te scoren, om zo het gat naar de kampioenschapsleiders in de Supersport divisie te slechten. Dennis de Borst en Martin de Kleijn kenden een lastige kwalificatie. Op het circuit van Zolder zijn steevast de achterwielaangedreven BMW’s in het voordeel. Het duo bleef dan ook steken op een zevende startplek voor race één en begonnen race twee vanaf de vijfde stek.



Race 1, zaterdag 2 juli 2016

Martin de Kleijn nam de start voor zijn rekening. Vanaf een zevende stek bleef hij uit de problemen en stoomde op naar de vierde stek. Rondenlang ging hij de strijd aan met Eric van den Munckhof in zijn BMW. Hierbij wisselde Martin een aantal keer van positie in een aantrekkelijk en fair gevecht. Zo stoomde hij op naar een derde plek. Vlak voordat hij het stuur zou overgeven aan Dennis de Borst begon het te regenen.

Voor Dennis een hele uitdaging om direct zijn rijbeurt te beginnen op een natte baan. De SEAT uitgerust met een set regenbanden zou een sterk wapen blijken. Behendig reed hij op de gladde piste en was de snelste man op de baan. “Het was echt niet makkelijk,” verklaarde Dennis. “We hadden in onze afstelling totaal geen rekening gehouden met de regen. De voorwielen zochten naar tractie op de natte baan.” Toch wist Dennis aan te sluiten bij de leiders en was hij de snelste op de baan. Hij pakte een prima tweede stek en veel waardevolle punten. “In deze moeilijke omstandigheden was het niet makkelijk om in te stappen. We hebben wel goede zaken gedaan door met een tweede plek veel punten te pakken. Zeker omdat onze concurrenten puntloos bleven. Zondag moeten we wel langer stilstaan tijdens de pitstop en zal het lastig worden. Maar dit podium en deze punten hebben we binnen.”

Race 2, zondag 3 juli 2016

Op zondag zou regenval wederom een rol spelen in de race, al wisten de Febo coureurs op slicks de hele race uit te rijden. Dennis ging op een droge baan van start voor de eerste stint en reed wederom een sterke race. Al snel wist hij de tweede positie in handen te krijgen en kon een aantal goede gevechten aangaan. Na de race gaf hij te kennen: “Ik maakte ene goede start en kon al vrij snel naar de tweede plek opklimmen. Maar, ik had wat last van onderstuur en miste het vertrouwen in de voorband.” Ondanks het onderstuur reed Dennis een prima race die het Febo Racing Team weer flink wat punten oplevert voor het kampioenschap, waarover de mannen ook nadenken: “We hebben de leiding in het kampioenschap en dus hebben we veel te verliezen. We moeten nu goed nadenken om het strategisch slim te spelen.” Nadat Martin het stuur had overgenomen voor de tweede stint begon het langzaam te spetteren en kreeg hij het lastig op zijn droogweerbanden op een natter wordende baan. De laatste paar ronden was het vooral een kwestie van overleven. “De laatste vier of vijf rondjes werd het echt nat en was het erg lastig op de slicks. We hebben rustig aan gedaan en safe uitgereden en de vijfde positie gepakt. Dat scheelt weer wat resultaatseconden voor de volgende race op het TT Circuit Assen.”

De volgende wedstrijd in Assen zal Martin schitteren door afwezigheid, hij staat wegens vakantie zijn plek eenmalig af aan de eveneens in de autosport gelauwerde Pim van Riet.

Tekst:PR

10038270
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
196
5265
23332
9988192
75498
118171
10038270

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven