Op de zondag zijn de omstandigheden veel beter dan tijdens de eerste race op de zaterdagmiddag. Het zonnetje probeert af en toe een gaatje te vinden tussen de wolken door en de baan is droog, waar veel coureurs de voorkeur aan geven.



Op de voorste startrij staan opnieuw de Radical RXC met Tom Ashton die de start voor zijn rekening neemt en daarnaast de Praga R1 Turbo met nu Oliver Hewitt achter het stuur als eerste. Daarachter is het Oliver Campos Hull in de Mosler met helaas niet de Mosler van Berry van Elk naast hem op de grid. De bolide van Van Elk is in de pitbox blijven staan met een technisch probleem. In de GTB divisie is de pole position voor Michael Verhagen en Aart Jan Ringelberg start van de eerste positie in de Supersport divisie. Pole position in de Sport divisie is voor Carlijn Bergsma, voor Niels Kool en Chris Voet.

Na de opwarmronde zien we de wagens op het smalle rechte stuk in een nette formatie aankomen, wachtend tot het rode licht uit gaat. Als de start gegeven wordt, zien we dat Ashton in de Radical een goede start heeft, net als Hewitt en Campos Hull. Maar in de eerste bocht gaat het dan toch alweer mis voor de Praga als hij in een spin raakt en net als op zaterdag kan beginnen aan een inhaalrace.



In de GTB divisie heeft Michael Verhagen zijn pole position om weten te zetten in de koppositie en volgen daarachter Jos Jansen en Aart Bosman. Fiona James heeft het in de eerste ronde wat lastig gehad en stond even kort langs de baan. Benjamin van den Berg had de beste start in de Supersport divisie en lag na de eerste doorkomst op de eerste positie, met daarachter Aart Jan Ringelberg en Kevin Clarke. In de Sport divisie komt Carlijn Bergsma na een ronde als eerste door, met op haar bumper Chris Voet en Niels Kool.  Clarke wil zijn goede start verder benutten en gaat in de aanval bij Ringelberg en weet deze aanval goed te voltooien en neemt de tweede positie over. Ook de BMW van Van den Berg wil hij snel voorbij, maar Van den Berg slaat de eerte afval af. Daarachter zitten Eric van den Munckhof en Martin de Kleijn op de bumper van Ringelberg en niet ver daarachter rijdt Ronald van Loon.  In de Sport divisie heeft Kool de leiding overgenomen van Bergsma en Voet en Nieman volgen daarachter op plek drie en vier.



Ashton in de Radical RXC heeft het prima naar zijn zin en heeft na drie ronden al een voorsprong van 10 seconden op de Mosler van Campos Hull. Hewitt in zijn Praga rukt na zijn spin in de eerste ronde weer snel op door het achterveld en rijdt alweer op de vierde positie algemeen. Van den Berg heeft zijn eerste positie niet vast weten te houden en Clarke heeft nu de leiding in handen. Ringelberg gaat nu aandringen bij de Kustlicht BMW en direct daarachter rijden dan ook nog Van den Munckhof en De Kleijn. Ringelberg weet Van den Berg ook voorbij te gaan en zal op jacht gaan naar de Intersport BMW van Clarke. Ook Priscilla Speelman weet aansluiting te vinden aan het strijdende groepje om de derde positie. In de GTB divisie rijdt Michael Verhagen weg van het mooie gevecht tussen de twee Porsches van Jos Jansen en Aart Bosman. Zij zijn aan elkaar overgeleverd om te strijden om de tweede positie in de race en dat is een leuke strijd om te zien. De heren en de auto’s zijn zeer aan elkaar gewaagd en ze geven geen haarbreedte toe aan elkaar.

In de Supersport divisie zien we dat Clarke en Ringelberg kunnen weglopen bij de anderen. Van den Berg probeert alles om voor te blijven bij zijn bumperklevers Van den Munckhof en De Kleijn. Soms zie je hem bijna driftend door de bochten gaan, maar hij houdt vooralsnog stand op de derde positie. Na net nog de aansluiting te hebben gevonden bij de strijdende heren, zien we Speelman ineens niet meer terug op de computerschermen en blijkt van de baan te zijn geraakt door een afgebroken wiel.  Ook Van den Berg lijkt een ronde later de strijd op te moeten geven voor de derde positie als we Van den Munckhof en De Kleijn eerder over de start finish lijn zien komen.In de Sport divisie is de BMW van Niels Kool sneller dan zijn concurrenten. Op de tweede positie rijdt nog steeds Chris Voet, voor Carlijn Bergsma, Stan van Oord en Rob Nieman die elkaar niet uit het oog verliezen en allen wachten op een foutje van hun voorganger.



Dan zien we dat de Safety car de baan opgestuurd wordt. De Lotus Exige van Priscilla Speelman en het wiel wat is losgeraakt moet worden opgeruimd en voor de veiligheid van de marshalls wordt dit gedaan tijdens de safety car procedure. In ronde 12 wordt de race weer vrijgegeven en Tom Ashton doet dit goed. Wanneer hij het tempo mag bepalen rijdt hij rustig verder en gaat vlak voor het rechte stuk op het gas en verrast Campos Hull een beetje en weet daarmee al gelijk een gaatje te slaan. Alle rijders op de baan weten in de ronde na de groene vlag hun positie te behouden, behalve in de Sport divisie heeft Stan van Oord een goede herstart gehad. Hij wist van de vierde positie naar de tweede positie door te stoten. Voet probeert wel gelijk weer aan te vallen en weet zijn positie ook weer terug te veroveren.



In de ronden die volgen zien we in de Supersport divisie dat De Kleijn voorbij is gegaan aan Van den Munckhof en ook aan de leiding is er wat gebeurd als we Ringelberg voor Clarke zien rijden. In de GTB divisie is het ook Bosman die nu voor Jansen ligt. Het lijkt erop dat niet iedereen het prettig heeft gevonden om uit het race ritme te zijn gehaald door de safety car. De Mosler van Campos Hull ziet op het scherm dat hij een drive through krijgt van de wedstrijdleiding en hij weet dat wanneer hij deze moet maken hij zijn tweede positie in de race zal gaan verliezen aan de oprukkende Praga van Hewitt. Dit is ook het geval, maar hij komt wel nog terug op de baan als derde algemeen, dus voor Verhagen in de BMW M4 Silhouette.



Het gevecht tussen de twee GTB Porsches is ook nog niet gestreden. Bosman en Jansen geven elkaar net genoeg ruimte op de baan maar wisselen gedurende een ronde een paar keer van positie. Uiteindelijk probeert Jansen de Porsche van Bosman uit te remmen in de eerste bocht, maar dat gaat niet zoals hij gepland had en hij schiet net te ver door van de baan, maar kan zijn weg wel vervolgen. Het gevecht tussen de twee heren is helaas wel even over.  Clarke lijkt zich te herpakken en dringt weer aan bij Ringelberg. De Kleijn komt ook dichterbij de twee leiders in de race, tegelijkertijd lijkt Van den Munckhof weer wat af te haken. Daarachter strijden Van den Berg en Ollie Taylor met elkaar om de vijfde positie. Taylor heeft al een hele inhaalrace gereden, daar hij niet heeft kunnen kwalificeren en daardoor achteraan moest starten.



Ringelberg wordt weer door Clarke ingehaald aan het einde van het rechte stuk, hij probeert deze aanval nog af te weren maar verliest toch de koppositie. De Kleijn zit inmiddels helemaal op de bumper van de geel/grijze Seat van Ringelberg. In de Sport divisie neemt Kool opnieuw afstand van zijn rivalen. De Peugeot van Traxx Racing zien we nog steeds op de tweede positie, maar binnen anderhalve seconde rijden op zijn bumper Van Oord, Bergsma en Nieman. Een leuke strijd om te zien welke zeker nog niet is gestreden. Wanneer het pitwindow open gaat zien we Campos Hull direct naar binnen duiken alsook Bosman, Ringelberg, Van Loon, Van den Berg en Van Oord. Na de pitstops is het Rob Wheldon die het stuur overgenomen heeft van Tom Ashton die nog ruim aan de leiding ligt. Kosta Kanaroglou zien we terug op de tweede positie en derde rijdt nu Tim Grey in de Praga R1 Turbo. Deze laatste noteert gelijk zeer snelle tijden en zal proberen aan te vallen bij de Mosler van Kanaroglou en niet veel later zien we de Praga voor de Mosler op de baan liggen. Het gat naar koploper Wheldon is nog ruim vijftig seconden en die zal hij niet meer gaan goedmaken daar ze bijna gelijke rondetijden kunnen rijden.



In de GTB divisie is het Bosman die aan de leiding ligt voor Ward Sluys en Jansen en in de Supersport zien we dat Dennis de Borst als koploper. Van den Munckhof ligt op de tweede positie en Anna Walenska in de Intersport BMW ligt voor Van Vliet op de derde positie. Van den Berg, Van Loon en Houweling zien we terug op positie vijf, zes en zeven. Nieman ligt aan de leiding van de Sport divisie, voor Van Oord en Pieter de Jong, Bart van den Broeck en Kool, maar hij kan deze positie niet lang volhouden. Zowel Van Oord als De Jong gaan aan hem voorbij en gaan strijdend verder. Het lijkt erop dat op dit moment de Lotus Exige de strijd wint van de Renault Clio wat betekent dat De Jong de leiding in handen heeft. De strijd in de Supersport is goed. Nadat na de pitstops eerst Luuk van Loon Robert van den Berg voorbij zag komen, weet hij een half uur voor het einde van de race deze positie weer terug te pakken en Van den Berg voorbij te gaan. Van Loon ligt dan op de vijfde positie. De Borst ligt nog steeds aan de leiding van de Supersport klasse maar heeft maar een kleine drie seconden voorsprong op Van den Munckhof.



Ward Sluys probeert voorbij te steken aan de Porsche van Bosman. Zij aan zij komen zij over het rechte stuk, maar Bosman geeft niet op. Hij remt veel later voor de eerste bocht en weet zijn auto voor de BMW te houden. In de volgende bochtenreeks verliest hij de strijd uiteindelijk toch en heeft Sluys de leiding weer in handen. Van den Berg weet weer voorbij te gaan aan Van Loon en we zien dat Houweling ook ingehaald is door Taylor en hier ontstaat een nieuw gevecht wanneer Eric van den Munckhof zijn BMW Z4 rokend stil moet zetten op het rechte stuk. Zijn race is helaas weer vroegtijdig voorbij en kostbare punten worden verloren. Hij lag op de tweede positie en had zicht op de Seat van De Borst, maar die strijd kan niet meer worden gestreden. Van Vliet heeft de aansluiting gevonden bij Walewska en kan gaan strijden om nu de tweede positie. Beide BMW’s lijken aan elkaar gewaagd, maar in het infield zien we Van Vliet de dame in de BMW inhalen.  Een podium lijkt bereikbaar voor Van Vliet en dat zou zijn eerste podium zijn dit seizoen. In de Sport divisie is het De Jong die sterk op weg lijkt naar de overwinning. Op de tweede positie is het de Clio van Van Oord. Kool lag daarachter op de derde positie, maar we zien een zeer langzame rondetijd van hem op het scherm en dat Nieman hem is gepasseerd. Daarachter heeft Bart van den Broeck een kleine achterstand opgelopen door de drive through die hij heeft moeten maken en probeert zoveel mogelijk tijd goed te maken.



Robert van den Berg noteert dan zijn snelste ronde en ziet het gat met de derde plaats kleiner en kleiner worden. Van Loon lijkt last te hebben van zijn banden en kan niet meekomen met Van den Berg en meestrijden om de derde positie. Taylor en Houweling zijn dan ook nog altijd in gevecht met elkaar. Het lukt Houweling niet om een gaatje te vinden bij de BMW van Taylor. Walewska staat onder grote druk van Van den Berg, welke helemaal in de kofferbak kruipt van de snelle race dame. Van den Berg heeft uiteindelijk niet veel moeite om Walewska in te halen en de derde positie op te eisen. Het gat naar de nummer twee Van Vliet is ook niet meer zo heel groot en mogelijk zal hij nog een plek kunnen winnen. Met een poging om voorbij te gaan aan de BMW van Taylor, verliest Houweling tijd als hij langs de baan schiet en een groot deel over het gras moet om weer op de baan te komen. Het gat naar Taylor is ineens meer dan vijf seconden. Van Vliet ziet de BMW van Van den Berg in zijn spiegels dichterbij komen en geeft nog een beetje gas bij en draait een paar snellere ronden als dat hij daarvoor heeft gedaan, maar het is niet genoeg om Van den Berg achter zich te houden. Hij wordt terug verwezen naar de derde positie.



Van den Broeck is op de bumper aanbeland van de Formido BMW van Kool en zal in de laatste ronden zeker nog een gaatje proberen te vinden om een plek te winnen. Van den Broeck weet dat moment te vinden als een Supersport deelnemer hem voorbij steekt. Hij haakt aan bij deze bolide en weet hiermee snelheid te winnen en Kool voorbij te gaan. Hij neemt hiermee de vierde positie in de klasse en hij is ook nog sneller als de op de derde positie liggende Nieman. Aan de kop van het veld wordt er nog gestreden door Wheldon en Gray voor de snelste ronde in de race en voor het punt hiervoor. Gray nadert de tijd van Wheldon op een tiende van een seconde, maar Wheldon lijkt aan het einde van de race nog meer snelheid te vinden. De snelste tijd van Wheldon wordt niet meer gebroken en blijft staan op een 1.49.031.  De strijd voor de winst is in de GT divisies al wel gestreden. De overwinning gaat naar Rob Wheldon en Tom Ashton, zij zien als eerste de finishvlag voor Oliver Hewitt en Tim Gray en als derde finishen Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull.



Ward Sluys en Michael Verhagen winnen in Snetterton de GTB divisie met een ruime voorsprong. Aart Bosman wordt tweede voor Jos Jansen en Fiona James. Dennis de Borst en Martin de Kleijn mogen ook weer een overwinning op hun lijstje schrijven. Zij winnen de tweede race van het weekend voor Robert en Benjamin van den Berg en Ted van Vliet, welke inderdaad zijn eerste podium van het seizoen pakt. Carlijn Bergsma en Pieter de Jong mogen hun overwinning vieren op Engelse bodem. Stan van Oord pakt opnieuw een tweede plek en op de derde positie wordt tot het einde hard gestreden. Uiteindelijk weet Bart van den Broeck nipt voorbij te gaan op de finishlijn aan de Clio van Rob Nieman. Een verschil van maar een halve seconde staat op het scherm en Niels Kool finisht dan ook nog maar op 0.002 seconden achter Rob Nieman. Een finish die men lang zal blijven onthouden. Een geweldige mooie race op de zondagmiddag in Snetterton, met vooral veel strijd in de Supersport en Sport divisies.

Wilt u de raceverslagen terug zien, kijk dan volgende week zondag naar RTL 7 voor het verslag van de races in Snetterton.

PR

9516408
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
8945
9802
18747
9425629
240109
158014
9516408

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven