Maar liefst 41 bolides staan op zaterdagmiddag om 14.20 uur op de startgrid klaar voor de eerste race van het weekend tijdens het Racing Festival in Spa Francorchamps. Vooraan is het de Ligier LMP3 van Max Koebolt en Nigel Melker met daarnaast de Mosler van Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull. De tweede rij is voor Henk Thuis en Henry Zumbrink waarna de volgende rij is voor de snelsten uit de GTB divisie Chris Mattheus welke achter het stuur zit van de BMW M4 Silhouette en Bob Herber in een eenzelfde bolide.



In de Supersport start Benjamin van den Berg van pole position en staat Priscilla Speelman naast hem op de startgrid. Daarachter staan de twee Seats met Dennis de Borst en Aart-Jan Ringelberg aan de stuur. Bart Drost start in de Sport divisie als eerste met daarachter Toon Rutgers in de BWM130i en Carlijn Bergsma in de Lotus Exige.

Als de lichten uitgaan gaan de heren coureurs op het gas en zien we dat Max Koebolt in de Ligier en Oliver Campos Hull een slechte start hebben en plekken verliezen. Henk Thuis en Henry Zumbrink weten te profiteren en rijden na de eerste ronde op de eerste twee posities. In de GTB divisie is het Yann Penlou die de eerste positie heeft gepakt, voor Chris Mattheus en Bob Herber.

Een goede start had Dennis de Borst die als eerste van de Supersport deelnemers uit La Source komt en richting de bekendste bocht Eau Rouge kan gaan. Hij rijdt voor Benjamin van den Berg, Priscilla Speelman, Marcel van de Maat en Aart-Jan Ringelberg. In de tweede ronde is Kevin Clarke, welke niet zo’n beste start had, ook aangesloten bij deze groep en waagt een aanval bij Ringelberg aan het einde van het rechte stuk. In La Source komen ze in contact met elkaar, maar gelukkig kunnen beide auto’s door, al verliezen ze wel tijd op hun voorliggers.  



In de Sport divisie is het Toon Rutgers die de leiding heeft genomen, voor Bart van den Broeck en Kim Troeijen. Bart Drost heeft enkele plekken verloren bij de start en ligt op de vierde positie met direct achter hem Carlijn Bergsma en de Clio van Stan van Oord.

Na drie ronden heeft Max Koebolt zijn slechte start al goedgemaakt en rijdt hij weer vooraan het veld. Daarachter houdt Thuis stand ten opzichte van zijn bumperklever Zumbrink. Yann Penlou weet sterke tijden neer te zetten en rijdt zelfs voor de Mosler van Berry van Elk en de Ginetta Nissan LMP3 van Jean Pierre Lequeux op de eerste plaats in de GTB divisie. Om de tweede positie wordt geknokt door Mattheus en Herber en ook Tom Wrigley meldt zich in dit gevecht met zijn Porsche 991. 

Dennis de Borst weet een gaatje te slaan naar zijn achtervolgers, die allen druk met elkaar in gevecht zijn. Speelman ligt nog altijd op de tweede positie, voor Van den Berg, Clarke, Ringelberg, Van de Maat en Van der Munckhof. Ronald van Loon heeft een gaatje moeten laten naar zijn concurrenten. Het is druk in sommige bochten en we zien verschillende positiewisselingen. Door een klein foutje van Van den Berg konden de overige deelnemers allen aan hem voorbij gaan, maar hij weet wel de aansluiting te behouden. Foutjes kunnen dus niet gemaakt worden.

Een grote stofwolk zien we dan plots bovenop Eau Rouge en we zien dat de Porsche van Jos Jansen een paar pirouetjes maakt voordat hij licht in contact komt met de bandenstapels. Gelukkig komt hij met de schrik vrij en kan hij met een paar krasjes op de bumper wel zijn race vervolgen. Na twintig minuten gaat het pit window open voor de Sport divisies. Vlak voor de bus stop chicane haalt Clarke de Lotus van Speelman in voor de tweede positie, maar duikt ook gelijk de pitstraat in voor de reguliere pitstop. Ook Ringelberg duikt de pitstraat in net als een paar seconde later ook Van den Berg en Van Loon om het stuur over te geven aan hun tweede rijder.



In de GTB divisie is Herber zijn derde plek verloren aan Wrigley in de Porsche, daarvoor rijden nog steeds Penlou en Mattheus op de eerste twee posities. Nog voor de pitstraat open is voor de GT divisies, zien we Berry van Elk zijn Mosler de pitstraat insturen en stilzetten. Veel meer positiewisselingen zien we niet in de GT divisies voordat het pit window behalve dat Aart Bosman een plek weet te winnen op de Porsche van Olivier Montgermont.

Na de pitstops ligt de Febo Seat met nu Martin de Kleijn achter het stuur nog steeds aan de leiding. Daarachter is het Kevin Clarke, Eric van den Munckhof en Peter Scheurs welke het stuur heeft overgenomen van Marcel van de Maat. En in de Sport divisie zien we dat Chris Voet met de Peugeot RCZ de leiding heeft, voor Harold Wisselink die het stuur heeft overgenomen in de BMW130i en Niels Kool in de BMW135i. Strijdend om de belangrijke punten die aan het einde van de race te verdelen zijn. Dan zien we Robert van den Berg zijn BMW132i langs de baan parkeren met een lekke rechter achterband, zijn race komt vroegtijdig tot een einde. Clarke heeft zijn pitstop niet conform reglement uitgevoerd en  zal een drive through penalty moeten ondergaan wat betekent dat hij zijn tweede plek zal gaan verliezen.

Na de pitstops van de GT divisies, zien we in de SuperGT divisie dat Henry Zumbrink de leiding heeft overgenomen van Henk Thuis, welke nog wel tweede positie in handen heeft voor Kosta Kanaroglou en Marc Ueberecken. De stand in de GTB divisie is ook zo goed als ongewijzigd en rijdt Yann Penlou nog steeds aan de leiding, voor Ward Sluys die nu het stuur in handen heeft van de BMW M4 Silhouette. Marcel van Berlo ligt nu op de derde positie, voor Bob Herber en Joe Tuckey in de Porsche 991.

In de Supersport zien we ook positiewisselingen. Scheurs heeft inmiddels de leiding overgenomen van De Kleijn en ook Van den Munckhof en Luuk van Loon rijden snelle rondetijden en komen dichterbij aan de Seat. Er ontstaat een mooi gevecht waarbij Van den Munckhof niet veel later even kort moet afhaken maar Van Loon weet wel voorbij te gaan aan de Febo Seat. Daarachter vindt Jan van der Kooi aansluiting bij Van den Munckhof op de vierde positie. Van den Munckhof moet dan opnieuw gaan verdedigen en zijn BWM zo breed mogelijk te maken om de kleine snelle Lotus achter zich te houden. Na een gevecht weet Van der Kooi toch een gaatje te vinden en kan Van den Munckhof voorbij gaan en de vierde positie opeisen. 



Ondertussen rijdt de Ligier LMP3 met nu Nigel Melker achter het stuur strakke rondetijden en onbedreigd aan de leiding van het algemene startveld. Zumbrink, Thuis en Kanaroglou volgen op een ronde achterstand. In de GTB divisie is er een wisseling geweest om de derde positie. Herber had de bumper van Van Berlo gevonden en na korte strijd, moest Van Berlo Herber laten gaan. Herber rijdt dan opnieuw op de derde positie van het GTB veld, achter Penlou en Sluys.

In de Sport divisie zien we nog altijd een zeer leuke strijd om de eerste positie van Voet, Kool en Wisselink. Zij rijden al rondenlang samen over het circuit Spa Francorchamps en zullen de strijd voortzetten tot aan de finishvlag. De heren zullen elk foutje afstraffen en zijn er dus op gebrand om de concurrent in een foutje te dwingen. Om de vierde positie wordt gestreden door Van Oord en Wim Lemmens die het stuur had overgenomen van Kim Troeijen.

Waar de strijd in de Sport divisies duren tot de finishvlag, veranderd er niets meer in de hoogste divisies van het veld. Max Koebolt en Nigel Melker finishen met hun Ligier LMP3 als eerste overal met een zeer ruime voorsprong. Daarachter pakt Henk Thuis, die Henry Zumbrink toch nog heeft weten in te halen de eerste positie en de meeste punten in de SuperGT divisie. Als derde finishen Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull die goede zaken doen voor het kampioenschap.

In de GTB divisie is de winst voor Yann Penlou welke de race van begin tot aan het einde heeft gedomineerd. De Belgen Ward Sluys en Chris Mattheus finishen als tweede en Bob Herber mag op de laatste trede van het podium plaatsnemen. Marcel van Berlo eist de vierde positie op na een mooie race gereden te hebben. 



Van Loon heeft in de laatste ronden nog gekeken of Scheurs een gaatje liet, maar die had zijn stuur stevig in handen en de BMW volledig onder controle. Aan een touwtje gingen de drie strijders over de baan in de laatste ronde en het verschil tussen de nummer één en drie was op de streep maar anderhalve seconde. De winst gaat naar Marcel van de Maat en Peter Scheurs voor Ronald van Loon en Luuk van Loon op de tweede positie en Dennis de Borst en Martin de Kleijn op de derde positie. De top vijf wordt volgemaakt met Jan van der Kooi en Priscilla Speelman welke nog voor Eric van den Munckhof eindigden.

In de Sport divisie was het verschil ook zeer klein aan het einde van de race. Chris Voet en Bart van den Broeck pakten hier de overwinning, nadat Chris Voet het tweede deel van de race continue in zijn spiegels twee BMW’s zag rijden. Bart Drost en Niels Kool pakten uiteindelijk de tweede positie voor Harold Wisselink en Toon Rutgers. Op enige achterstand eindigde Kim Troeijen en Wim Lemmens op een mooie vierde positie en Stan van Oord pakt de punten van de vijfde positie.

Op zondagmiddag stonden alle wagens weer op de startgrid voor de tweede race van het weekend. Opnieuw is de eerste rij voor de Ligier LMP3 met Max Koebolt achter het stuur en daarnaast staat de Mosler met Kosta Kanaroglou. Henk Thuis en Henry Zumbrink staan op de tweede rij.  Daan Meijer start van pole in de BMW M4 Silhouette en heeft de Fransman Yann Penlou naast hem staan. De pole positie van de Supersport is voor Priscilla Speelman en Bart Drost mag als eerste starten in de Sport divisie. Wie finisht er als eerste na negentig minuten race.In de opwarmronde zien we een spin van Martin de Kleijn in de Febo Seat welke hiermee niet de beste start maakt. Hij komt zelfs de pitstraat binnen voor een korte check up en moet zijn race beginnen met een grote achterstand op de rest van het veld.



Als de lichten doven zien we dat Henry Zumbrink en Henk Thuis een goede start hebben en zij gaan beide voorbij aan de Mosler van Kosta Kanaroglou en sluiten aan achter Max Koebolt. Daarachter heeft Yann Penlou met de Porsche opnieuw een goede start en rijdt op de vierde plek algemeen, nog voor Jean Pierre Lequeux, Kanaroglou en Berry van Elk. Aart Bosman heeft ook een goede start gehad en rijdt op de tweede positie vlak voor Marcel van Berlo die gelijk stevig met elkaar in gevecht gaan. Daarachter zien we een groepje met Joe Tuckey, Daan Meijer, Thomas Winkler en Chris Mattheus.

In de Supersport divisie heeft Benjamin van den Berg een gaatje naar achtervolgers Kevin Clarke, Dennis Houweling, Peter Scheurs en Priscilla Speelman. Maar dat gaatje wordt snel dichtgereden en dan zien we een mooie kopgroep die gaan strijden om iedere centimeter asfalt. De start in de Sport divisie was een prooi voor Toon Rutgers, hij was het snelst weg en kon de leiding pakken voor Chris Voet, Stephan Polderman, Bart Drost en Wim Lemmens. Voet en Polderman vechten met elkaar in de eerste ronde waardoor Rutgers een klein gaatje kan slaan.
 
Achter de Ligier hebben Zumbrink en Thuis het aan de stok met elkaar en om de vierde positie strijden Lequeux en Kanaroglou nog steeds met elkaar. In de GTB divisie zien we ook mooie gevechten. Van Berlo weet uiteindelijk Bosman voorbij te steken en een aantal seconden daarachter zijn het nog steeds twee Porsches die in conclaaf zijn met de twee BMW M4 Silhouettes. Het verschil naar de twee voorliggers Van Berlo en Bosman wordt wel kleiner.

In de Supersport divisie vechten Van den Berg, Houweling en Clarke om de leiding in de race. Speelman en Scheurs proberen aan te haken bij dit strijdende drietal en dit lukt een enkele ronde later. Vooraan zien we dat Clarke de leiding kan overnemen van Van den Berg en Speelman weet een plek te winnen op Houweling. Speelman lijkt haar ritme en gevoel gevonden te hebben en dringt ook direct aan bij Van den Berg en ze heeft al snel een plek gevonden om ook aan de BMW voorbij te gaan. In de Sport divisie is de leiding nog altijd in handen van Toon Rutgers en hij heeft nog altijd een kleine voorsprong op Voet. Polderman in de Clio heeft de strijd om de tweede positie even op moeten geven en een gaatje moeten laten. Bart Drost is terug gevallen naar de zesde positie achter Wim Lemmens en Stan van Oord die met elkaar in gevecht zijn.



Vooraan in de SuperGT divisie is Thuis voorbij weten te gaan aan de Volvo van Zumbrink. Daarachter is het Berry van Elk die opgerukt is naar de vierde positie.  In de GTB divisie ligt nog steeds Penlou aan de leiding voor Van Berlo en Bosman.  Het ziet er naar uit dat de twee BMW M4 Silhouettes de strijd met de Porsches hebben gewonnen. Mattheus en Meijer gaan samen op jacht naar hun voorliggers Bosman en Van Berlo. Prachtige strijd in de Supersport met voorop Clarke met direct daarachter Scheurs, Speelman, Van den Berg, Van den Munckhof en Houweling. Iedereen aast op een gaatje zodat ze een plekje kunnen opschuiven. Vooraan in het veld zien we dat Berry van Elk voorbij gaat aan Zumbrink en hij neemt hiermee de tweede positie over achter Thuis. Dan zien we Zumbrink nog langzamer gaan rijden door een lekke band. Hij probeert zijn Volvo te sparen om alsnog zijn weg te kunnen vervolgen als hij de pitstraat kan bereiken voor een nieuwe band.

Penlou blijft zijn voorsprong vergroten op de op de tweede plaats liggende Mattheus die inmiddels Van Berlo voorbij is gegaan. Daarachter heeft Meijer, rijdend in de tweede BMW M4 Silhouette, enkele plekken verloren door een contact welke hij had met een achterligger en zal vanuit het achterveld weer naar voren moeten proberen te komen. Ondertussen heeft Henry Zumbrink de pitstraat bereikt, maar er blijkt teveel schade te zijn aan de Volvo om de race te kunnen vervolgen. Helaas blijft hij zonder punten deze race.  In de Sport divisie is het nog altijd Rutgers die voor Voet rijdt al is de voorsprong wat geslonken. Samen hebben zij wel het gaatje vergroot naar Polderman in de Clio en daarachter is het Lemmens die de aanval van Van Oord heeft weten af te slaan en welke zich stevig heeft genesteld op de vierde positie. 

Na de pitstops van de Sport divisies zien we dat Jan van der Kooi in de Lotus aan de leiding ligt van de Supersport divise, met direct daarachter Kevin Clarke. Zij hebben een kleine voorsprong op Van den Munckhof en Marcel van de Maat, welke het stuur overgenomen heeft van Scheurs. Op de vijfde positie ligt Robert van den Berg en Ted van Vliet rijdt op de zesde positie. In de Sport divisie is het nu Harold Wisselink die de eerste plek moet verdedigen tegenover Bart van den Broeck in de Peugeot RCZ. Polderman heeft de derde plek nog altijd in handen en rijdt voor Van Oord, Kool en Rob Nieman.



Ineens wordt het veld opgeschrikt door een klapper op het rechte stuk waar Van den Munckhof van de baan is geraakt en hard in contact is gekomen met de muur. De wedstrijdleiding besluit voor full course yellow situatie te gaan wat betekent dat we langzaam rijdende auto’s zien op het circuit van Spa Francorchamps. 

In de SuperGT zien we na 65 minuten racen een nieuwe leider. Oliver Campos Hull heeft het stokje overgenomen en rijdt voor Marc Ueberecken. Henk Thuis staat dan met zijn Pumaxs RT in de pitstraat met een technisch probleem en moet opgeven. In de GTB ligt nog steeds Yann Penlou aan de leiding, hij lijkt dit weekend onverslaanbaar. Marcel van Berlo ligt op een tweede positie maar hij moet zijn spiegels in de gaten gaan houden want Ward Sluys komt steeds dichterbij. Aart Bosman rijdt op de vierde positie voor Tom Wrighley die ook snelle tijden weet te noteren en de Porsche van Bosman in het vizier heeft.

Clarke en Van der Kooi vechten om de eerste positie in de Supersport divisie. De eerste achtervolger op dit tweetal is Robert van den Berg en daarachter is het Aart-Jan Ringelberg en Luuk van Loon welke vechten om positie. Van Loon weet uiteindelijk aan Ringelberg voorbij te gaan, maar de Seat rijder kan blijven kleven op de bumper van Van Loon.



Opnieuw wordt het veld opgeschrikt, nu staat Ted van Vliet met een zeer beschadigde auto langs de baan. Vijftien minuten voor het einde van de race, vindt hij zijn Waterloo doordat hij de controle verloor van de BMW. Een tweede full course yellow situatie is gegeven en opnieuw mogen de wagens maar met 80km per uur over het circuit. De laatste elf minuten van de race mogen de rijders gaan sprinten. Wie heeft zijn concentratie weten te behouden en weet de finishlijn te bereiken.

Vijf minuten voor het einde van de race komen de Moslers van Campos Hull en Van Elk met elkaar in aanraking. Van Elk lijkt ineens de snelheid te verliezen waardoor de Campos Hull die Van Elk op een ronde zou gaan zetten moet uitwijken maar dit lukt net niet op tijd waardoor hij achterop rijdt. Van Elk belandt in de grindbak, maar Campos Hull kan zijn weg wel vervolgen. Met schade aan zijn auto weet hij uiteindelijk nog wel de finish te bereiken en niet alleen de overwinning te pakken maar Kosta Kanaroglou en Oliver Campos Hull pakken hiermee ook het kampioenschap in de SuperGT divisie. Als tweede finishen Jean-Pierre Lequeux en Marc Ueberecken in de Ginetta Nissan en ondanks dat Berry van Elk in de grindbak eindigt, wordt hij wel als derde geklasseerd.

De overal overwinning gaat dan wel weer naar Nigel Melker en Max Koebolt met de Ligier LMP3. Zij hebben opnieuw geen problemen gekend in de race en winnen met een ruime voorsprong. In de GTB divisie is de volle winst voor Yann Penlou, opnieuw heeft hij de GTB divisie gedomineerd. Als tweede finishen Ward Sluys en Chris Mattheus welke met deze punten ook het kampioenschap binnen halen. Marcel van Berlo wordt als derde afgevlagd voor de Engelse Porsche rijders Tom Wrigley en Joe Tuckey.

In de Supersport gaat de overwinning uiteindelijk naar Robert en Benjamin van den Berg. Zij waren het laatste deel van de race nog het snelst en Van den Berg wist Van der Kooi en Clarke nog in te halen aan het einde. Jan van der Kooi en Priscilla Speelman pakte een zeer verdiende tweede plek en de derde plek was voor Kevin Clarke.



Geen positiewisselingen meer aan het einde in de Sport divisie. Deze divisie werd gewonnen door Harold Wisselink en Toon Rutgers, zij finishen als eerste voor Chris Voet en Bart van den Broeck en Stephan Polderman. Net naast het podium grepen Bart Drost en Niels Kool en ook Stan van Oord die op de vierde en vijfde plek eindigden.

Een race met een wisselende beelden, mooie gevechten in de GTB en Supersport divisie en drie ‘ongelukken’ waardoor de race onderbroken moest worden voor een full course yellow situatie. Een race waar men vast nog even over na gaat praten.

Volgende week zondag kan je de beelden terug zien van de race tijdens onze reguliere uitzending in het Autosportprogramma op RTL7 omstreeks 14.00 uur. Wil je de bolides zelf live nog een keer in actie zien dit seizoen, kom dan naar de Formido Finaleraces op TT Circuit assen op 23 oktober. Meer informatie over dit evenement kun je vinden op www.finaleraces.nl, waar je ook je tickets kunt kopen.

PR










9516645
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9182
9802
18984
9425629
240346
158014
9516645

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven