Was het in de ochtend en begin van de middag op zaterdag nog lekker weert op het Engelse Brands Hatch circuit…. wanneer de eerste race van het weekend einde van de dag gepland staat voor de Supercar Challenge is het grijs, bewolkt en nat.



Op de eerste startrij zien we de Porsche 991 van de broers Daniel en Euan McKay op de pole position staan met Daniel McKay achter het stuur en naast hem staat de BMW M4 Silhouette van Ward Sluys en Bas Schouten en hier neemt Bas Schouten de start op zich. Op de tweede rij zien we de Porsche 991 van Roger Grouwels en op de vierde posite start Pieter van Soelen. Op de derde startrij zien we de polesitter van de Supersport 1 divisie Dennis de Borst in de Febo Seat met naast hem de Porsche van Jos Janssen. De tweede bolide uit de Supersport 1 divisie die van Ruud Olij heeft ook een Porsche naast zich staan, namelijk die van Edward Grouwels. Henry Zumbrink en Ronald van Loon staan daarachter op rij vijf. Ollie Taylor start in de Supersport 2 van de eerste positie en in de Sport divisie start Chris Voet in de nummer 402 Peugeot voor Bart van den Broeck welke de start doet in de 490 Peugeot.

De zon breekt door in de opwarmronde en wanneer de rode lichten uitgaan, zien we dat Bas Schouten de beste start heeft en direct de leiding pakt. Daarachter vechten de Porsches van Roger Grouwels en Daniel McKay. De strijd wordt na een volledige eerste ronde ‘gewonnen’ door McKay. Jos Jansen heeft daarachter de vierde positie veroverd.

Ollie Taylor had een zeer goede start en ligt na de eerste ronde op de vijfde positie algemeen, vlak voor Dennis de Borst die ook een goede start heeft meegemaakt en zelfs voor Pieter van Soelen is gekomen op de baan. Ruud Olij is teruggevallen van de tweede positie in de klasse naar een vierde positie, hij heeft Henry Zumbrink en Ronald van Loon voorbij moeten laten gaan. Achteraan in het veld heeft Bart van den Broeck de eerste slag gewonnen van Chris Voet, welke tegen elkaar strijden in de Peugeot RCZ wagens.



Door de moeilijke omstandigheden op de baan komt Fiona James stil te staan in de grindbak, wat een safety car oplevert en het veld weer bij elkaar brengt. Na drie ronden verlaat de safety car weer de baan en is de herstart waar Bas Schouten opnieuw goed weg is en zijn eerste plaats mag gaan verdedigen tegen de twee Porsches die achter hem rijden. Daniel McKay maakt een fout en raakt even langs de baan, komt in aanraking met de vangrail maar kan zijn weg vervolgen. Roger Grouwels profiteert hiervan.

Daarachter heeft Kevin Clarke een positie gewonnen op Henry Zumbrink, welke nog wel op de tweede positie ligt achter Dennis de Borst in de Supersport 1 divisie. Kevin Clarke ziet zijn directe concurrent Ollie Taylor bijna net zo snel rijden als de Porsches. Ronald van Loon is na de herstart een plek kwijt geraakt aan Ruud Olij.

Daniel McKay herpakt zich goed en weet Roger Grouwels weer voorbij te gaan, maar dat laat Roger Grouwels niet zomaar toe en weet aan te haken en de heren wisselen verschillende keren van positie in de ronde die volgen. Maar dan verliest Daniel McKay opnieuw de controle in de Redline Porsche en raakt opnieuw van de baan. Opnieuw kan hij wel zijn weg vervolgen maar moet zijn auto daarna parkeren in de pitstraat en is hun race vroegtijdig voorbij.



Daarachter heeft Dennis de Borst een minder goede ronde meegemaakt en heeft hij de BMW van Koen Bogaerts voorbij moeten laten gaan en ook Kevin Clarke heeft hiervan geprofiteerd. Henry Zumbrink sluit dan ook direct aan op de Seat bumper en een ronde later neemt Zumbrink de leiding over in de Supersport 1 divisie. Ruud Olij is ook snel dichterbij gekomen en een paar ronden later verwijst hij De Borst nog een plek terug naar de derde positie.

Op de vierde en vijfde positie algemeen, liggen de twee Engelse Supersport 2 BMW’s. Ollie Taylor lag lang aan de leiding in de derde divisie, maar Kevin Clarke is snel en weet Taylor in te halen. Beide coureurs weten op eigen bodem het hele Sport veld te domineren. Een mooie strijd volgt tussen deze twee bolides tot het pit window open gaat.

Na de pitstops zien we de BMW M4 Silhouette met nu Ward Sluys achter het stuur die nog altijd ruim aan de leiding ligt, voor nu Koen Bogaerts en Roger Grouwels die wat langer in de pitstraat heeft moeten staan en daarom de tweede positie heeft moeten afgeven. Daarachter heeft Bob Herber, welke helemaal achteraan gestart is, de vierde positie in handen voor Jos Jansen.

Dan gaat het helemaal mis met Henry Zumbrink en Dan Stringfellow die met elkaar in aanraking komen en stil komen te staan in de grindbak in bocht twee. Zij moeten uit het grind geholpen worden en verliezen hiermee beide de eerste positie in hun klasse. Ruud Olij heeft nu de leiding in handen in de Supersport 1 divisie, voor Martin de Kleijn, Luuk van Loon en Robert van den Berg. Ollie Taylor heeft de leiding stevig in handen van de Supersport 2 divisie.

Dan komt er een call binnen dat er een deur midden op de baan terecht is gekomen. Koen Bogaerts heeft zijn deur verloren in zijn opmars naar voren. Deze deur moet weg gehaald worden en dat betekent dat er een full course yellow gegeven wordt om de marshalls een kans te geven dit veilig te doen.



Luuk van Loon voelt zich goed op het half natte circuit van Brands Hatch en komt iedere ronde dichterbij aan de Seat van Martin de Kleijn. Na een paar ronde haakt hij aan en weet hij vrij gemakkelijk de Seat te passeren en de tweede positie op te eisen. Ook vooraan in het veld geeft Koen Bogaerts de BMW flink de sporen en weet Ward Sluys zelfs in te halen, net voordat de safety car de baan opgestuurd wordt omdat Bob Herber langs de baan staat in het grind staat.

De safety car blijft op de baan in de laatste minuten van de race en wordt uiteindelijk binnen gehaald om de race te laten finishen. Koen Bogaerts en Pieter van Soelen pakken in Engeland de overwinning, voor teamgenoten Bas Schouten en Ward Sluys. Roger Grouwels wordt derde na een race zonder fouten en Jos Jansen finisht op de vierde positie.

Ruud Olij viert de overwinning in de Supersport 1 divisie. Hij wint voor Ronald en Luuk van Loon en Dennis de Borst en Martin de Kleijn. Ollie Taylor wint de Supersport 2 divisie voor Michael Smith en Chris Voet en Bart van den Broeck maken het derde podium vol.

Op het mooie Engelse circuit van Brands Hatch staan de heren en dame coureurs op zondag om 14.15 uur weer op de startgrid voor de tweede race van het weekend. De baan is droog maar de weersomstandigheden zijn echt Engels, zeer wisselend dus en of we het droog houden is nog maar de vraag.

Vanaf pole position start vandaag Bas Schouten in de BMW M4 Silhouette van het JR Motorsport team welke hij deelt met Ward Sluys. De Redline Racing Porsche van de broers McKay die pole position getraind hadden, moeten helaas verstek laten gaan door de schade van de eerste race. De eerste rij wordt vol gemaakt met de tweede BMW M4 Silhouette van Koen Bogaerts en Pieter van Soelen en hier neemt Koen Bogaerts de start. Op de tweede startrij zien we Roger Grouwels in de Porsche 991 Cup bolide en naast hem staat de pole sitter van de Supersport 1 divisie Dennis de Borst met de Febo Seat. Jos Jansen staat op de vijfde positie en Ruud Olij zien we op de zesde positie algemeen terug. Ook de vierde rij is bezet door Supersport 1 rijders Henry Zumbrink en Ronald van Loon. Bob Herber moet opnieuw achteraan het veld starten omdat hij problemen kende in de kwalificatie met zijn eigen bolide. Hij start opnieuw in de derde BMW M4 Silhouette wagen en zal zich een weg naar voren moeten zien te vinden.



Als de start wordt gegeven is het nog altijd droog en is Koen Bogaerts het snelst weg en duikt als leider de eerste bocht in. Daarachter sluit Bas Schouten aan, gevolgd door Roger Grouwels en Jos Jansen. In de Supersport heeft Henry Zumbrink een zeer goede start gehad en weet na de eerste ronde als leider van de Supersport 1 divisie door te komen, op zijn bumper zitten Dennis de Borst en Ruud Olij. Bob Herber heeft is in de eerste ronde al een half veld voorbij gestoken en ligt bij de eerste doorkomst al op de tiende positie.

Vooraan in het veld zijn de twee BMW M4 Silhouettes van Bogaerts en Schouten snel, te snel voor de concurrentie en samen vol in gevecht om de leiding. Schouten zoekt en kijkt maar vindt geen mogelijkheid om snel voorbij te gaan aan Bogaerts die zich goed voelt op dit circuit. Hun voorsprong op de rest van het veld wordt teniet gedaan doordat de safety car de baan op wordt gestuurd doordat Fiona James haar Praga R1 stil moet zetten langs de baan.

Daarachter waren Henry Zumbrink en later ook Dennis de Borst voorbij gegaan aan de Porsche van Jos Jansen en Bob Herber zit daar ook al direct bij en zal wanneer de groene vlag weer gezwaaid wordt de vierde positie algemeen snel overnemen.

Een gevecht om de vierde positie in de Supersport 1 divisie gaat tussen Ronald van Loon en Kosta Kanaroglou en daarachter zitten Benjamin van den Berg en Marcel van de Maat elkaar in de haren als het vooraan in het veld de leider wisselt. Bas Schouten heeft Koen Bogaerts in de eerste bochtencombinatie na start/finish weten in te halen en zal nu proberen een gaatje te slaan, zij moeten namelijk tien seconden langer stil staan tijdens de verplichte pitstop. Maar Bogaerts laat het er niet bij zitten en hij doet hetzelfde truckje de volgende ronde bij Schouten en neemt de leiding weer over. Bob Herber nadert daarachter Roger Grouwels en Jos Jansen heeft ook weer de vijfde positie weten in te nemen.



Ruud Olij is voorbij gegaan aan de Seat van Dennis de Borst en heeft zicht op de BMW van Henry Zumbrink. Met zijn drieën rijden zij nog altijd zeer dicht bij elkaar. Ronald van Loon heeft zijn vierde positie in de divisie over moeten dragen aan Kosta Kanarolgou en ook Dan Stringfellow is voorbij gegaan, welke op jacht is naar zijn directe concurrent Ollie Taylor die op de eerste positie rijdt van de Supersport 2 divisie. Van Loon kan ook nog niet achterover gaan zitten, maar moet zijn vijfde positie flink verdedigen tegenover Matt Seldon.

Dan verslikt Jos Jansen zich in de eerste bocht en komt vast te staan in de grindbak wat zorgt voor een tweede safety car situatie en kan iedereen dus weer aansluiten. Vlak voordat het pit window open gaat wordt de baan weer vrijgegeven en kan de race weer verder gaan. Wie duikt er direct naar binnen en wie gaat nog even door?

De strijd aan de kop van het veld blijft doorgaan tot aan de pitstops en beide equipes doen deze pas heel laat. Samen rijden ze de pitstraat in Bas Schouten voorop, maar Pieter van Soelen die het stuur heeft overgenomen van Bogaerts, kan eerder weer wegrijden omdat zij 10 seconden minder lang hoefden stil te staan. Na de pitstops is het Bob Herber die de leiding in handen heeft, maar hij kan niet uitlopen omdat er opnieuw een safety car de baan wordt opgestuurd. Kosta Kanaroglou heeft zijn Ginetta in het grind geparkeerd en moet eruit geholpen worden.

In de Supersport 1 divisie is het Henry Zumbrink die aan de leiding ligt, voor Martin de Kleijn die nu in de Febo Seat achter het stuur zit en Ruud Olij en Peter Schreurs volgen op plek drie en vier. Wanneer de wagens achter de safety car rijden gaat het regenen, hard regenen en de volgende ronde zien we dan ook vele wagens binnen komen om banden te wisselen.



Wanneer de meeste wagens gewisseld zijn naar regenbanden, gaat de safety car ook weer naar binnen. Dick van Elk in de Praga R1 heeft net gewisseld naar regenbanden maar verslikt zich alsnog in de eerste bocht en komt vast te staan in het grind op een plek welke hij goed kent. Full course yellow wordt gegeven om de race opnieuw te neutraliseren.

Peter Seldon rijdt nu dan op de eerste positie, nog altijd op slicks en daarachter is het Luuk van Loon die als eerste heeft kunnen wisselen naar regenbanden omdat hij naar binnen moest om een schade te repareren aan zijn auto. Hij stond in de pitstraat toen het ging regenen en daardoor kon hij direct regenbanden op de BMW zetten wat hem een groot voordeel heeft gegeven. Edward Grouwels leidt de GT divisie, voor Pieter van Soelen en Roger Grouwels. Het hele veld is door dit alles flink door elkaar gehusseld.

Met nog acht minuten op de klok is het Luuk van Loon die op de eerste positie algemeen ligt. Hij heeft Peter Seldon in weten te halen die niet had kunnen wisselen omdat zij geen regenbanden hadden. Daarachter is het Pieter van Soelen die een ronde later de tweede positie overneemt en Roger Grouwels die beide maar iets sneller zijn dan de Ooperon BMW aan de leiding, dus het wordt spannend aan het einde van de race.

Peter Seldon heft het zwaar op zijn slicks, de baan is echt te nat om snelle tijden te rijden en hij verliest zijn tweede positie in de Supersport divisie aan Martin de Kleijn die nu op de vierde positie algemeen rijdt, achter Roger Grouwels in de Porsche. Ollie Taylor leidt in de Supersport 2 divisie voor zijn directe concurrenten Kevin Clarke en Michael Smith die een grote achterstand hebben op hem.



Roger Grouwels heeft Pieter van Soelen ingehaald en heeft de leiding overgenomen in de GT divisie, maar Luuk van Loon houdt nog altijd stand vooraan al wordt het gaatje kleiner. Wanneer de laatste ronde ingaat is het dan ook Roger Grouwels die de leiding in handen heeft, maar hij heeft Pieter van Soelen nog altijd op zijn bumper hangen. Luuk van Loon heeft het helaas niet vol kunnen houden om als leider algemeen afgevlagd te worden.

Wanneer de finishvlag valt is het Roger Grouwels die als eerste over de lijn komt en deze hectische race op zijn naam schrijft. Daarachter finishen Pieter van Soelen en Koen Bogaerts als tweede in de GT divisie en wordt het podium volgemaakt met Edward Grouwels, die Ward Sluys weet voor te blijven.

Luuk van Loon wordt als derde algemeen afgevlagd en samen met vader Ronald van Loon pakt hij de overwinning in de Supersport 1 divisie. Dennis de Borst en Martin de Kleijn pakken de tweede plek en wisten ook als vierde algemeen te finishen wat deze prestatie een extra mooi randje geeft. Henry Zumbrink pakt de derde plek en zal hier zeker ook blij mee zijn na het tegenvallende resultaat in de race van zaterdag.

Ollie Taylor wint opnieuw de Supersport 2 divisie. Kevin Clarke en Dan Stringfellow worden tweede en Michael Smith mag opnieuw naar het podium, nu als derde. Chris Voet en Bart van den Broeck finishen met beide Peugeots de tweede race en scoren de laatste benodigde punten om het kampioenschap in de Sport divisie binnen te halen. Tijdens de laatste twee evenementen van het seizoen zullen zij zich nog richten op het overal kampioenschap en natuurlijk willen ze als nieuwe kampioenen ook die races nog wel op hun naam schrijven.

PR

 

9070467
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5070
6230
17125
9013205
145349
211729
9070467

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven