Marcos-coureur Cor Euser heeft vandaag op de Duitse Nürburgring zijn visitekaartje afgegeven. De uit Herpen afkomstige coureur wist de race van de GT- en Supersport I-divisie op zijn naam te schrijven, vlak voor Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan. Derde werd het Engelse duo Riley/ Flux, die hiermee wel de eerste officiële race van de Mosler Challenge op hun naam schreven. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar ‘Mister Intrax’ Henk Thuis, voor het duo Siebrand Dijkstra/André de Vries en Richard van den Berg.
 
De spanning was hoog voorafgaand aan de races vandaag op de Nürburgring. In de ochtend hing er evenals een dag ervoor een zeer dichte mist en de organisatie twijfelde om elf uur s’ochtends of het evenement op het circuit wel doorgang kon vinden. Uiteindelijk werd besloten om het programma in te korten, Waardoor de races van de Dutch Supercar Challenge in plaats van zestig maar veertig minuten duurden.

Bij de start van de race was het Harry Mecke die met zijn Mosler MT900 GT3 het snelste reageerde op het groene licht. Bij het aankomen op de eerste bocht lag hij eerste, maar Mecke verremde zich en viel een aantal plaatsen terug. Wie hier van profiteerden waren de van pole gestarte Duncan Huisman met zijn Porsche 997 GT3 en Cor Euser met zijn fraaie Marcos Mantis. Ook Nicky Pastorelli, dit weekend ondanks eerdere berichten toch aanwezig, had een goede start en nestelde zich op een derde plek.
 
Nicky Pastorelli had de smaak goed te pakken. Hij wist in een van de eerste ronden Cor Euser te verschalken en een aantal ronden later moest ook Duncan Huisman zijn meerdere erkennen in Pastorelli. Achter Pastorelli wist ook Cor Euser Patrick Huisman te verschalken. De als vierde gestarte Arjan van der Zwaan moest aan het begin van de race een aantal plekken laten lopen maar wist daarna het tempo goed te vinden, waardoor ook hij aan kon sluiten bij Euser en Huisman. Pastorelli is ondertussen al een aantal seconden weggelopen bij zijn achtervolgers.
 
Ook voor René Snel begon de race goed. De uit Abbekerk afkomstige coureur startte de race als veertiende maar wist al snel op de rukken naar een zesde plaats. Snel had voorafgaand aan de race echter technische problemen gehad met een motor die te warm werd, en ook in de race bleven deze technische problemen hem niet bespaard waardoor hij later in de pitstraat op moest geven.
 
Tijdens de pitstops liet Euser zien dat met tactiek ook veel te winnen valt. Samen met Pastorelli kwam hij de pitstraat binnen, op dat moment ongeveer vijf seconden achter Pastorelli liggend. Het team van Euser stond echter verder in de pitstraat en wist hiervan gebruik te maken door voor Van Buuren, die het stuur had overgenomen van Pastorelli, weg te rijden bij het team. Achter Euser en Van Buuren lag op dat moment Ardi van der Hoek, die het stuur had overgenomen van Arjan van der Zwaan.
 
Van der Hoek wist snelle rondetijden te noteren en het duurde dan ook niet lang voordat hij de op een tweede plaats liggende Van Buuren wist in te halen. Van der Hoek was ook sneller dan Euser op dat moment, en hij wist het gat tot een minimum te verkleinen.
 
Tot aan het einde van de race drong Van der Hoek aan bij Euser, maar Euser wist onder de zonnige omstandigheden zijn hoofd koel te houden waardoor hij de winst in de GT-divisie voor zich opeiste. “Cor Euser heeft zeer slim gereden Eigenlijk hebben we nooit een echte kans gehad om hier de overwinning te pakken”, aldus Brinkmann Motorsport teambaas Olly Brinkmann na afloop.
 
In de Supersport I-divisie was het lang Duncan Huisman die heer en meester was. De voor het team van Lammertink uitkomende coureur was in het begin van de race zelfs in een felle strijd verwikkeld met deelnemers uit de GT-divisie. Later in de race moest hij hierin zijn meerdere erkennen, en lukte het de concurrenten om na de pitstops, wanneer Edo de Vries het stuur heeft overgenomen van Huisman, de Racing4Panda Porsche in te halen.
 
In het begin van de race lukte het André de Vries om zijn tweede plek in de Supersport I-divisie te behouden. Achter de Vries was het het Engelse duo Donovan/Dudfield die de derde plek voor zich opeisten. Het lukte de Engelsen om de naaste achtervolgers, zijnde Erol Ertan en Richard van den Berg, op een aantal seconden achterstand te rijden. René Wijnen lukte het om een aantal ronden later ook de aansluiting te vinden met Ertan en Van den Berg. Later in de race werden echter alle drie de Méganes van US Carworld Racing uit de race gehaald omdat de bolides teveel geluid produceerden.
 
Na de pitstops was het het Engelse duo Donovan/Dudfield gelukt om de koppositie van Siebrand Dijkstra, die het stuur had overgenomen van André de Vries, over te nemen. Oorzaak hiervan was dat de gordel van Dijkstra niet goed vast ging bij de pitstop waardoor de auto twaalf seconden te lang stilstond. Achter Dijkstra was het Richard van den Berg die in een felle strijd verwikkeld was met Nol Köhler en Henk Thuis. Het lukte zowel Köhler als Thuis om Van den Berg te verschalken. Op dat moment was de stand Donovan/Dudfield eerste, Dijkstra tweede en Köhler derde. Voor de koplopers zijn de druiven echter zuur als blijkt dat ze een drive-through krijgen voor het te kort stilstaan in de pitstraat. Ook Köhler kreeg een drive-through omdat hij te snel gereden had in de pitstraat, waardoor hij een aantal plaatsen terugviel.
 
Om de koppositie was er in de laatste ronden nog een felle strijd tussen Siebrand Dijkstra en Henk Thuis. Uiteindelijk moest Dijkstra in de allerlaatste ronde zijn meerdere erkennen aan Thuis waardoor Thuis de overwinning wist te pakken in de Supersport I-divisie. Een knap resultaat, want Thuis was als 26e overall gestart. Richard van den Berg completeerde het podium met een derde plaats.

Tekst: PR

9948581
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2563
5275
16000
9912942
103980
147943
9948581

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven