In het kader van de Wijzonol Trophy toog een deel van  de coureurs van de Dutch Supercar Challenge zaterdag 6 september naar het dit jaar 60 jaar geworden Circuit Park Zandvoort voor de eerste DSC race van dit weekend. Op het Zandvoortse duinencircuit zijn de coureurs uit de GT klasse dit weekend niet van de partij vanwege het beperkte aantal geluidsdagen dat het circuit tot haar beschikking heeft. Deze dagen zal het publiek zich tevreden moeten stellen met de snelle machines uit de Sport en Supersportklasses.

Na een aantal buitenlandse avonturen op de Duitse Hockenheimring, het Belgische Spa-Francorchamps en het voormalige Oost-Duitse Oschersleben is Zandvoort een aangename afwisseling op relatief korte afstand van de thuisbasis van zowel de rijders als de teams. Alle teams zijn dan ook weer enthousiast aanwezig voor een nieuwe ronde met nieuwe kansen op roem. Ondanks het enthousiasme en de gedegen voorbereiding van het team verliep de “thuisrace” van JR Motorsport coureur Pieter van Soelen vandaag niet geheel zoals van te voren bedacht. Vanmorgen wist hij nog met een scherpe tijd de poleposition te bemachtigen door in de laatste seconden van de sessie nipt sneller het circuit te ronden dan de fonkelrode Saker van Bob Herber. Herber had op zijn beurt enkele minuten voordien de tijd van Pieter scherper gesteld en zo de voorlopige pole in handen genomen. Ondanks de goede vooruitzichten voor de Saker wist de BMW 1-serie hem in een rechtstreeks kwalificatie duel te verslaan, waardoor Van Soelen en Herber samen op de eerste startrij stonden voor de eerste race. “Ja, het was echt een supertijd die ik vanmorgen zette, het team vertelde me dat Herber de pits inging en dat ik een rondje door moest om de pole terug te pakken en dat lukte met een hele snelle tijd. De baan was echt snel en het liep perfect vanmorgen”, aldus een enthousiaste Van Soelen.

Vanaf de startlijn kwam Van Soelen tijdens de rollende start prima weg en wist direct een gat van bijna drie seconden te slaan naar zijn achtervolgers. Na één rondje was het de Aston Martin van Norbart/Herder die de tweede positie achter Van Soelen bezette, maar niet echt in het spoor kon blijven van de leidende BMW. Pieter wist er in de openingsfase tijden uit te persen die steevast een tiende van een seconde sneller waren dan die van de concurrentie. Een rap oplopende marge ten opzichte van de achtervolgers was dan ook zijn deel en leek hem een uitstekende kans te verschaffen op wederom een podium en weer een stap dichter bij het ultieme doel van iedere sportman, dé overwinning van het jaar: het kampioenschap.

Tot aan de verplichte pitstop liep de race prima voor de Rockanjenaar. Binnen de Dutch Supercar Challenge gelederen is de beloning voor snelle rondetijden echter een extra lange (verplichte) pitstop, waardoor de BMW op de baan terug kwam op de vijfde positie. Zijn voorliggers hadden op dat moment eveneens hun verplichte stop ingelost, waardoor Van Soelen slechts kon hopen dat hij hen op de baan kon verslaan door maximaal gebruik te maken van de snelheid van zijn auto en zijn ervaring. De vijfde positie bood hem nog uitzicht op een podiumplaats, al zou het meer drie kwart minuut achterstand een moeilijke opgave worden om in tijd van 25 minuten het hele gat te dichten en zijn voorliggers voorbij te steken. Dergelijke acties zijn van Soelen echter niet vreemd, immers op Oschersleben wist hij ook in de laatste meters alle achterstand weg te werken en zeer nipt de overwinning op te eisen.

De safetycar situatie waarvoor het veld zich geplaatst zag leek Van Soelen nog enigszins te helpen, al scheidden diverse achterblijvers de twee van elkaar. Normaliter wordt er vaak door de safetycar bemanning aanwijzing gegeven aan de achterblijvers om hen te passeren, zodat de leidende bolides achter elkaar aan kunnen sluiten en de strijd weer open voortgezet kan worden. Vandaag werden de achterblijvers echter niet voorbij de safetycar gebonjourd, waardoor Van Soelen geen kans meer had om zijn positie te verbeteren. Zijn positie werd echter definitief teniet gedaan door de 10 seconden straf die hem ten deel viel vanwege inhalen gedurende een gele vlag situatie. Uiteindelijk kwam hij als vierde naast Tas over de streep, maar moet genoegen nemen met een vijfde plek in de klassering. De zwarte JR Motorsport BMW met equipe Van den Bos/Van de Zweerde aan boort wist vandaag niet verder te komen dan tot de elfde tijd, ondanks de vierde startplek die ze vanmorgen veroverden.

Na de eerste race verklaarde de sympathieke inwoner van Rockanje: “Ondanks dat we erg veel tijd in de pits moesten staan en zo veel tijd verloren was het een mooie race, de baan was super, de auto geweldig en het team weer helemaal top! De straf die ik heb gehad hebben we aangevochten. Mijn voorganger sloot niet aan en volgens het reglement mag ik ‘m dan inhalen. Dus of ik nou vijfde ben, of morgen toch twee puntjes meer krijg vanwege een vierde plaats, dat wachten we nog even af. Ik heb in ieder geval een punt voor de snelste ronde te pakken en ga morgen gewoon weer voor het podium. Het kampioenschap is in zicht en daar gaan we voor!” 

Vandaag werd de tweede race in de Dutch Supercar Challenge op een bijzonder natte duinenbaan in Zandvoort verreden. Bij de rijders boezemt een nat circuit van Zandvoort doorgaans respect in, in een nat circuit schuilt de altijd op de loer liggende fout die fataal kan zijn. Menig coureur heeft vandaag kennis gemaakt met de grillen van regen god Pluvius en weet inmiddels hoe moeilijk de omstandigheden aan de Nederlandse kust kunnen zijn. Ook de snelle kampioenschapleider in de Supersport klasse, Pieter van Soelen, heeft vandaag de ervaring opgedaan van de listigheid van Zandvoort in de regen. Met zijn snelle BMW 1-serie startte hij vanaf de vijfde positie. Hij kwam als vierde onder de vlag door, maar kreeg  gisteren een tijdstraf van 10 seconden toebedeeld.

In de openingsfase van de fraaie race wist Van Soelen supersnelle tijden te klokken en zich in de eerste ronde al naar de tweede positie op te werken. In de tweede ronde pakte de Rockanjenaar subiet de leiding en wist deze voor het grootste deel van de race stevig in handen te houden. Na afloop zou Pieter verklaren: “De eerste drie kwartier van de race gingen echt super, ik heb de snelste ronde gezet en niemand kon me bijhouden. De baan was werkelijk spekglad, daar heb je geen voorstelling van! Ondanks dat kon ik toch die Supercopa’s inhalen en direct flink weglopen. Totdat…”

Volslagen onbedreigd raasde Van Soelen over de kronkelende asfaltstrook, glibberend en in een volle drift door de Audi S, boenderend door de Tarzan en gecontroleerd glijdend in de Gerlachbocht. Vechtend met de gladde baan en zoekend naar grip jakkerde hij rond, op weg naar eerherstel na de race van gisteren. De altijd snelle Aston Martins konden vandaag geen enkele weerstand bieden aan de dikke wit blauwe BMW 1-serie van JR Motorsport. Ook de beide SEAT Supercopa equipes en de van meet af aan terrein verliezende Saker van Bob Herber, die gisteren de race nog wist te winnen, hadden geen enkel verweer tegen zulke snelle rondetijden in de stromende regen. Met een 2:06.516 die hij in de vierde ronde zette, dicteerde Van Soelen zoals gebruikelijk de snelheid. Een gemiddelde van 122,555 km/u prijkt fier bovenaan de tabellen en is in ieder geval goed voor één kampioenschapspunt. Tot aan de pitstops leek er, behalve donkere wolkenvelden, geen vuiltje aan de lucht. Een voorsprong van 15,2 seconden op de nummer twee zou afdoende moeten zijn om aan de kop van het veld te blijven en weer een zege aan de erelijst toe te voegen.

In de veertiende ronde was het voor Pieter tijd om naar binnen te komen voor de verplichte stop. Een pitstop die korter zou moeten duren dan de stop die hij gisteren moest maken en dus een goed uitgangspunt om aan de leiding te blijven. Na de pitstop die door het team weer snaarstrak en probleemloos werd uitgevoerd sloot de BMW aan op de vierde positie. Enkele mannen voor hem hadden hun stop nog tegoed, waardoor de vierde plaats een vertekend beeld was. Na alle stops, en een fraaie inhaalactie in de Tarzanbocht op de Supercopa van equipe Monster, landde Van Soelen zijn bolide weer aan de kop van het veld. P1 is dé plaats waar hij thuishoort en dé plek waarvoor hij zijn weekenden opoffert. Zoals het de kampioenschapsleider en titelpretendent betaamd gaat hij voor niets minder dan goud.

Na de stop wees niets erop dat de leider aan snelheid had ingeboet, volgas legde hij ronde na ronde de ongeveer 4,3 km lange baan af. Tot aan ronde 18… Vanuit leidende positie gleed Van Soelen weg in de laatste bocht voor het rechte stuk en kon de bolide niet meer in bedwang houden. Van Soelen na afloop: “In Bosuit begon de auto weg te breken en kon ik ‘m niet meer opvangen, de ronden ervoor lukte dat steeds wel. Nu was ik ‘m gewoon simpelweg kwijt en gleed ik kansloos het grind in.” Met een rondetijd van ruim 5:20 minuten door zijn spin verloor de Rockanjenaar enorm veel tijd en posities, maar kon wel weer op weg door de hulp van een Nissan 4x4 van het circuit. Terugkomend op de baan bleek Pieter de 21e plaats te bezetten, kansloos met nog slechts een minuut of tien voordat het zwart/wit geblokt gezwaaid zou worden.

Meer dan een positieverbetering tot aan de 15e plaats zat er niet meer in voor de JR Motorsport coureur. De andere JR equipe, Van de Bos & Van de Zweerde, maakte een aanzienlijk succesvollere dag mee. De derde plaats viel hen ten deel door een strakke race te rijden en de auto in het juiste spoor te houden. Teleurgesteld over de mislukte stap in het kampioenschap vertelde Van Soelen: “Tja, wat zullen we zeggen. Gemengde gevoelens beschrijft het ’t beste. Een mooie race tot aan die spin, dat was gewoon super jammer want ik ging echt geweldig. Maar voor de snelste ronde heb ik in ieder geval nog een puntje. Voor de strijd in het kampioenschap maak ik ‘t op deze manier wel weer erg spannend, al was het onbedoeld…”

Tekst: PR

9477138
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
10431
9672
51509
9360657
200839
158014
9477138

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven