De eerste race van de Dutch Supercar Challenge op het evenement Francorchampagne, dat dit weekend verreden wordt op het Belgische Spa Francorchamps, kende een verrassende winnaar. In de kwalificatie en in het begin van de race waren namelijk de Moslers heer en meester, maar na de pitstops en een safetycar-situatie was het toch Grimm die als eerste over de finishlijn kwam. Tweede werd Berry van Elk, die met zijn Mosler MT900 voor het eerst dit seizoen op het podium eindigde. Derde werd Martin Short die, doordat Robert de Graaff en Philippe Ribbens na een aanrijding met René Snel uitvielen, hiermee goede zaken deed voor het kampioenschap. In de Supersport I-divisie was het uiteindelijk Nol Köhler die de overwinning pakte, nadat Henk Thuis na de race een tijdstraf kreeg voor het inhalen onder geel. Thuis werd wel tweede, voor het duo René Wijnen en Pieter Dubois.

Bij de start van de race kon Martin Short zijn pole position goed verzilveren. Hij reageerde goed op de groene lichten en dook als eerste la Source in. Achter Short had ook Nicky Pastorelli een goede start. Hij verschalkte al bij la Source Kevin Riley. Voor Cor Euser en equipe DeGraaff/Ribbens verliep de start niet zo goed. Euser ging wijd bij la Source en verloor hierdoor een paar kostbare plekken, en ook equipe DeGraaff/Ribbens moest in de eerste ronde een paar plekken prijsgeven. Euser herstelde zich echter goed, en kwam na de eerste ronde alweer als derde door.
 
Het zat Robert de Graaff en Philippe Ribbens vandaag niet mee. Nadat ze in de eerste twee ronden al een paar plekken waren kwijtgeraakt, werden ze in de derde ronde van de baan getikt. Boosdoener was René Snel, die zich verremde bij de busstop, op het gras kwam en rechtdoor schoot. Op dat moment stuurde de Viper net in, waardoor de Porsche van Snel vol in de voorkant van de Viper klapte. Het was voor beide bolides einde race, en het kostte Robert de Graaff en Philippe Ribbens waardevolle punten voor de strijd om het kampioenschap.
 
Martin Short reed eerste ronden van de race alsof het de kwalificatie was. Zijn rondetijden verschilden nauwelijks met zijn snelste tijd in de kwalificatie en zijn voorsprong ten opzichte van achtervolger Pastorelli liep dan ook al snel op tot een achttal seconden. Pastorelli had op zijn beurt de hete adem van Cor Euser in zijn nek. Euser voelde zich met zijn Mosler in zijn element vandaag en het lukte hem dan ook om in de vijfde ronde de tweede positie van Pastorelli over te nemen.
 
Pastorelli was daarna nog niet van de gevechten af, want nadat Euser hem had ingehaald kwamen meteen Elmar Grimm met de DTM Audi TTR en Kevin Riley met de Mosler MT900 zich aan de staart van de V8Star van Pastorelli melden. Het leverde een spannend gevecht op, waarin Elmar Grimm uiteindelijk de derde positie voor zich opeiste. Voor Kevin Riley eindigde het gevecht voortijdig doordat hij door een lekke band vroeger dan gepland de pits moest opzoeken.
 
Verderop in het veld reed Berry van Elk een solide begin van de race. Gestart vanaf de negende positie klom hij langzaam verder naar voren in het veld. Hierbij was hij onder andere in een felle strijd gewikkeld met Peter Versluis, die dit weekend voor het eerst achter het stuur zit van een Passat V8Star. De inhaalactie van Van Elk op Versluis was om door een ringetje te halen, want het lukte de Mosler-coureur om Versluis bovenop Eau Rouge buitenom voorbij te gaan.
 
Voor Cor Euser, die met de Mosler op een knappe tweede plek lag, ging het net voor de pitstops fout. Zijn auto viel op een gevaarlijke plek stil achterop het circuit en het lukte Euser niet om zijn Mosler meteen weer te starten. “De zekering van de benzinepomp klapte eruit. Ik probeerde deze zekering er weer opnieuw in te duwen, maar omdat de motor nog warm was bleef de zekering eruit klappen. Na een paar minuten bleef de zekering wel zitten en kon ik weer mijn weg vervolgen”, aldus Euser na afloop.
 
Ondertussen had de wedstrijdleiding al besloten om de safetycar de baan op te laten komen zodat de auto van Euser weggesleept kon worden, maar omdat Euser zijn auto toch weer aan de praat kreeg kon de safetycar na een ronde weer naar binnen. Het veld was ondertussen wel flink door elkaar geschud, omdat de safetycar-situatie plaatsvond tijdens de pitstops.
 
Het was Elmar Grimm die na de pitstops de koppositie had overgenomen, voor Berry van Elk, Meindert van Buuren, Ric Wood en Martin Short. Van Elk probeerde in het laatste gedeelte van de race nog zijn achterstand op koploper Grimm te verkleinen, maar zag deze achterstand alleen maar groter worden toen hij spinde in de busstop chicane. Hierdoor kon Elmar Grimm onbedreigd naar alweer zijn derde overwinning van dit seizoen toe rijden. Ondanks zijn spin eindigde Berry van Elk toch op de tweede positie. Derde werd Martin Short, die in het tweede gedeelte van de race nog veel posities goedmaakte.
 
In de Supersport I-divisie ging de Porsche-Renault strijd vandaag onverminderd voort. Al het gehele seizoen zijn de Porsche 997 GT3 Cup en de Renault Mégane Trophy uiterst aan elkaar gewaagd en ook vandaag was dat niet anders. Ook Peter van der Kolk, dit weekend weer rijdend met zijn ‘vertrouwde’ BMW Compact GTR, mengde zich in het begin van de race in de strijd om de kop. Hij pakte in het begin van de race brutaal de kop, voor Jochen Habets, Nol Köhler, Henk Thuis en René Wijnen.
 
Habets liet eerder dit seizoen al zien dat Spa Francorchamps hem goed ligt, en dat onderstreepte de jonge coureur vandaag nog maar eens. Hij pakte dan ook na een paar ronden de koppositie van Van der Kolk over, door Van der Kolk in de dubbele linker in te halen.
 
Ook in deze divisie gooiden de pitstops en de safetycar-situatie het veld door elkaar. In het tweede gedeelte van de race was het namelijk Nol Köhler die eerste lag, voor Pieter Dubois, die het stuur van de Renault Mégane Trophy van René Wijnen had overgenomen. Die tweede positie kon Dubois niet lang vasthouden, want al snel had de coureur en teammanager van Carworld Motorsport de hete adem van Henk Thuis in zijn nek. Thuis ging Dubois al snel voorbij, en het lukte Thuis zelfs om een ronde later ook de eerste plek van Nol Köhler over te nemen. Thuis noteerde zeer snelle tijden, en liep een paar tienden per ronde uit op zijn naaste achtervolgers.
 
De strijd om de tweede plek was lang spannend. Nol Köhler maakte zich namelijk goed breed waardoor Pieter Dubois en ook Jochen Habets, die ondertussen was aangehaakt bij het duo, alles uit de kast moesten trekken om Köhler de baas te zijn. Twee ronden voor het einde lukte het Dubois om een gaatje te vinden bij Köhler waardoor de Mégane-coureur doorschoof naar de tweede positie. Een bocht later probeerde ook Jochen Habets om Köhler in te halen, maar dit pakte verkeerd uit. Beide bolides kwamen namelijk met elkaar in aanraking, waarna Habets spinde en in de grindbak belande. Een zware dobber voor Habets, die hiermee belangrijke punten voor het kampioenschap door de vingers zag glippen. Nol Köhler kon wel zijn weg vervolgen en pakte in de laatste ronde zelfs de tweede positie van Pieter Dubois nog terug.
 
Na de race kreeg overwinnaar Henk Thuis een tijdstraf van twee seconden omdat hij onder geel Nol Köhler had ingehaald. Hierdoor gaf Henk Thuis zijn gewonnen plek onder geel weer terug aan Köhler, waardoor Köhler alsnog de eerste plek in handenkreeg . Henk Thuis eindigde op een tweede positie, voor het duo Wijnen/Dubois.
 
Tot slot reden ook een aantal deelnemers van de Supersport II- en Sport I-divisie mee in de race van vandaag. In de Supersport II-divisie behaalde het duo Van den Bos/Van de Zweerde de overwinning, voor Jose Bermudez de Castro en Erwin Tiemeijer. In de Sport I-divisie leek het duo Van der Voort/Claassen zeker van de overwinning, totdat zij in de laatste ronde tegen een losliggende bumper van Bas Barenbrug reden. Hierdoor haalden ze de finish niet, waardoor Onno van Rheenen eerste werd. Het gelegenheidsduo Eline Braspenning/Iman van Schelven eindigde ook op het podium, zij finishten op plek twee voor Christian Gyasi.

01. Brinkmann Motorsport - DTM AUDI TTR   0:49:10.147
02. V-Max Racing/Mosler Europ - Mosler MT900R   0:49:29.050
03. Mosler Europe - Mosler MT900R   0:50:18.721
04. Ric Wood - Opel Astra DTM   0:50:43.285
05. Papagayo Racing - Passat V8 Star   0:50:47.478
06. Gary Woodcock - Mosler MT900   0:51:24.103
07. Kohler Racing - Porsche 997 GT3   0:51:31.169
08. Henk Thuis - Porsche 997 GT3   0:51:31.352
09. Carworld Motorsport - Renault Megane  0:51:31.633
10. Veka Corvette Team - Corvette Z06 GT3   0:49:17.791
11. Racing4Panda.nl - Porsche 997 GT3   0:49:36.138
12. Team Webb - BMW E46 GTR   0:49:40.336
13. Carworld Motorsport - Renault Megane  0:49:46.858
14. Lammertink Racing - Porsche 997 GT3   0:50:19.036
15. Topper Team - Porsche 997 GT3   0:50:19.523
16. Carworld Motorsport - Porsche 997 GT3   0:50:58.644
17. Team Divitec Racing - Astra GTS 3.5 V6   0:50:59.594
18. JR Motorsport - BMW E26 M3   0:51:07.937
19. Corvette Europe - Chevrolet Corvette C   0:51:29.656
20. Papagayo Racing - Ferrari F430   0:51:35.976
21. Chad Racing - Porsche 997 GT3   0:51:36.937
22. Marcos Racing International - Marcos Mantis   0:52:01.410
23. Carworld Motorsport - Renault Megane Trophy  0:46:13.499
24. JR Motorsport - BMW E36 M3   0:49:07.507
25. GT3 Racing Lingewaal - Porsche GT3 RS   0:49:40.092
26. Moritz Racing - Marcos Mantis   0:50:19.559
27. Marcos Racing Internation - Mosler MT900R   0:50:43.110
28. Dress-for-Less - Panoz GTS   0:51:28.499
29. H&P Racing - BMW 1-serie   0:52:01.542
30. Momentum Racing - Lotus Exige Cup  255   0:52:04.287
31. Braspenning Racing - BMW E36 M3   0:52:06.907
32. Momentum Racing - Lotus Exige Cup   0:52:07.244
33. Scuderia Bavaria - Alfa/of BMW   0:47:06.491
34. Momentum Racing - Lotus Exige Cup   0:49:21.191
35. Braspenning Racing - BMW   0:50:21.230
36. Lammertink Racing - Porsche 997 GT3   0:42:10.822
37. Lammertink Racing - Porsche 997 RSR   0:42:43.158
38. Eurogrip Racing - Porsche 996 GT3   0:45:05.389
39. Stichting Euro Autosport - BMW V8 GTR   0:39:07.806
40. Papagayo Racing - Passat V8 Star   0:25:27.271
41. Kevin Riley Motorsport - Mosler MT900R   0:18:07.822
42. RS Motorsport/ICE-Racing - BMW E90   0:47:05.090
43. Chad Racing - Porsche 997 RSR   0:18:08.812
44. Chriss Everill - Ginetta GT4   0:08:47.138
45. Racing4Holland/ETEC - Viper SRT10   0:02:32.640
46. René Snel - Porsche Twin Turbo   0:02:34.422

201 + 42 seconden - Te korte pitstop
333 + 35 seconden - Te korte pitstop
175 + 30 seconden - fout in pitstraat
203 + 2 seconden - inhalen onder geel

PR

9069320
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
3923
6230
15978
9013205
144202
211729
9069320

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven