Martin Short heeft vandaag op het Belgische Spa Francorchamps de tweede race van de Dutch Supercar Challenge op zijn naam geschreven. De Engelsman, gestart vanaf de tweede positie, vocht felle gevechten uit op de baan met onder andere Nicky Pastorelli, Meindert van Buuren en Berry van Elk, maar trok uiteindelijk toch aan het langste eind. In de Supersport I-divisie kon Carworld Motorsport weer een één-twee overwinning op zijn cv bijschrijven. Het duo Wijnen/Dubois won hier de race, voor teamgenoot Erol Ertan die in de laatste bocht nog Edo de Vries verschalkte.

Bredanaar Berry van Elk kreeg voor het begin van de race al een cadeautje in zijn handen geschoven. Elmar Grimm, de overwinnaar van de zaterdagrace, had namelijk door een touche met Pastorelli in diezelfde race teveel schade opgelopen om ook op zondag van start te gaan. Hierdoor mocht Van Elk van pole position starten, een startpositie die de Bredanaar nog nooit eerder had gehad.
 
Van Elk was dan ook logischerwijs nerveus bij de start, en besloot om niet al teveel risico te nemen waardoor hij schadevrij door de eerste bocht kon komen. Het kostte hem wel een paar plekken. Wie hiervan meteen profiteerde was Martin Short. De Engelsman, met zijn Mosler MT900 gestart vanaf de tweede positie, lag al bij La Source op kop en kon de eerste ronde deze positie behouden. De enige coureur die Short bij kon houden was Nicky Pastorelli, die met zijn Passat V8Star snelle tijden noteerde en de achterstand op Short niet groter liet worden.
 
Voor Berry van Elk was het na de start de taak om zijn verloren posities goed te maken. Na de start was de Mosler-coureur namelijk teruggevallen tot de vijfde positie, achter de gebroeders Woodcock en Ric Wood. Van Elk kwam echter al snel in een goed ritme en was dan ook in staat om binnen een paar ronden zowel de DTM Astra van Ric Wood als de Mosler MT900 van Woodcock in te halen. De inhaalactie op Woodcock was knap, want Van Elk ging sneller door Eau Rouge waardoor hij in de volgende bocht Woodcock kon uitremmen.
 
Vanuit het achterveld waren ook een aantal deelnemers snel onderweg. We noemen hierbij Cor Euser en Robert de Graaff, die beiden vanuit het achterveld moesten starten omdat zij tijdens de zaterdagrace door verschillende redenen de race niet uit konden rijden. Die startplekken maakten beide heren al snel goed, want na een vijftal ronden waren zowel Euser als De Graaff in de top vijf terug te vinden.
 
Na de pitstops werd aan de kop van het veld van stuivertje gewisseld. Martin Short had door zijn goede resultaten in de laatste races in totaal 35 seconden tijdstraf, waardoor hij achter de Passat V8Star van Van Buuren en de Mosler MT900 van Van Elk terecht kwam.
 
Al snel was duidelijk dat Van Buuren, waarschijnlijk door versleten banden, niet meer de snelle tijden kon noteren die Pastorelli voor de pitstops wel reed. Van Elk en Short liepen dan ook beiden snel in op Van Buuren, waardoor het publiek zich kon opmaken voor een spannend slot van de race.
 
Dat spannende slot kreeg het publiek, want Martin Short voerde de druk op zowel Van Buuren als Van Elk flink op waardoor het drietal ronde na ronde in gevecht met elkaar was. Uiteindelijk was het Short die aan het langste eind trok, toen het drietal na gezamenlijk door La Source te zijn gegaan richting Eau Rouge ging. Na een ronde eerder al Van Elk te hebben ingehaald na Eau Rouge lukte het Short bij deze poging om ook Van Buuren in te halen. Short was daarna, mede door onbedoelde hulp van een paar achterliggers, snel weg bij de concurrentie.
 
Om de tweede positie ontstond daarna een felle strijd. Meindert van Buuren en Berry van Elk bleven ronden lang als aan een touwtje achter elkaar aanrijden, waarbij Van Elk duidelijk de snellere van de twee was. Van Elk had echter moeite om een gaatje te vinden, maar zag na een paar ronden toch ruimte bij Van Buuren toen Van Buuren vast kwam te zitten achter een paar achterblijvers.
 
Ook Van Elk had echter last van achterblijvers, want Van Buuren kon Van Elk een paar bochten later weer inhalen toen Van Elk uit moest wijken voor de gespinde Bermudez de Castro. De strijd om de tweede plek begon daarom weer van voren af aan, en wederom was het Van Elk die de druk op van Buuren flink opvoerde.
 
Die druk werd Van Buuren aan het einde van de race net iets teveel, want een paar ronden voor het einde spinde de V8Star-coureur in Les Combes waarna hij de auto stil moest zetten. Een klein drama dus voor het duo Pastorelli/Van Buuren, die een goed optreden niet zagen beloond door een podiumplaats.
 
Wie hiervan profiteerden waren Robert de Graaff en Philippe Ribbens, die door het uitvallen van Van Buuren opschoven naar de derde positie. Eerste bleef Martin Short, die hiermee zijn derde overwinning van het seizoen en tevens de leiding in het kampioenschap pakte. Tweede werd Berry van Elk. “De race was echt super vandaag. Ik begon rustig, maar kon daarna het tempo van de mensen voor me goed volgen. De tweede plaats voelt voor mij als een overwinning!”, aldus een blije Berry van Elk na afloop.
 
In de Supersport I-divisie leek het aan het begin van de race wel of Duncan Huisman van een andere planeet kwam. Huisman, vorige maand nog racend in het WTCC-kampioenschap, vocht aan het begin van de race felle gevechten uit met veel deelnemers van de GT-divisie en had ook al snel de eerste positie van de Supersport I-divisie te pakken. Zijn voorsprong op zijn concurrenten bedroeg bij de pitstops zelfs meer dan 25 seconden.
 
Achter Huisman werd voortdurend van positie gewisseld. Hier waren het Nol Köhler, René Wijnen en Henk Thuis die elkaar niks toegaven. Eerst waren het Wijnen en Thuis die in gevecht waren voor de derde positie, maar toen Thuis Wijnen eenmaal had ingehaald kwam ook al snel Köhler in het vizier van Thuis.
 
Thuis verschalkte Köhler uiteindelijk bij het aanremmen voor Les Combes, door in een extreem late rempoging de Porsche 997 GT3 van Köhler voorbij te steken. Beide bolides raakten elkaar wel bij deze actie, maar verdere schade bleef gelukkig voor beide heren achterwege. Toch moet Thuis een paar ronden later de pitstraat opzoeken, omdat hij dacht een lekke band te hebben. “De auto voelde niet meer stabiel, want ik kon hem bijvoorbeeld in Eau Rouge amper uit de banden houden. Ik dacht dat ik een lekke linkervoorband had, dus besloot ik om de pitstraat in te gaan”, aldus Henk Thuis achteraf. “Mijn monteurs constateerden geen lekke band waardoor ik weer de baan op ben gegaan. Het probleem bleef er echter wel, waardoor ik weer ben binnengekomen.” Uiteindelijk bleek een kapotte draagarm de oorzaak waardoor Henk Thuis geen punten kon scoren voor het kampioenschap.
 
De concurrent van Thuis om het kampioenschap, Jochen Habets met de Renault Mégane Trophy, moest vandaag achteraan starten omdat hij gisteren in een van de laatste ronden van de baan was gevlogen. In het begin van de race klom hij ver op naar voren, en voor de pitstops lag hij zelfs al op de vijfde positie in zijn divisie. Voor hem sloeg het noodlot echter ook toe, toen zijn Mégane vlam vatte bij de pitstop. De brand werd snel geblust, maar de wagen kon niet verder rijden. Een zware dobber voor Habets, die zich dit weekend op Spa Francorchamps waarschijnlijk heel anders had voorgesteld.
 
Na de pitstops had Edo de Vries het stuur van de RACING4PANDA Porsche overgenomen van Duncan Huisman. De Vries, dit seizoen voor het eerst met de Porsche 997 GT3 racend, ontbreekt het nog aan de ervaring die Huisman wel heeft en kon niet de tijden van Huisman evenaren. De concurrentie, in de vorm van de overgebleven Méganes van Carworld Motorsport, kwam dan ook snel dichterbij.
 
Eigenlijk duurde voor De Vries de race een paar ronden te lang, want een paar ronden voor het einde hingen beide Renault’s aan de staart van de Porsche van De Vries. Eerst lukte het Dubois, die bij de pitstops het stuur had overgenomen van René Wijnen, om de Porsche van De Vries in te halen. Erol Ertan, de bestuurder van de andere Mégane, had wat meer moeite met De Vries. De Vries kon zich namelijk goed breed maken waardoor Ertan amper de kans kreeg om de Porsche voorbij te steken. Toch lukte het Ertan, zij het in de allerlaatste bocht van de race: de Busstop. “De laatste ronden waren echt superspannend”, aldus Edo de Vries na afloop. “Ik deed er alles aan om Ertan achter me te houden maar uiteindelijk ging het in de laatste bocht toch nog fout. Waarschijnlijk zette ik de Porsche door de zenuwen in de verkeerde versnelling waardoor ik niet snel genoeg kon uitaccelereren bij de busstop. Toch ben ik tevreden, want een derde plaats is ook super!”
 
Voor Ertan en De Vries eindigden René Wijnen en Pieter Dubois op de eerste plek. “De race was echt spannend vandaag”, vertelt René Wijnen na afloop. “Veel actie, veel inhaalacties en uiteindelijk de overwinning. Het kwam op het juiste moment, want we hadden met het team veel gasten op bezoek. Het kon niet beter!”
 
Ook in de Supersport II-divisie en in de Sport I-divisie werd er hard gereden vandaag. In de Supersport II-divisie schreef Erwin Tiemeijer de race op zijn naam. In de Sport I-divisie won evenals gisteren Onno van Rheenen.

PR

9070851
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5454
6230
17509
9013205
145733
211729
9070851

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven