Het Dutch Supercar Challenge-weekend in Spa-Francorchamps heeft Team Divitec Racing opnieuw niet de gewenste resultaten opgeleverd. De pechduivel blijft het team achtervolgen. Zo had Carlo Kuijer, die alleen reed, last van problemen met het bodywork, de wielophanging, de versnellingsbak, de balans, de veren en de bougies. Toch ging het team niet met lege handen naar huis.

Grote reparaties na Assen
In Assen reed Team Divitec Racing rondenlang aan de leiding van de zaterdagrace, maar de winst ging verloren toen Kuijer onder druk van de baan schoot. De nieuwe monteurs leverden echter uitstekend werk door de auto op tijd af te krijgen voor de races in Spa. De donderdagtest werd gebruikt om te testen of de auto raceklaar is. Daarbij bleek dat het bodywork nog niet goed paste en over de baan schuurde. De laatste donderdagtraining moest bovendien voortijdig worden afgebroken vanwege een kapotte wielophanging.

Problemen met de wielophanging
Bij terugkomst in de pits bleek het probleem nog een stuk groter te zijn: de bus in de versnellingsbak, waar de wielophanging op afgemonteerd is, bleek volledig afgebroken te zijn. Dat probleem was maar op één manier te repareren en daar was een nieuwe voorzijde van de versnellingsbak voor nodig. Die had het team echter niet bij zich. Toevallig rijdt het Gomez Competition-team uit het Belgische toerwagenkampioenschap met dezelfde versnellingsbak. Zij hadden toevallig een defecte versnellingsbak maar met een nog intact voorhuis. Dat onderdeel werd gebruikt voor de reparatie die tot diep in de nacht duurde. Kuijer: "Complimenten voor de monteurs. Ze hebben puik werk geleverd."

Veren
Op vrijdag staken nieuwe problemen de kop op. Het team slaagde er niet in om de balans van auto in orde te krijgen omdat de juiste veren ontbraken die geschikt waren voor Spa. Daardoor was slechts een vijftiende kwalificatietijd mogelijk. Vervolgens voerden de monteurs van Team Divitec Racing forse wijzigingen uit aan de set-up van de auto. Dankzij andere teams vonden de engineers de juiste veren voor een betere balans.

Kuijer als enige rijder
Carlo Kuijer reed voor de eerste keer het volledige weekend alleen. Jeroen Reijntjens heeft er namelijk voor gekozen om niet meer voor het team te rijden. Kuijer trainde, kwalificeerde en startte daarom voor het eerst helemaal alleen.

Punt op zaterdag
Kuijer ging goed van start en klom na een aantal ronden op naar de tiende plaats en volgde een trein van Porsches en een BMW. De balans bleek nog steeds niet helemaal op orde, waardoor niet het volledige potentieel van de auto kon worden benut. Na een probleemloze pitstop reed Kuijer als tiende over de finishstreep. "Gezien de omstandigheden hebben we er het beste van gemaakt. Meer dan de tiende plaats zit er nu gewoon niet in. Met de verzamelde data kunnen we weer een stap vooruit maken. Op naar de zondagrace!" aldus Kuijer.

Geen vermogen
De verwachtingen van het team moesten nog voor de start van de race worden bijgesteld. Tijdens de opwarmronden gingen twee van de zes bougies kapot, waardoor de auto het moest doen met slechts vier pitten en daardoor veel vermogen verloor. "Iedereen kwam aan me voorbij. Ik dacht zelfs aan stoppen, maar ik heb dit uitgesteld tot aan de pitstop. Jammer, want we hadden duidelijk een betere set-up. Ondanks alle pech hebben we toch weer een punt gescoord en vooruitgang geboekt in het lezen van de auto."

Laatste twee raceweekenden
Het team komt weer in actie tijdens de A1GP in Zandvoort op 4 en 5 oktober, waar opnieuw tienduizenden bezoekers worden verwacht. De seizoensfinale van de Dutch Supercar Challenge vindt plaats in Assen, op 25 en 26 oktober.
 
Tekst: Autosportmarketing.nl en Team Divitec Racing

9070548
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5151
6230
17206
9013205
145430
211729
9070548

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven