Wie mag zich aan het einde van dit jaar kronen tot kampioen van de Dutch Supercar Challenge? Dat is de vraag die momenteel het meeste heerst bij de vele deelnemers. Met nog twee te verrijden evenementen nadert de snelste klasse van Nederland namelijk zijn ontknoping. Komend weekend staat bij de DSC alles in het teken van de A1GP World Cup Of Motorsport, die van vrijdag tot en met zondag actief is op Zandvoort.  De DSC rijdt hier met het volledige veld in het voorprogramma, en veel deelnemers beschouwen het evenement dan ook als het hoogtepunt van het seizoen. Niet alleen omdat de GT- en Supersport I-divisie deze maal ook van de partij zijn, maar ook omdat erop zondag meer dan 70.000 toeschouwers worden verwacht!

Grote ‘kanonnen’ terug op Zandvoort
De Supersport II-, Sport I- en Sport II-divisie waren dit seizoen al tweemaal eerder te gast op Zandvoort, maar de GT- en Supersport I-divisie keren na een jaar afwezigheid weer terug op het duinencircuit. Voornaamste reden hiervoor was dat de bolides uit deze divisies teveel geluid produceren om op Zandvoort te racen. Komend weekend zijn er echter geen geluidsrestricties waardoor ook de dikste bolides van de DSC gas mogen gaan geven op Circuitpark Zandvoort. De strijd om het kampioenschap ligt in de GT-divisie, evenals in de overige divisies, nog volledig open. De Engelsman Martin Short voert met zijn Mosler MT900 na zijn sterke optreden op Spa Francorchamps twee weken geleden het kampioenschap aan, maar achter hem liggen de concurrenten op de loer. De voorsprong van de Mosler-coureur op naaste concurrenten Robert de Graaff en Philippe Ribbens bedraagt namelijk maar veertien punten. De Graaff en Ribbens, evenals vorig seizoen samen een schitterende Viper delend, zijn er alles aangelegen om Short op hun ‘thuiscircuit’ te verslaan.

Op de derde positie in het kampioenschap van de GT-divisie vinden we momenteel Meindert van Buuren en Nicky Pastorelli. Zij schreven met de indrukwekkende Passat V8Star dit seizoen al een paar races op hun naam maar behaalden ook een aantal puntloze resultaten waardoor de achterstand op koploper Short toch nog 39 punten bedraagt. Een goed resultaat is dus noodzakelijk voor het duo, willen zij nog aanspraak blijven maken voor de titel.

Naast bovengenoemde titelkandidaten zijn er nog veel meer kanshebbers voor de overwinning. Zo verschijnen er komend weekend minimaal zes Moslers aan de start, met achter het stuur onder andere Berry van Elk, de gebroeders Woodcock, het duo Riley/Flux en Andrew Beaumont. Ook Harry Mecke en Roland Rehfeld zijn terug van weggeweest. Naast de Mosler brigade verschijnen er in de GT-divisie nog veel meer schitterende bolides aan de start. We noemen hierbij onder andere de Marcos LM600 van Cor Euser, de Porsche 997 RSR van Biense Dijkstra, de Porsche GT2 Twin Turbo van René Snel, de Corvette Z06 GT3 van het duo van ’t Hoff/Werkmann en de Ferrari F430 van het duo Abresch/Braams! 

Wordt het Renault of Porsche?
In de Supersport I-divisie zijn er momenteel twee inschrijvingen die het klassement aanvoeren. Henk Thuis is al het gehele seizoen aan de kop van het klassement te vinden, maar daar is na de races op Spa Francorchamps ook het duo Wijnen/Dubois bijgekomen. Beide deelnemers hebben momenteel 127 punten, en zijn het gehele seizoen al extreem aan elkaar gewaagd. De strijd in deze divisie is ook een merkenstrijd, want Henk Thuis rijdt evenals veel andere Supersport I-inschrijvingen in een Porsche 997 GT3. René Wijnen en Pieter Dubois delen echter een Renault Megane Trophy, een bolide waarin onder andere ook Erol Ertan en Jochen Habets racen. De Porsches en de Renault’s zorgen het hele seizoen al voor vuur op de baan, dus de vele duizenden toeschouwers mogen zich opmaken voor een waar spektakelstuk! 
 
Strijd van Soelen vs. gebroeders Monster gaat gelijk op
Ook in de Supersport II-divisie is het, evenals in de Supersport I-divisie, superspannend. Hier is het Pieter van Soelen met zijn brute JR Motorsport BMW 1-serie die het aan de stok heeft met de gebroeders Robin in Ferry Monster in de RIWAL Seat Leon SuperCopa. Het puntenaantal van de twee teams is gelijk: 183 voor beiden! Voor de kemphanen is het de derde keer dat ze tegen elkaar gaan racen op Zandvoort, en evenals de vorige keren is het maar weer de vraag wie er aan het langste eind gaat trekken. Van Soelen lijkt in het droge in het voordeel met zijn krachtige BMW, maar de gebroeders Monster konden eerder dit seizoen op hun ‘thuiscircuit’ vaak goed stand bieden. Vooral in de regen komt de Seat Leon SuperCopa goed uit de verf, en moet Van Soelen alles uit de kast halen om de gebroeders Monster voor te blijven.

Van der Voort en Claassen voelen hete adem van Lotussen in hun nek
Het duo John van der Voort en Peter Claassen is dit jaar het ‘team to beat’ in de Sport I-divisie. De door Claassen zelf geprepareerde BMW 1-serie gaat het hele jaar al als de brandweer en is voor de concurrentie moeilijk bij te houden. Die concurrentie bestaat vooral uit Lotussen, want de nummers twee, drie en vier in het kampioenschap rijden allen in een snelle Lotus Exige. Van dit drietal gaat op dit moment de Belg Luc de Cock vooraan in de strijd. De Belg, die in de jaren ’70 nog Formule Vee reed met Arie Luyendijk, debuteert dit seizoen in de DSC met zijn Lotus maar liet al snel zien het racen nog niet verleerd te zijn. Vooral in de regen is de Cock zeer snel en als het aan hem ligt mag die regen komend weekend dan ook met bakken uit de hemel vallen.

Mini’s keren terug in Sport II-divisie
In de Sport II-divisie, dit seizoen nieuw binnen de Dutch Supercar Challenge, keren na een aantal races afwezigheid de Mini’s weer terug. Zij maken in deze divisie meteen kans op de overwinning, want de voornaamste concurrenten, de Clio’s van Spirit Racing, zijn dit weekend afwezig. Een unieke kans dus voor alle deelnemers in deze divisie om voor 70.000 toeschouwers de hoogste trede van het podium te beklimmen!

DSC rijdt vier races
De startvelden van de Dutch Supercar Challenge zijn door het grote aantal deelnemers opgesplitst. De Supersport II-, Sport I- en Sport II-divisie rijden hun races gezamenlijk op vrijdag en zondag, terwijl de GT- en Supersport I-divisie gezamenlijk op zaterdag en zondag een race rijden.

Tekst PR

9070820
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5423
6230
17478
9013205
145702
211729
9070820

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven