Ze kwamen van ver, maar wonnen toch. Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan zijn na een weekend afwezigheid weer terug in de DSC en boekten meteen hun eerste overwinning van het seizoen. Vanaf de laatste startpositie reed het duo knap door het gehele veld heen, waarna de eerste plek een terechte beloning was. Tweede eindigde René Snel, die met nog vier minuten te gaan hard crashte in Bosuit waardoor de race voortijdig werd afgebroken. De uitslag van de race was daarom volgens de regels die van twee doorkomsten eerder, waardoor Snel toch nog op het podium eindigde. Door de rode vlag eindigde Short, die in de ronden erna nog naar de tweede plek was gereden, ‘slechts’ op plek vier achter Meindert van Buuren. In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar de zeer sterk rijdende Jochen Habets, voor Henk Thuis en het duo Dijkstra/de Vries.

Evenals bij de eerste race van groep één, die gisteren verreden werd, verliep ook de start van de dikke kanonnen van de Dutch Supercar Challenge niet zonder slag of stoot. Peter Versluis verremde zich namelijk bij het aanremmen voor de tarzanbocht, en mocht van geluk spreken dat hij met zijn knaloranje Passat V8Star geen andere deelnemers met zich meenam. Ook voor de als tweede gestarte Elmar Grimm verliep de start van de race niet zoals hij gehoopt had. Hij spinde in de eerste ronde in de Mastersbocht na het Scheivlak, en zag daarmee zijn tweede startpositie al snel in rook opgaan. Martin Short had wel een goede start van de race. Gestart vanaf plek vijf klom hij al snel op naar de tweede positie in de race, achter de ETEC-Viper van het duo de Graaff/Ribbens. Robert de Graaff en Martin Short vochten daarna een felle strijd uit. Short leek met zijn Mosler MT900 de snelste van de twee, maar hij kreeg het niet voor elkaar om de ETEC-Viper van de Graaff te passeren.
 
Na een paar ronden kon ook Meindert van Buuren aansluiten bij het tweetal, maar hij kreeg op zijn beurt al snel de hete adem in zijn nek van Cor Euser. Euser, met zijn Marcos LM600 slechts als zeventiende gestart, was aan het begin van de race ontketend en noteerde de beste rondetijden van iedereen. Geen wonder dus ook dat hij na vijf ronden al op de vierde plek was. Euser had zelfs geen moeite met Van Buuren, want Euser plantte zijn LM600 in de Audi S-bocht brutaal naast de V8Star van Van Buuren. Hierna begon het gevecht om de kop pas echt. De Graaff had steeds meer moeite om de aanvallen van Short te pareren, wetende ook dat Euser achter Short ook flink aan het aandringen was. Na een zestal ronden lukte het Short dan ook om de ETEC-Viper voorbij te gaan. Niet veel later kon ook Euser voorbij komen aan De Graaff door achterop het circuit een andere lijn te kiezen en De Graaff te verrassen door binnendoor voorbij te steken.
 
De Graaff gaf echter niet op, want hij zette de Viper in de tarzanbocht weer knap naast de LM600 van Euser. Zij aan zij gingen ze richting de Gerlachbocht, waarna De Graaff toch zijn meerdere moest erkennen aan de Marcos-coureur. De druk was daarna voor De Graaff nog niet voorbij, want vanuit het achterveld was Ardi van der Hoek razend snel onderweg. Gestart vanaf de laatste positie was de Audi DTM TTR-coureur al opgerukt naar de vierde positie. De Graaff moest dan ook niet veel later ook in Van der Hoek zijn meerdere erkennen. Tijdens de pitstops gebeurde er iets opmerkelijks. Ardi van der Hoek, aan de leiding liggend omdat Martin Short en Cor Euser hun pitstop al gemaakt hadden, verloor in de Gerlachbocht de controle over zijn Audi en gleed zijwaarts de bandenmuur in. Wonderwel bleef zijn Audi echter in het goede spoor en kon hij zijn weg vervolgen. Een ronde later bleek overduidelijk dat zijn wagen geen schade had opgelopen want Van der Hoek noteerde met een tijd van 1:44.483 zijn snelste raceronde. Cor Euser had minder geluk, want hij moest zijn LM600 na de pitstops met technische problemen aan de kant zetten.
 
Voor Bredanaar Berry van Elk verliep de race ook niet zoals hij gehoopt had. Door de rommelige kwalificatie moest de Mosler-coureur vanaf de veertiende positie starten, maar hij kon al snel opklimmen naar de zesde positie. In een duel met René Snel ging het echter fout. Van Elk tikte met zijn voorneus de Porsche 996 GT2 van Snel aan, waarna de neuskap van de Mosler los kwam te zitten. Op het rechte stuk daarna ging het helemaal fout voor de Mosler-coureur, want zijn neus pakte de volle wind en vloog daarna tientallen meters de lucht in. Een teleurstelling voor Van Elk, die hierna zijn Mosler in de pits moest parkeren. Aan de kop van het veld was Arjan van der Zwaan, die het stuur had overgenomen van Ardi van der Hoek, inmiddels weggelopen bij de concurrentie. Op de tweede plek lag René Snel, die op zijn beurt weer gevolgd werd door Meindert van Buuren. Martin Short liet echter zien ook op Zandvoort snel te zijn met de Mosler MT900, en ging binnen een ronde zowel Van Buuren als Snel voorbij.
 
Daarna ging het echter fout voor Snel, want hij vloog in Bosuit met 150+ van de baan af en beschadigde daarmee de voorkant van zijn Porsche flink. Snel zijn bolide kwam in brokstukken terug op de baan, waardoor de bocht volledig versperd werd. Met nog vier minuten te gaan besloot de wedstrijdleiding om de race door de zware crash voortijdig te beëindigen. Hierdoor eindigde Snel toch nog op het podium, omdat de uitslag van de race daarom volgens de regels die van twee doorkomsten eerder was. We kunnen hier dus zeker spreken van een geluk bij een ongeluk.Ardi van der Hoek en Arjan van der Zwaan wonnen de race, en boekten hiermee hun eerste overwinning van dit seizoen. Meindert van Buuren, dit weekend zonder Nicky Pastorelli rijdend, eindigde op plek drie.

In de Supersport I-divisie waren vandaag bij de start van de race een paar verrassende namen vooraan in het startveld te vinden. Zo had Duncan Huisman de RACING4PANDA Porsche als derde algemeen gekwalificeerd, en stond Peter van der Kolk met zijn BMW 140 GTR op plek vier algemeen. Van der Kolk kon deze plek bij de start echter niet vasthouden, want al snel pakte Jochen Habets met zijn Renault Mégane Trophy de tweede plek in de divisie over van Van der Kolk. Habets en Huisman liepen snel weg van de concurrentie, waarbij het opviel dat Habets het tempo van Huisman goed kon volgen. Achter het duo vochten onder andere Peter van der Kolk, Richard van den Berg en Henk Thuis een felle strijd uit, waarin uiteindelijk Henk Thuis de snelste van het drietal bleek.
 
Omdat Habets en Huisman beiden amper strafseconden hadden kwamen ze na de pitstops weer vlak achter elkaar de baan op. De Vries, die tijdens de pitstops het stuur had overgenomen van Huisman, had echter moeite om de druk van Habets te pareren. De inhaalactie van Habets op de Vries toonde aan dat Habets een groot hart heeft. Het gebeurde bovenop het Scheivlak, waarin Habets binnendoorstak aan de Vries. Aan het einde van de race moest de Vries ook nog zijn meerdere erkennen aan Siebrand Dijkstra, die samen met André de Vries na lange afwezigheid weer terugkeerde met een podiumplaats.

Uitslag race 1 Dutch Supercar Challenge Groep 1 Zandvoort:
01. Eq. v.d. Hoek / A. v.d. Zwaan     40:57.112
02. Martin Short     41:26.783  +29.671 
03. Eq. Riley / Flux    41:28.794  +31.682 
04. Meindert van Buuren     41:36.338  +39.226
05. René Snel     39:39.233  +1 ronde 
06. Elmar Grimm     40:11.303   +1 ronde
07. Eq. de Graaff / Ribbens     40:21.589   +1 ronde
08. Jochen Habets     40:22.126   +1 ronde
09. Henk Thuis     40:33.598   +1 ronde
10. Eq. van 't Hoff / Werkman     40:36.544   +1 ronde
11. Eq. Dijkstra / de Vries    40:47.037   +1 ronde 
12. Eq. de Vries / Huisman     40:59.003   +1 ronde 
13. Eq. Abresch / Braams     41:00.342   +1 ronde
14. Ruud Olij     41:08.614   +1 ronde
15. Harry Mecke     41:09.877   +1 ronde 
16. Richard van den Berg     41:14.839   +1 ronde
17. Peter van der Kolk     41:15.040   +1 ronde
18. Nol Köhler     41:16.014   +1 ronde
19. Michael Donovan     41:23.891   +1 ronde
20. Wilfred Herder     41:35.451   +1 ronde
21. Eq. v.d. Heuvel / Wijnen     39:57.337   +2 ronden
22. Bas Barenbrug     39:58.467   +2 ronden
23. Jack Rozendaal     40:10.548   +2 ronden
24. Rob / Charlie Frijns     40:16.957   +2 ronden
25. Eq. Griffioen / de Prenter     40:37.215   +2 ronden
26. Jan Storm     40:37.937   +2 ronden
27. Martin Webb     40:38.223   +2 ronden 
28. Eq. den Otter / van Dongen    40:39.864   +2 ronden 
29. Eq. Bogaerts / de Jong     40:58.819   +2 ronden
30. Dirk Schulz     41:00.129   +2 ronden
31. Peter Versluis    40:09.943   +3 ronden 
32. Nick van der Valk     40:21.655   +3 ronden
33. Cor Euser     32:06.973   +5 ronden
34. Berry van Elk     22:09.019   +10 ronden
35. Bert Moritz     28:32.459   +11 ronden
36. Mirco Schultis     7:54.007   +19 ronden

PR

9516618
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9155
9802
18957
9425629
240319
158014
9516618

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven