Marcel Dekker debuteerde vorige week tijdens de tiende 24uurs race van Oschersleben. Dit evenement is het spektakelstuk van het jaar voor de Nederlandse endurance racerij. Dekker werd gevraagd bij het Accord Racing team om het team te komen versterken in een Volkswagen Golf TDI en deed dat uitstekend. Na een slijtageslag voor mens en machine kwam de equipe als eerste over de finish. Een geweldig resultaat!

Tijdens de trainingen moest het gebeuren, Dekker moest zijn snelheid tonen om zich te verzekeren van een stoeltje tijdens de race. Gelukkig was dit geen enkel probleem. Dekker reed meteen snelle tijden en zette de auto op de 3de positie in het 44 auto’s tellende veld. Vlaanderen was meteen enthousiast en daarmee was Dekker verzekerd van deelname aan de race.

Dekker behoorde samen met teamgenoot Michael Koel tot de snelste deelnemers van het veld. Vlaanderen besloot daarom dat deze twee rijders ook de complete nacht door mochten rijden, dit om het tempo zo hoog mogelijk te houden. Om 04.00 ’s nachts reed Marcel Dekker zijn 5e stint van de race. Plotseling brak de hemel open en volgde er een stortbui. Dekker gleed met de Volkswagen Golf alle kanten op, maar hield de auto op de baan. Doordat het uiterst donker was en de regen met bakken uit de hemel kwam vallen, waren de omstandigheden erg moeilijk. Toch wisten de mannen van Accord Racing steeds verder op te klimmen en tegen de ochtend werd de tweede plaats overgenomen.

Anderhalf uur voor de finish kreeg YellowWood, de op de eerste plaats liggende equipe, problemen. Marcel Dekker kon hiervan profiteren en reed de auto naar de eerste positie toe. Michael Koel nam het stuur over voor het laatste half uur en reed de auto behoedzaam over de finsh. Het Accoord racing team, met Michael Koel, Marcel Dekker en Robbert Vlaanderen, wonnen de 24uurs race van Oschersleben.

De concurrentie van Dekker was groot: ‘Ik vond het geweldig om tegen jongens als Jaap van Lagen en Renger van der Zande te mogen racen’, vertelt Dekker. ‘Ook Mike Verschuur, Jan Lammers en Patrick Huisman waren van de partij. Dan is het des te mooier dat we gewonnen hebben. Echt supergaaf!’

Door de overwinning van Accoord Racing werd de equipe de nieuwe kampioen van 2009. Klaas van Vlaanderen was lovend over Dekker: ‘Marcel heeft een topprestatie geleverd. Zijn tijden waren constant snel, hij spaarde het materiaal en heeft heel goed samengewerkt met het team. Met deze overwinning zijn wij kampioen geworden en daar heeft Marcel Dekker voor ons een groot aandeel in gehad’, aldus een tevreden Vlaanderen.

Na een klein weekje rust deed Marcel Dekker uitstekende zaken in de Suzuki Swift Cup tijdens de Formido Finale Races. Met twee pole-positions, een overwinning en een tweede plaats heeft de krimpenaar beslag weten te leggen op de tweede plaats in het eindklassement en mocht hij zich als vicekampioen kronen achter Pieter Schothorst. Arie Dekker en Teun van Dam reden voor het eerst in een BMW 120D in de dieselklasse en reden naar een 9de en 10de positie.

Voorafgaand aan het weekend was het ultra spannend in het klassement, want Jeroen Slaghekke, Marth de Graaf en Marcel Dekker waren nog in de race voor de tweede plaats. Vandaar dat Dekker in de kwalificatietraining alles op alles zette voor een goede uitgangspositie voor de races. Dekker slaagde hier buitengewoon goed in, want hij positioneerde zijn groene bolide op de eerste positie. Marth de Graaf volgde als tweede en Jeroen Slaghekke werd pas 8e, dus hierdoor lagen er kansen voor Dekker.

Tijdens de eerste race was Dekker als een speer uit de startblokken. Hij pakte meteen de koppositie en sloeg een gaatje met Marth de Graaf. De Graaf liep later weer wat in en ook Mark van der Aa en Niels Kool sloten aan. Als een trein reed de kopgroep van vier over het Zandvoortse asfalt. In de zevende ronde deed Niels Kool een wanhoopsdaad, hij probeerde vanuit de vierde positie zowel van der Aa als de Graaf als Dekker uit te remmen, maar dat liep fout af. Kool raakte van der Aa, die op zijn beurt de Graaf raakte en uiteindelijk kreeg Dekker ook een forse beuk van achteren. Dekker kon met man en macht zijn auto op het asfalt houden en kon gelukkig verder, van der Aa viel uit. Kool kon profiteren en pakte de koppositie, maar hij werd door de wedstrijdleiding bestraft met een drive-trough penalty. Dekker kon hierdoor de koppositie weer over nemen en reed strak naar de overwinning toe. Dekker was na afloop blij met zijn eerste overwinning van het jaar: ‘ Wat een topresultaat! Jeroen Slaghekke heeft ook nog eens punten verloren, dus ga ik in de tweede race hard werken voor de tweede plaats in het kampioenschap’, aldus Dekker.

Vlak voor de tweede race kwam er de nodige regen uit de lucht, daardoor was de baan nat. Dekker koos toch voor de droogweer banden, omdat de baan snel aan het opdrogen was. Bij de start was het heel erg glad, maar toch wist Dekker wederom de koppositie te pakken. Glibberend reed hij een stuk weg van de achtervolgers. Alleen Marth de Graaf en Niels Langeveld konden het tempo volgen. De Graaf zette een aanval in, in de Tarzanbocht, maar die wist Dekker af te slaan. Een paar bochten later gleed de Graaf van de baan en eindigde in het grind. Langeveld zat bovenop de groene bumper en nam veel risico. Dekker besloot om Langeveld te laten gaan, omdat Langeveld geen bedreiging in het klassement is voor Dekker. Langeveld nam de kop, Dekker sloot aan en reed keurig als tweede over de finish.

Door een eerste en tweede plaats mag Dekker zich kronen als vicekampioen in de Swift Cup. Dekker was hier uiterst tevreden mee: ‘Ik ben super trots, als je kijkt naar de concurrentie en de budgetten die daarin omgaan, dan mogen we met het hele team trots zijn. We hebben met zijn allen een super auto neergezet en daardoor maarliefst 8 keer op het podium gestaan. Dit weekend was daarbij een bekroning op een prachtig seizoen!’, aldus een blije Marcel Dekker.

De andere equipe van het Dekker-Racing team reed voor deze gelegenheid in een andere auto. Arie Dekker en Teun van Dam gingen de strijd aan met een BMW 120D. In de kwalificatie kwam Teun van Dam niet erg uit de verf. Op een natte baan had de auto weinig grip en kwalificeerde van Dam als 16e.

Teun van Dam nam de start van de 100-minuten durende race voor zijn rekening, hierbij won hij meteen een aantal plaatsen en was hij druk in gevecht met Niek Wiegerink in de Volkswagen Golf. De baan was gelukkig droog en daar was van Dam een stuk gelukkiger mee. Na drie rondes kwam de safetycar op de baan vanwege een mega klapper van Lisette Braams. Braams werd aangetikt door de prins van Oranje en stuiterde de muur in. Door de klap vloog ze over de kop, landde op een andere auto en schoof op haar zijkant tegen de muur. Gelukkig bleef Braams ongedeerd. Na de rijderswissel kreeg Arie Dekker te maken met een plensbui. De Krimpenaar had het hierdoor ook niet erg naar zijn zin en viel een stukje terug. Wel wist hij op de baan te blijven en te profiteren van de fouten van anderen. Hierdoor finishte hij als 10e.

Op zondag startte Arie Dekker en hield zijn positie. Echter, achter hem stonden nog wat snelle mannen die waren uitgevallen in de eerste race, dus moest hij druk verdedigen. Helaas lukte dit niet helemaal en viel hij langzaam aan een aantal plaatsen terug. Teun van Dam nam het stuur over en reed een bekeken race. Hij stuurde de BMW als 9e over de finish.

Bekijk ook eens onze website: www.dekker-racing.nl en www.marceldekker.eu

9475716
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9009
9672
50087
9360657
199417
158014
9475716

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven