Certainty Racing Team is het nieuwe autosportseizoen begonnen met een glansrijke overwinning. Niels Langeveld scoorde in de Suzuki Swift Cup naast de zege ook nog een tweede plaats in de tweede race. Ook de snelheid van Maarten van ‘t Schip en Maaike de Wit bieden de opmaat tot een mooi seizoen voor de Zandvoortse renstal. In de Toerwagen Diesel Cup eindigde de equipe van Dillon Koster en Danielle Kleyheeg als zevende, terwijl het duo Martin en Cynthia Boezaart als negende het seizoen opende. De tweede race vielen de beide BMW’s 120d voortijdig uit.

 

 

Niels Langeveld kon zich geen betere start van het nieuwe seizoen wensen. Als tweede gestart, nam de Certainty-coureur bij het doven van de lichten direct de koppositie van Marth de Graaf over. Tot het vallen van de finishvlag vochten de twee rivalen een bloedspannend gevecht uit, wat in het nadeel van Langeveld leek uit te vallen. Maar doordat de wedstrijdleiding de inhaalpoging van De Graaf op Langeveld iets te fanatiek vond, werd Langeveld na afloop toch nog tot winnaar uitgeroepen.

“Het is goed om te zien dat de auto’s dit seizoen identiek aan elkaar zijn”, vertelde de Sassemse winnaar. “Ik heb een leuk gevecht gehad met Marth om de overwinning. Alleen jammer van de tik waardoor ik de leiding verloor, want autosport is volgens mij geen contactsport. Maar ik heb volop gestreden en uiteindelijk toch de overwinning toebedeeld gekregen. Een super begin van het seizoen!”

De startopstelling van de tweede race werd bepaald aan de hand van de uitslag van de eerste manche, met de top acht in omgekeerde volgorde. Langeveld leverde volop strijd door zich vanaf zijn achtste startplek op te werken naar een tweede positie. In de laatste ronde werkte Langeveld zich voor de leiding langszij bij de sterk verdedigende Peter Scheurs, maar bij de inhaalpoging raakten de twee elkaar. Langeveld: “Ik zag een gaatje en dook erin, maar Scheurs gooide de deur dicht en hadden we contact. We konden allebei gewoon door, maar ik twijfelde een beetje over hoe mijn inhaalactie door de wedstrijdleiding beoordeeld zou worden en heb daarom het zekere voor onzekere genomen door de positie terug te gegeven. Met  een eerste en tweede plaats scoor ik dit weekeinde goed voor het kampioenschap en dat is waar we dit jaar voor gaan.”

Ook Maarten van ’t Schip had het met Pasen prima naar zijn zin: “Vorig jaar bedroeg mijn beste rondetijd 2:09,6 en in dit weekend heb ik mezelf behoorlijk verbeterd door 2:08,3 te noteren. De eerste race kon ik goed het tempo volgen, in de tweede manche kreeg ik een tik op mijn bumper waardoor mijn auto niet lekker reed, maar qua positie heb ik toch nog een positie goed gemaakt ten opzichte van de eerste race. Komende tijd gaan we goed de data vergelijken om mezelf nog verder te verbeteren.”

Door een technisch probleem kon Maaike de Wit zich niet kwalificeren en moest zij als laatste starten. Na in de eerste race van de uiterst competitieve Suzuki Swift Cup opgeklommen te zijn naar de achttiende plek, deed De Wit het in de tweede wedstrijd nog iets beter door als zestiende te worden afgevlagd. “Na de problemen in de kwalificatie op zaterdag had het team een dag de tijd om de problemen te verhelpen en dat is ze gelukt. In de eerste race kon ik een aantal rijders voorbij, maar het is erg lastig om vervolgens het gat naar de groep voor je dicht te rijden. De tweede race heb ik een toprace gehad. Ik heb heerlijk gereden en kon gelijk vanaf het begin met de groep voor me meekomen. Het scheelt enorm dat je er vanaf de start gelijk goed bijzit, want anders loop je achter de feiten aan.”

Martin en Cynthia Boezaart hadden zich nauwelijks een betere start van het seizoen kunnen wensen. Als vijftiende gestart, klom het duo in de race over honderd minuten op naar uiteindelijk de negende eindpositie (als tiende geklasseerd, maar de als negende gefinishte Jeroen Dik reed buiten mededinging mee). “De race begon in de regen, dus ik ben rustig begonnen”, vertelde Martin. “Naarmate de race vorderde nam ik meer risico en uiteindelijk vanaf de vijftiende plek opgeklommen naar de tiende plek tot aan de pitstop. Een lekker begin van het jaar!” Cynthia nam tijdens de pitstop met rijderwissel het stuur van haar man over. “Er kon eigenlijk niets meer fout gaan, want Martin had zo’n voorsprong opgebouwd. Ik was vooral bezig om de vlag te halen. Na de finish hoorde ik dat we uiteindelijk negende waren geworden. Helemaal geweldig natuurlijk! Top tien is ons doel, dus dit is een droomstart voor ons.”

De tweede race verliep iets minder voortvarend voor het snelle echtpaar. “Ik zat vier rondjes achter iemand aan waarvan ik zag dat hij bij de Audi S dertig meter te vroeg remde. Ik wist dus waar ik het verschil kon maken en bij een inhaalpoging zette ik ‘m ernaast. Maar hij gooide de deur dicht en we raakten elkaar waardoor de auto krom raakte.” Bij een ingelaste pitstop nam Cynthia het stuur over van de gehavende BMW 120d. “Als ik vooruit reed, stond het stuur stond in een hoek van 45 graden. Dus ik heb maar een rondje rustig met mijn knipperlichten aan teruggereden naar de pitstraat en de auto daar geparkeerd. Maar ik heb dit weekend heel erg genoten en veel geleerd. Dat is voor ons toch wel het belangrijkste.”

Certainty-teameigenaar Dillon Koster kwam dit weekeinde zelf ook in actie. Hij reed met Danielle Kleyheeg in de Toerwagen Diesel Cup. In de eerste race kwam de equipe Koster / Kleyheeg als zevende over de meet, in de tweede manche viel het tweetal vroegtijdig uit met een kapotte motor. “De eerste race was een mooi resultaat om het seizoen mee te beginnen. Bij de tweede wedstrijd klonk de auto vanaf de start al niet goed en ik dacht eerst dat het aan de uitlaat lag”, vertelde Koster. “Maar ik verloor steeds meer vermogen en uiteindelijk bleek dat de hagelnieuwe motor kapot gegaan was. Erg jammer, maar ik ben blij dat de Swifts goed gingen dit weekend. Met Niels die de snelste was en Maaike en Maarten die goede stappen gemaakt hebben, heeft het team de fundering gelegd voor een mooi seizoen.”

De volgende races in de Suzuki Swift Cup en Toerwagen Diesel Cup worden verreden tijdens de Pinksterraces, 22 en 24 mei op Circuit Park Zandvoort. Voor die tijd komt Certainty Racing Team in de Langstreckenpokal in actie tijdens de DMV 4-Stunden-Rennen (10 april) en de ADAC ACAS H&R-Cup (24 april) op de Nürburgring (D).

 www.certainty.nl

9907721
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
2829
2636
22582
9854222
63120
147943
9907721

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Ga naar boven