Ruim 22.000 mensen kwamen afgelopen weekend naar het Circuit Park Zandvoort voor de start van het autosportseizoen. De Formido Swift Cup, met daarin Marcel Dekker, mag zich dit jaar wederom de grootste klasse uit het Dutch Power Pack noemen. Met 24 auto’s op de grid zorgt dé opstapklasse voor nationaal racetalent voor een mooi gekleurd lint aan bolides.




Voor Marcel Dekker verliep het paasweekend niet zoals verwacht. De vice-kampioen van 2009 behoort samen met Marth de Graaf en Niels Langeveld tot dé kanshebbers voor het kampioenschap, maar kreeg niet voldoende snelheid in zijn groene bolide.

Het weekend startte moeizaam tijdens de trainingen. Dekker kampte met veel ‘onderstuur’ in de auto er daarom werd de afstelling volledig omgegooid. Tijdens de kwalificatie resulteerde dit in een enigszins teleurstellende vierde startpositie.

Tijdens de start van de eerste wedstrijd deed Dekker waar hij goed in is: snel en agressief starten. Vanaf de vierde positie wist hij meteen Jelle Beelen te verschalken en plaatste hij zijn auto naast Marth de Graaf in de Tarzanbocht, voor de strijd om de tweede positie. Echter, de Graaf sneed naar binnen dus sloot Dekker aan op de derde positie.

Dekker kon geen aansluiting houden met de kopmannen van het veld en reed eenzaam op de derde positie. Vooral op de rechte stukken en bij het uitkomen van de bochten miste hij snelheid en daardoor kwamen de achtervolgers met rap tempo dichterbij. Gelukkig kon Dekker met zijn ervaring Niels Kool en Dennis van der Laar achter zich houden, maar het was duidelijk dat de snelheid nog verre van optimaal was. Dekker na afloop: ‘Gelukkig heb ik de auto nog naar het podium kunnen rijden. De racesnelheid was niet zoals ik had gehoopt, we moeten dus voor de tweede race het nodige aanpassen!’

Tussen de races door was er stress op de paddock in de Dekker-Racing tent. Tijdens het controleren van de auto bleek dat er speling op het wiel zat en dat daardoor een deel van de wielophanging moest worden vervangen. Met wat hulp van Douma Autosport wisten de monteurs de auto nét voor de race klaar te zetten. Een uitstekende job van de monteurs!

Voor de tweede race werden, net als in de WTCC, de eerste acht auto’s in omgekeerde volgorde op de startopstelling geplaatst. Marcel Dekker moest dus, na de derde plaats in de eerste race, als zesde van start in de tweede race. Tijdens de start wist Dekker meteen Niels Kool te passeren. In de Gerlachbocht werd Laura Katsma aangetikt en daar wist Dekker zich tussendoor te manoeuvreren. Wel kwam daardoor Niels Langeveld voorbij en sloot Dekker aan als vijfde.

Meteen werd het duidelijk dat de auto van Dekker nog niet optimaal op het asfalt lag. De groene Swift ging stuiterend door de bochten en daardoor moest er worden verdedigd, omdat Niels Kool in opmars was. Vooral bij het uitkomen van de bochten miste Dekker snelheid en daardoor werd hij in de vierde ronde gepasseerd door Kool. De resterende rondes waren voor Dekker slopend: ‘Het ging écht niet! Bij het uitkomen van de bocht hield de auto in en daardoor miste ik zoveel snelheid op het rechte stuk! Drama dus!’ , aldus Dekker.

Uiteindelijk finishte Dekker op de zesde positie en werden er voor het kampioenschap nog wat punten binnen gesprokkeld. Voor de volgende race moet er dus nog het nodige worden gesleuteld aan de auto, om weer mee te kunnen vechten om de eerste plaats.

www.marceldekker.eu
9476160
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
9453
9672
50531
9360657
199861
158014
9476160

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven