Certainty Racing Team heeft tijdens de Formido Finaleraces haar eerste kampioenschap binnengehaald. Op Circuit Park Zandvoort zegevierde Niels Langeveld in de Suzuki Swift Cup en pakte de titel in de competitieve autosportklasse. Zijn teamgenoot Maarten van ’t Schip werd in de eerste race als twaalfde geklasseerd. Maaike de Wit besloot het seizoen als achttiende en vijftiende. Ertjo Buitenhuis, die net als Kees Paulusma dit weekeinde zijn rentree bij het Zandvoortse raceteam maakte, eindigde de twee races als negentiende en zestiende. Paulusma zag als twintigste en achttiende de finish. In de Toerwagen Diesel Cup beëindigden Martin en Cynthia Boezaart hun autosportseizoen als veertiende.

 

Niels Langeveld: ‘Hier hebben we het voor gedaan’
Niels Langeveld vierde na de eerste race het behalen van het kampioenschap op het erepodium. Na afloop van de eerste race werd Langeveld vier plaatsen teruggezet, maar dat weerhield de Certainty-coureur er niet van om ook in de tweede race weer de overwinning op te eisen. Uiteindelijk werd Langeveld kampioen met een riante voorsprong van liefst 44 punten. “Hier hebben we het dit jaar voor gedaan”, jubelde de nieuwe kampioen van de Suzuki Swift Cup. “De auto was weer super en het ging ons dit weekeinde makkelijk af. Ik denk dat ik met de zege aangetoond heb dat ik een waardig kampioen ben. Ik kan het nog niet helemaal bevatten, maar dat komt nog wel.”

Maarten van ’t Schip: ‘Hoogste snelheid en goede tijden’
Maarten van ’t  Schip begon het laatste raceweekeinde van het jaar met een twaalfde plek in de eerste manche. Een mooi resultaat in de slotrace kon Van ’t Schip vergeten, nadat hij schade opliep door een aanvaring met een andere deelnemer. “Ik lag elfde bij het ingaan van de Gerlachbocht en ik keek goed in mijn spiegel om te zien dat er niemand meer naast me zat. Maar bij het aanremmen kreeg ik een ferme beuk op de achterkant, waardoor de sporing van de auto totaal niet goed meer was”, reageerde Van ’t Schip. “Daarna heb ik het zwaar gehad om nog naar voren te komen. In de eerste race had ik door het koude asfalt en vuiligheid op de baan veel last van overstuur. Ik ging er twee keer af, maar aan de auto lag het niet. Die was super, ik noteerde de hoogste topsnelheid en rijd goede tijden. Ik wil er volgend jaar meer uit gaan halen.”

Ertjo Buitenhuis: ‘Goed weekend, veel geleerd’
Na zijn autosportdebuut tijdens de Wijzonol Trophy, keerde Ertjo Buitenhuis afgelopen weekeinde weer terug achter het stuur van een Suzuki Swift. Buitenhuis finishte de races als negentiende en vijftiende. “In de eerste race had ik een paar slordige foutjes gemaakt, zo ging ik wat vaak dwars en ging ik een keer niet helemaal lekker de S-bocht in. Maar desondanks finishte ik op dezelfde positie als ik gestart was. De tweede wedstrijd ging lekker, ik probeerde om Maaike de Wit te passeren, maar ik kwam daarvoor nog net iets te kort. Ik heb veel geleerd en een goed tweede weekend gehad. Hopelijk krijgt dit volgend jaar een vervolg.”

Ook Kees Paulusma maakt rentree
Zijn eerste races in de autosport reed hij ruim drie maanden eerder tijdens de Formido Midzomerraces op TT Circuit Assen. Tijdens de Formido Finaleraces maakte Kees Paulusma voor Certainty Racing Team zijn rentree. Na twee testdagen kwalificeerde de zoon van Nederlands bekendste weerman zich met een rondetijd van 2:10,317 niet onverdienstelijk als 22e in de competitieve raceklasse. In de eerste race klom Paulusma op tot de twintigste eindpositie, maar zijn hoogtepunt was de tweede heat waarin hij als 18e de finishvlag zag.

Maaike de Wit: ‘Lekker gereden’
Maaike de Wit wist in de beide races haar teamgenoot Ertjo Buitenhuis achter zich te houden. Na een achttiende positie in de eerste wedstrijd, werd De Wit in de seizoensfinale als vijftiende geklasseerd. “Ik mag tevreden zijn. Ik heb heel lekker gereden, de auto heel gehouden en een punt gescoord”, vatte zij haar weekend kort samen.

Martin en Cynthia Boezaart: ‘Ondanks schade toch de finish gehaald’
Martin Boezaart noteerde in de kwalificatie een rondetijd van 2:04,975 en claimde daarmee de vijftiende startplek voor de eerste wedstrijd. Maar door een gebrek aan vermogen van de BMW 120d, liep equipe Cynthia en Martin Boezaart een grote achterstand op. In de tweede manche ging het beter, want ondanks een aanvaring met de bandenstapel sloot het Apeldoornse tweetal het seizoen af met een veertiende positie.

“Jammer genoeg hadden we in de eerste race te weinig vermogen en ik was ook ziek, dus ik had moeite om me goed te concentreren”, zei Cynthia. “Maar zondag was ik en de auto wat beter. In de Hugenholtzbocht ging Martin vrij hard in de bandenstapel, waar de cameraman ter plaatse behoorlijk van schrok. Maar desondanks kon Martin doorrijden. Na de pitstop met rijderwissel wilde ik een inhaalactie inzetten in de Tarzanbocht, maar dat doe ik niet elke dag, dus ik remde iets te laat en belandde in de grindbak. Ondanks dat mijn achterbumper losraakte, achter de auto aan sleepte en voor een gek geluid zorgde, heb ik toch de finish weten te halen.”

Pech voor Daniëlle Kleyheeg en Dries van der Vossen
Veel pech was er afgelopen weekeinde voor het duo Daniëlle Kleyheeg / Dries van der Vossen. Het tweetal kwam in de eerste race niet in actie door een technisch probleem en een miscommunicatie met een baanmarshall. In de tweede race viel het tweetal uit nadat de motor van de BMW 120d de geest gaf.

Na veertien races van de Suzuki Swift Cup en Toerwagen Diesel Cup is er een eind gekomen aan het autosportseizoen 2010 van het Dutch Power Pack. Aankomend weekeinde komt Certainty Racing Team op de Nürburgring (D) al weer in actie voor het VLN-kampioenschap tijdens de 250-Meilen-Rennen.

Tekst: PR

9071150
Vandaag
Gisteren
Deze week
Afgelopen week
Deze maand
Afgelopen maand
All days
5753
6230
17808
9013205
146032
211729
9071150

Vrienden van NoSpeedLimits.nl

iCagenda - Calendar

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Ga naar boven